فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی فناوری آموزش
بررسی مدل‌های محاسباتی تصمیم‌گیری مبتنی بر سازوکار عصبی مغز انسان در حوزه آموزش عصبی

امیرمحمود موسوی‌ هریس؛ رضا ابراهیم پور

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 249-264

https://doi.org/10.22061/tej.2023.8786.2728

چکیده
  پیشینه و اهداف: از دیرباز، فن آموزش و پروش، یک عمل اجتماعی مبتنی‌بر تجربیات مستقیم از گذشته بوده است و بسیاری از روش‌های تدریس، به‌طور سنتی شکل گرفته‌است. این روش‌ها توسط یک سیستم مبتنی بر نظریه‌های علمی، پشتیبانی نمی‌شد و نمی‌توانست نیازهای اجتماعی را که به سرعت در حال تغییر است برآورده کند. آموزش عصبی، یک علم تجربی و یک موضوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
سیمای پژوهش‌های حوزه موک در ایران و جهان

فاطمه شرزه ئی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ مرجان معصومی فرد؛ محمد رضا سرمدی؛ نصیبه پوراصغر

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 265-278

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9026.2774

چکیده
  پیشینه و اهداف: تغییرات و رویکردهای جدید ایجاد شده توسط کووید 19 و حرکت شتابان به دنیای دیجیتال در آموزش، موجب رشد مهارت­ های فناورانه و یادگیری خودراهبر در دانش ­آموزان و دانشجویان شد. این امر منجر به استفاده از مدل­ های یادگیری جدیدی با استفاده از فناوری­ هایی مانند موک (دوره ­های آنلاین باز انبوه) شده است. بهره­ برداری بهینه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
تاثیر آموزش مبتنی‌بر نقشه‌های مفهومی معلم و دانش‌آموز ساخته بر انگیزش و یادگیری مفاهیم درسی دانش‌آموزان مقطع هشتم متوسطه

منصوره سادات موسوی شفیق؛ زهره خوش نشین؛ یوسف مهدوی نسب؛ محمد مجدم

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 279-292

https://doi.org/10.22061/tej.2022.6875.2472

چکیده
  پیشینه و اهداف: اثربخشی نظام آموزشی مرهون توجه به اصول آموزشی طراحی شده و هدفمند است که استفاده از نقشه مفهومی، یک نمونه از این نظام هدفمند است. روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در بسیاری از پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش اصول آموزش به‌صورت طبقه‌بندی و نظام‌مند به یادگیری منتهی می‌شود. در پژوهش حاضر استفاده از روش آموزش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره ابتدایی
تأثیر آموزش بهداشت فردی توسط رسانه کمیک استریپ برمهارت های اجتماعی دانش آموزان

سروش سوزنگر؛ سعید شاه حسینی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 293-302

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9132.2795

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانش‌آموزان مدارس به دلیل دانش ناکافی در زمینه بهداشت­ فردی و شیوه‌های آن، اغلب تحت‌تأثیر خطرات سلامتی قرار می‌گیرند. مشکلات و بیماری‌های به وجود آمده در اثر عدم رعایت بهداشت ­فردی، به‌عنوان یک مشکل جدی در سلامت عمومی‌ نمود پیدا می‌کند و نقش مهمی‌در شیوع بیماری­ های مسری و قطع ارتباطات اجتماعی آنها دارد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
کارکردهای فناورانه آموزشی موک‌ها برای کارکنان در محیط کار

فرشیده فتحی هفشجانی؛ حسین زینلی پور؛ علی اکبر شیخی فینی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ اسماعیل جعفری

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 303-316

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9126.2806

چکیده
  پیشینه و اهداف: سازمان­ها با آگاهی از عصری که با تغییرات روز به روز دنیا مواجه است، باید دائماً با فناوری و تغییرات فناوری همراه شده و آنها را برای بقا و دست‌یابی به بهترین نتایج ممکن اجرا کنند. یکی از این تغییرات فناوری تصمیم­گیری برای پیاده­سازی موک در حوزة یادگیری دیجیتالی آن هم در محیط­کاری سازمان­ها است که موضوع پیچیده­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
هنجاریابی، روایی و پایایی توسعه آزمون سنجش ادراک بصری در بین دانشجویان رشته معماری

مهدی خاک زند؛ فلورا فکوریان

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 317-328

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9249.2813

چکیده
  پیشینه و اهداف: در فرآیند آموزش رشته معماری، ادراک دیداری ابزار مهمی در جهت رسیدن به ایده های خلاق است و نقص های آن یکی از دلایل عمده ناتوانی یادگیری است. این امر موجب شده است تا در حوزه فناوری آموزش تحقیقات گسترده ای در خصوص نوع و روش مداخله در ادراک بصری به جهت ارتقا کیفیت آموزشی انجام پذیرد. بدین منظور هدف اصلی پژوهش تدوین ابزار شناسایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی آموزش مجازی بر اهمال‌کاری و میزان توجه دانشجویان در دوره پاندمی کووید-19

سعیده خجسته

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 329-342

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9291.2826

چکیده
  پیشینه و اهداف: نیاز به آموزش مجازی باتوجه‌به مزایای آن در مقایسه با آموزش سنتی در هر زمان احساس می‌شد که در ایام شیوع کووید 19 و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، ضرورت این نوع آموزش به اوج خود رسید. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی بر اهمال‌کاری و میزان توجه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کرمان در دوره پاندمی کووید - 19 بود.روش‌ها‌: ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
واکاوی ارزیابی تأملی و کاربست آن در آموزش معماری در میان مدرسان

مریم حسینی؛ سیدباقر حسینی؛ فرهنگ مظفر

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 343-356

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8587.2689

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش همراه با تأمل، در پژوهش‌های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است. تأمل در هنگام آموزش معماری همراه با طراحی، به دانشجو کمک می‌کند که ایده طراحی را ارزیابی و اصلاح نماید و این روند رفت و برگشتی مجدداَ تکرار می‌شود. کاربست آموزش تأملی در رشته معماری و در حین طراحی و میزان پایبندی مدرسان به این شیوه آموزشی در آتلیه‌ها، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
مقایسه اثربخشی مداخلات روان آموزشی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر مسئولیت‌پذیری نوجوانان در دوران پسا کرونا

امید سیفوری؛ جمشید جراره؛ فریده حمیدی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 357-370

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9312.2829

چکیده
  پیشینه و اهداف: تعطیل کردن مدارس و قرنطینه کردن خانگی به سبب شیوع بیماری مسری مانند کووید – 19 بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تأثیرگذار بوده است. دوره نوجوانی دوره‌ای از رشد است که در آن برقراری روابط صمیمانه اهمیت بسیاری دارد. در جوامع امروزی نقش خانواده و مدرسه در تکوین شخصیت دانش‌آموزان، نقشی تعیین‌کننده و بنیادی است؛ چراکه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کاربرد بازی در آموزش
شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای نظریه بازی در فضای آموزش و یادگیری با استفاده از روش تصمیم‌گیری BWM

سیده فاطمه نورانی؛ محمد سرکانی؛ زهرا کریمی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 371-390

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9311.2828

چکیده
  موقعیت‌هایی مانند رقابت و مشارکت را به صورت ریاضی مدل کرده و نتایج آنها را پیش‌بینی کند. نکته کلیدی در نظریه بازی این است که سود طرفین رقابت یا مشارکت وابسته به تصمیمات یکدیگر است. فضای آموزش و یادگیری یک فضای انکارناپذیر از تعاملات بین یادگیرندگان، مدرسان  و کارکنان آموزشی است، که با مدل کردن تعامل این افراد می­توان به تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری های آموزشی نوظهور
فناوری‌های دفتر کل توزیع شده: تأثیرات و پیامدها در نظام آموزشی

اسمعیل علی سلیمی؛ مریم رضایی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 391-406

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9384.2838

چکیده
  پیشینه و اهداف: این نگرش که جهان با روند‌‌‏‏‏ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های نوظهور جهانی مواجه است، جهان را به تجربه آینده‌ای نامطمئن، پیچیده و ناپایدار سوق می‌دهد. بنابراین، از میان بسیاری از چالش‌های متنوع، بحث‌ برانگیز و جذابی که امروزه بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، جدی‌ترین و حیاتی‌ترین چالش، درک تأثیر انقلاب فناوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
بررسی اثربخشی کلاس درس معکوس بر حضور آموزشی، حضور اجتماعی و حضور شناختی فراگیران دوره‌های برخط

عباس تقی زاده

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 407-420

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9413.2844

چکیده
  پیشینه و اهداف: با افزایش به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی در حوزه‌ آموزشی، اکنون خلق محیط‌های یادگیری انعطاف‌پذیر بدون موانع زمانی و مکانی در بستر اینترنت فراهم است. این محیط‌ها فراگیران را قادر می‌سازد تا به مواد یادگیری مختلف دست‌یافته، ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند و با سایر مشارکت‌کنندگان برخط بحث کنند. باوجود افزایش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر یادگیری ریاضی به روش واک بر نگرش و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی دوران کرونا

نرگس بردیا؛ رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 421-432

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9527.2857

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه امر آموزش در مدارس نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که یادگیری برای دانش­ آموزان را لذت‌بخش و مؤثر نماید. از سوی دیگر، کاربست پیشنهادها و توجه به نتایج این پژوهش می­تواند سبب تغییر نگرش معلمان، برنامه­ریزان و سیاستگذاران آموزشی نسبت به کاربرد هرچه بیشتر و هدفمندتر رویکردهای جدید در آموزش شود. پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی مدیریت محیط یادگیری الکترونیکی برای معلمان

فاطمه خالوندی؛ سیدرسول عمادی؛ محمد ادیب عمرانی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 433-448

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9248.2814

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدیریت محیط یادگیری الکترونیکی به معنای تأکید بر طراحی و اجرای آن دسته از راهبردهایی است که از یک طرف به تحقق رسالت و اهداف نظام تعلیم و تربیت کمک می­کند و از طرف دیگر به یادگیری اثربخش می­انجامد. این اصطلاح که در نوع خود به مجموعه­ جدیدی از دانش و مهارت­ها در زمینه استفاده مطلوب از مزایا و قابلیت­های محیط یادگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی طراحی فضای آموزشی با رویکرد کاهش استرس با استفاده از طراحی بیوفیلیک (زیست گرا)

مصطفی ارغیانی؛ محی الدین صفار؛ محمد مهوش

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، صفحه 449-468

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9338.2834

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یادگیری علوم مختلف به یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها تبدیل‌شده است و موانع متعددی وجود دارد که سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد؛ ازجمله این موانع می‌توان به استرس اشاره کرد. استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجادشده در محیط و شرایط زندگی دانش­آموزان است که می‌تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت ...  بیشتر