فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران

3 گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: وزارت نفت در طول سالیان متمادی فعالیت خود در یکی از مهمترین صنایع کشوری تاکنون شیوه­های مختلف آموزشی را اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی امتحان کرده است و اساسا مقوله آموزش کارکنان در زمینه­های تخصصی و عمومی در دستور کارش قرار داشته و دارد. از این حیث چنین سازمان بزرگی برای توسعه فردی و شغلی تمامی چند هزار کارکنانش برنامه­های متفاوتی را بسته به اقتضای دوره و نوع آن برای افراد در سطوح متفاوت از کانال اداره آموزش و زیرمجموعه هایش به صورت حرفه­ای برگزار می­کند و همواره به دنبال شیوه­های نوین و کارآمد آموزشی و رفع اشکالات موجود در برنامه­های کنونی خود از طریق بازخورد گرفتن و ارزیابی می­باشد. بنابراین محقق بر آن است که چگونگی طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی به منظور بهبود عملکرد کارکنان را در شرکت پ‍‍الایش نفت تهران مورد کندوکاو قرار دهد. بنابراین و با توجه به موارد گفته شده در پژوهش حاضر به دنبال دست یافتن به الگویی جهت طراحی دوره­ای بر پایه منتورینگ الکترونیکی به منظور بهبود عملکرد کارکنان شرکت پالایش نفت تهران بوده و در پی پاسخگویی به این پرسش می­باشد که الگوی منتورینگ الکترونیکی مناسب به منظور بهبود عملکرد کارکنان از چه مولفه­هایی تشکیل شده است؟
روش‌ها‌: در این پژوهش از چارچوب رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا و تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مقالات، منابع مکتوب، پایان­نامه­ها و اسناد موجود در پایگاه­های اطلاعاتی مختلف و کلیه اساتید و متخصصان آشنا به حوزه منتورینگ، متخصصان آموزش در حوزه صنعت می­باشد و جهت نمونه­گیری از روش نمونه­گیری هدفمند از نوع ملاکی استفاده شد. جهت جمع­آوری اطلاعات ابتدا الگوی منتورینگ و سپس پرسشنامه محقق­ساخته برای اندازه­گیری متغیر بهبود عملکرد کارکنان طراحی شد. از روش تحلیل محتوای کیفی، از نوع استقرایی و تحلیل مضمون برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. بدین صورت که ابتدا مبانی نظری منتورینگ به صورت عمیق مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه نیمه­ساختارمند از۱۵ نفر از متخصصان حوزه آموزش و منتورینگ به عمل آمد و درنهایت منجر به طراحی الگو شد.
یافته‌ها: پس از مصاحبه اولیه با صاحب­نظران و تحلیل مضمون مصاحبه، کدگذاری سه­مرحله­ای انجام گرفت. سپس داده­های جمع­آوری­شده با استفاده از نرم­افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفت. در طراحی پرسشنامه محقق­ساخته نیز، ابتدا مبانی نظری و ادبیات پژوهشی بهبود عملکرد کارکنان به صورت دقیق مطالعه شد و براساس آن سؤالات مصاحبۀ نیمه­ساختارمند و در نهایت پرسشنامه محقق­ساخته برای اندازه­گیری بهبود عملکرد کارکنان با کمک متخصصین و کارشناسان طراحی شد.
نتیجه‌گیری: در پایان مولفه­هایی از این قرار استخراج و در طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت: ویژگی­های منتور (مربی)، شایستگی­های مربی (شایستگی­های مدیریتی، شایستگی­های یادگیری مربی، شایستگی­های ارتباطی مربی، شایستگی­های تخصصی مربی، شایستگی­های بین­فرهنگی مربی، مهارت­های نرم مربی، تعاملات الکترونیکی در منتورینگ، بازخورد الکترونیکی در منتورینگ، ارزیابی الکترونیکی در منتورینگ، زیرساخت­های فناوری در منتورینگ الکترونیکی، شایستگی­های منتی در منتورنیگ الکترونیکی. در نهایت پیشنهاد ­می­شود به طراحی الگوی منتورینگ الکترونیکی در ارگان­ها و صنایع دیگر و همچنین در سیار متغیرهای کارکنان پرداخته شود. همچنین طراحی الگوی منتورینگ تلفیقی در ارگان­ها و صنایع انجام شود. کارگاه­های آموزشی به منظور پرورش و تربیت مربی برگزار شود. پست سازمانی مربی بخاطر حساسیت بالای کاری آنها تعیین و انتصاب شود. منتی پس از گذران دوره­های منتورینگ ارتقا یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing an electronic mentoring model in order to improve the performance of employees of Tehran Oil Refining Company

نویسندگان [English]

  • M. Falahi 1
  • M. R. Nili Ahmadabadi 2
  • H.R. Maghami 1
  • I. Zaraii zavaraki 1
  • A. Delavar 3

1 Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Department of Instructional Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Assessment and Measurement Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Where there is a lot of time for individual expansion and complete work, there are various programs that are different according to the requirements of the course and the type that is available for individuals on different surfaces, from the channell of the administration of a group and a group of people in the form of a letter, i. You can check this information and remove the problem and remove the problems that are present in the program, which can be taken from the path of Buzzhord Graften and Arziba Mia. Banabrain is an investigator who has been working on the technology of Chegongi Tarahi to supply electronics with a view to the work of Karknan Ra in the Tehran Neft Public Company, the supplier of Kendokau. We are looking forward to the resources of many of them in the present office. You are interested in the direction of the direction of the course of any electronic mentoring course, according to the importance of the work of the Karkanan company in Tehran. This is a suitable electronic tuning; what is the meaning of Karkanan's work?
Methods::This is very useful for using a qualitative analysis of the content and analysis of the content. A university with a comprehensive resource, including all articles, written sources, statements, names, and chains of reference available in various pieces of information, and all professors and specialists who have established a mentoring seminary. Change the size of the nameplate Use it as a target type.Take advantage of it as a collection of information about linguistics, information, and information about the language that has been checked for different purposes. This is a type of qualitative content analysis, an inductive type, and guaranteed analysis, in my opinion, which is of great benefit. I would like to take a picture of this to begin with, with a deep picture of the theoretical foundations of Mentoring, with a deep picture of the source of reading and decision-making, and the excitement of accompanying the name I chose from. More than fifteen people are specialists who are experts in the work of mentoring and long-term work, and they are damaged by the removal of the money.  
Findings: After the initial interview with the experts and associated content of the interview, three-stage coding was done. Then the collected data was analyzed using MAXQDA software. In the design of the researcher-made questionnaire, first the theoretical foundations and research literature on employee performance improvement were studied in detail, and based on that, semi-structured interview questions and finally a researcher-made questionnaire were designed to measure employee performance improvement with the help of specialists and experts.
Conclusion: In the end, components were extracted from this order and used in the design of the electronic mentoring model: mentor characteristics, mentor competencies (management competencies, mentor learning competencies, mentor communication competencies, mentor specialized competencies, competence intercultural mentor), soft skills of mentor, electronic interactions in mentoring, electronic feedback in mentoring, electronic evaluation in mentoring, technological infrastructure in electronic mentoring, mentee competencies in electronic mentoring. Finally, it was suggested to design the model of electronic mentoring in other organizations and industries, as well as in mobile variables of employees. Also, design a consolidated mentoring model in organizations and industries. Educational workshops should be held in order to nurture and train mentors. The organizational position of mentor should be determined and appointed due to the high sensitivity of their work. The mentee is promoted after passing the mentoring courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • Mentoring
  • Electronic Mentoring
  • Employee Performance
  • Tehran Oil Refining Company

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

[3] Shah Beigi F, Nazari S. Virtual education: advantages and limitations. Journal of Yazd Center for Studies and Development of Medical Sciences Education. 2011; 6(1): 48-44. [In Persian]
[4] Taghizadeh Ho, Ziaei Haji Pirlo M. Investigating the internal relationships of the components of employee empowerment with the development of a structural-comparative model. Human resource management research.2015;8(2): 111-75. [In Persian]
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1559-1816.2012.01019.x
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/job.650
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hrm.22076
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hrm.22076
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0192636512447132
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ajcp.12543
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/lia.1279
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/job.2590

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image