فصلنامه علمی
فناوری های آموزشی نوظهور
بررسی شکاف دیجیتالی آموزش مجازی دانش‌آموزان در دوران کرونا

زیبا خورنگ؛ رضا اسفنجاری کناری؛ زهرا امیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 خرداد 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.9928.2916

چکیده
  پیشینه و اهداف: شکاف دیجیتالی، همانند دیگر شکاف­های اجتماعی، نوعی از نابرابری اجتماعی را شکل می­دهد و این فرم از شکاف اجتماعی، شکاف در دسترسی به ابزارهای دیجیتال و مهارت دیجیتالی است. نابرابری­ها، در دسترسی به ابزارها، دانش و مهارت دیجیتالی می­توانند نابرابری­های اجتماعی و آموزشی را با انتقال دانش­آموز از مدرسه به بازار ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی ادراک معلمان در طول همه‌گیری کووید19: یادگیری الکترونیکی، یادگیری ترکیبی یا آموزش حضوری؟

الهام اکبری؛ طاهره یزدی نژاد؛ رضوان نظری؛ مبین تاتاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10228.2970

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری ترکیبی به عنوان یک مفهوم کلیدی در حوزه آموزش، اهمیت ویژه‌ای دارد. با ظهور ویروس کرونا و پدیده همه‌گیری، اهمیت این نوع آموزش بیش از پیش آشکار شد. به‌عبارت دیگر، یادگیری ترکیبی می‌تواند نقشی حیاتی در حل مسائل و سهولت فرآیند آموزش داشته باشد. مطالعه حاضر کوشیده است تا ادراک معلمان را نسبت به انواع مدل‌ها و رویکردهای ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی اثربخشی آموزش مجازی دروس آزمایشگاهی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی در دوران کرونا

الهه نوری؛ مهشید گلستانه؛ سیدمحسن موسوی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 329-342

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9985.2923

چکیده
  پیشینه و اهداف: با شیوع کووید-19 و تعطیلی دانشگاه‌ها، امکان برگزاری حضوری آزمایشگاه‌های شیمی از بین رفت و دانشگاه‌ها به ناگزیر، راه­حل­های جایگزین را برای ارائه دروس آزمایشگاهی به‌کار گرفتند. دانشگاه فرهنگیان هم همانند سایر مراکز دانشگاهی به آموزش برخط روی آورد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تسلط به مهارت‌های رایانه‌ای و ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کیفیت برنامه‌ درسی آموزش مجازی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران

سیروس منصوری؛ مژگان طالب بیگی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 415-428

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9758.2903

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش­های مجازی، به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از آموزش­های امروزی، شناخته‌شده‌است؛ لذا، سنجش مستمر کیفیت این آموزش­ها به‌عنوان یکی از رسالت­های اساسی نظام آموزشی، است و وجود یک ابزار معتبر برای سنجش این آموزش‌ها، ضروری است. از طرف دیگر، در حوزه برنامه­درسی آموزش مجازی، ابزاری که بتواند تمام ابعاد عناصر ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تبیین عناصر برنامه درسی آموزش عالی براساس انواع تعاملات آموزشی در محیط یادگیری مجازی

انسیه میرزایی؛ مهرانگیز علی نژاد؛ بدرالسادات دانشمند

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 429-452

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9659.2877

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری الکترونیکی، به‌عنوان یکی از مشخصه‌های دوره‌های آموزشی در قرن حاضر است. در تمام دوره‌های آموزشی، به‌ویژه در محیط‌های یادگیری مجازی، تعامل می‌تواند موجب کارایی و اثربخشی فرایند آموزش شود. همچنین، طراحی دقیق و اندیشمندانه تعاملات مختلف در محیط یادگیری مجازی سبب توسعه ظرفیت‌های موجود در جهت تقویت برنامه‌های ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
شناسایی و رتبه‌بندی آسیب‌های آموزش مجازی در شبکه شاد و رابطه آن با کیفیت آموزش

سمانه سلیمی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 493-508

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10097.2943

چکیده
  پیشینه و اهداف: به‌منظور تداوم آموزش در دوران تعطیلی و قرنطینه، روش­های مختلفی مانند آموزش تلویزیونی از طریق شبکه آموزش و تولید محتوا توسط معلمان و ارائه آن در شبکه‌های اجتماعی ارائه شد. اما برای ساماندهی آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش، برنامه کاربردی شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را طراحی و پیاده‌سازی نمود، که در آن همانند ساختار ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
شناسایی و تبیین مهارت های اعضای هیئت علمی جهت آموزش مجازی در دوره پسا کرونا: ارائه یک الگوی مفهومی

امیر فاضل؛ آزین هرندی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 249-270

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10249.2975

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از فناوری دیجیتال برای آموزش و یادگیری، دهه ها مورد بحث قرار داشت، امّا اکنون و در دوره پسا کرونا، به دلیل مشکلات دوران همه گیری کوید19، در کانون توجه بسیاری از نهادهای آموزشی قرار گرفته است. تأثیر کوید 19، در کوتاه مدت، شیوه تحصیل و یادگیری را با تحول عظیمی روبروکرد و حتی برخی از فعالیت های آموزشی را کاملا مسدود ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
سنجش سبک‌های مختلف یادگیری بر عملکرد دانشجویان گروه معماری در آموزش مجازی

لیلا السادات حمیدیان دیوکلائی؛ سیده مهسا باقری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 507-524

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9440.2847

چکیده
  پیشینه و اهداف: آشنایی با تفاوت­ های فرآیند یادگیری در میان دانشجویان یکی از عوامل مهم در توسعه و بهبود امر آموزش است. بررسی سبک­های یادگیری در میان دانشجویان، از جمله مواردی است که می­ توان از آن به منظور ارتقاء کیفیت آموزش به خصوص در حوزۀ آموزش­های مجازی بهره برد. یکی از موضوعاتی که ممکن است در حوزۀ آموزش مجازی نادیده گرفته ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی رابطه بین شاخص های آموزش مجازی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر آباده

فریباالسادات میرزایی؛ مرضیه حیدری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 561-572

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9380.2837

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان همواره تابع عوامل مختلفی است که در این مطالعه شاخص‌های آموزش‌‌های مجازی (حمایت معلمان از دانش‌آموزان، کیفیت ارائه دروس و همچنین استفاده از فناوری‌های به‌روز ) ‌به‌عنوان مفاهیم مرتبط با آن مطرح شده است. پیرو همین موضوع، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین شاخص‌های آموزش مجازی معلمان با ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی آموزش مجازی بر اهمال‌کاری و میزان توجه دانشجویان در دوره پاندمی کووید-19

سعیده خجسته

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 329-342

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9291.2826

چکیده
  پیشینه و اهداف: نیاز به آموزش مجازی باتوجه‌به مزایای آن در مقایسه با آموزش سنتی در هر زمان احساس می‌شد که در ایام شیوع کووید 19 و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، ضرورت این نوع آموزش به اوج خود رسید. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی بر اهمال‌کاری و میزان توجه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کرمان در دوره پاندمی کووید - 19 بود.روش‌ها‌: ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر یادگیری ریاضی به روش واک بر نگرش و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی دوران کرونا

نرگس بردیا؛ رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 421-432

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9527.2857

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه امر آموزش در مدارس نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که یادگیری برای دانش­ آموزان را لذت‌بخش و مؤثر نماید. از سوی دیگر، کاربست پیشنهادها و توجه به نتایج این پژوهش می­تواند سبب تغییر نگرش معلمان، برنامه­ریزان و سیاستگذاران آموزشی نسبت به کاربرد هرچه بیشتر و هدفمندتر رویکردهای جدید در آموزش شود. پژوهش حاضر ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین با مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در دوران آموزش مجازی و زمان شیوع ویروس کرونا

نازیلا خطیب زنجانی؛ نادر محمدی؛ افشین پاآهو

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 793-804

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8380.2664

چکیده
  پیشینه و اهداف: همبستگی بنیادی با دو مجموعه متغیر که به هریک از آن‌ها می‌توان یک معنای نظری داد، سروکار دارد. هدف از این مطالعه همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین (تعامل آنلاین) و مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری شناختی در دوران آموزش مجازی (زمان شیوع ویروس کرونا)، در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود.روش‌ها‌: جامعه آماری این تحقیق، کلیه ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
چالش‌ها و آسیب‌های آموزش مجازی در دانشگاه در دوره همه‌گیری کرونا

زهره منصوری خسرویه؛ علیرضا عراقیه؛ نادر برزگر؛ امیرحسین مهدیزاده؛ حسینعلی جاهد

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 805-818

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8626.2695

چکیده
  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیشینه و اهداف: از جمله حوزه ‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات که می‌تواند نقش مؤثری در انتقال دانش بشری داشته باشد، آموزش‌مجازی مبتنی بر وب است. بر این اساس و به‌ویژه از اسفندماه 1398 و با توجه به گسترش پاندومی کووید 19؛ بهره‌گیری از آموزش مجازی در ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
کوچ به یادگیری برخط در دوران کرونا: واکاوی تجارب و چالش‌های اعضای هیات علمی

نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 835-852

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8766.2729

چکیده
  پیشینه و اهداف: بزرگترین چالشی که شیوع ویروس کووید-19 برای نهادهای آموزشی به ­همراه آورد، اجبار در یک انتقال غیرمنتظره از آموزش رو در رو به آموزش و یادگیری بر بستر شبکه بود. تعطیلی ناگهانی آموزش حضوری، دانشگاهیان را به دلیل نیاز به سازگاری سریع با محیط­های یادگیری الکترونیکی به سمت «منطقه­ای ناآشنا» سوق داده است. زمانی، منافع ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
کیفیت‌سنجی آموزش مجازی در دوره همه‌گیری کرونا از منظر استادان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

مجتبی مقصودی؛ فاطمه صفایی؛ علی هاشمی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 525-538

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8221.2639

چکیده
  پیشینه و اهداف: تأکید بر آموزش مجازی در آموزش عالی پدیده­ای نوظهور نیست و همواره به‌عنوان یک محیط آموزش کمکی در کنار آموزش مجازی مطرح بوده ­است؛ اما با وقوع ناگهانی همه ­گیری کرونا، نظام آموزش عالی غافل­گیرانه به آن پناه برد. اگرچه پیش از این نیز کیفیت این محیط آموزشی پیوسته مورد سنجش قرار گرفته ­است ولی سؤال اصلی این است که ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
بررسی میزان اثرگذاری آموزش مجازی در دروس عملی و نظری رشته معماری

پدرام حصاری؛ فرهاد چگنی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 281-292

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7556.2552

چکیده
  پیشینه و اهداف:  آموزش الکترونیک جدید­ترین شکل آموزش از راه دور است و به رویکردی در برنامه­ریزی درسی گفته می­شود که در آن علاوه بر استفاده از روش­های فراگیر محور، از ابزارهای رایانه­ای و اینترنت استفاده می­شود. امروزه توجه روزافزونی به رویکرد آموزش مجازی در یادگیری و یاددهی به منظور پاسخگویی به تغییرات و چالش­های پیش­روی ...  بیشتر

یادگیری الکترونیکی
طراحی و اعتبار یابی الگوی بهبود کیفی آموزش های مجازی دانشگاه فرهنگیان ( به روش آمیخته )

مژگان اسمعیل نیا؛ حسینعلی کوهستانی؛ علی معقول

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 409-427

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3273.1835

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدیران آموزش عالی به دنبال راه­های افزایش تعداد دوره­ها و رشته­ها هستند. این در حالی است که بودجه دانشگاه‌ها پیوسته کاهش می­یابد، لذا ناچارند دوره­های آموزش از راه دور را افزایش دهند تا پاسخگوی نیاز روزافزون یادگیرندگان در دوران محدودیت بودجه و رکودهای اقتصادی باشند. زیرا این نوع آموزش نیاز به کلاس درس نداشته ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
بازنمایی ویژگی‌های استادان موفق آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران از نظر اساتید و دانشجویان: مطالعه‌ای با روش پدیدارشناسی

مهدی قربانخانی؛ کیوان صالحی

دوره 11، شماره 3 ، تیر 1396، ، صفحه 235-255

https://doi.org/10.22061/tej.2017.683

چکیده
  استادان و مربیان از ارکان اصلی فرآیند یاددهی ـ یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری در کیفیت‌زایی یا کیفیت‌زدایی نظام آموزشی ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی‌های استادان موفق در نظام آموزش مجازی انجام‌شده است. بدین‌منظور از روش پدیدارشناسی برای شناسایی و بازنمایی عمق پدیده موردبررسی، استفاده شد. داده‌ها با استفاده ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
شناسایی و رتبه بندی چالش‌های یادگیرندگان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی (مطالعة موردی: دانشگاه شهید بهشتی)

زهره جعفری فر؛ اباصلت خراسانی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 11، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22061/tej.2016.606

چکیده
  آموزش مجازی یکی از مهم­ترین مؤلفه­های آموزش مستمر است و به اعتقاد سازمان­ها نقش و مزایای قابل‌ملاحظه‌ای در آموزش و بهسازی منابع انسانی دارد. اما باید خاطرنشان کرد که، تحقق این مزایا و استفادة بهینه از ظرفیت­های آموزش مجازی مستلزم شناسایی و رفع موانع پیش روی آن است. ازاین­رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه­بندی چالش‌های ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن‌خدمت فرهنگیان

فریدون یزدانی

دوره 9، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 223-233

https://doi.org/10.22061/tej.2015.375

چکیده
  : امروزه با توجه به گسترش روزافزون نظام‌های آموزش مجازی، ایجاد ابزاری برای سنجش اثربخشی آن‌ها مفید و ضروری است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه رویکردی برای سنجش اثربخشی نظام آموزش ضمن‌خدمت مجازی فرهنگیان به انجام رسید. روش تحقیق پیمایشی بود و جامعه آماری آن را تمامی معلم‌های شهرستان ملایر تشکیل می‌دادند که حداقل یک‌بار در یکی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
یک مدل جامع مرکب برای آموزش معماری: تلفیقی از محیط‌های یادگیری حضوری و مجازی

محمودرضا ثقفی

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 155-165

https://doi.org/10.22061/tej.2015.348

چکیده
  امروزه توجه روز افزونی به رویکرد ساختارگرا در یادگیری و یاددهی به منظور پاسخ گویی به تغییرات و چالش­های پیش روی آموزش عالی وجود دارد. رویکردی که به طور خاص متناسب با آموزش معماری و شیوه یاددهی1 کارگاه طراحی است. در حالی­که کارگاه­های طراحی، محیط آموزشی ایده­الی برای رشته­های مبتنی بر حل مسأله2 هستند،‌ تعداد کمی تحقیق کیفی ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
شناسایی چالش‌های ارز‌شیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان در دوره‌های الکترونیکی

بی بی عشرت زمانی؛ رقیه پرهیزی؛ حسن کاویانی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1394، ، صفحه 105-112

https://doi.org/10.22061/tej.2015.305

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش­های ارزش­یابی از دیدگاه دانشجویان دوره­های الکترونیکی دانشکده مجازی اصفهان انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان بود که برای نمونه تعداد 140 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه محقق ساخته روا و پایا بود. داده‌های ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تحلیل عوامل موثر بر پذیرش آموزش مجازی با تاکید بر عوامل درونی

علی صنایعی؛ حمیده سلیمیان

دوره 7، شماره 3 ، تیر 1392، ، صفحه 149-158

https://doi.org/10.22061/tej.2013.151

چکیده
  اینترنت به طرز چشمگیری بر استقرار آموزش مجازی تاثیر گذاشته است. آموزش مجازی اصطلاحی است که آموزش آنلاین را با استفاده از یادگیری الکترونیکی در بر می گیرد. این پژوهش به تحلیل عوامل موثر بر پذیرش آموزش مجازی؛ با تاکید بر عوامل درونی می پردازد و جامعه آماری آن دانشجویان دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان می باشند که پرسشنامه ها را از دو طریق ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی تطبیقی دیدگاه‌های استادان و مدیران اجرایی درباره موانع عمده مشارکت اساتید در دوره‌های آموزش مجازی

سید مجید عبداللهی؛ بی بی عشرت زمانی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ بهمن زندی؛ حسین زارع

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 105-116

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1347

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه اساتید و مدیران مسئول برگزاری دوره‌های آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، در رابطه با موانع مشارکت استادان در این دوره‌ها می‌باشد. هدف دیگر پژوهش، بررسی روابط احتمالی موجود  بین موانع با یکدیگر است.  نوع پژوهش کمی- کیفی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، الگویی مفهومی برای ...  بیشتر