فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام آموزشی هر کشور، آموزش فنی و حرفه‌ای آن بوده و این نوع آموزش از جمله خط مشی‌های اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد ماهر و نیمه ماهر است. آموزش نیروی انسانی به منظور توسعه سرمایه‌های انسانی کارآمد و تأثیرگذار بر توسعه، از وظایف مهم آن برشمرده می‌‌شود. نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مقایسه با  آموزش‌های نظری، از این منظر که نیروی انسانی مورد نیاز کشورها را در سطح پیش از دانشگاه تأمین می‌کند، بسیار حیاتی است. زیرا هسته اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی ارتباط این آموزش‌ها با بازار کار است. از آن جایی که امکان روزافزون توسعه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور وجود دارد، آموزش و تربیت نیروی انسانی در حوزه فنی و حرفه‌ای از استلزامات اساسی توسعه کشور است. چنان که در گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، (یونسکو) برای توسعه پایدار، انسان محور توسعه و کلید آن آموزش فنی و حرفه‌ای ذکر شده است.  پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی برنامه درسی جدید رشته الکتروتکنیک شاخه آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شد.
روش ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع گردآوری داده‌ها، ترکیبی است. جامعه آماری شامل مدیران آموزشی، هنرآموزان و هنرجویان پایه یازدهم رشته الکتروتکنیک استان یزد، در سال تحصیلی96-97 بود. نمونه کمی با روش سرشماری و نمونه کیفی به روش هدفمند انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه محقق‌ساخته، مشاهده میدانی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها توسط 4 نفر از اساتید صاحب‌نظر برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه‌ای و پایایی آن‌ها توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که: برنامه درسی جدید آموزش فنی و حرفه‌ای در رشته الکتروتکنیک، از دیدگاه مدیران آموزشی و هنرجویان نسبتاً مطلوب و از دیدگاه هنرآموزان نسبتاً نامطلوب است. اما وضعیت عناصر تجهیزات کارگاهی و امکانات آموزشی، آگاهی هنرآموزان از اسناد بالادستی و راهنمایی‌ها و دوره‌های ضمن خدمت ارائه شده به هنرآموزان، نسبتاً نامطلوب برآورد شده است. همچنین هنرآموزان، فعالیت‌های یادگیری و آمادگی تحصیلی هنرجویان و تناسب زمان آموزش با حجم محتوای آموزشی را نسبتاً نامطلوب برآورد کرده‌اند.
نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر، برنامه درسی جدید آموزش شاخه فنی و حرفه‌ای دوره‌ی متوسطه در رشته الکتروتکنیک استان یزد، هم از نظر عناصر برنامه درسی کلاین و هم از نظر سایر عناصر تأثیرگذار آسیب‌شناسی شد. سپس با استناد به مشاهدات و مصاحبه‌های کیفی، وضعیت موجود هر کدام از مؤلفه‌ها توصیف و برخی از مهم‌ترین عوامل بروز آسیب در هر مؤلفه ذکر گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Pathology of the new curriculum of electrotechnical field of the technical and vocational education branch (Case study:Yazd province)

نویسندگان [English]

  • A. Movahhedi Nasab 1
  • A. Assareh 1
  • G.A. Ahmadi 1
  • J. Hatami 2

1 Department of curriculum, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Department of education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:  One of the most important parts of the educational system of any country is its technical and vocational education, and this type of education is one of the basic policies of countries to train skilled and semi-skilled efficient manpower. Training of human resources in order to develop efficient and effective human resources is one of its important tasks. The role of technical and vocational education in comparison with theoretical education is very vital in the sense that it provides the manpower needed by countries at the pre-university level. Because the main core of technical and vocational education and skills training is the relationship between these trainings and the labor market. Since there is an increasing possibility of development in the sectors of industry, agriculture and services in the country, education and training of human resources in the technical and professional fields is one of the basic requirements of the country's development. As stated in the report of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) for sustainable development, human-centered development and the key to it is technical and vocational education. The purpose of this study was to pathology of the new curriculum of electrotechnical field of the technical and vocational education branch.
Methods:  This research is practical in purpose and is done using the mixed-research method. The statistical population includes all of the educational managers, electrotechnical teachers and 11th grade students of electrotechnical field in Yazd province at the academic year 96-97. A census method was used to select the quantitative part sample and the qualitative part sample selected with a purposive sampling method. In order to gather data, three researcher-made questionnaires, observation and semi-structured interview was used. The questionnaires’s validity was confirmed by 4 professors. Theirs reliability was obtained by Cronbach’s alpha method and confirmed. data was analyzed using descriptive and inferential statistics.
Findings:The results showed that the electrotechnical new curriculum was estimated relatively desirable from the viewpoint of educational managers and students and relatively undesirable from the viewpoint of teachers. But the workshop equipment and educational facilities, the teachers’ awareness of the upper documents and guidances and in-service course educations was estimated relatively undesirable. Also the instructional time, students’learning activities and students’ readiness from the viewpoint of the teachers was estimated relatively undesirable.
Conclusion: In the present study, the new curriculum of technical and vocational education of secondary school in the field of electrotechnics in Yazd province was studied both in terms of Klein curriculum elements and other influential elements. Then, based on qualitative observations and interviews, the current situation of each component was described and some of the most important causes of injury in each component were mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Pathology"
  • "Curriculum"
  • "Technical/vocational education"
  • "Electrotechnical field"
  • "Yazd province"

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[5] Winng A. Vocational education in Australia. The Journal of Education Frain. 2005; 35: 85-100.
[6] Sadri A, Zahedi A, Rahmani N. The quantitative growth of the country’s technical and vocational graduates and the demand for skilled manpower in order to revise the curriculum. The journal of Educational Technology. 2017; 12(2): 97-87. Persian.
[7] Silane A. Design and evaluation of effectiveness, holistic instructional design in Technical and vocational curriculum [master’s thesis]. Iran, Ferdowsi University of Mashhad; 2013. Persian.
[9] Fiszbein A, Psacharopoulos G. A Cost-Benefit Analysis of Educational Investment in Venezuela, 1989 Update; The Journal of Economics of Education Review. 1993; 12 (4): 293-98.
[15] Ghasemi Puya E. Evaluation of the electronical field curriculum of the technical and vocational educations at the academic year 2010-2011. Research Institute for Curriculum Planning and Educational Innovation. Tehran, Iran, (Unpublished reasearch); 2011. Persian.
[16] Farrokhi M. A review of internal efficiency of electronical field over a two year period (2002-2004) in the technical & vocational schools, Ministry of education, office of technical and vocational training, Tehran, Iran; 2005. Prsian.
[17] Saberi S. Assessment report on the kardanesh branch with regards to predicted goals in Kerman province. Kerman: Kerman Education Organization; 2005. Persian.
[18] Ghasemi Puya E, Khallaghi AA. Evaluation of Student,s academic readiness & Final performance in electronical field of technical and vocational branch. The Journal of Education. 2015; 31(2): 39-70. Persian.
[19] Brazegar M, Aliasgari M, Navidi A, Attaran M. Evaluating the efficiency of Curriculum in Selected Fields of Technical & vocational and kardanesh Branches: Employment Status of Male Graduates, The Journal of Educational Innovations. 2018; 17(65): 151-169. Persian.
[20] Brazegar M, avidi, A. Study of the employment status of graduates of computer and electronic fields of kardanesh schools in Tehran (Research Report). Tehran: Education Organization; 2002. Persian.
[21] Ruhi H, Hoseini Roholamini J. Analyzing the academic achievement tests of specialized courses in the field of electrotechnic in the academic year 84-85, The Journal of Growth of Technical and Vocational Education. 2009; 4(2); 30-37. Persian.
[22] Kashtiaray N, Yusefi A, Musavi S. fit of needs of the industrial sector with technical and vocational training in male and female vocational schools. Case study:Falavarjan city. The journal of New Approaches to Educational Management. 2012; 3(2), 119-138. Persian.
[23] Sadati M, Ghahraman A. Comparison of the status of students in technical /vocational & kardanesh schools in terms of adapting educational components to standards. The journal of Sociology of Youth Studies. 2011; 2(2): 63-80. Persian.
[30] Hosseinzadeh N, Hesamzadeh M, Senini S. Industrial Technology Conference; 2009. DOI: 10.1109/ICIT.2009.4939715. Persian.
[32] Keshavarzi M, Rahgozar H. The place and role of curriculum in industrial training. The Journal of Curriculum Studies. 2010; 5 (19): 170-185. Persian.
[33] Khosrowbadi AA, Poushne K, Aghazadeh M. [Translation of Research methodology in educational sciences: quantitative, qualitative and mixed approaches]. Johnson B, Christensen L (Authors). Tehran: Ayyj Publications; 2013. Persian.
[34] Ghaderi H, Shekari A. Evaluation of curriculum quality at University of Kashan, department of educational sciences. The Journal of Research in Curriculum. 2014; 2(14): 147-162. Persian.
[35] Khastar H. Providing a method for calculating the reliability of coding stages in research interviews. The journal of Methodology of social Sciences and Humanities. 2009; 15(58): 161-174. Persian.
[36] Dehghan H. Reproduction of social classes in educational system, The journal of cultural research Letter. 2003; 7(4), 79-113. Persian.
[38] Shariatzadeh M. Study of the status of technical and vocational school graduates in the country. Research project of the Institute of Education Studies. The abstract of the technical and vocational education research. 2006; 6. Persian.
[39] Price D. Job active group grow on base The curriculum of vocational and technical Education and adapt with Development. The Journal of Education and Training. 2009; 41(2): 79-97.
[40] World Bank. Priorties and standard for Education, a World Bank review. Development in practice. Washington DC World Bank; 1995.
[41] Bagherzadeh Z, Asareh A. (2015). Presentation of ways to technical and vocational education system of Iran. The journal of Research in Curriculum Planning. 2015; 2(19): 33-46. Persian .

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image