فصلنامه علمی
رویکردهای نوین آموزشی
بررسی بهبود عملکرد و استقلال سبک‌های حل مسأله‌ یادگیری دستور زبان انگلیسی دانشجویان تحت الگوی یادگیری معکوس

شیلا سلیمانی؛ خدیجه علی‌آبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 539-551

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8820.2734

چکیده
  پیشینه و اهداف: نیاز به عملکرد و استقلال سبک‌های حل مسأله‌ یادگیری دستور زبان انگلیسی دانشجویان در دنیای  دانش مدار کنونی، امری ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف بهبود آن تحت الگوی یادگیری معکوس به این موضوع پرداخته است.روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و نیمه‌آزمایشی است. جامعه‌ آماری پژوهش از میان کلیه‌ فراگیران ثبت‌نام شده ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
اثربخشی روش آموزش معکوس راهبردهای یادگیری (شناختی- فراشناختی) بر پیشرفت مهارت گفتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان در مقایسه با رویکرد سنتی

وحیده سادات واحدی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 635-646

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8346.2652

چکیده
  پیشینه و اهداف: راهبرد کلاس معکوس یکی از روش‌های نوین آموزش-یادگیری است که در سالیان اخیر توانسته است نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران را به خود جلب نماید و به‌‌عنوان راه حلی برای برون رفت از مشکلات مطرح شده و چالش‌های فرارو ارائه شود. افزون بر این در زمینه آموزش زبان انگلیسی، اخیراً توجه بسیاری از متخصصان معطوف به آموزش راهبردهای ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
واکاوی نقش تفکر طراحی در ارتقای مهارت‌های قرن بیست و یکم: مرور نظام‌مند

زهرا ابوالحسنی؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی پور؛ کیوان صالحی؛ نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 81-98

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7206.2508

چکیده
  پیشینه و اهداف: : تفکر طراحی یک روش حل مسأله مشارکتی با رویکرد انسان محور است که با بالا بردن توانایی­های تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت می­کند. تفکرطراحی به بخشی جدایی­ناپذیر در زمینه­های طراحی و مهندسی و همچنین تجارت تبدیل شده­است؛ اما می­تواند تأثیر مثبتی در آموزش قرن بیست و یکم در سایر رشته­ها نیز داشته باشد. ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
شیوه‌های آموزش بازسازی به دانشجویان معماری، نمونه موردی (کارگاه مقدمات بازسازی، گروه بازسازی پس از سانحه دانشگاه شهید بهشتی

علی شرقی؛ حمیدرضا عظمتی؛ سعیده اسدی؛ عبدالمجید خورشیدیان

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 157-168

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4876.2129

چکیده
  پیشینه و اهداف: رخداد سوانح موجب دامنه وسیع تخریب و آسیب کالبدی محیط مصنوع و به دنبال آن نیاز گسترده به بازسازی می‌گردد.  اما تجارب جهانی و شکست معماران در ارائه پروژه­های بازسازی و اسکان، وجود خلا در دیدگاه­های آموخته دانشگاهی و نیازهای ویژه برنامه­ریزی و طراحی در شرایط بحرانی پساسانحه را آشکار می­کنند. شواهد دلالت بر آن ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
امکان سنجی کاربرد روش‌های نوین تدریس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیدگاه مدیران و کارکنان

محمد مجدم؛ زهره خوش نشین؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ علی نجفی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 695-706

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6466.2402

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهش سازمان‌ها و شرکت‌ها برای دست‌یابی به بازارهای بزرگ جهانی آنها را بر آن داشته است که اثربخش­ ترین و کارآمدترین روش‌ها را برای این هدف به‌کارگیرند. یکی از این روش‌ها، روش‌های نوین تدریس برای کارکنان است، که در پژوهش حاضر به منظور امکان‌سنجی کاربرد روش‌های نوین تدریس در شرکت صنایع ملی پتروشیمی به‌منظور بهره‌مندی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های تفکر خلاق برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نصرت صفایی؛ اقبال زارعی؛ عبدالوهاب سماوی

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 579-590

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5241.2191

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه خلاقیت و پرورش افراد خلاق موضوع بسیار با اهمیتی در آموزش و پرورش هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. افراد خلاق فعالانه قادرند علایق و خواسته‌های خود را هدایت کنند. خلاقیت فرایندی است که به‌کارگیری آن در دوره بزرگسالی مشروط به پرورش آن در دوره کودکی است. بر این اساس تربیت افراد خلاق، نوآور و سازنده باید از سال‌های نخستین ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
تأثیر مدل آموزش واقعی بر تجسم دیداری- فضایی با توجه به نقش خودکارآمدی فنی دانشجویان فنی و مهندسی پسر در درس رسم فنی

علیرضا بادله؛ حمیدرضا غلامرضایی

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 611-622

https://doi.org/10.22061/tej.2021.5610.2245

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف پژوهش، بررسی تأثیر مدل‌ آموزشی ‌واقعی بر تجسم دیداری- فضایی با توجه به نقش خودکارآمدی‌ فنی دانشجویان فنی مهندسی پسر در درس رسم‌‌ فنی است.روش‌ها‌: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل ‌دانشجویان‌ فنی پسر دوره کاردانی به تعداد 400 دانشجو که با استفاده از روش‌نمونه‌گیری ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارزیابی اثربخشی شیوه های استفاده از محرک های بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان معماری

محمدعلی اشرف گنجوئی؛ حمید ندیمی

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 291-304

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5028.2156

چکیده
  پیشینه و اهداف: در فرایند طراحی، تصاویر به عنوان محرک بصری ابزار مهمی در رسیدن به ایده­های خلاق طراحی هستند. این موضوع باعث شده تا در حوزه فناوری آموزش، مطالعات وسیعی در خصوص روش­های استفاده از محرک­های بصری به عنوان ابزاری آموزشی انجام شود. از آنجا که محرک می‌تواند بر اساس نوع تشابه با مسأله طراحی و کیفیت(واضح، مبهم) تقسیم‌بندی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بررسی توانایی‌فضایی دانش‌آموزان دختر و پسر در پایه‌های دهم و یازدهم با توجه به عامل‌های تجسم فضایی، دوران‌ذهنی و جهت‌یابی فضایی

ابراهیم ریحانی؛ فرج اله قاسمی؛ زهرا رحیمی

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 379-394

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6461.2404

چکیده
  پیشینه و اهداف:از آغاز  قرن حاضر تغییرات شگرفی در آموزش و پرورش و جامعه صورت گرفته است. از این تغییرات می‌توان به تغییر جامعه صنعتی به جامعه دانش بنیان، تغییر در فناوری اطلاعات و اطلاعات جدید در حوزه‌های مختلف علمی و تغییر در مشاغل اشاره کرد. در نتیجه آموزش و پرورش با توجه به سطح انتظارات جامعه و برون‌دادهای آن با کاستی‌های زیادی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بررسی تأثیر به‌کارگیری الگوی گانیه بر میزان بار شناختی بیرونی و توان حل مسأله

فردین سالمیان؛ حامد عباسی کسانی؛ محمد حسن امیر تیموری

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 9-18

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6081.2329

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از اساسی­ترین نیازهای بشر است. بدون آموزش، هیچ جامعه­ای نمی­تواند به بقای خود ادامه دهد. اما آموزش مؤثر و سودمند نمی­تواند با کوشش و خطا صورت گیرد؛ بلکه نیازمند طرح و برنامه است. بررسی پژوهش­های پیشین نشان می­دهد که به مسأله‌ بار شناختی بیرونی و یادگیری‌های سطح بالاتر به‌ویژه حل مسأله در طراحی‌های ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
تأثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه‌پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش‌آموزان

زهرا کلانترنیا؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ محمد حسن بهزادی؛ محسن رستمی مال خلیفه؛ محمدرضا مردان بیگی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 835-846

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5931.2307

چکیده
  پیشینه و اهداف: تربیت افراد خلا‌ق یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی است. بی شک به‌کارگیری الگوهای آموزشی متناسب با محتوای آموزشی، فراهم‌کننده بستر مناسبی جهت تحقق این هدف است. الگوهای بدیعه‌پردازی و 5E منجر به افزایش خلاقیت دانش‌آموزان می‌گردند. در الگوی بدیعه‌پردازی فرد تلاش می‌کند تا با دید تازه‌ای به مسأله بنگرد و آن را به ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
تأثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانش‌آموزان در حل مسائل فیزیک

غلامعلی احمدی؛ منیژه صابری؛ فاطمه احمدی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 901-913

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5614.2247

چکیده
  پیشینه و اهداف: تعلیم و تربیت در دنیای امروز مفهومی متفاوت با گذشته دارد بنابرین بایددر نگرش و روش تدریس معلمان نیز تحولاتی ایجاد شود. امروزه آموزش علوم پایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین موضوع ایجاب می کند تا روش های جدید تدریس که باعث یادگیری بهتر این دروس از جمله فیزیک می شود به معلمان آموزش داده شود. تحقیقات زیادی نشان داده ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بررسی وضعیت موجود آموزش عالی کشاورزی استان خوزستان از منظر رویکرد فراشناختی

مسعود برادران؛ معصومه تقی بیگی؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 915-936

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6285.2373

چکیده
  پیشینه و اهداف: فراشناخت به عنوان دانش فرد درباره­ی چگونگی یادگیری خویش در مراکز آموزش عالی کشاورزی بایستی مورد توجه باشد زیرا آشنایی با مباحث فراشناخت و نقش آن در فرآیند یاددهی یادگیری در مراکز آموزش عالی کشاورزی تلاشی است جهت برداشتن گامی مؤثر توسط آموزشگران تا در سایه­ی آن بتوانند در اثربخشی نظام آموزش عالی کشاورزی کشور نقش ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بررسی تأثیر روش آموزش استقرایی بر نتایج طراحی در درس طراحی معماری 4 (نمونه موردی: دانشگاه خیام مشهد)

احمد میرزاکوچک خوشنویس؛ شادی ضیائی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 991-1000

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4494.2076

چکیده
  پیشینه و اهداف:هدف دانشکده­های معماری، پرورش نیروی کارآمد جهت سازماندهی فضای زیستی آدمی می­باشد، اما متاسفانه شاهد عدم تحقق این هدف در فضای حرفه­ای معماری هستیم. اصلی­ترین دلیل بروز این مشکل در تفاوت نیاز جامعه­ی حرفه­ای با راستای آموزش معماران و تاثیر آن بر میزان توانایی دانش­آموختگان دانست. در این راستا لازم است دانشکده ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
نقش تفکر ریاضی در ارتقای توانایی دانشجویان معماری در جنبه‌های منطقی طراحی

الهام محمدزاده چیانه؛ حسین سلطان زاده؛ مزین دهباشی شریف؛ غزال کرامتی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 615-628

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4809.2121

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش طراحی معماری امری چالش برانگیز است که وابسته به متغیرهای متعددی می باشد. از آنجا که شکل­گیری شخصیت یک طراح و فراگیری مهارت­های طراحی وابسته به این مقوله است، از حساسیت زیادی برخوردار می باشد. نقش دانش ریاضی و کاربرد ابعاد مختلف آن در طراحی معماری در طول تاریخ غیر‌قابل‌ انکار است. در دهه‌های اخیر شاهد افزایش ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
توانایی دانش‌آموزان پایه یازدهم در ارزیابی استدلال‌های ریاضی

نرگس یافتیان؛ محمد رضا انصاری

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 643-656

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5808.2284

چکیده
  پیشینه و اهداف: درک مفاهیم ریاضی بدون تأکید بر استدلال غیر‌ممکن است و جنبه ابزاری و رویه‌ای پیدا می‌کند و چنان‌چه ریاضیات به جای مجموعه‌ای از رویه‌ها، به عنوان یک علم مستدل یاد گرفته شود، راحتتر می‌تواند بازآفرینی شود. از طرف دیگر، هدف هر سیستم‌ آموزشی آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی اجتماعی است؛ به طوری که آنها قادر باشند ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
تاثیر آموزش مهارت‌های ریاضی در آموزش فیزیک بر ارتقای ارزش تکلیف و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم

ناصر کریمی؛ حسین واحدی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 681-688

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4979.2146

چکیده
  پیشینه و اهداف:فرسودگی و ارزش تکلیف تحصیلی از جمله مهم ترین متغیرهای حوزه تحصیلی می باشند. فرسودگی تحصیلی به‌ احساس خستگی در انجام تکالیف مدرسه و مطالعه، ونیز نگرش بدبینانه به تحصیل و مطالب درسی و احساس بی‌کفایتی تحصیلی اشاره دارد. ارزش تکلیف ادراک فرد از تکالیف و اهمیت آن است که شامل مؤلفه های علاقه، اهمیت و مفید بودن است. تحقیقات ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارزیابی تاثیر تکنیک بارش فکری و اسکمپر بر ارتقا خلاقیت مهارت طراحی معماری

مهناز طالبی؛ میرسعید موسوی؛ کامبیز پوشنه

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 689-706

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5585.2243

چکیده
  پیشینه و اهداف: خلاقیت یا آفرینندگی موضوعی بحث­بر­انگیز در حوزه­های مختلف علمی، به­ویژه علوم تربیتی و روانشناسی می باشد. اگر طراحی را به منزله­ی آفرینش ابتکاری اشکال ممکن از پیش تعیین­شده، برای دستیابی به اهداف مختلف انسانی، درنظربگیریم، در این فرایند خلاقیت به عنوان مفهومی چندسطحی، خود ناظر بر فرایندی است که اگرچه در ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارتقای تفکر تابعی: شناسایی طرح‌واره‌های پیش‌نیاز دانش‌آموزان پایه‌ی هفتم در تعمیم الگوهای شکلی دومتغیره

ربابه افخمی؛ نسیم اصغری؛ علیرضا مدقالچی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 707-722

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4844.2127

چکیده
  پیشینه و اهداف: الگوهای شکلی ظرفیتی بی­نظیر برای ارتقای تفکر تابعی دارند. تعمیم الگوها در ریاضیات مدرسه ای مسیری برای ارتقای تفکر تابعی در نظر گرفته می شود. مفهوم متغیر یکی از مفاهیم مطرح در تعمیم الگوهاست. توجه به الگوهای شکلی فرصتی را فراهم می­کند تا دانش­آموزان معنای متغیرها و چگونگی استفاده از آنها را درک کنند. استدلال نیز ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
سواد ریاضی دانش‌آموزان پایه نهم: پژوهشی براساس آزمون مطالعه پیزا

نرگس یافتیان؛ مریم شایان

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 851-867

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5138.2177

چکیده
  پیشینه و اهداف: در محیط­های کاری، لازم است کارکنان معنای محاسباتی را که در زمینه کاری خود انجام می­دهند، درک نمایند و در واقع کارفرمایان سطح مطلوبی از کاربرد ریاضی را از کارکنان خود انتظار دارند. آموزش و پرورش موظف است متناسب با پیشرفت علم و فنآوری، دانش­آموزان را شهروندانی مفید برای جامعه تربیت کند. سؤال این است که یک دانش‌آموز ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
آموزش منظورشناسی زبان انگلیسی با رویکرد اجتماعی-فرهنگی

الهه زعفرانیه؛ منصور توکلی؛ عباس اسلامی راسخ

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 901-909

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3632.1927

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دنیای یادگیری و آموزش زبان دوم،  ساختارهای آموزشی بر مبنای مهارت­های ارتباطی پدید آمده­اند، و منجر به این شده­اند که  به جای یادگیری محض قواعد و کلمات زبان، تسلط در استفاده اجتماعی و کارکردی از آنها هم اهمیت زیادی پیدا­­ کند. بنابراین، مهارت و دانش منظور­شناسی، یعنی توانایی استفاده از زبان و درک معانی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگی‌های حرفه‌ای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش

مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ ابراهیم صالحی عمران؛ حشمت اله سعدی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 921-930

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3601.1903

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه تاریخی فرایند توسعه در کشورهای پیشرفته صنعتی نشان می دهد که کشاورزی نقش اساسی در توسعه ملی این کشورها را به عهده داشته است. کشاورزی، دارای جنبه های پیچیده ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بوم شناختی، زیبایی شناختی و اخلاقی است. رویارویی مطلوب با پیچیدگی ها، نبود قطعیت و هنجارها، ارزش ها و گرایش های متضاد، نیازمند دگرگونی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
مطالعه عملکرد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در حل یک تکلیف توانایی فضایی با استفاده از نظریه SOLO

سعید حق جو؛ ابراهیم ریحانی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 484-498

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3687.1918

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش­های اخیر ریورا وسینکلیر و دیگران، تأثیر توانایی­های فضایی در دستیابی به اهداف مختلف در زمینه­های متفاوت درسی و زندگی واقعی را نشان می­دهند و نیاز به گسترش یادگیری آن را در تمامی سطوح تحصیلی پیشنهاد می­کنند. رویکردهای سنتی گذشته به آموزش هندسه بر پایه طبقه­بندی اشکال و اشیاء و خواص آن­ها به طور شهودی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
بکارگیری آموزش انتقادی در نظام آموزش معماری (مطالعه موردی کلاس طرح یک معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان)

سهراب سردشتی؛ مینو شفائی؛ فرهنگ مظفر

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 550-564

https://doi.org/10.22061/jte.2018.886

چکیده
  پیشینه و اهداف: ساخت محیط یادگیری غنی از روابط اجتماعی که در آن تعاملات همسالان و یادگیری جمعی بتواند گسترش پیدا کند، هسته مرکزی تعلیم و تربیت آتلیه محور برای آموزش طراحی معماری را تشکیل می­دهد. ابعاد اجتماعی آتلیه و فرصت هایی که برای همکاری و اشتراک به دست می­دهد، به عنوان محرکی برای یادگیری عمل می کند و این فرهنگ آتلیه است که معنی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
مدل آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفکر مشارکتی و تعاملی در ایران

عترت لعل بخش؛ وحید قبادیان؛ شادی عزیزی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 649-659

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3519.1886

چکیده
  پیشینه و اهداف: فاصله زیاد میان آموزه­های آکادمیک در دانشکده­های معماری و کار حرفه­ای در جامعه موجب شده تافارغ­التحصیلان دانشکده­های معماری اغلب با روند اشتغال و حل معضلات معماری جامعه بیگانه باشند و این­می تواند یکی از دلایل ناکارامدی آموزش طراحی معماری در ایران باشد. یکی از شاخصه­های مهم که از دیرباز هم در فرهنگ تعلیم ...  بیشتر