فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف:در سال­های اخیر توجه به کارآفرینی علاوه بر ماموریت­های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه­ها و مراکز علمی در سراسر دنیا افزایش یافته و لذا دوره­های آموزش کارآفرینی در آنها گسترش یافته است. شواهد نشان میدهد که حمایت­های محیطی و ایجاد محیط مناسب برای تاثیر پذیری نظام آموزشی و فناوری­های آموزشی در ایجاد و توسعه کسب و کارها می­تواند تاثیر موثری بر مسیر کارآفرینی آنها داشته باشد. اکوسیستم کارآفرینی به­عنوان روابط تنگاتنگ مابین افراد، دولت و نهاد­­­­های وابسته به آن و سایر مولفه­های تاثیر گذار به جهت حمایت از فعالیت­های کارآفرینی، در یک منطقه­ی جغرافیایی خاص تعریف می­شود. این اکوسیستم ممکن است در سطح منطقه­ای و یا ملی و حتی در سطح خود دانشگاه تشکیل شود.  بررسی سیاست­های آموزش عالی کشورهای توسعه یافته در طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزه­های آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است. از این رو تغییر رویکرد دانشگاه­ها از برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی مورد توجه دانشگاه­های مطرح دنیا قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل ایجاد اکوسیستم کارآفرینانه پردیس دانشگاهی  با پیکره بندی و سطح بندی عوامل اثرگذار بر آن است.
روش ها: در این پژوهش ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی، مصاحبه عمیق و اکتشافی با 20 نفر از متخصصان وخبرگان جامعه تحقیق صورت گرفت.
یافته‌ها: با روش کدگذاری باز و محوری 9 عامل محوری موثر بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینانه پردیس دانشگاهی به­دست آمد. سپس از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری جهت پیکره بندی اجزای مدل استفاده شد که این عوامل نه گانه در سه سطح طبقه بندی گشت و  مدل اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی ارائه شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که عامل ارتقا فرهنگ اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی برغم آنکه از جنس عوامل داخلی دانشگاه محسوب می­شود، نقش بسیار مهمی در ایجاد اکوسیستم کارآفرینانه پردیس دانشگاه (به عنوان یک نمونه­ای از جامعه) خواهد داشت و توسعه فرهنگ کارآفرینی فردی، فرهنگ کارآفرینی شرکتی و فرهنگ کارآفرینی سازمانی در درون دانشگاه نقش مهمی در ارتقا سطح آمادگی توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی خواهد داشت. علاوه بر آن بهبود سیاست­ها و قوانین دانشگاه، ایجاد و گسترش زیرساخت­های مورد نیاز برای ایجاد  اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی، ارتقا سطوح سیاست­گذاری و مدیریت منابع مالی دانشگاه، بالابردن شدت و سطح تحقیق و توسعه در اکوسیستم دانشگاه، تاثیر زیادی در ایجاد ایجاد اکوسیستم کارآفرینانه پردیس دانشگاه دارند. رویکرد جدید ارائه شده در نظام آموزش عالی مبتنی بر مدل جدید اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی ارائه شده در این مقاله، برای کلیه مدیران وزارت علوم و روسا و هیات رئیسه دانشگاه­های کشور و محققان علاقمند به توسعه آموزش عالی کشور در ایران و کشورهای در حال توسعه قابل استفاده خواهدبود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Entrepreneurial University Campus Ecosystem (EUCE) Design with Interpretive Structural Modelling

نویسندگان [English]

  • M.R. Meigounpoory
  • A. Arabiun
  • M.M. Poorbasir
  • A. Mobini Dehkordi

Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:  In recent years, in addition to educational and research missions, attention to entrepreneurship has increased in universities and scientific centers around the world, and therefore entrepreneurship training courses have been expanded in them. Evidence shows that environmental support and creating an appropriate environment for the effectiveness of the education system and educational technologies in the creation and development of businesses can have an effective impact on their entrepreneurial path. The entrepreneurial ecosystem is defined as the close relationship between individuals, the government and its affiliated institutions, and other influential components to support entrepreneurial activities in a particular geographical area. This ecosystem may be regional or national, or even university-level. The study of the higher education policies for university entrepreneurship ecosystem creation has become one of the major new and important topics in the field of higher education and university entrepreneurship ecosystems. Hence, changing the approach from purely educational and research planning to the establishment of the university campus entrepreneurship ecosystem has been attended by the world's leading universities. Current paper aims to design a model for creating an Entrepreneurial University Campus Ecosystem (EUCE) with the configuration and leveling of the factors.
Methods: Hence using a qualitative approach, an in-depth and exploratory interview was conducted with 20 experts from the research population.
Findings: Then, using open and axial coding method, 9 axial factors were identified. The axial factors affecting the creation of Entrepreneurial University Campus Ecosystem (EUCE) have been classified using an Interpretive Structural method. A questionnaire was designed and distributed among 28 academic and field experts. A group of five experts on EUCE has studied the completed questionnaires and determined the relations between subject to disagreement components. Then, Interpretive Structural Modelling was built using Matlab software to develop an EUCE model.
Conclusion: The results showed that the factor of promoting the culture of entrepreneurship ecosystem on campus, despite being an internal factor of the university, will play a very important role in creating an entrepreneurial ecosystem on campus (as an example of society) and developing an individual entrepreneurial culture. Corporate entrepreneurship culture and organizational entrepreneurship culture within the university will play an important role in improving the level of readiness to develop the university entrepreneurship ecosystem. In addition, improving university policies and laws, creating and expanding the infrastructure needed to create a university entrepreneurship ecosystem, improving the level of policy and management of university financial resources, increasing the intensity and level of research and development in the university ecosystem, have a great impact on creating an entrepreneurial ecosystem on campus. The new approach presented in the higher education system based on the new model of entrepreneurship ecosystem of the university campus presented in this article will be useful for all managers of the Ministry of Science, Research and Technology and the heads and boards of universities and researchers interested in developing higher education in Iran and other developing countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Ecosystem
  • Entrepreneurial University Ecosystem
  • Entrepreneurial University Campus Ecosystem
  • Interpretive Structural Modelling
  • entrepreneurial university

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

 
[۲] Dickson PH, Solomon GT, Weaver KM. Entrepreneurial selection and success: does education matter?. Journal of Small Business and Enterprise Development. ۲۰۰۸; ۱۵(۲): ۲۳۹-۲۵۸.
[٦] Lee SM, Peterson S J. Culture, entrepreneurial orientation, and global competitiveness. Journal of World Business. ۲۰۰۰; ۳۵(۴), ۴۰۱-۴۱۶.
[٩] Fetters M, Greene PG, Rice MP. (Eds.). The development of university-based entrepreneurship ecosystems: global practices. US: Edward Elgar Publishing; ۲۰۱۰.
[١٢] Isenberg D. The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating entrepreneurship. Presentation at the Institute of International and European Affairs; ۲۰۱۱.
[١٤] WEF (World Economic Forum). Entrepreneurial Ecosystems around the Globe and Early-Stage Company Growth Dynamics, World Economic Forum, Geneva, Switzerland; ۲۰۱۴.
[٢٣] Durst S, Poutanen P. Success factors of innovation ecosystems-Initial insights from a literature reviewIn Proceedings of Co-Create ۲۰۱۳: The Boundary-Crossing Conference on Co-Design in Innovation (pp. ۱۶-۱۹). Espoo, Finland: Aalto University; ۲۰۱۳.
[۲۶] Mian SA. Can entrepreneurial university model help Pakistan leapfrog into the knowledge economy? Some reflections. In Proceedings of First International Conference on Assessing Quality in Higher Education, Lahore, December (pp. ۱۱-۱۳); ۲۰۰۶.
[۲۹] Röpke J. The entrepreneurial university. Innovation, academic knowledge creation and regional development in a globalized economy. Germany: Department of Economics, Philipps-Universität; ۱۹۹۸.
[۳۵] Graham R. Creating university-based entrepreneurial ecosystems: evidence from emerging world leaders. US: Massachusetts Institute of Technology; ۲۰۱۴.
 
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image