نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: ریاضی از جمله مهارتهای اساسی است که در زمره دروس مهم و بنیادی در دوران تحصیل محسوب میشود که تعداد قابل توجهی از دانشآموزان در این درس با چالش مواجه هستند. تدریس و یادگیری ریاضیات فقط در انتقال مفاهیم وتعاریف به دانشآموزان خلاصه نمیشود؛ بلکه برنامه ریاضی، مسئول توسعه و تعمیم مفاهیم، ایجاد انگیزه، پرورش قدرت خلاقیت و بهکارگیری و ایجاد ارتباط بین آموختههای دانشآموزان است. با این حال، مشاهده میشود که روشهای سنتی تدریس ریاضیات با وجود سابقه طولانی نتوانسته است بر فرایند یادگیری و آموزش ریاضی دانشآموزان به نحو مطلوبی تأثیر بگذارد. با پیشرفت فناوری و استفاده از رایانه در شاخههای مختلف علوم، راه برای کاربرد فناوری در آموزشوپرورش هموار شده است. از جمله کاربردهای این فناوری که هر روز مورد توجه بیشتری قرار میگیرد، نقشی است که میتواند در فرایند یادگیری ایفا نماید. با رشد و گسترش استفاده از فناوری رایانه در فرایند یادگیری، طراحی محیطهای یادگیری گرافیکی نیز اهمیت فزایندهای یافته و یکی از این روشهای گرافیکی نگارهسازی برداری است. نگارهسازی میتواند رسانه آموزشی مؤثر در آموزش باشد؛ زیرا معلم را قادر میسازد اطلاعات را با رسانههای مختلف از طریق صدا، متن، انیمیشن و تصویر عرضه کند. بهعبارت دیگر، آموزش با روش نگارهسازی چندرسانهای، زمینه مناسب را برای تکمیل تلاشهای معلم بهمنظور جلب توجه، افزایش درک مطلب و درگیرسازی فرد در یادگیری فراهم میکند. هدف این پژوهش، تعیین تأثیر نگارهسازی برداری بر یادگیری و درگیرسازی دانشآموزان در درس ریاضی بود.
روشها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بخش قهاوند در سال تحصیلی 1400-1399 بوده که تعداد آنان 188 نفر بود. نمونه آماری شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود که از بین دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه از طریق نرمافزار ایلستریتور تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت کرد. روش گردآوری دادهها بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو و یادگیری (محقق ساخته) در درس ریاضی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد و برای بررسی فرضیههای پژوهش، تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج، نشان داد تدریس با کمک نگارهسازی برداری در مقایسه با تدریس به روش معمول در میزان یادگیری و درگیرسازی دانشآموزان در درس ریاضی، تأثیر بیشتری دارد. براساس نتایج آموزش نگارهسازی برداری بر یادگیری (01/0P< ،34/9F=) و درگیرسازی (01/0P< ،17/27F=) درس ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری داشت.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از روش آموزش نگارهسازی برداری بر میزان یادگیری و درگیری تحصیلی درس ریاضی مؤثر است. با توجه به اهمیت الگوهای چندرسانهای در آموزش و همچنین جذابیت روشهای چندرسانهای مانند نگارهسازی برای فراگیران، پیشنهاد میشود معلمان از نگارهسازی برداری در تدریس ریاضی استفاده کنند. همچنین آموزش و پرورش میتواند با ایجاد توانمندسازی معلمان در استفاده از فناورهای چندرسانهای، و در نظر گرفتن اصول چندرسانهای در طراحی کتابهای درسی، کیفیت آموزش را افزایش داده و به یادگیری بهتر دانشآموزان کمک کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effect of Vector Drawing on Students' Learning, Engagement in Mathematics
نویسندگان [English]
- Sh. Fazli 1
- S.R. Emadi 2
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, I. R. Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: Mathematics is one of the basic skills that is considered as as one of the important and fundamental subjects during education, and a significant number of students face challenges in this subject. The teaching and learning of mathematics is not only limited to transferring concepts and definitions to students, but the math program is responsible for developing and generalizing concepts, creating motivation, fostering creativity, and applying and creating connections between students' learning. However, it can be seen that the traditional methods of teaching mathematics, despite a long history, have not been able to positively affect the process of learning and teaching mathematics of students. Researchers have sought to find a way to solve the problems of the teaching and learning process so that students can better understand the basic foundations of mathematics. With the advancement of technology and the use of computers in various branches of science, the way was paved for the use of technology in education. Among the applications of this technology, which is receiving more attention every day, is the role it can play in the learning process. With the growth and expansion of the use of computer technology in the learning process, the design of graphic learning environments has become increasingly important, and one of these graphic methods is vector graphics. Drawing can be an effective educational medium in education, because it enables the teacher to present information with different media through sound, text, animation and image. In other words, teaching with the multimedia graphic design method provides the right context to complement the teacher's efforts to attract attention, improve understanding and involve the person in learning. The purpose of this research was to determine the effect of vector graphics on the learning and engagement of students in mathematics.
Methods: The research method was an experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all fifth-grade female students of the Qahavand district in the academic year of 2020-2021, which was 188. The statistical sample consisted of 30 people (15 subjects in the experimental group and 15 in the control group) who were selected from the female students of the fifth-grade primary school through an available sampling method. The experimental group was trained through Illustrator software during 8 sessions, and the control group received the usual training. The data collected by Reeve's (2013) academic engagement and learning (researcher-made) questionnaires in mathematic. Descriptive statistics indicators such as mean and standard deviation were used to analyze the data, and multivariate covariance analysis was used to check the research hypotheses.
Findings: The results showed that teaching with the help of vector graphics had a greater effect on the level of learning and engagement of students in mathematics lessons compared to teaching in the usual way. Based on the results of vector graphics training, it had a positive and significant effect on students' learning (F=9.34, P<0.01) and engagement (F=27.17, P<0.01) of students.
Conclusion: The findings of the present study showed that the use of vector graphics teaching method is effective on the level of learning and academic engagement in mathematics. Considering the importance of multimedia patterns in education and the attractiveness of multimedia methods such as graphics for learners, it is suggested that teachers use vector graphics in teaching mathematics. Also, education can increase the quality of education by empowering teachers to use multimedia technologies, and considering multimedia principles in the design of textbooks, and helping students learn better.
کلیدواژهها [English]
- Engagement
- Illustrator
- Software
- Learning
- Vector Graphics
ارسال نظر در مورد این مقاله