فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی فناوری آموزش- واقعیت افزوده
بسط حواس در پرده‌ واقعیت مجازی: زبان‌آموزی زندگی-محور

سعید خزائی؛ رضا نجاتی؛ مجتبی کرباسی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 469-486

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9612.2869

چکیده
  پیشینه و اهداف: برنامه ریزی برای ورود موفق دانش آموزان به جهان واقعی از جمله اولویت­ های آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه در آسیا به‌شمار می­رود. ارتقای مهارت خواندن انگلیسی برای درک نیاز­های واقعی که با عنوان زبان افزوده تعریف می­شود با بازنمایی رخدادهای جهان پیرامون در پودمان ­های زبان­آموزی مبتنی بر فناوری آموزشی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
روش‌ها و ابزارهای ایجاد تعاملات اثربخش استاد- دانشجو در کلاس مجازی

راضیه شاهوردی؛ مرتضی رضایی زاده؛ مجتبی وحیدی اصل

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 487-506

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9495.2853

چکیده
  پیشینه و اهداف: با تغییر کلاس‌های حضوری به برخط، مشارکت دانشجویان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و به یکی از چالش‌های تدریس مجازی تبدیل شده است. به همین دلیل، برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در کنار سایر مهارت‌ها، از شایستگی‌های مورد نیاز استادان برای آموزش دوره‌های برخط در آموزش عالی است. بنابراین، یکی از استراتژی‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
سنجش سبک‌های مختلف یادگیری بر عملکرد دانشجویان گروه معماری در آموزش مجازی

لیلا السادات حمیدیان دیوکلائی؛ سیده مهسا باقری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 507-524

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9440.2847

چکیده
  پیشینه و اهداف: آشنایی با تفاوت­ های فرآیند یادگیری در میان دانشجویان یکی از عوامل مهم در توسعه و بهبود امر آموزش است. بررسی سبک­های یادگیری در میان دانشجویان، از جمله مواردی است که می­ توان از آن به منظور ارتقاء کیفیت آموزش به خصوص در حوزۀ آموزش­های مجازی بهره برد. یکی از موضوعاتی که ممکن است در حوزۀ آموزش مجازی نادیده گرفته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
اثربخشی یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی با رویکرد فراتحلیل

توحید اشرف زاده؛ جواد مصرآبادی؛ بهبود یاری قلی؛ سیاوش شیخ علیزاده

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 525-540

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9550.2862

چکیده
  پیشینه و اهداف: طی چند دهۀ گذشته یادگیری الکترونیک مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است و محققان زیادی به بررسی تأثیر یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی پرداخته ­اند که منجر به نتایج متفاوتی شده است. وجود پژوهش‌های متعدد در این حوزه لزوم انجام یک فراتحلیل، یا پژوهش ترکیبی در این حوزه را مورد تأکید قرار می‌دهد. پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عمومی
تعیین اولویت فناوری‌های صنعت 4.0 در مدرسه از منظر اکتساب تکنولوژی به شیوه‌ تاپسیس فازی

زهرا غلامزاده؛ عباس خمسه

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 541-560

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9350.2835

چکیده
  پیشینه و اهداف: با ظهور صنعت ۴.۰ در ابتدای قرن 21 و معرفی فناوری‌های وابسته به آن، نظیر اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، کلان داده، ربات‌های خودکار و... تحولات بسیاری رخ داد که نتایج آن بر حوزه‌ آموزش نیز اثرگذاشت و مفهومی تحت عنوان تعلیم و تربیت ۴.۰ را متولد کرد. دانش‌آموزان متأثر از این مفهوم در آینده نزدیک باید ظرفیت یادگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی رابطه بین شاخص های آموزش مجازی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر آباده

فریباالسادات میرزایی؛ مرضیه حیدری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 561-572

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9380.2837

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان همواره تابع عوامل مختلفی است که در این مطالعه شاخص‌های آموزش‌‌های مجازی (حمایت معلمان از دانش‌آموزان، کیفیت ارائه دروس و همچنین استفاده از فناوری‌های به‌روز ) ‌به‌عنوان مفاهیم مرتبط با آن مطرح شده است. پیرو همین موضوع، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین شاخص‌های آموزش مجازی معلمان با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش - سازمان هوشمند
تأثیر رهبری هوشمند بر وفاداری سازمانی؛ نقش میانجی دانش‌آفرینی ‏

نسرین حیدری سورشجانی؛ فخرالسادات نصیری؛ سیروس قنبری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 573-588

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9403.2842

چکیده
  پیشینه و اهداف: بدون تردید یکی از عوامل اصلی تحقق اهداف آموزش و پرورش، نیروی انسانی وفادار و متعهد است. در این راستا، یکی از عواملی که موجب می‌شود اعضای سازمان، خود را وقف سازمان کنند و وفادار بمانند، سبک رهبری مدیران است. از میان سبک‏های رهبری، سبک رهبری هوشمند، تأثیر زیادی بر وفاداری سازمانی معلمان دارد. این سبک، زمینه همکاری، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری های آموزشی نوظهور
تأثیر داربست سازی پویای رایانه ای بر اثربخشی آموزش ضمن خدمت مجازی معلمان

زینب رشیدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 589-606

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9506.2855

چکیده
  پیشینه و اهداف: معلمان یکی از مهم­ترین و حیاتی‌ترین عناصر آموزش مجازی ضمن خدمت محسوب می‌شوند و پشتیبانی از آن‌ها یکی از وظایف مدیریتی و یکی از عناصر اساسی در نظام آموزش مجازی است. پشتیبانی از معلمان در محیط یادگیری مجازی یکی از عوامل کلیدی موفقیت و توسعه نظام آموزش مجازی است که چنان‌چه به‌طور مستمر فراهم نباشد؛ موجب هدر رفت سرمایه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
بهبود مهارت استدلال علّی دانش‌آموزان به کمک مدل‌سازی رایانه‌ای

مجتبی جهانی فر؛ معصومه هرمزی نژاد

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 607-620

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9401.2841

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدل‌سازی رایانه‌ای به یادگیری مفاهیم فراگیر علمی از جمله ساز و کارهای علّی پدیده‌ها که برای بسیاری از نوآموزان چالش‌برانگیز است، کمک فراوانی می‌کند. باوجود پژوهش‌های فراوانی که برای نشان دادن اثربخشی استفاده از رایانه در کلاس منتشر شده است؛ کمتر پژوهشی به بررسی کاربرد مدل‌سازی رایانه‌ای توسط معلم و اثرات آن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سواد اطلاعاتی
رابطه بین سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با توسعه حرفه‌ای معلمان در دوران کووید 19 ‏

فاطمه فضلی نژاد؛ سمانه سلیمی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 621-632

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9433.2846

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دوران پاندمیک کووید-19 تنها راه حل باقی مانده برای دانش‌آموزان و دانشجویان حرکت به سمت آموزش برخط است. برای انجام بهتر آموزش برخط، داشتن سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات برای معلمان بسیار حیاتی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع مدرن به‌عنوان ابزاری برای دگرگونی سیستم‌های آموزشی و همچنین حمایت از توسعه اقتصادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- واقعیت افزوده
بررسی واقعیت مجازی از منظر نگرش در دوره دوم ابتدایی: مرور نظام‌مند (سیستماتیک)

مریم یوسفی؛ حسین زنگنه

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 633-654

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9509.2854

چکیده
  پیشینه و اهداف: نگرش‌ها در ابعاد مختلف زندگی انسان تأثیر عمیقی دارند و رفتار انسان را تشکیل می‌دهند. یکی از این ابعاد مهم زندگی، نگرش به یادگیری است و نگرش یادگیری، رفتار یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نگرش منفی یادگیرندگان از دغدغه‌های هر سیستم آموزشی است. اما امروزه با تغییر روش‌های آموزشی می‌توان نگرش یادگیرندگان را نیز بهبود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
چارچوب کل نگر برای ارزشیابی تلفیق فاوا در برنامه‌درسی دوره ابتدایی: یافته‌های پژوهش ترکیبی

عباس حسینی؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری؛ فرهاد سراجی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 655-670

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9533.2859

چکیده
  پیشینه و اهداف: مأموریت نظام آموزش وپرورش تبدیل دانش­ آموزان به‌عنوان شهروندان جامعه اطلاعاتی، متناسب با تحولات فناورانه است که بتوانند در آموزش، از امکانات و بسترهای به‌وجود آمده برای راهبری و هدایت فعالیت‌های روزمره و حل مسائل گوناگون به نحو مقتضی بهره گیرند. نظام آموزشی ایران با تدوین«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
تأثیر عوامل نهادی در به‌کارگیری یادگیری ترکیبی توسط اعضای هیأت‌علمی

فاطمه بهرامی؛ محسن نظرزاده زارع

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 671-682

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9693.2887

چکیده
  پیشینه و اهداف: نهادها معمولاً فناوری‌های موردنیاز خود را از محیط پیرامونی خود وارد سازمان می‌کنند. بر این اساس، دانشگاه نیز به‌عنوان یکی از نهادهای اجتماعی مهم، تحت تأثیر انقلاب الکترونیک و ظهور فناوری‌های جدید در محیط پیرامونی خود، به سمت‌وسوی به‌کارگیری نظام‌های چندرسانه‌ای و آموزش الکترونیکی سوق پیدا کرد؛ اما به‌کارگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کاربرد بازی در آموزش
تأثیر گیمیفیکیشن (بازی وارسازی) بر ارتقاء سواد زیست محیطی دانش آموزان

منیژه احمدی؛ سیده فاطمه نورانی؛ سپیده حسینی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 683-694

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9713.2891

چکیده
  پیشینه و اهداف: بحران ­های زیست محیطی تهدیداتی برای تمامی موجودات و تعادل طبیعت می ­باشند که ریشه آنها فعالیت انسانی است. بنابراین تغییر فعلی رفتار انسان از طریق آموزش، قادر به برطرف نمودن مشکلات زیست محیطی خواهد بود. هدف از آموزش محیط زیست؛ افزایش حساسیت افراد نسبت به رویدادها و تغییرات محیط فیزیکی، زیستی، اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش - هوش مصنوعی
ارزیابی شایستگی دانشجومعلمان آموزش زیست‌شناسی دانشگاه فرهنگیان با به کارگیری شبکه عصبی پیشخور هوش مصنوعی

ویدا گوهری؛ مرضیه کرامتی نوجه ده سادات؛ فریبا رمضانی ویشکی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، صفحه 695-708

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9539.2861

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی تولید دانش و علم در نیل به پیشرفت علمی و فرهنگی هر کشور توسط معلمان است و هرگونه ناکارآمدی در آن می‌تواند به چالش‌ها و مشکلات گسترده‌ای از منظر اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی، مذهبی و ... در جامعه بینجامد. ازاین‌رو تعیین ارزیابی شایستگی دانشجومعلمان به ویژه قبل از ورود به عرصه حرفه­ معلمی ...  بیشتر