فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه فناوری معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: فناوری آموزشی به سه حوزه اصلی؛ ابزاری، محتوایی و مدیریتی قابل تقسیم است. هدف فناوری محتوایی آموزش ایجاد و بسط دانش به منظور تعریف الگوها و روش‌های آموزشی است. با عنایت به این‌که تدقیق مهارت‌های کیفی نظیر معماری، تنها به کمک کمی کردن از طریق تعریف سلسله مراتبی روش‌های طراحی و یادگیری صورت می پذیرد، لازم است در فناوری محتوایی آموزش معماری سازه‌پذیر، الگوها و فرآیندهایی را کنکاش کرد که ضمن مناسب بودن برای آموزش دانشجویان این رشته، با فناوری آموزشی محتوایی معاصر، که بر مبنای سازاگرایی یا سازنده­گرایی است، منطبق باشند. الگوهای فوق در دو بخش کلی؛ فرآیندهای یادگیری (و در زیر مجموعه آن؛ آموزش) و فرآیندهای طراحی معماری سازه­پذیر، تفکیک می‌گردند. این دو حوزه، با تمرکز بر فناوری محتوایی آموزش معماری، توسط طراحی‌ پژوهان متعددی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات آن‌ها تأکید بر شبیه‌سازی تدریس و طراحی معماری به یک تحقیق و اکتشاف دارد. اکتشافی که در قالب فرآیندی چرخه‌ای و رو به تکامل، به منظور بهره‌مندی از تمامی مولدهای اولیه از جمله سازه، در ارتقاء انگاره معماری، صورت می‌پذیرد. بررسی دقیق این مطالعات و به ویژه تأکیدی که بر تبدیل مداوم دانش‌های صریح و ضمنی سازه دارند، موجب شناخت دقیق فرآیند طراحی معماری سازه‌پذیر و الزامات محیط یادگیری آن می‌شود، که در این مقاله به آن پرداخته شده است. براین اساس، هدف این مقاله، تدقیق فرآیند طراحی معماری سازه‌پذیر و الزامات فرآیندهای یادگیری و آموزش آن، بر مبنای نظریه تبدیل دانش‌های صریح و ضمنی، به عنوان ارکان فناوری محتوایی آموزش معماری و به منظور کاربرد آن‌ها در در محیط‌های کارگاهی آموزش معماری است.
روش‌ها‌: در این مقاله ابتدا، با شناخت نظریه معماری سازه‌پذیر، نقش‌های سازه در معماری، مشخص می‌گردد. سپس به کمک روش تحلیل محتوای کیفی، در مطالعات حوزه فرآیند طراحی معماری، ویژگی‌های اصلی فرآیندهای معماری سازه‌پذیر، استخراج می‌گردد. در روش تحلیل محتوای کیفی، ابتدا باید واحد تحلیل از میان هفت عنصر عمده یعنی؛ کلمات، موضوعها، شخصیت‌ها، پاراگراف‌ها، اقلام، مفاهیم و نشانه‌ها مشخص گردد. در این مقاله، واحد تحلیل انتخابی، کلمات و مقوله‌ها می‌باشند. به این منظور، واژه‌های کلیدی از نظرات طراحی‌پژوهان استخراج گردیده و در قالب مقوله‌ها، به گونه‌ای تقسیم بندی می‌شوند که بتوان محتوای معنایی مدنظر آن طراحی پژوه را به کمک تفسیر کل‌نگر مشخص نمود و از آن، به منظور شناخت فرآیند یادگیری، آموزش و طراحی معماری سازه‌پذیر استفاده کرد. به کمک این روش و با استفاده از تفسیر کل‌نگر، ابتدا خصوصیات محیط یادگیری سازاگرا و فرآیند یادگیری در این محیط استخراج می‌شود و با توجه به نظریه تبدیل دانش‌ها و راهبردهای آن، به چگونگی فرآیند آموزش، در تبدیل دانش‌های صریح و ضمنی سازه، اشاره می‌گردد. در نهایت، فرآیند طراحی معماری سازه‌پذیر با تمرکز بر ویژگی‌های اصلی شناخته شده، تدقیق می‌گردد.
یافته‌ها: این مقاله، به کمک روش تحلیل محتوای کیفی و سپس تمرکز بر تفسیر کل‌نگر به شناخت ویژگی‌های فرآیند طراحی معماری سازه‌پذیر و الزامات محیط یادگیری آن پرداخت. بر اساس نظریه تبدیل دانش‌ها و به‌ویژه روشن کردن نقش مدرس در این تبدیل دانش‌ها، مشخص گردید که در محیط‌های آموزشی رشته معماری، در صورت برخورداری از فرآیند آموزش و یادگیری سازاگرا، می‌توان در چرخه‌ای تکوین پذیر با تبدیل مداوم دانش ضمنی و صریح سازه و از طریق راهبردهای اجتماعی کردن، برون‌سازی، ترکیب کردن و درونی کردن، به ایده‌پردازی در معماری سازه‌پذیر نزدیک گردید و در این صورت نقش‌های اعتباری، عملکردی و نمایشی سازه مدنظر طراح قرار خواهد گرفت. همچنین، با عنایت به بخش‌های فرآیند یادگیری معماری سازه‌پذیر مستخرج از مقاله، مشخص گردید که فرآیند طراحی در این معماری، شش مرحله مشخص دارد: تحلیل، پیش‌انگاره، ارزیابی، بازبینی، ترکیب، انگاره. این مراحل در قالب چرخه‌ای رو به تکامل قابل تعریف و شناسایی هستند و در مجموع چرخه فرآیند طراحی معماری سازه‌پذیر را می‌سازند که در انتهای مقاله ترسیم شده است. نتایج مستخرج از مقاله فوق می‌توانند در راستای به‌روز‌‌رسانی فناوری محتوایی آموزش معماری در آتلیه‌های معماری به کار برده شوند.
نتیجه‌گیری: ارتقاء فناوری محتوایی آموزش معماری به کمک کنکاش فرآیندهای یادگیری، آموزش و طراحی معماری سازه‌پذیر، می‌تواند زمینه تلفیق مباحث سازه‌ای را با ایده‌های معماری فراهم نماید و به ایجاد معماری سازه‌پذیری بیانجامد که الزامات سازه‌ای و دانش ضمنی آن را در کنار توجه به زیبایی و عملکرد معماری مدنظر قرار داده است. معماران و به ویژه دانشجویان معماری، به منظور بهره‌مندی از تمامی قابلیت‌های سازه، در تکمیل و پیشبرد انگاره خود، نیاز دارند فرآیند طراحی را به گونه‌ای سپری نمایند که امکان پرداختن به نقش‌های متفاوت سازه را در مرحله ساخت معنا در ذهن و در قالب دانش ضمنی (پنهان)، فراهم نماید. نقش‌های سازه در معماری، با تفکیک دانش ضمنی و صریح سازه و آشنایی با فرآیند تبدیل و تکوین آن‌ها، قابلیت حضور در ایده‌پردازی معماران را می‌یابند. بنابراین چنانچه در امر آموزش و طراحی معماری، طی فرآیندی مشخص، به چرخه تکمیلی و تبدیل دانش‌های مختلف به یکدیگر توجه گردد؛ می‌توان امیدوار بود که انگاره نهایی خود را به سطوح معماری سازه‌پذیر نزدیک می‌نماید. همچنین، محیط یادگیری به منظور آموزش چنین فرآیندی، باید دارای قابلیت‌هایی باشد که زمینه حضور مداوم سازه را در ایده‌پردازی‌های یادگیرنده فراهم نماید. چنین محیط‌هایی خود را به محیط‌های یادگیری سازاگرا نزدیک می‌نمایند و دارای الزامات مشخصی هستند که مهم‌ترین آن‌ها؛ یادگیری پویا و اکتشافی و توجه به مقام مدرس به عنوان انگیزه‌بخش و پرسش‌گر می‌باشند. شناخت دقیق این الزامات در مقاله حاضر و توجه به فرآیندهای یادگیری و طراحی با تأکید بر نقش مدرس و یادگیرنده، به همراه استفاده مداوم از دانش ضمنی و صریح سازه در معماری، می‌تواند آگاهی مدرس و یادگیرنده را به منظور پیشبرد اهداف آموزشی خود ارتقا دهد و مهم‌ترین مسأله فناوری محتوایی آموزش فعلی معماری - ابهام در فرآیندهای طراحی و یادگیری- را رفع نماید. در فرآیندهای یادگیری، آموزش و طراحی منتج از مقاله، تأکید ویژه بر محیط‌های یادگیری سازاگرا و پروسه اکتشاف و ابطال است که به طور خاص در قالب هفت مرحله مشخص در فرآیند یادگیری (برخورد اولیه، دریافت اولیه، دریافت تکمیلی، کنترل، انتقال و آگاهی و بصیرت) و تبدیل مداوم دانش‌های ضمنی و صریح سازه از طریق چهار راهبرد دیده می‌شود. در نتیجه تمرکز بر این دو فرآیند یادگیری و آموزش، شش مرحله مشخص در قالب فرآیند طراحی معماری سازه‌پذیر (تحلیل، پیش‌انگاره، ارزیابی، بازبینی و ابطال، ترکیب و انگاره، و گزینش و انگاره) در انتهای مقاله تعریف و تدقیق می‌گردد. کاربرد فرآیند فوق در آموزش دروس مقدماتی معماری باعث ارتقا انگارههای معماری به معماری سازه‌پذیر می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the theory of SECI in the constructivist learning environment in order to explore the learning and designing processes of structural architecture to improve the content technology of education

نویسندگان [English]

  • M. Ghorbanzadeh
  • M Golabchi

Department of Architectural Technology, Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Educational technology is divided into three main areas, instrumental, content, and management. The purpose of educational content technology is to create and expand knowledge in order to define educational patterns and methods. The verification of qualitative skills such as architecture can only be done with the help of quantification through the hierarchical definition of design and learning methods. It is necessary to explore patterns and processes in the content technology of structural architecture education, which, while being suitable for teaching students of this field, are compatible with the contemporary content educational technology, which is based on constructivism. These patterns in two general parts, learning processes (and in its subset: education) and structural architecture design processes are separated. These two areas, focusing on the content technology of architecture education, have been considered by many design researchers. Their studies emphasize simulating teaching and architectural design to a research and discovery. This discovery that took place in the form of a cyclical and evolving process, in order to benefit from all the primary generators, included the structure, in improving the architectural concept. A detailed examination of these studies and especially their emphasis on the continuous transformation of the explicit and implicit knowledge of the structure, leads to a detailed understanding of the design process of constructible architecture and the requirements of its learning environment, which is discussed in this article. Therefore, the purpose of this article was to clarify the design process of structural architecture and the requirements of its learning and teaching processes, based on the theory of SCEI, as elements of the content technology of architecture education and for their application in the workshop environments of architecture education.
Methods: In this article, firstly, by knowing the theory of structural architecture, the roles of structure in architecture were determined. Then, with the help of the qualitative content analysis method, in the studies of the architectural design process, the main features of structural architecture processes were extracted. In the qualitative content analysis method, first, the unit of analysis should be among the seven main elements, namely, words, themes, characters, paragraphs, items, concepts and symbols should be specified. In this article, the selected analysis unit were words and categories. For this purpose, key words were extracted from the researchers' design opinions and divided in the form of categories in such a way that the semantic content of the researcher's intended design could be specified with the help of a holistic interpretation and from it, in order to know the process of learning, teaching and designing structural architecture. With the help of this method and using a holistic interpretation, first the characteristics of the constructivist learning environment and the learning process in this environment were extracted, and according to the SCEI theory and its strategies, how the education process transformed the explicit and implicit knowledge of the structure. Finally, the design process of structural architecture was refined by focusing on the main known features.
Findings: With the help of qualitative content analysis method and then focusing on holistic interpretation, this article identified the characteristics of structural architecture design process and the requirements of its learning environment. Based on the theory of knowledge transformation and especially specifying the role of the teacher in this knowledge transformation, it was determined that in the educational environments of the field of architecture, if there is a constructive teaching and learning process, it can be developed in a continuous cycle with the continuous transformation of tacit knowledge and through the strategies of socialization, externalization, combination and internalization, the structure was explicitly approached to ideation in structural architecture, and in this case, the basical, functional and dramatical roles of the structure would be taken into consideration by the designer. Also, with regard to the parts of the learning process of structural architecture extracted from the article, it was found that the design process in this architecture had six specific stages: Analysis, Initial Conjectures, evaluation, review, Combination, Conjecture. These stages could be defined and identified in the form of an evolving cycle, and in total, they form the process cycle of structural architecture design, which was drawn at the end of the article. The results obtained from the above article would be used in order to update the content technology of architecture education in architecture studios.
Conclusion: Improving the content technology of architectural education with the help of exploring the processes of learning, teaching and design of structural architecture, can provide the context for combining structural topics with architectural ideas and lead to the creation of structural architecture that meets the structural requirements and its implicit knowledge along with attention to the beauty and performance of architecture is considered. Architects and especially architecture students, in order to benefit from all the capabilities of the structure, in completing and advancing their concept, need to go through the design process in such a way that it is possible to address the different roles of the structure in the stage of making meaning in the mind and in the form to provide tacit (hidden) knowledge. The roles of the structure in architecture, by separating the implicit and explicit knowledge of the structure and familiarity with the process of their transformation and formation, find the ability to be present in the ideation of architects. Therefore, if in the matter of architectural education and design, during a certain process, attention is paid to the complementary cycle and the transformation of different knowledge into each other; It can be hoped that the final concept will approach the levels of structural architecture. Also, in order to teach such a process, the learning environment must have capabilities that provide the context for the continuous presence of the structure in the learner's ideas. Such environments approach constructivist learning environments and have specific requirements, the most important of which are dynamic and exploratory learning and paying attention to the position of the teacher as a motivation and questioner. A detailed understanding of these requirements in this article and paying attention to the learning and design processes with emphasis on the role of the teacher and the learner, along with the continuous use of implicit and explicit knowledge of structures in architecture, can improve the awareness of the teacher and the learner in order to advance their educational goals and the most important problem of content technology in the current architectural education - the ambiguity in the design and learning processes - could be resolved. In the processes of learning, teaching and design resulting from the article, special emphasis is placed on structured learning environments and the process of discovery and falsification, which is specifically in the form of seven specific stages in the learning process (initial contact, initial reception, supplementary reception, deep reception, control, transmission, awareness, and insight) and continuous transformation of tacit and explicit knowledge of the structure can be seen through four strategies. As a result of focusing on these two processes of learning and teaching, six specific stages in the form of the structural architecture design process (Analysis, Initial Conjectures, evaluation, review, Combination, Conjecture) are defined and verified at the end of the article. The application of the above process in the teaching of introductory courses in architecture improves architectural concepts to structural architecture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Transformation Cycle
  • Structural Architecture
  • Constructive Learning Process
  • Constructive Designing Process
  • Knowledge Transformation
  • Cycle
  • Explicit and Tacit Knowledge

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

https://doi: 10.22034/aaud.2023.297782.2522

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image