فصلنامه علمی
فناوری آموزش
ارائه الگوی مفهومی تربیت هنری فناورانه برای پرورش مهارت‏های موردنیاز افراد در قرن 21

زهره کرمی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 653-670

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10045.2931

چکیده
  پیشینه و اهداف: انسان‏ها، در قرن 21 با چالش‏های متعددی مواجه هستند که برای غلبه بر آن‏ها باید مهارت‏هایی را کسب کنند. برخی از ابزارها مانند هنر و فناوری، قابلیت‏های منحصر به فردی برای تربیت ایجاد می‏کنند که از آن‌ها می‏توان برای رویارویی با چالش‏های قرن 21 استفاده کرد. هدف از این مقاله، تشریح رویکرد تربیت هنری فناورانه ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه شاد در میان معلمان ابتدایی شهر تبریز

سمیه دمساز؛ کیومرث تقی پور؛ فیروز محمودی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 683-696

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10408.3008

چکیده
  پیشینه و اهداف: توسعه و استقرار فناوری­های آموزشی در محیط­های آموزشی برای برخورداری از مزایای آن کافی نیست؛ بلکه باید به وسیله کاربران پذیرفته شود. پذیرش فناوری، به علاقه مشهود در بین یک گروه برای استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور انجام وظایفی که این فناوری­ها برای پشتیبانی از آن‌ها طراحی شده‌اند، اشاره دارد. پذیرش ...  بیشتر

فناوری آموزش
بهبود مهارت استدلال علّی دانش‌آموزان به کمک مدل‌سازی رایانه‌ای

مجتبی جهانی فر؛ معصومه هرمزی نژاد

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 607-620

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9401.2841

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدل‌سازی رایانه‌ای به یادگیری مفاهیم فراگیر علمی از جمله ساز و کارهای علّی پدیده‌ها که برای بسیاری از نوآموزان چالش‌برانگیز است، کمک فراوانی می‌کند. باوجود پژوهش‌های فراوانی که برای نشان دادن اثربخشی استفاده از رایانه در کلاس منتشر شده است؛ کمتر پژوهشی به بررسی کاربرد مدل‌سازی رایانه‌ای توسط معلم و اثرات آن ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی مدل‌های محاسباتی تصمیم‌گیری مبتنی بر سازوکار عصبی مغز انسان در حوزه آموزش عصبی

امیرمحمود موسوی‌ هریس؛ رضا ابراهیم پور

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 249-264

https://doi.org/10.22061/tej.2023.8786.2728

چکیده
  پیشینه و اهداف: از دیرباز، فن آموزش و پروش، یک عمل اجتماعی مبتنی‌بر تجربیات مستقیم از گذشته بوده است و بسیاری از روش‌های تدریس، به‌طور سنتی شکل گرفته‌است. این روش‌ها توسط یک سیستم مبتنی بر نظریه‌های علمی، پشتیبانی نمی‌شد و نمی‌توانست نیازهای اجتماعی را که به سرعت در حال تغییر است برآورده کند. آموزش عصبی، یک علم تجربی و یک موضوع ...  بیشتر

فناوری آموزش
هنجاریابی، روایی و پایایی توسعه آزمون سنجش ادراک بصری در بین دانشجویان رشته معماری

مهدی خاک زند؛ فلورا فکوریان

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 317-328

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9249.2813

چکیده
  پیشینه و اهداف: در فرآیند آموزش رشته معماری، ادراک دیداری ابزار مهمی در جهت رسیدن به ایده های خلاق است و نقص های آن یکی از دلایل عمده ناتوانی یادگیری است. این امر موجب شده است تا در حوزه فناوری آموزش تحقیقات گسترده ای در خصوص نوع و روش مداخله در ادراک بصری به جهت ارتقا کیفیت آموزشی انجام پذیرد. بدین منظور هدف اصلی پژوهش تدوین ابزار شناسایی ...  بیشتر

فناوری آموزش
طراحی نمونه اولیه نرم‌افزار مربیگری و سنجش کاربردپذیری آن

زهره چناری؛ مرتضی رضایی زاده؛ بهار بندعلی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22061/tej.2022.5800.2281

چکیده
  پیشینه و اهداف: سرعت فزاینده تغییرات محیط و تشدید رقابت بین سازمان‌ها سبب شده است که سازمان‌ها به دنبال راهکاری جهت انعطاف‌پذیری بیشتر در پاسخ به نیازها و تغییرات محیطی باشند. در واقع حرکت به سوی ایجاد سازمان‌هایی که از انعطاف‌پذیری بالایی در انطباق با محیط متغیر برخوردارند راه‌حلی حیاتی و مؤثر است. یکی از عوامل مؤثر جهت همگام ...  بیشتر

فناوری آموزش
ارائه مدل تقویت انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی با تأکید بر فناوری‌های آموزشی (رویکرد مدلسازی تفسیری)

حسن خوش اخلاق؛ منصوره اسلامی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 681-694

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8161.2626

چکیده
  پیشینه و اهداف: تربیت دانش‌آموزان موفق، جستجوگر و پژوهشگر در مرحله نخست مستلزم ایجاد علاقه و انگیزه در آنهاست. برانگیزاندن صحیح دانش‌آموزان تنها در سایه رویکرد درست آموزشی و تربیتی محقق می‌شود. این انگیزه در دوران ابتدایی اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که در این دوران زیربنای آموزشی دانش‌آموزان شکل می‌گیرد و بر مقاطع تحصیلی بالاتر اثر ...  بیشتر

فناوری آموزش
تأثیر استفاده از سبک رسمی و سبک محاوره‌ای در واقعیت افزوده بر یادگیری درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه‌ هشتم متوسطه

سونا حضرتی قاسم قشلاقی؛ یوسف مهدوی نسب؛ سید عبدالله قاسم تبار

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 451-466

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8072.2618

چکیده
  پیشینه و اهداف: ایجاد یک نظام آموزشی که توان تربیت دانش‌آموزان برای زندگی در جهانی که همواره در حال تغییر است، از اهداف بنیادین آموزش و پرورش در جوامع پیشرفته است. به همین جهت عجیب نیست که تعداد زیادی از نظام‌های تربیتی تصمیم دارند تکنولوژی‌های جدید آموزشی را در جهت رسیدن به اهداف آموزشی استفاده کنند. یکی از دلایل پویایی و کارایی ...  بیشتر

فناوری آموزش
ارزیابی عملکرد دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان از نظر به‌کارگیری فناوری بر اساس مدل جان وایلز و جوزف باندی

محمد علی زاده جمال

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 499-510

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8841.2739

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانشگاه فرهنگیان با تحول در نگرش دانشجو­معلمان نسبت به مسأله آموزش و همچنین بالا بردن سطح دانش تخصصی و مهارت­های حرفه­ای دانشجو­معلمان از جمله به‌کارگیری فناوری در همه حوزه ­ها می تواند اصلاحات اساسی در رویکردهای آموزشی، برنامه های درسی و روش­های آموزش بهتر به دانش ­آموزان ایجاد نماید. در این میان با توجه ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی نظام‌مند اثرات فن‌آوری‌های نوین بر روندهای آموزشی آینده

برات سلیمی؛ یوسف نامور؛ اعظم راستگو؛ توران سلیمانی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 647-659

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8450.2672

چکیده
  پیشینه و اهداف: تلاش جوامع امروزی برای همگامی با تغییرات روزافزون در عرصه فن‌آوری به حوزه آموزش و پرورش هم کشیده شده است؛ براین اساس تغییرات و تحولات ساختاری، سازمانی و اداری در شکل کنونی مدارس به‌عنوان یک ضرورت در دیدگاه خبرگان و کارشناسان مطرح شده است. سرعت تغییرات و توسعه فن‌آوری­ها و تأثیر آن بر روندهای آموزشی، به همراه خود، ...  بیشتر

فناوری آموزش
تأثیر فناوری‌های ورزشی رویداد محور بر ابعاد آموزش و ارتقاء شغلی داوران سوپر لیگ والیبال ایران

حمیدرضا قزلسفلو؛ سیدحسین علوی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 351-362

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8133.2622

چکیده
  پیشینه و اهداف: بررسی روند رو به رشد بکارگیری فناوری درصنعت ورزش مبین آن است که استقرار فناوری­­های مختلف ورزشی به‌عنوان ابزاری چندجانبه توانسته است از طریق توسعه مهارت ادراکی و کاهش تصمیمات اشتباه و ناکارآمد، چالش­های موجود در سازماندهی مسابقات ورزشی را به حداقل برساند. استفاده از فناوری پرنده­های بدون سرنشین، فناوری تشخیص ...  بیشتر

فناوری آموزش
شناسایی مؤلفه‌های فناوری یادگیری در آموزش و پرورش

نسیم آل ابراهیم؛ رضا زارعی؛ نادر شهامت؛ مژگان امیریان زاده

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 169-190

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7775.2576

چکیده
  پیشینه و اهداف: جنبه‌های مختلف زندگی جوامع بشری با سرعت شگفت‌انگیزی در حال توسعه و تغییر است و این امر سبب پیدایش دانش‌های جدیدی می‌شود که نیازهای جدیدی را نیز برای انسان‌ها دربرمی‌گیرد؛ بنابراین آموزش باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های فناوری یادگیری در آموزش و پرورش است.  روش‌ها‌: پژوهش ...  بیشتر

فناوری آموزش
مقایسه‌ ارزشیابی سه روش آموزش مبتنی بازی، آموزش از طریق کار با نرم‌افزار تخصصی و آموزش سنتی از منظر دانشجویان

مینا رنجبرفرد؛ مهشید زندوکیلی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 635-647

https://doi.org/10.22061/tej.2021.4312.2359

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه حضور رایانه­ ها در کلاس­های آموزشی گسترش­ یافته ­است. لذا تهیه­ نرم ­افزارها و بازی­ های مناسب و انجام پژوهش ­هایی برای بررسی تأثیر آن­ها در امر آموزش و مقایسه آن­ها با روش­ آموزش سنتی (حضوری و استفاده از پاورپوینت) ضروری است. بااین­حال، ارزشیابی روش آموزش مبتنی بر بازی و روش­ آموزش از طریق ...  بیشتر

فناوری آموزش
تأثیر بازی‌وارسازی در فرآیند آموزش و یادگیری مدیریت تعارض

سید علی فارغ؛ یاسمن صفاری؛ میلاد جعفری سیسی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 657-672

https://doi.org/10.22061/tej.2021.5672.2278

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از اجزای جدانشدنی زندگی بشر است. در حال حاضر، کتاب‌ها و رسانه‌های آموزشی تک بعدی موجود در آن‌ها همچون تصاویر، نمودارها، تابلوها و موارد مشابه در این حوزه نقشی محوری دارند. بازی‌وارسازی به عنوان پدیده‌ای نوین و بالقوه فرصت جدیدی را به محدوده فن‌آوری‌های آموزشی اضافه می‌کند که در آن مفاهیم آموزشی به‌وسیله ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی نقش میانجی سواد اطلاعاتی در رابطه بین مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی کارآفرینانه

محمد امین قشمی؛ فخرالسادات نصیری

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 673-682

https://doi.org/10.22061/tej.2021.5407.2219

چکیده
  پیشینه و اهداف: ترقی و توسعه یک کشور، بیش از هر چیز وابسته به منابع انسانی آن است. نیروی انسانی است که با قدرت اندیشه و بهره ­گیری بهینه از منابع مادی، موجبات ترقی جامعه می­شود. این موارد موجب شده که سیاست­گذاران و اندیشمندان مفهوم کارآفرینی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا آنجا که آخرین الگوی توسعه، توسعه برخاسته از کارآفرینی ...  بیشتر

فناوری آموزش
دیدگاه معلمین و دانشآموزان پیرامون استفاده از فناوری آموزشی در درس تربیتبدنی

امیر دانا؛ سعید قربانی؛ اعظم فتحی زادان

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 793-800

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4042.1986

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد فناوری و بهره ­مندی از این دانش، در آموزش تربیت­ بدنی در بین محققین علم ورزش در حال افزایش می­ باشد. اگرچه استفاده از شیوه­ های نوشتاری اولین گام در نفوذ فناوری در آموزش تربیت ­بدنی می ­باشد، با پیدایش رایانه و ظهور فناوری ­های جدید، نحوه آموزش رسانه­ای کاملا پیشرفت کرده و سبب ایجاد تعامل بین یادگیری ...  بیشتر

فناوری آموزش
اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیگونه سازی (گیمیفیکیشن) در انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با نارسایی ذهنی

محمد قاسمی ارگنه؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ علیرضا محسنی؛ روح الله فتح آبادی

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 429-438

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4980.2147

چکیده
  پیشینه و اهداف: ستون‌های تمدن هر جامعه بر نظام و ساختار آموزش و پرورش آن استوار است. بدون تردید سلامت، جامعیت و کارآمدی نظام آموزش و پرورش آن جامعه نیز در گرو وسعت، گستردگی، تنوع و کیفیت برنامه‌های جامع آموزشی و خدمات آموزشی مؤثری است که در مدارس عادی یا کلاس‌های ویژه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. بارها دانش‌آموزانی را دیده‌ایم ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های تفکر انتقادی با استفاده از فناوری‌های آموزشی در کتابهای درسی علوم تجربی پایه اول ایران و روسیه

بی بی عشرت زمانی؛ سیدامین عظیمی؛ نسیم سلیمانی؛ فریدون پریش

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 465-478

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5308.2203

چکیده
  پیشینه و اهداف:هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه میزان استفاده از فناوری‌های آموزشی برای پرورش تفکر انتقادی دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی علوم تجربی پایه اول ابتدایی کشورهای روسیه و ایران می‌باشد.روش‌ها‌: روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است و نمونه آماری آن کتاب‌های درسی علوم تجربی پایه اول ابتدایی کشورهای ایران و روسیه می‌باشد. ...  بیشتر

فناوری آموزش
ارزیابی شناخت دانشجویان از مفهوم علم و کاوشگری علمی و رابطه‌ی آن با درک یک مفهوم فیزیکی (جرم)

ناصر بصیری؛ فاطمه احمدی؛ مهدی نیک عمل

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 519-530

https://doi.org/10.22061/tej.2020.4977.2145

چکیده
  پیشینه و اهداف: نگاه تک بعدی  به علم اعتبار اعتبار کافی ندارد زیرا علم ماهیت بین رشته ای و چندین بعدی دارد. علم به عنوان تلاش انسانی برای توضیح پدیده‌های طبیعی است که نیاز به دانش بین رشته ای دارد. تلاش افراد از تمامی فرهنگ‌ها و شاخه های علوم دانش و معرفت علمی را به وجود می آورد این دانش مبتنی بر شواهد تجربی، استدلال عقلانی و شک‌گرایی ...  بیشتر

فناوری آموزش
رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه و کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز

مریم حسین زاده نباتی؛ فیروز محمودی؛ یوسف ادیب

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 305-319

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6655.2428

چکیده
  پیشینه و اهداف: توسعه نگرش مثبت نسبت به موضوع مورد مطالعه، یکی از اهداف آموزشی شایع امروز است. معلمان و همچنین والدین معتقدند که نگرش دانش ­آموز نسبت به موضوع درسی بر موفقیت دانش ­آموز در مدرسه تأثیر می گذارد. ادراکات دانش‌آموزان متوسطه در مورد یادگیری فناوری ممکن است تصمیم آنها را برای تحصیل در رشته دانشگاهی و کار در زمینه علم، ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی میزان اثربخشی لغت‌نامه الکترونیکی بر فراگیری واژگان زبان‌آموزان با رویکرد فراتحلیل

وحیده سادات واحدی

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 339-349

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6723.2441

چکیده
  پیشینه و اهداف: گنجاندن مجموعه متنوعی از برنامه های یادگیری زبان از طریق کامپیوتر در کلاس های آموزش زبان در طی پنج دهه اخیر سبب گردیده است تا اهمیت یافتن پاسخ روشن به سوالاتی نظیر اینکه تا چه میزان و تحت تاثیر کدام متغیرهای تعدیل کننده برنامه های یادگیری زبان از طریق کامپیوتر می توانند نتایج موثرتری در مقایسه با آموزش های سنتی زبان ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی تأثیر روش یادگیری معکوس بر روی نگرش و عملکرد در درس ریاضی دوره ابتدایی

مهدی ابولقاسمی؛ حسنعلی محمدی

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 1-8

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5169.2183

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات معلمان در دوره ابتدایی کمبود وقت به خصوص در درس ریاضی است. کمبود زمان برای آموزش دانش آموزان باعث ایجاد افت تحصیلی و ضعف پایه ریاضی دانش آموزان دوره ابتدایی شده است. به همین دلیل لازم است از روش های درسی استفاده شود که معلمان بتوانند بر این کمبود زمان در برنامه درسی هفتگی فایق آیند. یکی از این روش ها که در ...  بیشتر

فناوری آموزش
شایستگی‌های مورد نیاز اعضای هیأت‌علمی برای تدریس در مؤسسات آموزش عالی در عصر فناوری

شهرناز بخشعلی‌زاده؛ کورش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی؛ علیرضا کیامنش

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 83-100

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6360.2386

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهان هزاره سوم، جهانی است که با تغییرات در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و فناوری روبه‌رو است. دسترسی روزافزون افراد به خدمات آموزشی در سطوح آموزش‌عالی باعث شده تا دانشجویان با تفاوت‌های فردی وارد مؤسسات آموزش‌عالی شوند. تغییر بافت آموزش‌عالی با تغییر نقش و مسئولیت‌های اعضای ‌هیأت‌علمی همراه است؛ لذا لازم است ...  بیشتر

فناوری آموزش
بررسی اثرات استفاده از نرم‌افزار آموزشی جئوجبرا بر بدفهمی‌های دانش‌آموزان پایه دوم دوره متوسطه در مبحث توابع مثلثاتی

فرزاد رادمهر؛ حوریه رحیمیان

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 765-774

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4688.2105

چکیده
  پیشینه و اهداف:  پژوهش‌های گذشته در ایران به تأثیر استفاده از فناوری بر ارتقای یادگیری ریاضی دانش‌آموزان پرداخته است. در حالیکه پژوهشی در ارتباط با تاثیر استفاده از فناوری بر بدفهمی‌های ریاضی دانش‌آموزان صورت نپذیرفته است. این پژوهش به بررسی نقش استفاده از نرم‌افزار در ایجاد بدفهمی های ریاضی پرداخته است. بدین منظور تأثیر استفاده ...  بیشتر

فناوری آموزش
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر استقرار شهر هوشمند با رویکرد آموزشی (دبیرستان‌های شهر زاهدان)

مریم راشکی؛ محبوبه عرب عنانی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 775-790

https://doi.org/10.22061/tej.2020.4937.2143

چکیده
  پیشینه و اهداف:یاددهی- یادگیری برای توسعه خلاقیت و پایداری از ضرورت‌های شهرهای امروزی است و محیط یادگیری هوشمند برای پاسخ به نیازهای جامعه دانش‌محوری جدید در طراحی شهر هوشمند ایجاد شده است. کیفیت جامعه چالشی برای توسعه شهر هوشمند است؛ زیرا در زمینه اجتماعی، کیفیت جامعه با رویکرد حرفه‌ای، به طور جامع و سیستماتیک مورد استفاده قرار ...  بیشتر