فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: توسعه و استقرار فناوری­های آموزشی در محیط­های آموزشی برای برخورداری از مزایای آن کافی نیست؛ بلکه باید به وسیله کاربران پذیرفته شود. پذیرش فناوری، به علاقه مشهود در بین یک گروه برای استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور انجام وظایفی که این فناوری­ها برای پشتیبانی از آن‌ها طراحی شده‌اند، اشاره دارد. پذیرش فناوری توسط افرادی که از آن استفاده می­کنند یکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت آن، نتایج و آثار مثبت آن برای سازمان­ها است. اگر کاربران بالقوه فناوری در برابر استفاده از آن مقاومت کنند، اهداف مورد نظر نمی­تواند حاصل شود. یکی از فناوری­های نوپدید که با توجه به شرایط کرونایی در آموزش و پرورش ایران به‌وجود آمده است، سامانه شاد است که در راستای آموزش الکترونیکی برای آموزش ابتدایی ایجاد شده است. از آن‌جاکه معلمان نقش کلیدی در استفاده مؤثر از سامانه شاد در آموزش‌وپرورش دارند و ادراکات و نگرش­های آنان نسبت به فناوری بر استفاده مؤثر از آن‌ها در فرآیند تدریس و یادگیری تأثیر می­گذارد، ضرورت دارد که پذیرش سامانه شاد در میان معلمان دوره ابتدایی به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه شاد در میان معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز انجام شد.
روش‌ها:‌ روش تحقیق به لحاظ هدف،کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­ آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی نواحی پنجگانه­ شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که براساس جدول کرجسی مورگان و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 343 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده از پرسش‌نامه پذیرش فناوری گاردنر و آموروسو استفاده شد. برای بررسی پایایی تشخیصی از بارهای عاملی گویه­های پرسش‌نامه، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده، استفاده شده است. نتایج بارهای عاملی نشان می‌دهد تمام گویه‌های پرسش‌نامه در حد قابل قبول و خوب تعریف شده هستند و بین 66/0 و 95/0 در نوسان بودند. آلفای کرونباخ همه سازه­ها بیشتر از 70/0 است که نشانگر پایایی بسیار بالای ابزار اندازه­گیری و خرده مؤلفه­ها است. برای بررسی پایایی ترکیبی هریک از سازه­ها از ضریب دیلون- گلداشتاین (ρc ) استفاده شد. مقادیر قابل پذیرش ρc باید 7/0 یا بیشتر باشند. مقادیر به‌دست آمده نشان از تأیید پایایی ترکیبی دارند. برای بررسی روایی همگرا از میانگین واریانس استخراج شده (AVE) استفاده شد که مقادیر AVE بزرگتر از 5/0بودند. این امر به معنای آن است که سازه مورد نظر حدود 50 درصد و یا بیشتر واریانس نشان‌گرهای خود را تبیین می­کند. در بررسی روایی واگرای سازه‌ها، جذر AVE یک سازه باید بیشتر از همبستگی آن سازه با سازه­های دیگر باشد. نتایج به‌دست ‌آمده نشان می‌دهد که شاخص‌ها برای سازه‌ها معتبر هستند. تمام سازه‌ها روایی همگرای مناسبی را با مقادیر AVE بالای5/0 نشان دادند. همه سازه‌ها روایی رضایت بخشی را با مقادیر CR و CA بالاتر از 7/0 نشان دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از«الگو‌یابی معادلات ساختاری» استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج، نشان داد که متغیرهای سودمندی درک شده، نگرش به استفاده، و استفاده داوطلبانه برخلاف متغیرهای سهولت استفاده درک شده و پیچیدگی درک شده با تمایل رفتاری برای استفاده از سامانه شاد (پذیرش سامانه شاد) رابطه معنی­داری دارد و 69 درصد واریانس مربوط به تمایل رفتاری برای استفاده از سامانه شاد از طریق این متغیرها تبیین می­شود.
نتیجه‌گیری: برای افزایش میزان پذیرش سامانه شاد در بین معلمان ابتدایی توصیه می­شود، چگونگی استفاده درست و مناسب از سامانه شاد توسط متخصصان تکنولوژی آموزشی برای معلمان آموزش داده شود تا برای استفاده و پذیرش این سامانه متقاعد شوند. رابط کاربری استفاده از سامانه به‌گونه­ای تهیه شود که حتی معلمان با کمترین آگاهی از فناوری نیز بتوانند به‌راحتی از این سامانه استفاده کنند. پشتیبانی 24 ساعته توسط کارشناسان مجرب در حیطه استفاده از سامانه شاد برای معلمان فراهم شود تا در صورت مواجهه با مشکل، معلمان بتوانند از راهنمایی آن‌ها استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Study of Factors Affecting the Acceptance of the SHAD System Among Elementary Elementary School Teachers in Tabriz City

نویسندگان [English]

  • S. Damsaz
  • K Taghipour
  • F. Mahmoodi

Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The development and establishment of instructional technologies in instructional environments is not enough merely due to its benefits, but it must be accepted by users. Acceptance of technology refers to the apparent interest among a group to use information and communication technologies in order to perform the tasks that these technologies are designed to support. Acceptance of technology by people who use it is one of the influential factors on its success, results, and positive effects for organizations. If the potential users of the technology resist its use, the desired goals cannot be achieved. One of the new technologies that has emerged in the Iran's education due to the Corona pandemic is SHAD system, which was created in line with electronic instruction for elementary schools. Since teachers have a key role in the effective use of the SHAD system in education and their perceptions and attitudes towards technology influence their effective use in the teaching and learning process, it is necessary to investigate the acceptance of the SHAD system among elementary school teachers. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the factors affecting on the acceptance of the SHAD system among lementary school teachers in Tabriz.
Methods: The research method was correlational-descriptive. The statistical population included all the elementary school teachers in the five districts of Tabriz; based on the Krejcie and Morgan table and using stratified random sampling, a total number of 343 people were included in the sample. Gardner & Amoroso’s technology acceptance questionnaire (2004) was used to collect the required data. To assess the diagnostic reliability of the factor loadings of the questionnaire items, Cronbach’s α, composite reliability (CR), and average variance extracted (AVE) were used. All questionnaire items were acceptable, well defined, and had a range of 0.66 to 0.95. Cronbach’s α for all constructs was above 0.7, indicating a very high reliability of the instrument and its sub-components. To assess the CR of each construct, the Dillon-Goldstein coefficient (ρc) was used. Since PLS uses the factor scores of the subjects for analysis unlike ordinary regression, it was necessary to consider the factor loadings of each item in calculating the validity index. Therefore, the acceptable values of ρc should be 0.7 or higher. To assess convergent validity, the AVE was used and the results showed that the construct of interest accounted for about 50 percent or more of the variance of its indicators. To assess the discriminant validity of the constructs, Fornell and Larcker (1981) suggest that the square root of the AVE of a construct should be greater than its correlation with other constructs. This indicated that the construct h a higher correlation with its own indicators than with other constructs. The results obtained showed that the indicators were valid for the constructs. All constructs showed adequate convergent validity, with AVE values above 0.5. All constructs showed satisfactory reliability, with CR and CA values above 0.7. "Structural Equation Modeling" was used to analyze the data.
Findings:  The results showed that the variables of perceived usefulness, attitude towards use, and voluntary use, unlike the variables of perceived ease of use and perceived complexity, had a significant relationship with the behavioral intention to use the SHAD system (acceptance of the SHAD system) and 69% of the variance of the behavioral intention to use the SHAD system was explained through these variables.
Conclusion: In order to increase the acceptance rate of the SHAD system among elementary school teachers, it is recommended that teachers be taught how to use the SHAD system correctly and appropriately by instructional technology experts so that they are convinced to use and accept this system. The user interface of the system should be prepared in such a way that even teachers with the the least knowledge of technology can easily use it. A 24-hour support by experienced experts in the field of using the SHAD system should be provided for teachers so that they can use their guidance when facing problems

کلیدواژه‌ها [English]

  • سامانه شاد
  • پذیرش فناوری
  • آموزش ابتدایی

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image