فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت‎ سازمان‌های ‎ورزشی، دانشکده تربیت بدنی واحد تهران مرکزی، دانشگاه ‎آزاد اسلامی، تهران

2 ‌گروه مدیریت ‎ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه‎آزاد اسلامی، تهران

چکیده

پیشینه و اهداف: امروزه بکارگیری فناوری اطلاعات بخشی لاینفک مشاغل علی الخصوص مدیریتی است . مدیران ورزشی باید بتوانند کارشناسان فنی را به شکلی وا دارند تا از نوآوری های فناوری اطلاعات در تغییر ماهیت مشاغل و امور سازمان در جهت بهره وری و اثر بخشی بیشتر استفاده کنند. در صورت وجود مانع در بکارگیری فناوری اطلاعات سازمان دیگر اثربخش و رقابتی عمل نمی نماید. فناوری اطلاعات به مدیران می آموزد که چگونه به تعمیر سازمان پرداخته و فعالیت کاری جدیدی آغاز کنند و اینکه چگونه در ارتباط با محیط و سایر سازمان ها اثربخش باشند. لذا در صورت بروز مشکل در پیاده سازی فناوری اطلاعات و وجود موانع در سر راه کاربرد آن در سازمان، سازمان به ویرانه ای غیر قابل استفاده و رقابت با دیگر سازمانها تبدیل خواهد شد. هدف از این پژوهش تحلیل شناختی عوامل موثر برکاربرد فناوری اطلاعات بر اساس مدیریت تغییر در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی  ایران است.
روش ها: روش‌شناسی این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری، 812 نفر از کارمندان کلیه بخش‌های وزارت ورزش و جوانان در سال 1395 است. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران  261نفر محاسبه شد که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‎اند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسش‌نامه استاندارد و بین‎المللی تم برای فناوری ‎اطلاعات و ادکار برای مدیریت تغییر استفاده‎گردیده است.
یافته‌ها: داده‌های پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف- اسمیرنف، آزمون t تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در تحلیل شناختی موانع کاربرد فناوری اطلاعات از نگاه مدیریت تغییر به ترتیب سودمندی ‎درک شده، تمایل به استفاده، نگرش نسبت به‌ کاربرد و در نهایت، سهولت ‎درک شده در وضعیت کاربرد اولویت اول تا چهارم را دارند که نشاندهنده میزان  کاربرد و تاثیرگذاری این مولفه ها در بکارگیری های فناوری در وزارت ورزش و جوانان می‌باشد.
نتیجه‌گیری: وقتی که استفاده از یک فناوری جدید خصوصا فناوری اطلاعات توسط مدیران بخش ورزشی با توجه به ارزش‌های موجود و نیازهای حرفه‌ای حمایت گردد، منابع انسانی آن سازمان نه تنها اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از فناوری اطلاعات را خواهند داشت، بلکه درجه بالاتری از ادراک و مزایای سیستم را نشان می‌دهند. و به احتمال زیاد از این فناوری استفاده بهینه‌تری خواهند کرد.  لذا پیشنهادهایی در ادامه ارایه می‌شود.
مدیران ارشد و دست اندرکاران ورزش و به جنبه‌های فردی افراد مشغول در سازمان توجه بیشتری کرده، آموزش‌های لازم قبل پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی را به خوبی در اختیار افراد قرار دهند و آنها را با مزایا و قابلیت‌های فناوری‌های جدید همچنین سودمندی و سهولت کاربری مولفه های فناوری اطلاعات آشنا کنند. همچنین، آنها را در تصمیماتی که برای استفاده از این گونه فناوری ها گرفته می‌شود دخیل کنند تا انجام امور در زمان کمتری یا تسهیل روند کاری صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Cognitive Analysis of Factors Influencing the Use of Information Technology Based on Change Management at the Ministry of Sport and Youth of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • S. Yarmohammadi 1
  • F. Ashrafganjouei 2
  • A. Zarei 2

1 Department of Sport Science, Faculty of Physical Education, Central Tehran University, Islamic Azad University, Tehran

2 Department of Sport Management, Faculty of Physical Education, Islamic Azad University, Tehran

چکیده [English]

Background and Objective:Today, the use of information technology is an integral part of jobs, especially management. Sports managers must be able to persuade technical experts to use information technology innovations to change the nature of the organization's jobs and affairs in order to be more productive and effective. If there is an obstacle to the use of information technology, the organization will no longer be effective and competitive. IT teaches managers how to repair an organization and start a new business, and how to be effective in relation to the environment and other organizations. Therefore, in case of problems in the implementation of information technology and there are obstacles in the way of its application in the organization, the organization will become an unusable ruin and compete with other organizations.
The purpose of this research was cognitive analysis of factors influencing the use of Information Technology based on change management at the Ministry of Sport and Youth of the Islamic Republic of Iran.
Methods: The research method is descriptive-survey and the study is applied considering its purpose. The statistical population includes 812 employees of all sections of the Ministry of Sports and Youth in 2016. The statistical sample size was calculated on the basis of Cochran's formula. 261 people were randomly selected based on stratified sampling. To collect data, two standard and international questionnaires were used: TEM for IT and ADKAR for change management.
Findings:Data were analyzed through descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, single sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple regression tests. The results showed that in the cognitive analysis, the barriers to the use of information technology from the perspective of change management are: perceived utility, willingness to use, attitude towards application, and finally, the perceived ease of use in the application of the priority of the first to fourth. The findings indicate the extent to which these components are applied and influenced by the use of technology in the Ministry of Sports and Youth.
Conclusion: When the use of a new technology, especially information technology, is supported by sports managers according to existing values and professional needs, the human resources of that organization will not only have more confidence in using information technology, but also a higher degree of perception and demonstrate the benefits of the system; and they will probably make better use of this technology. Therefore, some suggestions are presented below. Senior managers and those involved in sports pay more attention to the individual aspects of people working in the organization, provide the necessary training before the implementation of information systems and provide them with the benefits and capabilities of new technologies as well as usefulness and ease of use of technology components; also they need to familiarize themselves with information; involve others in the decisions that are made to use such technologies in order to get things done in less time or to facilitate the work process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Analysis
  • Information Technology
  • Effective factors
  • Change management
  • Sports and Youth

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[2] Atashak M. Identify and ranke effective barriers of Non-using teachers from IT. Journal Of Information Technology. 2010; 17(4): 2-15. Persian.
[3] Moafi E. Survey the problem and obstacles to the use of IT in regional electricity campany of mazandaran. Journal of Technology and computer. 2009; 14(3): 43-54 Persian.
[4] Alidousti S. Barriers to use of IT from the perspective of change management. Journal Of Technology And Science. 2006; 7(2): 13-25.  Persian.
[5] Asrafganjouei F. The Study stuff manager`s attitudes of physical education organizations toward dimensions of changing management. Journal of Sport Management. 2010; 12(5): 125-129. Persian.
[8] Sahragard JA. The effect of information technology influence on organizational productivity from the viewpoint of managers, master's thesis, faculty of management and accounting shahid beheshti university. Journal of IT & Management. 2015; 9(5):7-8. Persian.
[12] Sanayeyi A. Barriers to using information technology in sport and youth departments of Fars province using fuzzy multi-criteria decision-making approach. Journal of Management. 2013; 13(5): 325-341. Persian.
[13] Nafari N. Designing an information acceptance model in the national iranian gas company based on the technology acceptance model. Journal of Technology & Investmeny in Gas Company. 2011; 3(7): 152-147.  Persian
[14] Maleki Najfdar A. The impact of factor effecting the adaption and application of IT (South Of tehran's tax departments). Journal of IT. 2012; 16(8): 89-102. Persian.
[15] Rezaee M. Common theories of IT acceptance. Journal of Communication Research. 2010; 6: 101-105.  Persian.
[19] Sharma J. A dictionary of information technology; India: CBS. 2003.
[22] Sohal AS, Simon M, Lionel N. Comparing IT success in manufacturing and service industries. International Journal of Operations & Production Management. 2001; 72(4): 30-45.
[23] Alrafi A. Technology acceptance model, behaviour & information technology.  Tadbir Magazine. 2005; 25(4): 6-10. Persian.
[26] Akhavan A. Change management to IT implementation. Tadbir Magazine. 2006; 17(2): 173-175 Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image