نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: نظام آموزشوپرورش در حال حاضر، بنا به ضرورت تغییرات گسترده اجتماعی، یکی از سازمانهای پیچیده و به اصطلاح پهنپیکر در هر کشوری محسوب میشود و با رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور پیوندی عمیق دارد. در این راستا، سیستم آموزشی سازمان آموزشوپرورش نیز بهعنوان یک سیستم باز که در تعامل با مؤلفههای درونی و بیرونی متعدد و دارای راهبرد و اهداف خاص منطبق با راهبرد و ساختار آموزش و پروش است، در راستای حرکت بالنده خود نیازمند آن است که به نیازهای جامعه پاسخ مناسبی داده و یا نیازهای جامعه را تأمین نماید. براساس تحقیقات بهعمل آمده و نتایج حاصله میتوان گفت توجه جدی به مقوله کارآفرینی خصوصاً بهصورت علمی و از مسیر دستگاه تعلیم و تربیت باعث کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد سرانه، توجه به تولید و توجه کمتر به درآمدهای حاصل از ارائه خدمات و عدم وابستگی اقتصاد به منابع زیرزمینی، تنوع تولید، توسعه صادرات، ارتقای نوآوری، رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان میشود. این مقاله، سعی بر این دارد که با استفاده از تجربیات اجرایی و دانش و سرمایههای علمی در مراکز علمی، مدارس و حوزههای مرتبط با کارآفرینی و نیز کارآفرینان موفق، به طراحی الگوی مدارس کارآفرین در دوره دوم متوسطه برای آموزشوپرورش در شهر تهران بپردازد.
روشها: پژوهش حاضر، ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر نوع دادهها کیفی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد به روش تحلیل ابعاد است. جامعه پژوهش حاضر، خبرگان این حوزه بودند که با روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و تا اشباع نظری با 15 نفر از آنها مصاحبه انجام شد. ابزار سنجش پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که براساس آن ابعاد، مؤلفهها و شاخصها ترسیم و توسط خبرگان تأیید و اعتباریابی شد. اعتبار و روایی ابزار سنجش، با روش اجماع سه سویه بهدست آمد و تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی انجام گرفت.
یافتهها: در این مطالعه ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدرسه کارآفرین مشخص شدند. 5 بعد، 18 مؤلفه و 139 شاخص برای الگوی مدارس کارآفرین در دوره دوم متوسطه نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازنده الگو ترسیم شده و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد. یافتهها، نشان داد که ابعاد سازنده الگوی مذکور مشتمل بر پنج بعد مربوط به مسائل زیرساختی، ساختاری، سرمایه انسانی، محیط کسبوکار و فرایندهای آموزشی بود که این ابعاد، شامل 18 مؤلفه فرعی بود که به ترتیب اولویت ارائه شد.
نتیجهگیری: آموزش کارآفرینانه در ایران که اجراییترین راهبرد برون رفت از بن بستها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور است، از یک طرف به الگوگیری از برنامهها، خطمشیها و تجربیات کشورهای پیشرفته و از طرف دیگر به در نظر گرفتن شرایط بومی کشور نیاز دارد. کارشناسان آموزشی و مدیران مدارس، میتوانند از یافتههای الگو استفاده نموده و براساس آن بهترین و مناسبترین شیوه و روش را برای هدایت مدارس به سمت یک مدرسه کارآفرین بهکار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the Model of Entrepreneurial Schools in the Second Period of Secondary Education in Tehran
نویسندگان [English]
- M. Bodaghi
- A. Khorshidi
- B. Faghiharam
- E. Doshmanziari
- S. Moradi
Department of Educational Management, Islamic Azad University, Islamshahr Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: the educational system is currently considered one of the complex and extensive organizations in each country and has a deep connection with the economic, social and cultural growth and development of country. Actually, the educational system of this organization is also an open system that interacts with many internal and external components. Including special strategy and goals with framework of educational system. It needs to respond to the needs of the society or provide them. According to result of this research, serious attention to the category of entrepreneurship, especially academically and in the way of education is very necessary and It causes a decrease in the unemployment rate, an increase in income, attention to production and less attention to the income from providing services and non-dependence of the economy on underground resources, diversity of production, development of exports, promotion of innovation, growth and flourishing of students' talents. This research shows designing a pattern of entrepreneurial schools in the secondary schools for education in Tehran by using the latest global and national studies, executive experiences and knowledge in scientific institutes, schools that related to entrepreneurship and also by using successful entrepreneurs.
Methods: The present research is qualitative in terms of practical purposes, in terms of the type of data, and in terms of the nature and type of data study, it is based on the dimension analysis method. The population of the current research was the experts in this field, and 15 of them were interviewed by the theoretical sampling method of the snowball type until theoretical saturation. The research measurement tool was a semi-structured interview based on which dimensions, components and indicators were drawn and verified and validated by experts. The reliability and validity of the measurement tool was obtained by the three-way consensus method. Data analysis was done in three stages of open, central and selective coding.
Findings: In this study, the dimensions, components and indicators of the entrepreneurial school were determined. 5 Next, 18 components of 139 indicators for the model of entrepreneurial schools in the second period of secondary school were finalized. After the final approval and prioritization of experts, the dimensions, components and indicators of the model were drawn, and again the said model was validated by the experts. The findings showed that the dimensions of the construct The mentioned model consisted of five dimensions related to infrastructural, structural, human capital, business environment and educational processes, which included 18 sub-components that were presented in order of priority.
Conclusion: Entrepreneurial education in Iran, which is the most effective strategy to get out of the country's dead ends and economic and social problems, on the one hand, is modeled after the programs, policies and experiences of advanced countries, and on the other hand, It is necessary to take into account the local conditions of the country. Educational experts and school administrators can use the findings of the model and use the best and most suitable methods to guide schools towards an entrepreneurial school.
کلیدواژهها [English]
- Model
- Entrepreneur
- Second High School
COPYRIGHTS
© 2024 The Author(s). This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)
ارسال نظر در مورد این مقاله