فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران

2 دانشکده فنی و حرفه‌ای، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: بررسی روند رو به رشد بکارگیری فناوری درصنعت ورزش مبین آن است که استقرار فناوری­­های مختلف ورزشی به‌عنوان ابزاری چندجانبه توانسته است از طریق توسعه مهارت ادراکی و کاهش تصمیمات اشتباه و ناکارآمد، چالش­های موجود در سازماندهی مسابقات ورزشی را به حداقل برساند. استفاده از فناوری پرنده­های بدون سرنشین، فناوری تشخیص نقطه تماس توپ با زمین در ورزش گلف و راگبی و کمک داور ویدئویی در والیبال، تنیس و فوتبال جدیدترین فناوری­های کاربردی در حوزه داوری است. رشد این پدیده از یک سو ریشه در محدودیت توانایی­های انسانی داشته و از سوی دیگر بازتاب توانمندی در تعیین و پیش­بینی نقطه توقف برای نقش­آفرینی تکنولوژی در ایفای وظایف پیچیده و حساس است. لذا یکی از  مهم‌ترین حوزه­های نفوذ فناوری مربوط به مقوله داوری در رویدادهای ورزشی است. مبهم بودن بسیاری از خطاها و نبود هیچ راهی برای تشخیص صحیح آن و سردرگمی داوران در اتخاذ تصمیم درست همیشه تیتر اول رسانه­های ورزشی را به خود اختصاص است. علی‌رغم وجود مقاومت­های بی­شمار، فناوری­های کنترل و تعقیب توپ و ورزشکاران در زمان اجرای حمله و دفاع از طریق به‌کارگیری دوربین­های فوق پیشرفته و سیستم دوربین چشم شاهین به‌طور گسترده­ای در مسابقات جهانی والیبال مورد استفاده قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری­های ورزشی رویداد محور بر ابعاد آموزش و ارتقای شغلی داوران سوپر لیگ والیبال کشور بود.
روش‌ها‌: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش آمیخته اکتشافی عملیاتی شد. در فاز کیفی تعداد 10 نفر از داوران بین­المللی به روش نمونه­گیری قضاوتی در مصاحبات نیمه­سازمان یافته حضور داشتند. با توجه به محدودیت­های ناشی از شیوع کرونا ویروس، این فاز از پژوهش به­صورت مصاحبه تلفنی و ایجاد یک گروه پژوهش در شبکه­ مجازی تا دستیابی به اشباع نظری انجام گرفت. در فاز کمی پژوهش تعداد 130 داور رسمی فدراسیون والیبال به روش نمونه­گیری هدفمند به­عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از فاز کیفی پژوهش مشتمل بر متغیرهای کیفیت قضاوت، فرصت رشد و ارتقا، آموزش و یادگیری، امنیت قضاوت و پوشش رسانه­ای بود که پایایی درونی آن به روش آلفای کرونباخ تأیید شد (78/0≤α). درنهایت به­منظور تجزیه وتحلیل داده­ها، پس از اطمینان از شاخص برازش الگوی پژوهش بر مبنای شاخص­های سه­گانه (برازش ساختاری، برازش اندازه­گیری و برازش کلی الگوی پژوهش) نرم افزار PLS و نرم­افزار اس­پی­اس­اس استفاده شد(05/0 ≥P).
یافته‌ها: بررسی شاخص­های سه­گانه روایی همگرا، روایی واگرا و روایی کلی الگوی پژوهش، مقادیر شاخص­ها مؤید توان مطلوب سازه­های آشکار در پیش­بینی سازه نهایی پژوهش (کارایی شغلی) بود. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم و معنادار فناوری بر ابعاد پنج­گانه کارایی شغلی داوران بود. همچنین نتایج تحلیل مسیر الگو نشان داد که سازه آموزش و یادگیری(05/0≥P، 59/11t= ،67/0Lf=) و سازه کیفیت قضاوت (05/0≥P، 47/8t= ،65/0Lf=) بیشترین تأثیر را از فناوری های ورزشی داشتند.
نتیجه‌گیری: محدودیت حضور داوران در کلیه صحنه­ها و همچنین زاویه دید نامناسب منشأ بسیاری از تصمیمات اشتباه است. علی­رغم اینکه ایجاد توقف­های متعدد و درخواست کنترل ویدئو توسط مربیان به عنوان استراتژی­ای جهت ایجاد وقفه و مرور اهداف تاکتیکی خود به­طور مکرر مورد استفاده قرار می­گیرد اما به دلیل پیامدهای غیرقابل انکار فناور­ها در ابعاد آموزش و قضاوت عاری از اشتباه، 93 درصد داوران دارای رویکرد موافق با کاربرد فناوری در مسابقات بودند. بنابراین مدیران کمیته داوران فدراسیون والیبال می­توانند از طریق استقرار فناوری­های مرتبط با مسابقات علاوه بر کاهش اشتباهات داوران، شرایط رشد و حضور هرچه بیشتر داوران ایرانی را در تورنمنت­های بین­المللی فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Impact of event-based sports technologies on the training and career development of referees in Iran volleyball super league

نویسندگان [English]

  • H.R. Ghezelsefloo 1
  • S.H. Alavi 2

1 Department of Sport Science and Humanities, Faculty of Sport science, Gonbad Kavous University, , Iran

2 Department of Technical and Vocational University, Faculty of Physical education and Sport Science, Technical and Vocational University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Research on the growing trend of using technology in the sports industry shows that the establishment of various sports technologies as a multifaceted tool has been able to minimize the challenges in organizing sports competitions by developing perceptual skills and reducing incorrect and non-efficient decisions. The use of Hawk-Eye technology, the technology of detecting the point of contact of the ball with the court in the sports such as golf and rugby and the assistance video referee in volleyball, tennis and football are the latest applied technologies in the field of refereeing. On the one hand, the growth of this phenomenon is rooted in the limitation of human capabilities and on the other hand, it reflects the ability to determine and predict the stopping point for technology to play a role in performing complex and sensitive tasks. Therefore, one of the most important topics of technological influence is related to the category of refereeing in sports events. The ambiguity of many mistakes and lack of ways to identify them correctly and the confusion of the referees in making the right decision, have always been the headlines of the sports media. Despite considerable human resistance, ball and athletes control and tracking technologies have been widely used in world volleyball competitions during offensive and defensive use through the use of high-tech cameras and Hawk-Eye System. Therefore, the purpose of this study was to investigate the impact of event-based sports technologies on the training and career development of referees in the Iran Volleyball Super League.
Methods: The present study was a descriptive research and was conducted adopting mixed exploratory method. In the qualitative phase, 10 international referees were present in semi-organized interviews by judgmental sampling method. Due to the limitations of the coronavirus outbreak, this phase of the research was conducted in the form of a telephone interview and the creation of a research group in a social media to achieve theoretical saturation. In the quantitative phase of the research, 130 official referees of the Volleyball Federation were selected through purposive sampling as the statistical sample of the research. The research instrument was a researcher-made questionnaire extracted from the qualitative phase of the research including the variables of judgment quality, opportunity for growth and promotion, teaching and learning, judgment security and media coverage. The internal reliability of the scale was confirmed by Cronbach's alpha method (α≥0.78). In order to analyze the data, after ensuring the good of fit research index based on triple indicators (structural fit, measurement fit and overall research pattern fit), PLS-3 software and SPSS software were used (P≤0.05).
Findings: Examining the triple indicators of convergent validity verified the overall validity of the research model; the values of the indicators confirmed the optimal power of the obvious constructs in predicting the final constructs of the research (job efficiency). The results showed a direct and significant effect of technology on five dimensions of referee’s job performance. Also, the results of model path analysis showed that the teaching and learning (LF=0.67, t=11.59, P≤0.05) and judgment quality (LF=0.65,t=8.47, P≤0.05) had the greatest impact on sports technology
Conclusion: Restrictions on presence in all scenes as well as inappropriate viewing angles are the sources of many wrong decisions. Despite numerous pauses and video check requests by coaches, it is frequently used as a strategy to interrupt and review their tactical goals, but because of the undeniable consequences of technology in training dimension and error-free judging, 93% of the referees had a pro-technology approach in competitions. Therefore, the managers of the referee committee of the Volleyball Federation can provide the conditions for the growth and presence of more Iranian referees in international tournaments by establishing technologies related to competitions, in addition to reducing refereeing mistakes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport Technology
  • video check
  • referee
  • quality of judgment

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image