فصلنامه علمی
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
ارزیابی شایستگی‌های دیجیتال معلمان کشور در دوره همه‌گیری کرونا

اسماعیل جعفری؛ مرتضی رضائی‌زاده؛ راضیه شاهوردی؛ بهار بندعلی؛ محمود ابوالقاسمی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 527-548

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10320.2996

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه معلمان به مجموعه‌ای از صلاحیت‌های گسترده‌تر و پیچیده‌تر از قبل نیاز دارند. به‌منظور موفقیت یادگیری الکترونیکی، معلمانی که در خط مقدم  قرار دارند باید دانش فناورانه لازم و راهبردهای پداگوژیکی مؤثر را برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس به‌کار گیرند. همچنین، برای همراهی با یادگیرندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازی گونه سازی
کاربرد رویکرد بازی‌گونه‌سازی (گیمیفیکیشن) در برنامه درسی آموزش عالی براساس تجارب خبرگان

رضا توهند؛ مهرانگیز علی نژاد؛ بدرالسادات دانشمند

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 549-570

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10054.2932

چکیده
  پیشینه و اهداف: رویکرد بازی‌گونه‌سازی یکی از جدیدترین و جذابترین تحولات در سال‌های اخیر است که در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، مؤثر بوده است. این رویکرد با ایجاد نشاط و تعامل، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد. بازی‌‌گونه‌‌سازی به معنای به‌کارگیری عناصر و مؤلفه‌‌های بازی در موقعیت غیر بازی است که طبق یک فرآیند جذاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
طراحی و اعتباریابی مدل آموزش الکترونیکی در آموزش‌های شهروند محیط‌زیستی

فاطمه عفتی؛ سید محمد شبیری؛ حسن 'برزگر؛ مهدیه رضائی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 571-590

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10378.3005

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش در جهت اصلاح نگرش و رفتار انسان با محیط پیرامونش، کلیـد رفـع بحران‌هـای محیط‌زیستی آینده است. این واقعیت، اجرای گسترده برنامه‌های آموزشی محیط­زیست برای شهروندان در بستر آموزش الکترونیکی را بیش از پیش ضروری ساخته است. جهت پیاده‌سازی موفق آموزش الکترونیکی، این‌گونه آموزش­ها نیاز به طراحی مدل مناسب دارد؛ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
عملکرد نوآورانه معلمان و کارکنان آموزش و پرورش با کاوش شخصیت خلاق و جهت‌گیری هدف

زهره شرعی؛ هادی حاج آبادی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 591-604

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10302.2992

چکیده
  پیشینه و اهداف: نوآوری به یکی از مهارت‌های کلیدی سازمان‌ها برای مقابله با تغییرات محیط خارجی تبدیل شده‌است. توسعه مبانی نظری و الزامات عملکرد مدیریت نشان ‌می‌دهد که مکانیسم نوآوری کارکنان باید از منظر برنامه‌ریزی فعال و خود مدیریتی کارکنان مورد بررسی قرار گیرد. براساس تئوری هدف‌گرا که بر ابتکار و خودانگیختگی تمرکز دارد، می‌توان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی شکاف دیجیتالی آموزش مجازی دانش‌آموزان در دوران کرونا

زیبا خورنگ؛ رضا اسفنجاری کناری؛ زهرا امیری

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 605-618

https://doi.org/10.22061/tej.2024.9928.2916

چکیده
  پیشینه و اهداف: شکاف دیجیتالی، همانند دیگر شکاف­های اجتماعی، نوعی از نابرابری اجتماعی را شکل می­دهد و این فرم از شکاف اجتماعی، شکاف در دسترسی به ابزارهای دیجیتال و مهارت دیجیتالی است. نابرابری­ها، در دسترسی به ابزارها، دانش و مهارت دیجیتالی می­توانند نابرابری­های اجتماعی و آموزشی را با انتقال دانش­آموز از مدرسه به بازار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
رویکرد مقایسه‌ای مدارس هوشمند و غیرهوشمند در ارتقاء تفکر کارآفرینانه دانش‌آموزان

محدثه جعفری؛ مریم سادات قریشی خوراسگانی؛ پروین صمدی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 619-632

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10192.2962

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آموزش ‌و پرورش، تربیت متوازن دانش‌آموزانی محقق و خلاق با روحیه و تفکر کارآفرینانه است. در این راستا، آموزش مهارت و پرورش انسان خلاق و نوآور در تولید علم و فناوری و ارتقای کارآفرینی ازجمله گزاره‌هایی است که در سند چشم‌انداز و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به‌طور ویژه به آن‌ها پرداخته‌ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تبیین نظریه تبدیل دانش‌ها در محیط یادگیری سازاگرا به منظور اکتشاف فرآیندهای آموزش و طراحی معماری سازه‌پذیر در راستای ارتقاء فناوری محتوایی آموزش

مریم قربان زاده؛ محمود گلابچی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 633-652

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10224.2969

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری آموزشی به سه حوزه اصلی؛ ابزاری، محتوایی و مدیریتی قابل تقسیم است. هدف فناوری محتوایی آموزش ایجاد و بسط دانش به منظور تعریف الگوها و روش‌های آموزشی است. با عنایت به این‌که تدقیق مهارت‌های کیفی نظیر معماری، تنها به کمک کمی کردن از طریق تعریف سلسله مراتبی روش‌های طراحی و یادگیری صورت می پذیرد، لازم است در فناوری ...  بیشتر

مقاله مروری فناوری آموزش
ارائه الگوی مفهومی تربیت هنری فناورانه برای پرورش مهارت‏های موردنیاز افراد در قرن 21

زهره کرمی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 653-670

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10045.2931

چکیده
  پیشینه و اهداف: انسان‏ها، در قرن 21 با چالش‏های متعددی مواجه هستند که برای غلبه بر آن‏ها باید مهارت‏هایی را کسب کنند. برخی از ابزارها مانند هنر و فناوری، قابلیت‏های منحصر به فردی برای تربیت ایجاد می‏کنند که از آن‌ها می‏توان برای رویارویی با چالش‏های قرن 21 استفاده کرد. هدف از این مقاله، تشریح رویکرد تربیت هنری فناورانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
بررسی ادراک معلمان در طول همه‌گیری کووید 19: یادگیری الکترونیکی، یادگیری ترکیبی یا آموزش حضوری؟

الهام اکبری؛ طاهره یزدی نژاد؛ رضوان نظری؛ مبین تاتاری

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 671-682

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10228.2970

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری ترکیبی، به‌عنوان یک مفهوم کلیدی در حوزه آموزش، اهمیت ویژه‌ای دارد. با ظهور ویروس کرونا و پدیده همه‌گیری، اهمیت این نوع آموزش بیش از پیش آشکار شد. به‌عبارت دیگر، یادگیری ترکیبی می‌تواند نقشی حیاتی در حل مسائل و سهولت فرآیند آموزش داشته باشد. مطالعه حاضر، کوشیده است تا ادراک معلمان را نسبت به انواع مدل‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه شاد در میان معلمان ابتدایی شهر تبریز

سمیه دمساز؛ کیومرث تقی پور؛ فیروز محمودی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 683-696

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10408.3008

چکیده
  پیشینه و اهداف: توسعه و استقرار فناوری­های آموزشی در محیط­های آموزشی برای برخورداری از مزایای آن کافی نیست؛ بلکه باید به وسیله کاربران پذیرفته شود. پذیرش فناوری، به علاقه مشهود در بین یک گروه برای استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور انجام وظایفی که این فناوری­ها برای پشتیبانی از آن‌ها طراحی شده‌اند، اشاره دارد. پذیرش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش - هوش مصنوعی
توسعه مکانیزم هوشمند مقایسه آموزش شخصی‌سازی ‌شده در بستر سامانه آموزشی تعاملی

محمدرضا رضائی؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 697-714

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10465.3012

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر حاضر، با توجه به گسترش روزافزون فناوری در سراسر جهان، سیستم‌های آموزش الکترونیکی به‌سرعت در حال گسترش هستند. با پیشرفت آموزش الکترونیکی حرکت از سمت آموزش سنتی (رویکرد ارائه‌ یک آموزش برای همه) به سمت آموزش شخصی‌سازی شده آغاز شد. آموزش شخصی‌سازی شده یک رویکرد آموزشی است که هدف آن، سفارشی کردن یادگیری براساس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازی گونه سازی
تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه اول ابتدایی

فاطمه صدیقی مطللق؛ محسن روشنیان رامین؛ حمیده سادات خادمی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 715-726

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10503.3017

چکیده
  پیشینه و اهداف: ریاضی، یکی از دروس اصلی دوره ابتدایی و نیازمند توجه ویژه است، به همین دلیل جهت بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی به‌ویژه، نگرش به ریاضی توجه کرد و روش‌های آموزش را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد، در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی در راستای بهبود عملکرد کارکنان شرکت پالایش نفت تهران

مریم فلاحی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ حمید رضا مقامی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 727-748

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10272.2986

چکیده
  پیشینه و اهداف: وزارت نفت در طول سالیان متمادی فعالیت خود در یکی از مهمترین صنایع کشوری تاکنون شیوه­های مختلف آموزشی را اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی امتحان کرده است و اساسا مقوله آموزش کارکنان در زمینه­های تخصصی و عمومی در دستور کارش قرار داشته و دارد. از این حیث چنین سازمان بزرگی برای توسعه فردی و شغلی تمامی چند هزار کارکنانش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی مدارس کارآفرین در دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش شهر تهران

محمد بداغی؛ عباس خورشیدی؛ بتول فقیه آرام؛ اسقندیار دشمن زیاری؛ سعید مرادی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 749-764

https://doi.org/10.22061/tej.2024.9658.2901

چکیده
  پیشینه و اهداف: نظام آموزش‌وپرورش در حال حاضر، بنا به ‌ضرورت تغییرات گسترده اجتماعی، یکی از سازمان‌های پیچیده و به ‌اصطلاح پهن‌پیکر در هر کشوری محسوب می‌شود و با رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور پیوندی عمیق دارد. در این راستا، سیستم آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش نیز به‌عنوان یک سیستم باز که در تعامل با مؤلفه‌های درونی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تحلیل سلسله مراتبی شاخص های مؤثر بر کاربر در محیط‌های آموزشی طراحی شده براساس الگوهای بیوفیلیک (زیست گرایی)

محمد عصارزادگان؛ مقدی خدابخشیان

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، صفحه 765-785

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10212.2963

چکیده
  پیشینه و اهداف: اتصال محکم زندگی انسان و طبیعت به‌عنوان عنصر ذاتی و فطری است. طبیعت تجلی‌گاه احساسات، شور، شعف و زیبایی‌ها است. به همین دلیل، انسان همواره می‌کوشد تا با آن همراه باشد. این نوع همراهی و همزیستی با طبیعت را به‌خوبی می‌توان در معماری دید. معماری بیوفیلیک ( زیست گرایی)، یکی از رویکردهای جدید در معماری امروز است که در پی ...  بیشتر