فصلنامه علمی
تربیت معلم
1. تبیین اهداف برنامه درسی مبتنی بر تربیت معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان

حسین عابدینی علوی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ محمد رضا نیستانی؛ محمد جواد لیاقت دار

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، ، صفحه 395-408

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6409.2391

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف از آموزش معماری، آماده‌سازی ‌‌‌‌فارغ‌التحصیلان ‌این رشته برای کارایی عمومی ‌در ‌این زمینه است. این در حالی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان معماری که جذب بازار کار می‌شوند، شکافی عمیق میان آنچه در دانشکده آموخته‌‌اند و آنچه در فعالیت حرفه‌ای انجام می‌شود، مشاهده می‌کنند.در‌ این تحقیق، ‌‌ارزیابی دامنه ...  بیشتر

تربیت معلم
2. بررسی اشتباهات دانش‌آموزان در ساده کردن عبارت‌های جبری و یافتن منشا این اشتباهات از دیدگاه معلمان ریاضی

نوشین فرامرزپور؛ محمدرضا فدایی

دوره 14، شماره 4 ، پاییز 1399، ، صفحه 959-970

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5045.2158

چکیده
  پیشینه و اهداف: ریاضی یکی از دروسی است که در برنامه درسی برای همه دانش­آموزان در نظر گرفته شده است. یکی از نگرانی­های متخصصین آموزشی و معلمان ریاضی این است که چرا دانش­آموزان در دوره اول متوسطه با روبه رو شدن با مباحث جبری در ریاضی دچار افت تحصیلی می­شوند. این در حالی است که در ایران همه دانش­آموزان باید جبر را یاد بگیرند، و ...  بیشتر

تربیت معلم
3. بررسی سهم معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم نظری بر پایه داده‌های امتحانات کشوری

اسد حجازی؛ رضا ساکی؛ سعدالله هاشمی؛ غلامعلی یوسلیانی

دوره 14، شماره 4 ، پاییز 1399، ، صفحه 971-980

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5619.2298

چکیده
  پیشینه و اهداف: جایگاه مهم آموزش‌وپرورش در زندگی انسان قابل‌انکار نیست در این خصوص زندگی تحصیلی، یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر جنبه‌های زندگی تأثیر فراوان دارد. این موضوع موجب شده، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان همواره دغدغه اصلی خانواده‌ها و به‌ موازات آن آموزش‌وپرورش قرار گیرد. ازاین‌رو، شناخت عواملی که موجبات ...  بیشتر

تربیت معلم
4. تأثیر آموزش ریاضی بر اساس مدل محتوایی- پداگوژیکی و فناورانه (TPACK) بر تغییر باورهای دبیران

محمد علیزاده جمال؛ احمد شاهورانی؛ علی ایرانمنش؛ ابوالفضل تهرانیان

دوره 14، شماره 3 ، تابستان 1399، ، صفحه 591-602

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4990.2148

چکیده
  پیشینه و اهداف: باورها و ساختارهای عقیدتی معلمان، یکی از محورهای اصلی پژوهش‌های آموزشی به منظور دست‌یابی به اصلاحاتی در روش‌های تدریس معلمان می‌باشند. چندین مطالعه تجربی در مورد باورهای معلمان ریاضی صورت گرفته است که به مفهوم سازی و تعریف باورها و اعتقادات کمک کرده اند. ونگ(Wong) در تحقیقی تحت عنوان «توسعه باورهای معلمان از طریق ...  بیشتر

تربیت معلم
5. شایستگی های حرفه ای معلمان و رضایت شغلی با تاکید بر دیدگاه سازنده گرایی

زهرا ابوالحسنی؛ محمد جوادی پور

دوره 13، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 911-920

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3713.1925

چکیده
  پیشینه و اهداف: مربیان از ارکان اصلی فرآیندیاددهی ـ یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری درکیفیت­زایی یا کیفیت­زدایی نظام آموزشی ایفا می‌کنند. یونسکو آموزش را کلید توسعه جوامع و مسیری می­داند که افراد را برای تحقق توانایی­ها و افزایش کنترل بر تصمیمات اثرگذار بر آن­ها توانمند می­سازد.  این در حالی است که برای آموزش و ایجاد ...  بیشتر

تربیت معلم
6. مقایسه فرسودگی شغلی در بین دبیران زبان انگلیسی مدارس دولتی و مدرسان زبان آموزشگاههای خصوصی

مهسا بهرامی؛ شهاب مرادخانی

دوره 13، شماره 3 ، تابستان 1398، ، صفحه 626-637

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3542.1890

چکیده
  پیشینه و اهداف: فشار شغلی یکی از مهمترین دلایلی است که موجب کاهش بازدهی و کیفیت آموزش می شود. استرس یا فشار شغلی خود نیز می­تواند نتیجه عوامل مختلفی مانند کمبود منابع مورد نیاز، متزلزل بودن موقعیت شغلی و... باشد که متعاقباً و به تدریج موجب بروز پیامدهای منفی کوتاه یا بلند مدت همراه با شاخصه­های فیزیولوژیک خواهد شد. فرسودگی شغلی نیز ...  بیشتر

تربیت معلم
7. بررسی نگرش معلمان ایرانی زبان انگلیسی پیرامون مفهوم جهانی-بومی سازی از طریق پرسشنامه ی ابداعی

اسمعیل علی سلیمی؛ محمد میثم صفرزاده

دوره 13، شماره 2 ، بهار 1398، ، صفحه 263-273

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3404.1865

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهانی­سازی و حرکت به سمت یک اجتماع بین­المللی به هم پیوسته توسط تغییرات بزرگ در حوزه فن­آوری مانند پیشرفت­های ارتباطات دیجیتال و انتقال پیوسته حجم زیادی از داده­ها در سرتاسر جهان و پیشرفت­های صنعت حمل و نقل که موجبات تسهیل جابه­جایی ارزان و سریع مسافران و کالاها را به همراه داشته است، تسریع شده است. این ...  بیشتر

تربیت معلم
8. تبین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی: مطالعه‌ی موردی استان مازندران

امیر پوراحمدعلی؛ علی اکبر شیخی فینی؛ حسین زینلی پور؛ صمد ایزدی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 110-119

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3237.1825

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه بعضی از کشورها ازجمله ژاپن نشان می­دهد که باز کردن کلاس درس و کل فرایند آموزش از مرحله طراحی تا ارزشیابی به روی معلمان و ایجاد یک گروه آموزشی باعث ایجاد چرخه­ی بهسازی تدریجی فرایند آموزش در کلاس درس می­شود و اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت. یکی از این روش‌ها که از دل مدرسه و کلاس درس در نظام آموزشی ژاپن ...  بیشتر

تربیت معلم
9. مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاهها

حسین واحدی کوجنق؛ ناصر کریمی؛ رسول رضایی؛ ایوب اسماعیل پور

دوره 12، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 347-356

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3134.1793

چکیده
  پیشینه و اهداف: در آرمان­های مطرح شده از طرف صاحب­نظران برای نظام­های تعلیم و تربیت در قرن بیست و­یکم، از معلم به عنوان تکیه­گاه هر تغییر و تحولی یاد می­شود. صلاحیت مجموعه­ای از دانش، مهارت و توانایی­های یک شغل خاص است که باعث می­شود، فرد در انجام وظایف به موفقیت دست پیدا کند. درتحقیقات آموزشی اخیر، اصطلاح صلاحیت حرفه­ای ...  بیشتر