فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی اثر بخشی «آموزش تفکر طراحی» بر توانایی طراحی آموزشی دانشجویان تکنولوژی آموزشی

سکینه طالبی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ هاشم فردانش؛ علی دلاور

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 709-728

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9329.2831

چکیده
  پیشینه و اهداف:  تکنولوژی‌آموزشی به‌عنوان یک حوزه میان رشته ­ای، متأثر از پیشرفت­ های علوم، فناوری و بهره ­گیری از یافته­ های آنها برای تسهیل فرآیند آموزش و ارتقاء کیفیت یادگیری است. با هدف بهره­ گیری از تفکر طراحی به­ عنوان رویکردی نوین برای نوآوری و حل خلاق مسأله و یک حوزه منشأ اثر در مسائل طراحی‌آموزشی، پژوهش­ حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر آموزش معکوس بر مؤلفه‌های خودکارآمدی زبان انگلیسی در دانش‌آموزان پایه‌ دهم

مسعود جعفری؛ عباس حبیب زاده؛ زهرا تنها

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 729-742

https://doi.org/10.22061/tej.2023.1958

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش معکوس یک راهبرد آموزشی یا یک الگو برای تدریس و یادگیری است که در آن ساختارهای سنتی و متداول فرایند یادگیری وارونه می­شود؛ یعنی در یک کلام آنچه پیش­تر به‌صورت متداول در کلاس درس انجام می­شد، به خانه محول شده و فرایندهایی که قبلاً دانش‌آموزان در خانه انجام می­دادند به کلاس درس منتقل می­شود. این روش به عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
تأثیر آموزش نسخه موبایل نرم‌افزار متلب بر نگرش و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه دهم رشته علوم انسانی

زینب چلیات؛ قاسم رکابدار؛ بهاره سلیمانی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 743-754

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9455.2851

چکیده
  پیشینه و اهداف: گسترش روزافزون آموزش مجازی و دسترسی هرچه بیشتر افراد به ابزارهای ارتباط ‌جمعی ازجمله تلفن همراه، سبب شد که این ابزار، به‌ منظور افزایش سهولت یادگیری و انتقال بهینه اطلاعات، مورد اقبال قرار گیرد. از آن‌جا که این رسانه‌ها، نقش پل ارتباطی را بین معلم و یادگیرنده فراهم می‌سازند، به‌کارگیری به موقع و صحیح آن‌ها، می‌تواند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر یادگیری پروژه‌محور مبتنی بر فناوری بر توسعه واژگان انگلیسی و هویت اجتماعی فراگیران

لیلی پلاشی؛ مهری حدادنارافشان؛ لیلا انجم شعاع

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 755-766

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9526.2858

چکیده
  پیشینه و اهداف: به سبب تغییرات در امر آموزش، یادگیری برخط به رویکردی غالب در آموزش تبدیل شده‌است. بین آنچه دانش‌آموزان در مدرسه فرا­­­می‌گیرند و آنچه برای حفظ بقای خود در دنیای واقعی نیاز دارند؛ فاصله‌ای است که برخاسته از تغییرات موجود در جهان و نظام آموزشی است. این تغییرات، مدارس را تحت فشار زیادی قرار داده تا برای کم کردن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ابعاد سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان دوره‌ ‌ابتدایی

فاطمه قدردان؛ بتول سبزه؛ یاسمن اسکویی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 767-782

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9634.2875

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر دیجیتال، سواد فقط مهارت‌های فردی را در برنمی‌گیرد، بلکه شامل مجموعه‌ای از کنش‌های اجتماعی در فضای واقعی یا دیجیتال است که از فناوری‌های جدید و دیجیتالی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. بنابراین، در تکمیل مبحث سواد رسانه‌ای، نوع جدیدی از سواد به نام سواد دیجیتالی مطرح شده‌است؛ چرا‌‌که دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
ارائه‌ چارچوبی برای طراحی محیط ‏های یادگیری الکترونیکی و مجازی براساس اصول و معیارهای انعطاف‏ پذیری شناختی

زهره کرمی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 783-796

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9686.2885

چکیده
  پیشینه و اهداف: به‌منظور حل مشکل آموزش در حوزه‏ های پیچیده و بدون ‏ساختار، اسپیرو و همکارانش، نظریه‌ انعطاف ‏پذیری شناختی را ارائه دادند و در آن، از شکل‏های چندگانه‌ مدل‏های پداگوژیکی، تشبیه ‏ها و تمثیل‏ ها و نمایش ‏های متعدد اطلاعات، طرفداری کرده ‏اند. انعطاف‏پذیری شناختی، توانایی انسان برای سازگاری با استراتژی‏ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر به‌کارگیری روش جیگسا در کلاس معکوس مجازی بر مهارت خودراهبری دانشجویان پزشکی

نسترن زنجانی؛ زهره سادات میرمقتدایی؛ داوود رسولی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 797-810

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9696.2892

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به ماهیت در حال تحول علوم پزشکی، لازم است دانشجویان پزشکی علاوه بر دانش حرفه‌ای، مهارت‌های یادگیری مادام العمر مانند خودراهبری را نیز کسب کنند تا بتوانند با پیشرفت روزافزون دانش در این حوزه همگام شوند. به‌کارگیری رویکرد جیگسا، به‌عنوان یک روش مشارکتی، فرصتی را برای غلبه بر محدودیت‌های رویکردهای سنتی تدریس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر رسانه های آموزشی الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی هندسه

سهراب عظیم پور؛ حسین واحدی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 811-824

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9760.2896

چکیده
  پیشینه و اهداف: در سال­های اخیر پژوهش­های بسیاری به استفاده از فناوری و رسانه‌های آموزشی در آموزش، توجه کرده‌اند. این رسانه‌ها، هم دقت عمل را بهبود می­بخشند و هم سرعت یادگیری و انتقال مفاهیم را افزایش می‌دهند. با توجه به ماهیت گرافیکی و فضایی محتوای درس هندسه و نیز مشکلات مربوط به ترسیم و تجسم دقیق و درست اشکال، استفاده از روش‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیرآموزش الکترونیکی مبتنی بر پروژه (PBL) بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ ششم ابتدایی

حمید رضا مقامی؛ فاطمه اسدی؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 825-836

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9570.2867

چکیده
  پیشینه و اهداف: روش‌های سنتی تدریس، دانش‌آموزان را برای زیستن در قرن بیست و یکم آماده نمی‌کند. دانش‌آموزان در قرن بیست و یک باید فراتر از دانش اساسی در زمینه موضوعی حرکت کنند و دنبال موضوعات مهم‌تری مانند کسب مهارت باشند. درحال حاضر داشتن مهارت خودکارآمدی و ایجاد درگیری تحصیلی توسط دانش‌آموزان یکی از چالش‌های نظام آموزشی ا‏ست. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تعیین عناصر الگوی آموزشی برای محیط یاددهی- یادگیری ارتباط‌گرایی

ویسعلی بخشی خیلگاوانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ صمد برزویان؛ علی دلاور

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 837-848

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9623.2873

چکیده
  پیشینه و اهداف: در سال‌های اخیر، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیای آموزش را تحت‌ تأثیر قرار داده است. چنان‌که به اذعان برخی صاحبنظران روش‌ها، الگوها و نظریه‌های قبلی یادگیری و آموزش قادر به تبیین یادگیری و آموزش در این عصر نیستند. نظریه‌ ارتباط‌گرایی، از جمله نظریه‌های جدید عصر دیجیتال است که تلاش می‌کند با نگاهی متفاوت به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
فراترکیب چارچوب جامع عوامل مؤثر بر قابلیت استفاده سیستم‌های مدیریت یادگیری

سمانه عبدلی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ هاشم فردانش؛ محمد عسگری

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 849-868

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9452.2848

چکیده
  پیشینه و اهداف: سیستم‌های مدیریت یادگیری یکی از مهم‌ترین بسترهای آموزش مجازی هستند و قابلیت استفاده، مهم‌ترین ویژگی تعیین‌کننده کیفیت آن‌هاست. در تحقیقات انجام‌شده، عوامل مختلفی به‌عنوان عوامل مؤثر بر قابلیت استفاده سیستم‌های مدیریت یادگیری مطرح شده است؛ اما وجود کاستی‌ها در زمینه قابلیت استفاده این سیستم‌ها و تعیین عوامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کاربرد بازی در آموزش
‌تأثیر آزمون مبتنی بر بازی وار سازی بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

محمد نظری دوست؛ محسن باقری

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 869-880

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9697.2888

چکیده
  پیشینه و اهداف:‏‎ هدف پژوهش حاضر، بررسی ‌تأثیر آزمون مبتنی بر بازی‌وارسازی‌ بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه­­ ششم ابتدایی است.روش‌ها‌: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده و از نظر هدف، جزو پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری در پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
طراحی الگوی نظام یاددهی-یادگیری ترکیبی در دانشگاه: تبیین ابعاد و مؤلفه‌ها

عاطفه غفرانی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ محمد علی شاه حسینی؛ خدایار ابیلی؛ جواد پورکریمی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 881-902

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9854.2908

چکیده
  پیشینه و اهداف: رویکرد یادگیری ترکیبی به معنای به‌کارگیری محیط یادگیری چهره به چهره همراه با ظرفیت‌های محیط الکترونیکی، شناخته می‌شود. این رویکرد، به دلیل مزایای چشمگیری که با جبران معایب دو محیط یادگیری حضوری و الکترونیکی به همراه دارد، بیش از 15 سال است توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. اما امروزه، پس از شیوع اپیدمی کووید 19 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر یادگیری تجربی مبتنی بر فناوری، بر تفکر انتقادی و درک مطلب زبان آموزان

سمیه صاحب الزمانی؛ امین نعیمی؛ مهری حدادنارافشان

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 903-917

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9773.2898

چکیده
  پیشینه و اهداف: در جهانی که به لحاظ فناوری به‌سرعت در حال تکامل است، توسعه فردی به‌طور فزاینده‌ای، مورد توجه قرار گرفته است. این امر به نوبه خود، سیستم‌های آموزشی مسئول را واداشته تا آموزش مهارت‌های زندگی در قرن بیست و یکم، به ویژه یادگیری مهارت تفکر انتقادی از طریق تجربه و فناوری را، در برنامه‌های درسی خود نیز بگنجانند. ممکن است، ...  بیشتر

مقاله مروری محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تطبیقی برنامه آموزشی، فضاها و فناوری های نوین آموزشی در نظام آموزش معماری پنج دانشگاه برتر جهان

مریم منشی؛ سیّد عطااله طاهایی؛ شروین میرشاهزاده

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، صفحه 919-949

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9587.2864

چکیده
  پیشینه و اهداف: تعلیم و تربیت دردانشکده‌های معماری ایران با شیوه‌های نوین آموزشی در کشورهای پیشرفته صنعتی فاصله قابل توجهی دارد. شیوه‌های آموزشی ایران همچنان مانند دوران گذشته است که متأسفانه همگام با تغییرات عصر جدید پیش نرفته است و این می‌تواند یکی از دلایل ناکارآمدی آموزش معماری در ایران باشد.دانشکده‌های معماری، با توجه به ...  بیشتر