فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

3 گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: در آرمان­های مطرح شده از طرف صاحب­نظران برای نظام­های تعلیم و تربیت در قرن بیست و­یکم، از معلم به عنوان تکیه­گاه هر تغییر و تحولی یاد می­شود. صلاحیت مجموعه­ای از دانش، مهارت و توانایی­های یک شغل خاص است که باعث می­شود، فرد در انجام وظایف به موفقیت دست پیدا کند. درتحقیقات آموزشی اخیر، اصطلاح صلاحیت حرفه­ای برای توصیف پیش نیازهای خاصی استفاده می­­شود که معلمان برای موفقیت در کار لازم دارند. فرض بر این است که این صلاحیت حرفه­ای می­تواند، آموخته و تدریس شود. صلاحیت حرفه­ای شامل دارا بودن دانش حرفه­ای و همچنین جنبه­های انگیزشی و عاطفی می­باشد. دانش حرفه­ای به انواع مختلفی از جمله دانش محتوا، دانش محتوای پداگوژیک و دانش پداگوژیکی-روان­شناختی تقسیم می­شود. صلاحیت معلم به توانایی او درکفایت تامین خواست­ها و مقتضیات حرفه­ی تدریس، با بکارگیری مجموعه­ای یکپارچه از دانش، مهارت، و نگرش گفته می­شود به گونه­ای که این مجموعه در عملکرد و واکنش معلم تجلی یابد. بر اساس مدل رشدی صلاحیت حرفه­ای معلمان، به نظر می­رسد ویژگی­های روان­شناختی معلم نقش مهمی برای به دست آوردن فرصت­های یادگیری ایفا کند. علاوه بر این پیشنهاد شده است که فراتر از دانش موضوعی خاص جنبه­های بیشتری ازمعلم مانند باور معلمان و ویژگی­های انگیزشی و عاطفی، پیش نیازهای مهمی برای آموزش و انگیزه دادن به دانش­آموزان می­باشند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی صلاحیت­های حرفه­ای معلمان، فارغ­التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاه ها می­باشد.
روش‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع تحقیقات علی-مقایسه‌ای است. نمونه آماری عبارت است از 210 معلم فیزیک و ریاضی در سه گروه فارغ­التحصیل دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم سابق و سایر دانشگاه­های کشور که از نظر ویژگی­های جمعیت شتاختی مشابه می باشند. هر سه گروه به وسیله پرسشنامه صلاحیت­های حرفه­ای معلمان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس دوراهه نتایج نشان می­دهد که صلاحیت­های حرفه­ای معلمان سه گروه باهم تفاوت دارند. از نظر صلاحیت شناختی فارغ­التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وضعیت بالاتری در مقایسه با دو گروه دیگر دارند. فارغ­التحصیلان مراکز تربیت معلم نیز تفاوت معنی­داری با فارغ­التحصیلان سایر دانشگاه­ها دارند. از نظر صلاحیت مدیریتی تفاوت فارغ­التحصیلان دانشگاه فرهنگیان با فارغ­التحصیلان مراکز تربیت معلم معنی دار نیست، اما از فارغ­التحصیلان سایر دانشگاه­ها بالاتر است. در مورد صلاحیت نگرشی تفاوت بین گروه ها معنی­دار نمی­باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که صلاحیت حرفه­ای معلمان باهم تفاوت معنی­داری دارد. صلاحیت شناختی فارغ­التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از سایر فارغ­التحصیلان بالاتر است.  فارغ­التحصیلان مراکز تربیت معلم نیز صلاحیت شناختی بالاتری در مقایسه با فارغ­التحصیلان سایر دانشگاه­ها دارند. از نظر صلاحیت مدیریتی فارغ­التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تفاوت معنی­داری را با فارغ­التحصیلان مراکز تربیت معلم نشان نداده­اند، اما در مقایسه با گروه فارغ­التحصیلان سایر دانشگاه­ها وضعیت بهتری دارند. در این مورد، تفاوت بین فارغ­التحصیلان تربیت معلم سابق و سایر دانشگاه­ها معنی­دار نمی­باشد. در صلاحیت نگرشی، تفاوت بین گروه­های معلمان معنی­دار نمی­باشد، به این معنی که این سه دسته، به یک اندازه در فارغ­التحصیلان خود صلاحیت نگرشی ایجاد کرده­اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A comparison of the professional qualifications among teachers graduated from Farhangian University, former Teacher Education Centers and other universities

نویسندگان [English]

  • H. Vahedi Kojanagh 1
  • N. Karimi 2
  • R. Rezaei 1
  • A. Esmail Pour 3

1 Educational Psychology Department, Farhangian University, Tehran , Iran

2 Basic Science Departments, Farhangian University, Tehran, Iran

3 Department of Physics, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran. Iran

چکیده [English]

Background and Objectives:In the ideals proposed by experts for education systems in the twenty-first century, the teacher is mentioned as the fulcrum of any change. Competence is a set of knowledge, skills and abilities of a particular job that makes a person successful in performing tasks. In recent educational research, the term professional competence is used to describe the specific prerequisites that teachers need to succeed in their work. It is assumed that this professional competence can be learned and taught. Professional competence includes having professional knowledge as well as motivational and emotional aspects. Professional knowledge is divided into different types such as content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical-psychological knowledge. A teacher's competence refers to his or her ability to adequately meet the demands and requirements of the teaching profession, using an integrated set of knowledge, skills, and attitudes that manifest in the teacher's performance and response. Based on the growth model of teachers' professional competence, the psychological characteristics of the teacher seem to play an important role in gaining learning opportunities. In addition, it has been suggested that beyond specific subject knowledge, more aspects of the teacher, such as teachers' beliefs and motivational and emotional characteristics, are important prerequisites for educating and motivating students. The aim of this study is to investigate professional qualifications among teachers graduated from Farhangian University, former Teacher Education Centers and other universities.
Methods: The method of the study is causal-comparative. The sample was comprised of 210 teachers in three groups that graduated from Farhangian University, former Teacher Education Centers and other universities such that the groups were similar in demographic factors. All subjects assessed by teacher professional qualifications questionnaire. The results of two-way analysis of variance show that teachers’ professional qualifications in three groups are different.
Findings: The results of the cognitive qualification show that Farhangian University’s graduates have the best state. In management qualification, the difference between Farhangian University’s graduates and former Teacher Education Centers’ graduates is not significant but this difference is significant when other universities’ graduates are considered. Attitude qualification difference is not significant between the groups.
Conclusion: The results of this study showed that the professional competence of teachers is significantly different. The cognitive competence of Farhangian University graduates is higher than other graduates. Graduates of teacher training centers also have higher cognitive competencies compared to graduates of other universities. In terms of managerial competence, the graduates of Farhangian University have not shown a significant difference with the graduates of teacher training centers, but they are in a better position compared to the group of graduates of other universities. In this case, the difference between former teacher training graduates and other universities is not significant. In attitudinal competence, the difference between groups of teachers is not significant, meaning that these three categories have equally developed attitudinal competence in their graduates.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional qualification
  • Farhangian University
  • Ex-teacher Education Centers
  • teacher
  • graduated
[1] Mehrmohamadi A. Critique of the National Curriculum Document. Journal of Curriculum Studies .2012; 5(18): 8-31. Persian.
[10] Abdollahi B, Dadjo A, Yousaliani G. Identify and validate the professional competencies of effective teachers, Quarterly of Educational Innovation. 2014; 3(49): 25-48. Persian.
[11] Roshan-ghias P, Kian M, Geramipour M. Designing and reviewing the tools for assessing the competencies of primary school teachers in Isfahan. Paper presented in the 3rd National Conference on Psychology and Behavioral Sciences.Tehran; 2015. Persian.
[12] Mollayinejad A. Desirable professional qualifications for teachers in elementary education. Quarterly Educational Innovation. 2011; 44(11): 33-62. Persian.
[13] Wu MJ, Lin SC. Teachers’ professional growth: Study on professional (pedagogical) competency development of teachers in junior colleges/ universities of technology. The Journal of American Academy of Business. Cambridge. 2011; 16(2): 197-208.
[14] The Education fundamental evolution document. Supreme Council of the Cultural Revolution. Tehran: Publishing Center of the Ministry of Education; 2011. Persian.
[16] Villegas E, Reimers F. The professional development of teachers as lifelong learning: Models, practices and factors that influence it. Washington, D.C: The Board on International Comparative Studies in Education (BICSE), of the National Research Council; 2000.
[17] Babaei R. Comparison of professional qualifications and teaching patterns used by teachers graduating from Teacher Training Centers and other universities. (master’s thesis). Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran; 2014. Persian.
[20] Sharifian F, Nasr Ahmad R, Abedi L. Determine the parameters affecting classroom management in universities and institutions of higher education, Journal of Educational and Psychological Studies. 2007; 15: 49-61. Persian.
[22] Jamshiditavana A, Emamjomeh M. The study of thinking internship effectiveness in teacher education curriculum on teacher-students’ competency development. Journal of Educational Curriculum Research. 2016; 6(1): 1-20. Persian.
[26] Shabani Z. Comparative study of teacher training program of Iran and several countries. Quartery of Education. 2004; 79:122-159. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image