فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

2 گروه پژوهشی علوم شناختی، پژوهشکده جامع علوم و فناوری‌های همگرا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران 89694- 14588 ایران

10.22061/tej.2024.10376.3003

چکیده

پیشینه و اهداف: از بدو حیات بشر روی زمین، همواره یادگیری به‌عنوان یکی از جنبه‌های توسعه و ترقی انسان، تمام جوانب زندگی او را دربرگرفته و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های زندگی‌اش پیدا کرده است. از طرف دیگر، پیشرفت سریع فناوری در دهه‌های اخیر، تغییرات اساسی و چشمگیری در عالم آموزش و یادگیری به‌وجود آورده است. یکی از اصلی‌ترین تأثیرات پیشرفت فناوری در حوزه یادگیری، به‌وجود آمدن یادگیری الکترونیکی است. یادگیری الکترونیکی، ابزاری است که دسترسی به منابع آموزشی را در هر زمان و مکانی برای یادگیرندگان ممکن می‌سازد. از آن‌جاکه هر شخص دارای ویژگی‌ها، تمایلات و ترجیحات منحصربه‌فرد است، می‌توان از رویکرد «ارائه‌ یک آموزش برای همه»، به‌عنوان یکی از ایرادات اساسی آموزش به شیوه سنتی نام برد. سبک یادگیری، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تأثیرگذار در امر یادگیری، بیانگر تمایلات و ترجیحات یک شخص به هنگام جذب و فهم مطالب است. بر همین اساس، ارائه‌ آموزش تطبیقی براساس سبک یادگیری یادگیرنده با هدف افزایش بازدهی آموزشی و کاهش بار شناختی هنگام آموزش، امری ضروری و اجتناب‌‌ناپذیر است. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش تطبیقی براساس سبک یادگیری یادگیرندگان است. در همین راستا، با بهره‌گیری از یک سامانه برخط، سبک یادگیری یادگیرندگان به‌وسیله‌ پرسش‌نامه‌ شاخص سبک یادگیری فلدر- سیلورمن استخراج شده و براساس آن به‌صورت خودکار محتوای آموزشی تطبیقی تولید و به یادگیرندگان ارائه شد. در نهایت، بار شناختی گزارش شده هنگام آموزش و عملکرد یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفت.
روش‌ها‌: در این پژوهش 37 خانم و آقای دانشجوی کارشناسی رشته کامپیوتر، با میانگین سنی ۳/۲۰ سال، به‌عنوان شرکت‌‌کننده همکاری داشتند. ابتدا، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شده و سبک یادگیری‌شان، به‌وسیله‌ پرسش‌نامه شاخص سبک یادگیری فلدر- سیلورمن، تعیین شد. در ادامه به یک گروه محتوای آموزشی منطبق براساس سبک یادگیری‌شان، و به گروهی دیگر، محتوای آموزشی نامنطبق بر سبک یادگیری‌شان ارائه شد. پس از مطالعه‌ درس ارائه‌شده، بار شناختی و میزان یادگیری شرکت‌کنندگان، به‌ترتیب با استفاده از پرسش‌نامه شاخص بار کاری ناسا و آزمون عملکرد طراحی‌شده، تعیین گردید. در نهایت، سطح معناداری نتایج به‌دست ‌آمده دو گروه، با استفاده از آزمون آماری تی مستقل، مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: براساس نتایج به‌دست ‌آمده تفاوت معناداری بین نمرات آزمون عملکرد دو گروه مشاهده نشد. اما در مقایسه بار شناختی دو گروه، میانگین بار شناختی گروهی که محتوای آموزشی منطبق براساس سبک یادگیری‌شان دریافت کرده بودند، نسبت به گروهی که محتوای آموزشی نامنطبق دریافت کرده بودند، با مقدار ۰۲/۰=p به‌صورت معناداری (0.05> p) بیشتر بود.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، ارائه‌ محتوای آموزشی طبق سبک یادگیری یادگیرندگان، در زمان یادگیری، بار شناختی را به میزان قابل‌ توجهی کاهش داد. بنابراین، ارائه آموزش شخصی‌‌سازی‌‌شده براساس سبک یادگیری، به‌عنوان یکی از شیوه‌های آموزش تطبیقی در یادگیری الکترونیکی، نقش مهمی در بهبود عملکرد و کاهش بار شناختی یادگیرندگان ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Personalized Education Based on Learning Styles on Learners' Cognitive Load in E- Learning

نویسندگان [English]

  • M. Abedin 1
  • E. Pazouki 1
  • R. Ebrahimpour 2

1 Department of Artificial Intelligence, Faculty of Computer Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Center for Cognitive Science, Institute for Convergence Science & Technology, Sharif University of Technology, Tehran 14588-89694, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Learning has consistently been one of the aspects of human development since the beginning of human existence on the Earth, encompassing all aspects of human life and holding a special place in human life plans. On the other hand, technological advancements in recent decades have rapidly brought about significant changes in the realm of education and learning. One of the most prominent impacts of technological progress in the field of learning is the emergence of e-learning; a tool that enables learners to access educational resources at any time and place. Regarding the fact that every person has individual traits, preferences, and tendencies, traditional education's "one-size-fits-all" approach can be seen as one of its fundamental flaws. Learning styles, as one of the most important factors influencing learning, represent an individual's preferences and ways of processing and understanding information. Therefore, providing adaptive education based on learners' learning styles, with the aim of enhancing educational efficiency and reducing cognitive load during teaching, is both essential and inevitable. This research aimed to investigate the impact of adaptive education based on learners' learning styles. In order to achieve this, learners' learning styles were identified using an online platform and the Felder-Silverman Learning Style Indicator questionnaire, and educational content was automatically generated and presented to learners accordingly. Finally, the performance of the learners and cognitive load during instruction were examined.
Methods: A total number of 37 male and female undergraduate computer science students with an average age of 20.3, participated in this study. Initially, the participants were divided into two groups, and their learning styles were determined using the Felder-Silverman Learning Style Indicator questionnaire. Subsequently, one group received educational content tailored to their learning styles, while the other group received content not aligned with their learning styles. After studying the provided material, the cognitive load and learning outcomes of the participants were assessed using the NASA Task Load Index questionnaire and a designed performance test, respectively. Finally, the significance level of the results obtained from the two groups was evaluated using an independent t-test.
Findings: Based on the obtained results, no significant difference was observed in the test scores of the two groups' performance. However, when comparing the cognitive load between the two groups, the average cognitive load of the group that received content aligned with their learning style was significantly higher than the group that received incongruent content, with a value of 0.02 (p < 0.05).
Conclusion: According to the research findings, providing educational content based on learners' learning styles significantly reduce cognitive load during learning. Therefore, offering personalized education based on learning styles plays a crucial role as one of the adaptive teaching methods in e-learning, enhancing performance, and reducing cognitive load for learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Load
  • E-Learning
  • Learning Style
  • Personalized Education

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)  

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-4609.2007.00125.x
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15391523.2007.10782498
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/154193120605000909
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23311916.2021.2022568
[47] Soloman BA, Felder RM. Index of learning styles questionnaire. NC State University Available online at: http://www.engrncsu.edu/learningstyles/ilsweb html (last visited on 1405 2010). 2005;70.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image