فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آزمایشگاه تحقیقاتی نانوفوتونیک و اپتوالکترونیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

2 دانشکده مهندسی برق، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش مبتنی بر نرم­افزار یکی از روش­های مهم برای انتقال دانش در حوزه فناوری­های جدید است. از آنجایی­که پیاده­سازی سخت افزاری برخی از پدیده­های علوم روز به دلیل پیچیدگی­های آن و یا گاهی به دلیل عدم وجود فناوری ساخت متناسب با آن، امکان­پذیر نیست. از این­رو، برای آموزش چنین پدیده­هایی می‌توان از نرم­افزارهای مناسب استفاده کرد. یکی از علوم و فناوری­هایی که در سال­های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، ساختارهای کریستال فوتونی است که در ویرایش­های جدید سرفصل­های تحصیلات تکمیلی نیز با عنوان بلورهای فوتونی ظهور یافته است. در این مقاله به آموزش مبتنی بر نرم­افزار یک دی­مالتی­پلکسر چهار کاناله کریستال فوتونی با استفاده از نرم­افزار آرسافت پرداخته شده است.
 روش ها: آموزش ساختار دی­مالتی­پلکسر بر مبنای خصوصیات یک فیلتر کریستال  فوتونی بنا نهاده شده­ است. در این تجزیه و تحلیل با تغییر شعاع میله­های درون نانو­تشدیدگر حلقوی و شعاع میله­های پراکندگی در ساختار کریستال ­فوتونی، پارامتر مهم طول­موج مرکزی 1573.6 نانومتر در فیلتر بهبود یافته است. از مزایای دی­مالتی­پلکسر چهار کاناله می­توان به میانگین ضریب­کیفیت 4525  و میانگین ضریب انتقال توان کانال­ها %95 و میزان  بیشینه و کمینه هم­شنوایی کانال­­ها به ترتیب -19.6 دسی­بل و -40.4 دسی­بل و میانگین عرض کانالی 0.375 نانومتر اشاره کرد. می­توان از دی­مالتی­پلکسر­های چهار کاناله پیشنهاد شده در سامانه­های مخابراتی بهره برد. با توجه به ضرورت آموزش فناوری­های جدید، آموزش مبتنی بر نرم­افزار و ارائه مراحل طراحی چنین ساختارهایی به منظور توسعه و بهبود آن­ها بسیار حائز اهمیت است.
یافته‌ها:از این­رو، در این مقاله به ارائه سرفصل مربوطه برای دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک پرداخته می­شود. این مبحث می­تواند به عنوان بخشی از درس بلورهای فوتونی و یا درس فوتونیک در نظر گرفته شود.
نتیجه‌گیری: در این مقاله به آموزش مبتنی بر نرم­افزار یک دی­مالتی­پلکسر چهار کاناله کریستال فوتونی پرداخته شد. به منظور آموزش اصول و مبانی نظری که عمدتا پیچیده بوده و پیاده­سازی سخت افزاری آن با توجه به محدودیت­های فناوری مشکل است، استفاده از محیط­های نرم­افزاری مناسب به همراه تقویت دانش­های مورد نیاز اولیه می­تواند در بهبود فرآیندهای یاددهی-یادگیری سهم به‌سزایی داشته باشد. به همین منظور در این مقاله سعی شد مفاهیم مناسب طراحی سامانه دی­مالتی­پلکسر چهار کاناله نوری برای آموزش موثر بیان شود. بر همین اساس مبانی و سرفصل­های پیشنهادی و نیز پیش­نیازهای مورد نظر در طراحی توصیف شد. در بخش آموزش ساختار دی­مالتی پلکسر چهار کاناله بیان شد که می­توان از یک موجبر ورودی T شکل، حلقه­های تشدیدگر مربعی شکل و چند موجبر خروجی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Software-based teaching of optical demultiplexers by using photonic crystals with presenting the syllabus for MSc students in electronic engineering major

نویسندگان [English]

  • Gh.A. Delphi 1
  • S. Olyaee 1
  • M. Seifouri 2

1 Nano-photonics and Optoelectronics Research Laboratory (NORLab), Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Faculty of Electrical Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Software-based education is one of the most important ways to transfer knowledge in the field of new technologies. Because the hardware implementation of some modern science phenomena is not possible due to its complexity or sometimes due to the lack of appropriate manufacturing technology. Therefore, appropriate software can be used to teach such phenomena. One of the sciences and technologies that has grown significantly in recent years is photonic crystal structures, which have also appeared in new editions of graduate courses syllabuses as photon crystals. In this paper, simulation-based (software-based) teaching of a 4-channel optical demultiplexer based on photonic crystal is presented by using the R-Soft software.
Methods: The teaching of the demultiplexer structure is based on the use of a photonic crystal filter. In this analysis, with the variation of the radius of the cylindrical nano-ring resonator and the radius of the scattering rods, the critical length parameter of 1573.6 nm is improved in the design of the filter. The advantages of the 4-channel demultiplexer include the mean quality factor of 4525, mean channel power transfer factor of 95%, and maximum and minimum channel cross-talk of -19.6 and -40.4, respectively. Also, mean channel width is obtained as 0.375 nm. Moreover, the proposed 4-channel demultiplexer can be used in WDM systems.
Findings: The simulation-based teaching of these structures is very important to develop and improve the multiplexers performance. Therefore, the related syllabus is suggested for master of science (MSc) students in Electronic Engineering major. This syllabus can be considered as a part of Photonic Crystal or Photonics courses.
Conclusion: In this paper, a 4-channel optical demultiplexer based on photonic crystal was studied. In order to teach the theoretical principles and foundations which are mostly complex and its hardware implementation is difficult due to technological limitations, the use of appropriate software environments along with strengthening the basic knowledge required can Improve teaching-learning processes. For this purpose, in this article, we tried to express the appropriate concepts of designing a four-channel optical dimplexplexor system for effective training. Accordingly, the proposed principles and topics as well as the prerequisites in the design were described. In the training section of the four-channel dimplex structure, it was stated that a T-shaped input waveguide, square resonator rings and several output waveguides can be used

کلیدواژه‌ها [English]

  • Simulation-based teaching
  • Software-based teaching
  • Syllabus
  • Photonic crystal
  • Demultiplexer

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Olyaee S, Hamedi, S. Theoretical and practical education of nonlinear error separations in the measurement systems. Education Technology. 2011; 6(1): 17-27.
[3] Olyaee S, Delphi G. Theoretical education of designing two-channel demultiplexer. Paper presented at 4th National Conference on Research in Basic Science Education, Tehran, Iran; 2019. Persian.
[4] Ebrahimi F, Olyaee S. Teaching process of indoor optical wireless communication for optical communication networks course in accordance with the syllabus of MSRT (Ministry of Science, Research and technology). Paper presented at the 8th National Conference on Education, Tehran, Iran; 2016. Persian.
[22] Kannaiyan V, Dhamodharan SK, Savarimuthu R. Investigation of 2D-PC Ring Resonator-Based Demultiplexer for ITU-T G. 694.1 WDM Systems. Journal of Optical Communications. 2018.
[24] Zhang L, Jiao J. A study on effective math teaching strategy design in hybrid learning environment. Springer. Hybrid Learning. 2011; LNCS 6837:221-223.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image