فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان‌های خارجی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: به سبب تغییرات در امر آموزش، یادگیری برخط به رویکردی غالب در آموزش تبدیل شده‌است. بین آنچه دانش‌آموزان در مدرسه فرا­­­می‌گیرند و آنچه برای حفظ بقای خود در دنیای واقعی نیاز دارند؛ فاصله‌ای است که برخاسته از تغییرات موجود در جهان و نظام آموزشی است. این تغییرات، مدارس را تحت فشار زیادی قرار داده تا برای کم کردن این فاصله، در جهت کمک به دانش‌آموزان و کسب و پرورش مهارت‌های آن‌ها در زندگی، فرآیندهای آموزشی خود را به شیوه‌های نوآورانه ارائه دهند. این مهارت‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را به سوی داشتن یک زندگی معنادار هدایت کنند. در این راستا، یکی از تکنیک‌های مؤثر، یادگیری پروژه‌محوراست. همان‌گونه که از اسم این تکنیک مشخص است، یادگیری پروژه‌محور مشتمل بر اصلاح، بهبود و تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان از طریق انجام و تکمیل پروژه‌هایی در داخل و خارج از کلاس است. برای دست‌یابی به این هدف، معلمان بایستی فرهنگ خلاقیت و تعهد را در کلاس درس ترویج دهند. اشتراک گذاشتن نتیجه پروژه و تعمق و تأمل درباره فرآیندهای انجام پروژه،  به بهبود عملکرد دانش‌آموزان کمک می‌کند. این سبک از آموزش با روش‌های معلم محور، که در آن دانش‌آموزان در کلاس درس غیرفعال بوده و به ندرت فرصتی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا مهارت‌ها و دانش زبانی خود را ابراز کنند و یا گسترش دهند، متفاوت است. در این روش، آنچه که دانش‌آموزان را جذب و متعهد به انجام پروژه می‌کند، انجام تحقیق و پژوهش است. این رویکرد آموزشی به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا دانش و مهارت‌های خود را به ‌واسطه انجام مجموعه‌ای از پروژه‌ها و رویارویی با چالش‌ها و مشکلات دنیای واقعی، پرورش دهند. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تأثیر اجرای دو نوع روش آموزشی پروژه محور، یکی مبتنی بر فناوری و دیگری مبتنی برروش تدریس سنتی، برتوسعه­ واژگان انگلیسی و هویت اجتماعی فراگیرانِ زبان انگلیسی است.
روش‌ها‌: در پژوهش شبه‌ آزمایشی حاضر، دو کلاس به دو گروه یادگیری پروژه‌محور مبتنی بر روش سنتی و مبتنی بر فناوری اختصاص داده شد. متغیر مستقل در این پژوهش، یادگیری پروژه‌محور و متغیرهای وابسته، هویت اجتماعی و پیشرفت دانش لغت فراگیران زبان انگلیسی بود. پژوهش با مشارکت 30 دانش‌آموز در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 15 دانش‌آموز) در طول 6 ماه) چهل و هشت جلسه) انجام شد. در طول این مدت، شرکت‌کنندگان گروه آزمایش و کنترل به‌ترتیب در معرض یادگیری پروژه - محور مبتنی بر فناوری و روش سنتی قرار گرفتند. آموزش در هر دو گروه با بهره‌گیری ازانجام پروژه‌ها صورت گرفت. در گروه آزمایش، پروژه‌ها با استفاده از یادگیری پروژه‌محور اعمال شد و در گروه کنترل، پروژه‌ها در قالب توانمندی‌ها و فعالیت‌های کلاسی بدون استفاده از فناوری انجام گرفت.  به ‌منظورسنجش میزان پیشرفت فراگیران قبل و بعداز انجام این پژوهش، پیرامون دانش لغت وهویت اجتماعی، از پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد.
یافته‌ها: پس از بررسی نرمال بودن داده‌ها، نتایج تحلیل انکوا نشان‌دهنده برتری افراد حاضر در گروه آزمایش (فراگیران پروژه‌محور مبتنی بر فناوری) در زمینه دانش لغت انگلیسی و هویت اجتماعی نسبت به افراد گروه کنترل است که در معرض روش سنتی بودند. درواقع یافته‌های تحقیق، بیانگر تأثیر مضاعف پروژه‌های فناوری  محور نسبت به سنتی است.
نتیجه‌گیری: روش پروژه محور مبتنی بر فناوری در ارتقا دانش لغوی و هویت اجتماعی دانش‌آموزان تأثیرگذار است و تلفیق پروژه‌ها با فناوری، بازدهی و اثربخشی فرصت‌های فراهم شده برای توسعه واژگان و ساخت هویت را بیشتر می‌کند. با توجه به نتایج حاصله می‌توان گفت که به‌کارگیری فناوری در پروژه‌های پژوهش حاضر، امری سودمند در مدارس است و به دانش رو به رشد پژوهش‌های مربوطه در زمینه چگونگی تأثیر پروژه‌های فناوری محور بر دستاوردهای تحصیلی دانش‌آموزان و شکل گیری هویت آنها، می‌افزاید. امیدواریم که پژوهش حاضر با الهام از تأثیرات سودمند تلفیق و به‌کارگیری فناوری بر فراگیران و اهمیت تعاملات عاطفی و حس مسئولیت‌پذیری که در حین فرآیند یادگیری از طریق انجام پروژه‌ها در آن ها ایجاد می شود نقش مؤثری درشناخت عوامل آموزشی مدارسِ فناوری محور ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of technology-integrated project-based learning on EFL learners’ social identity and vocabulary development

نویسندگان [English]

  • L. Palashi
  • M. Haddad Narafshan
  • L. Anjomshoa

Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Due to the changes in education, online learning has become the predominant mode of instruction. There may be a gap between what students learn in school and what they need to survive in the real world. This is due to the constant change in the world and educational system. This puts schools under a lot of pressure to develop their educational instruction processes in an innovative manner that helps students to acquire and develop the needed life skills. These skills can help individuals in leading a meaningful life. One of these strategies is project-based learning. As the name implies, project-based learning involves students refining and honing their language skills by completing projects in and out of the classroom. To accomplish this, teachers must cultivate a culture of creativity and engagement in the classroom. By sharing their work and reflecting on their processes, students can improve their work. This style of teaching moves away from teacher-centered methods, where students sit passively in a classroom and are rarely given opportunities to express themselves or practice their language skills. The act of inquiry is what engages students in project-based learning. This instructional approach is designed to give students the opportunity to develop knowledge and skills through engaging projects and set around challenges and problems they may face in the real world. The purpose of this study was to compare the impact of technology-integrated and traditional project-based instruction on vocabulary development and social identity of English language learners.
Methods: In the current quasi-experimental quantitative study, two intact classes were assigned to traditional and technology-integrated project-based learning. The independent variable in this study was technology integration, and the dependent variables were learners' social identity and vocabulary development. Over 6 months, two groups of 30 learners (15 students in each group) were exposed to two forms of project-based instruction: traditional and technology-integrated. The instruction in both groups was based on doing projects. In the technology-integrated group, the projects were done using technology potentials, and in the traditional group, the projects were done using classroom potentials. Pre-tests and post-tests were used to measure learners’ improvements in vocabulary development and social identity level.
Findings: The results revealed that the learners involved in technology-integrated instruction proved superior compared to the traditional learning group in their English vocabulary and social identity. It showed that projects done in technology-integrated environments surpassed the projects done in traditional learning contexts. The findings suggested that technology-integrated projects were more effective than traditional ones, possibly due to the enticing features of technology that enhance learners' motivation and interest.
Conclusion: PBL has been regarded as influential in the development of vocabulary development and social identity of students but integrating projects with the power of technology provides opportunities for more effective vocabulary development and identity construction. Implementing technology in projects in the current study is beneficial to the realm of school health and adds to a growing body of work exploring how technology-integrated projects impact school students’ academic achievements and identity construction. Inspired by the advantageous effects of technology interventions on learners and the paramount significance of becoming emotionally engaged and accountable during the process of learning, we hope the current study contributes to the realization of technology-engaging school pedagogical agents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Project-Based Learning
  • Social Identity
  • Technology-Integrated
  • Traditional Learning
  • Vocabulary Development

COPYRIGHTS 
©2023 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[5] Gu PY. Fine brush and freehand 1: The vocabulary‐learning art of two successful Chinese EFL learners. TESOL quarterly. 2003;37(1):73-104.
[6] Shafaei A. Global practices of language teaching: Proceedings of the 2008 international online language conference (IOLC 2008): Universal-Publishers; 2008.
[12] Rahmawati B. The effect of topical webbing technique on the eighth grade Students’ reading comprehension achievement (Unpublished master’s thesis). FKIP Jember University, Indonesia. 2011.
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image