فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: تلاش جوامع امروزی برای همگامی با تغییرات روزافزون در عرصه فن‌آوری به حوزه آموزش و پرورش هم کشیده شده است؛ براین اساس تغییرات و تحولات ساختاری، سازمانی و اداری در شکل کنونی مدارس به‌عنوان یک ضرورت در دیدگاه خبرگان و کارشناسان مطرح شده است. سرعت تغییرات و توسعه فن‌آوری­ها و تأثیر آن بر روندهای آموزشی، به همراه خود، چالش­ها و فرصت­های استفاده از فن‌آوری­های نوین را پیش روی آموزش قرار داده است. هدف این پژوهش بررسی اثرات فن‌آوری­های نوین بر روندهای آموزشی آینده براساس مطالعات مروری روی منابع خارجی، منابع داخلی و مصاحبه با کارشناسان و خبرگان آموزشی است.
روش‌ها‌: این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری شامل اسناد، مقالات، رساله­ها، ویدئوهای سخنرانی و کنفرانس­ های آموزشی، طرح­ها و گزارش­ های پژوهشی مرتبط با موضوع مورد پژوهش و قابل دسترسی در دو دهه­ اخیر و همچنین نتایج مصاحبه نیمه‌ساختاری انجام یافته با 20 نفر از صاحب نظران در حوزه­ تعلیم و تربیت در استان اردبیل است. داده­ها به روش کیفی سه گام « تحلیل مضمون» کدگذاری، تحلیل و مقوله­بندی شده­اند.
یافته‌ها: یافته­های این مطالعه، ذیل دو مضمون اصلی «تاثیر مثبت فن آوری در آموزش» و «چالش فن‌آوری و آموزش»، تدوین شد که مضمون اصلی اول با 40 مضمون فرعی و مضمون اصلی دوم 34 مضمون فرعی دسته‌بندی شد. ضرورت توجه به اثرات فن‌آوری برساختارها و فرصت­های فردی، کاهش هزینه‌ها، راه‌حل‌های خودکار و افزایش بازده، بهبود بخشی به فرایند تدریس و ... را می­توان بخشی از مضمون­های فرعی به‌دست آمده ذیل مضمون اصلی «تأثیر مثبت فن‌آوری در آموزش» به‌حساب آورد. همچنین در ذیل مضمون «چالش فن‌آوری و آموزش» مضمون­های فرعی عدم همخوانی استانداردهای موجود با استانداردهای در حال ظهور، نیاز به مسیرها و زیر ساخت­های جدید انتقال جریان آموزش در مدارس آینده، فرامرزی بودن فن‌آوری، گسترش اینترنت، فرهنگ-استارتاپی، نحوه مدیریت پیچیدگی و عدم اطمینان، حالت چسبنگی و نفوذ فن‌آوری در فرهنگ جامعه و... به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: توجه و برنامه‌ریزی برای تغییر در نظام آموزشی آینده را می­توان از یافته ­های به‌دست آمده از این پژوهش استنباط کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Systematic Study of the effects of new technologies on future educational trends

نویسندگان [English]

  • B. Salimi
  • Y. Namvar
  • A. Rastgoo
  • T. Soleimani

Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardebil, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The efforts of today's societies to keep up with the increasing changes in the field of technology have been extended to the field of education. The speed of change and development of technologies and its impact on educational processes, along with the challenges and opportunities of using new technologies have been witnesses in the realm of education. The purpose of this study is to investigate the effects of new technologies on future educational trends based on review studies on external resources, internal resources and interviews with educational experts.
Methods: This research has been done with a qualitative approach and content analysis method. The statistical population includes documents, articles, dissertations, video lectures and educational conferences, research projects and reports related to the research topic and accessible in the last two decades, as well as the results of semi-structured interviews conducted with 20 experts in the field of education in Ardabil province, Iran. The data are qualitatively coded, analyzed and categorized in a three-step "content analysis" method.
Findings: Findings of this study were compiled under the two main themes of "positive impact of technology on education" and "challenges of technology and education"; the first main theme was classified with 40 sub-themes and the second main theme with 34 sub-themes.The need to pay attention to the effects of technology on individual structures and opportunities, reducing costs, automated solutions and increasing efficiency, improving the teaching process, etc. can be part of the sub-themes obtained under the main theme of "positive impact of technology on education.” Also under the theme of challenges of technology and education, sub-themes of non-compliance of existing standards with emerging standards, the need for new ways and infrastructure to transfer education in future schools, cross-border technology, Internet expansion, culture-startup, how management of complexity and uncertainty, the state of adhesion and the influence of technology in the culture of society, etc. were obtained.
Conclusion: Attending to and planning for a systematic change in the future education system can be inferred from the findings of this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational space
  • new technologies
  • educational trends
  • two-way interaction
  • smart learning

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image