فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
تأثیر یادگیری تلفیقی بر حضور شناختی و تدریس دانش‌آموزان دوره ابتدایی در درس علوم

محمدرضا حیدری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 787-798

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10540.3021

چکیده
  پیشینه و اهداف: پس از همه گیری کرونا، نظام­های آموزشی به اجبار به سمت آموزش و یادگیری برخط حرکت کردند. آموزش برخط با وجود مزایایی که داشت نتوانست بر برخی چالش­های خود از جمله حس حضور یادگیرندگان غلبه کند؛ از این‌رو اهمیت بهره­گیری از رویکرد یادگیری تلفیقی برای نظام­های آموزشی جهان به‌خصوص نظام تعلیم‌وتربیت کشور ما به وضوح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی واقعیت مجازی
تأثیر تمرینات بر مبنای فناوری واقعیت مجازی و واقعی بر یادگیری مهارت‌های ادراکی – حرکتی منتخب

فرشید طهماسبی؛ سیدکاوس صالحی؛ اوژن گل پیرا

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 799-812

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10679.3042

چکیده
  پیشینه و اهداف: گسترش فناوری‌های نوین، موجب ظهور و تنوع روزافزون روش‌های آموزشی کارآمدی شده است که با بهره‌گیری از قابلیت‌های بالقوه این فناوری‌ها، فرصت‌های جدیدی برای انتقال مؤثر دانش و یادگیری تکالیف فراهم شده است. از جمله این فناوری‌ها، فناوری واقعیت مجازی (اگزرگیم) است که پیشرفت‌های اخیر آن با بهره‌گیری از امکاناتی همچون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی آموزش فیزیک با رویکرد زمینه‌محور بر خودتنظیمی، خودکارآمدی و یادگیری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول در آموزش مجازی فیزیک

فرشته صداقت؛ فاطمه خدادادی آزادبنی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 813-828

https://doi.org/10.22061/tej.2024.8908.3028

چکیده
  پیشینه و اهداف: همه‌گیری کووید‌- ۱۹ سیستم آموزشی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود که با تغییر ناگهانی آموزش مجازی و آموزش الکترونیکی همراه بوده است. با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش مجاری به یکی از چالش‌های هر سیستم آموزشی تبدیل شده بود. روشن است که اگر محتوای جدید فیزیک با همان روش‌های سنتی (مرسوم) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی تأثیر تدریس به شیوه بازی‌وارسازی بر خودراهبری ریاضی دانش‌آموزان پایه دهم فنی و حرفه‌ای

مهرانه شیبانی کارخانه؛ نرگس یافتیان

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 829-842

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10728.3045

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات اساسی در نظام‌های آموزشی، افت تحصیلی دانش‌آموزان در دروس پایه مانند درس ریاضی بوده است. عوامل مختلفی مانند پایین بودن خودراهبری دانش‌آموزان بر پیشرفت ریاضی آن‌ها اثر دارند. ایجاد استقلال یکی از اهداف یادگیری خودراهبر و ضروریات کلاس درس ریاضی است. در اکثر اوقات، دانش‌آموزان در درس ریاضی به معلم وابسته‌اند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی واقعیت مجازی
تبیین و سنجش اثربخشی بهره‌گیری از شبیه‌سازی رایانه‌ای بر انگیزش تحصیلی دانشجویان معماری (درس ساختمان 2)

عباس صداقتی؛ بابک مطیعی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 843-858

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10906.3076

چکیده
  پیشینه و اهداف: انگیزش به­عنوان یک عامل محرک­اساسی در یادگیری، نقشی بنیادی در موفقیت­تحصیلی دانشجویان ایفا می‌کند. به­نظر می­رسد دانشجویان دانشکده­های معماری، انگیزش لازم جهت آموختن دروس­نظری و به‌ویژه دروس­فنی و ساختمانی را ندارند. با توجه ­به تفاوت­ماهوی رشته­معماری و به­تبع آن، آموزش آن با سایر رشته­ها، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی اثر تقسیم توجه و خودتنظیمی در محیط‌های یادگیری چند رسانه‌ای بر یادگیری و بار شناختی ادراک‌شده دانش‌آموزان

فاطمه کدخداوند؛ اکبر مومنی راد

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 859-874

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10617.3036

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش و یادگیری بر پایه ارتباط صحیح ایجاد می­شود و این ارتباط، وابسته به انتخاب رسانه مناسب است. چندرسانه­ای­ها با توجه به مزایای متعدد، از رسانه­های تأثیرگذار بر یادگیری است؛ اما در برخی موارد، علی‌رغم وقت و هزینه بسیار برای طراحی چندرسانه­ای­ها، نتایج رضایت‌بخش نیست. عدم توجه به اصول طراحی آموزشی، ویژگی­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری تلفیقی
بررسی تأثیر نگاره‌سازی برداری بر یادگیری و درگیرسازی درس ریاضی دانش‌آموزان

شیوا فضلی؛ سیدرسول عمادی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 875-884

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10545.3022

چکیده
  پیشینه و اهداف: ریاضی از جمله مهارت­های اساسی است که در زمره دروس مهم و بنیادی در دوران تحصیل محسوب می­شود که تعداد قابل توجهی از دانش ­آموزان در این درس با چالش مواجه هستند. تدریس و یادگیری ریاضیات فقط در انتقال مفاهیم وتعاریف به دانش­آموزان خلاصه نمی­شود؛ بلکه برنامه ریاضی، مسئول توسعه و تعمیم مفاهیم، ایجاد انگیزه، پرورش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
مقایسه تأثیر تدریس مبتنی بر داستان دیجیتال و داستان سنتی بر مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان اول ابتدایی

ماجده امیدی شال؛ بهار بندعلی؛ محمود ابوالقاسمی؛ سیما سعادتی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 885-900

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10763.3055

چکیده
  پیشینه و اهداف: خواندن و نوشتن، علاوه بر آن که از ضروریات بشر برای زندگی امروز محسوب می‌شود، از ارکان حیطه سوادآموزی و از مهارت‌های پایه‌ای در آموزش و یادگیری است. یکی از اهداف درس فارسی در برنامه درسی مصوب نظام آموزش‌وپرورش، ایجاد و تقویت مهارت خواندن و نوشتن در دانش‌آموزان است؛ اما برخی پژوهش‌های داخلی و ارزیابی‌های بین‌المللی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
بررسی تأثیر ارائه‌ آموزش شخصی‌‌سازی ‌شده مبتنی ‌بر سبک یادگیری بر بار شناختی یادگیرندگان در آموزش الکترونیکی

مجید عابدین؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 901-920

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10376.3003

چکیده
  پیشینه و اهداف: از بدو حیات بشر روی زمین، همواره یادگیری به‌عنوان یکی از جنبه‌های توسعه و ترقی انسان، تمام جوانب زندگی او را دربرگرفته و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های زندگی‌اش پیدا کرده است. از طرف دیگر، پیشرفت سریع فناوری در دهه‌های اخیر، تغییرات اساسی و چشمگیری در عالم آموزش و یادگیری به‌وجود آورده است. یکی از اصلی‌ترین تأثیرات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش - هوش مصنوعی
شناسایی چالش‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری با ارائه راهکارها

مریم رجبیان ده زیره

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 921-950

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10777.3058

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دهه‌های اخیر، هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در زندگی ما حضور پیدا کرده است و تأثیر قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش داشته است. در قرن بیست و یکم، آموزش دستخوش تحولی عظیم است و قلب این انقلاب در هوش مصنوعی قرار دارد. هوش مصنوعی نحوه آموزش و یادگیری ما را اصلاح می‌کند و فرصت‌های فراوانی را برای بهبود تجربه‌آموزشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر آموزش معکوس چندرسانه‌ای بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس ‌زیست‌شناسی

حسن دهقان بنادکی؛ لطف الله مهدوی؛ زهرا زارع

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 961-964

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10806.3064

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش به روش معکوس رویکرد نسبتاً جدیدی در دنیاست که دانش آموزان را در یادگیری درگیر می‌کند و نقش اصلی معلم در این روش، طراحی آموزشی است. با توجه به اهمیت دروس علوم تجربی در برنامه درسی ملی و از آن‌جا که زیست‌شناسی به‌عنوان یکی از دروس علوم تجربی نقش مهمی در سلامت، بهداشت، صنعت، محیط زیست و ... دارد؛ بنابراین پرداختن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
پذیرش فناوری و تأثیر آن بر پیوند بین مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی در ‏آموزش مجازی ‏

فاطمه شمسی آشتیانی؛ هانیه کلانتری دهقی؛ محسن نظرزاده زارع

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 965-976

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10988.3084

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه توسعه و استقرار فنّاوری‌ها در بسترهای آموزشی برای بهره­گیری از مزایای آنها تنها کافی نیست؛ بلکه این توسعه و استقرار نیازمند برخورداری از یک‌سری مهارت­های دیگر از قبیل مهارت­های ارتباطی نیز است. اعضای هیأت‌علمی به‌عنوان یکی از افراد تعیین‌کننده ارتباطات در بستر دانشگاهی و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره ابتدایی
اثربخشی آموزش مهارت‌های ادراک دیداری-فضایی بر خلاقیت در درس هنر دانش‌آموزان پنجم ‏ابتدایی شهر تهران

سعیده اکبرپور؛ فریده حمیدی؛ فریبا شاپوریان

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 977-990

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10851.3067

چکیده
  پیشینه و اهداف: بررسی ادبیات پیشین حاکی از آن است که توجه به توسعه مهارت‌های ادراک دیداری فضایی در دانش‌آموزان ابتدایی به‌عنوان‌ یک اصل اساسی در آموزش هنر، علاوه بر این‌که می‌تواند به بهبود عملکرد و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس هنر کمک کند، به‌عنوان عامل مهم در خلاقیت آن‌ها نیز به‌شمار می‌رود. مهارت‌های ادراک دیداری فضایی به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- واقعیت افزوده
آینده پژوهی توسعه فناوری متاورس در آموزش‌وپرورش ایران

گرمسارعلی توانگر؛ هادی رزقی شیرسوار؛ فخرالدین احمدی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 991-1008

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10803.3063

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهان فردا، جهانی متفاوت از جهان امروز است. جهان فردا از آن‌کسانی است که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آن رابه دست انسان‌های توانمندی می‌دهند که مقتضیات زمان خود را شناخته و براساس آن طراحی متناسب را طرح‌ریزی می‌کنند. نظام آموزشی کلید آینده و یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین نهادهای اجتماعی در توسعه هر کشور است که شکوفاسازی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
ریاضی در عصر دیجیتال: بررسی نقش شیوه‌نامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی در یادگیری دانش‌آموزان

خدیجه پاسبان خمری؛ محمد رضا ربیعی؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ محسن رستمی مال خلیفه

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، صفحه 1009-1026

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11405.3147

چکیده
  پیشینه و اهداف: شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و گسترش ناگهانی آموزش مجازی، چالش‌های بی‌سابقه‌ای را در نظام‌های آموزشی، به‌ویژه در زمینه ارزشیابی مؤثر و دقیق، ایجاد کرد. ارزشیابی، عنصری کلیدی در فرآیند یادگیری است که بر کیفیت تدریس و یادگیری دانش‌آموزان تأثیر مستقیم می‌گذارد. در این میان، کاهش سطح یادگیری، به ویژه در درس ریاضی، به مسئله‌ای ...  بیشتر