فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بسط حواس در پرده‌ واقعیت مجازی: زبان‌آموزی زندگی-محور

سعید خزائی؛ رضا نجاتی؛ مجتبی کرباسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9612.2869

چکیده
  پیشینه و اهداف: برنامه ریزی برای ورود موفق دانش آموزان به جهان واقعی از جمله اولویت­ های آموزش زبان انگلیسی در دوره متوسطه در آسیا به‌شمار می­رود. ارتقای مهارت خواندن انگلیسی برای درک نیاز­های واقعی که با عنوان زبان افزوده تعریف می­شود با بازنمایی رخدادهای جهان پیرامون در پودمان ­های زبان­آموزی مبتنی بر فناوری آموزشی در ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
واکاوی ارزیابی تأملی و کاربست آن در آموزش معماری در میان مدرسان

مریم حسینی؛ سیدباقر حسینی؛ فرهنگ مظفر

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 343-356

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8587.2689

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش همراه با تأمل، در پژوهش‌های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است. تأمل در هنگام آموزش معماری همراه با طراحی، به دانشجو کمک می‌کند که ایده طراحی را ارزیابی و اصلاح نماید و این روند رفت و برگشتی مجدداَ تکرار می‌شود. کاربست آموزش تأملی در رشته معماری و در حین طراحی و میزان پایبندی مدرسان به این شیوه آموزشی در آتلیه‌ها، ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی مدیریت محیط یادگیری الکترونیکی برای معلمان

فاطمه خالوندی؛ سیدرسول عمادی؛ محمد ادیب عمرانی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 433-448

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9248.2814

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدیریت محیط یادگیری الکترونیکی به معنای تأکید بر طراحی و اجرای آن دسته از راهبردهایی است که از یک طرف به تحقق رسالت و اهداف نظام تعلیم و تربیت کمک می­کند و از طرف دیگر به یادگیری اثربخش می­انجامد. این اصطلاح که در نوع خود به مجموعه­ جدیدی از دانش و مهارت­ها در زمینه استفاده مطلوب از مزایا و قابلیت­های محیط یادگیری ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی طراحی فضای آموزشی با رویکرد کاهش استرس با استفاده از طراحی بیوفیلیک (زیست گرا)

مصطفی ارغیانی؛ محی الدین صفار؛ محمد مهوش

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 449-468

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9338.2834

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یادگیری علوم مختلف به یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها تبدیل‌شده است و موانع متعددی وجود دارد که سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد؛ ازجمله این موانع می‌توان به استرس اشاره کرد. استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجادشده در محیط و شرایط زندگی دانش­آموزان است که می‌تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
شناسایی و مدل‌سازی تجارب موفق آموزشی معلمان دوره ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا

فرزانه تاری؛ محمد جوادی پور؛ رضوان حکیم زاده؛ مرضیه دهقانی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8903.2750

چکیده
  پیشینه و اهداف: در پی شیوع بیماری کرونا، آموزش الکترونیکی فرصتی بی­نظیر برای مواجهه با محدودیت­های آموزش حضوری و تحقق آرمان آموزش برای همه را فراهم آورده است. از آن­جا که معلمان به عنوان مهم­ترین عامل تأثیرگذار در فرایند یاددهی – یادگیری محسوب می­شوند؛ لذا واکاوی تجارب موفق و ناموفق آموزشی ایشان می­تواند به ما در درک ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
استخراج هوشمند سبک شناختی یادگیرندگان بر اساس تعامل آن‌ها با سامانه آموزش زبان انگلیسی

معصومه معطری؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور؛ محمد رضا رضایی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 209-232

https://doi.org/10.22061/tej.2023.8895.2749

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یادگیری الکترونیکی به‌عنوان یک فنّاوری تحول‌آفرین و ابزاری مهم در فرایند آموزش و فعالیت‌های آموزشی مطرح است. از طرفی نیاز به یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان اول دنیا به‌منظور مبادله اطلاعات و ارتباط برقرار کردن با سایر ملل با هدف به‌کارگیری دانش روز غیرقابل‌انکار است، بنابراین استفاده از فناوری اطلاعات ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تأثیر کاربرد اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرز‌ فلد بر میزان انگیزش، یادگیری و یادداری درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

سیدرسول عمادی؛ افسانه مختاری سمیع

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 749-762

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8025.2609

چکیده
  پیشینه و اهداف: عصر کنونی را عصر ارتباطات می‌نامند و بارزترین نماد آن رسانه‌ها هستند. امروزه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش و به‌خصوص معلمان تلاش می‌کنند تا از رسانه‌های متنوع در جهت بهبود یاددهی و یادگیری استفاده کنند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را به شکلی مؤثر به دانش‌آموزان ارائه کنند. در تحقیقات داخلی و خارجی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
استانداردسازی پرسش‌نامه حضور (PQ3) در محیط‌‌های یادگیری مجازی: ترجمه و رواسازی فارسی پرسش‌نامه حضور

ثریا خزایی؛ محبوبه عارفی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 467-482

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8270.2643

چکیده
  پیشینه و اهداف: با ظهور یادگیری الکترونیکی چشم‌انداز آموزشی تغییر یافت. به ­دنبال این تغییرات و جداسازی فراگیران در دوره‌‌های آموزش مجازی یک حس انزوا و بیگانگی پدید آمد و به تهدیدی برای یادگیری در این دوره‌‌ها  تبدیل شد. نرخ ترک تحصیل از دوره‌های آموزش الکترونیکی در حدود 40% در مقایسه با 10% در دوره‌های دانشگاهی مستند شده است؛ ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی راهکارهای ارتقای فضای باز مدارس ابتدایی دخترانه از نگاه دانش‌آموزان (نمونۀ موردی: شهر تبریز)

مهسا صمدپور شهرک؛ منصوره طاهباز

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 95-108

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2921.1740

چکیده
  پیشینه و اهداف: تحقیقات نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در طبیعت و فضای باز موجب کاهش استرس، افزایش جنب‌و‌جوش و تحرک، بالا رفتن تمرکز و ... می‌شود. لذا نباید کودکان را از نعمت حضور در این محیط محروم کرد. امروزه با توجه به افزایش ساخت‌و‌ساز در ایران و توسعه فرهنگ آپارتمان‌نشینی حیاط خانه‌ها کوچکتر و در بیشتر موارد غیرقابل استفاده شده ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
سنجش میزان اثربخشی نور طبیعی بر کاهش استرس دانش آموزان در فضاهای آموزشی

فاطمه ایمانی؛ خسرو موحد

دوره 12، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 41-48

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2754.1702

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از عوامل موثر تربیتی در آموزش و پرورش جدید، نحوه معماری فضاهای آموزشی است. در تعلیم و تربیت جدید، فضای کالبدی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح در فرآیند یادگیری محسوب نمی‌گردد، بلکه به عنوان یک عامل زنده و پویا درکیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان نقش ایفا می کند. در محیط های یادگیری توجه به شاخصه های ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر محیط های یادگیری مبتنی بر رایانه و غنی شده ی مبتنی بر وب بر تعامل عناصر آموزشی

حسین مرادی مخلص؛ جمشید حیدری؛ وحید صالحی؛ نسیبه پوطی

دوره 11، شماره 3 ، تیر 1396، ، صفحه 223-233

https://doi.org/10.22061/tej.2017.682

چکیده
  عنصر تعامل یکی از عناصر تأثیرگذار بر یادگیری در محیط‌های یادگیری الکترونیکی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر محیط‌های یادگیری مبتنی بر رایانه و یادگیری غنی‌شدة مبتنی بر وب بر عناصر شش‌گانة تعامل (دانشجو– دانشجو، دانشجو–استاد، دانشجو– محتوا، استاد– استاد، استاد– محتوا و محتوا–محتوا) در فرایند آموزش درس بهداشت ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تدوین استانداردهای هوشمند‌سازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران

سمانه صیدی؛ علیرضا بادله

دوره 11، شماره 3 ، تیر 1396، ، صفحه 257-269

https://doi.org/10.22061/tej.2017.684

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تدوین استانداردهای هوشمندسازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران می­باشد. روش پژوهش، روش آمیخته(کمی و کیفی) است. در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی و روش کیفی از روش اسنادی و کدگذاری استقرایی می‌باشد، بدین‌صورت که ابتدا تمامی اسناد و مدارک موجود، موردبررسی قرارگرفته و نسخ مربوط خط به خط خوانده ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی متغیرهای آسایش محیطی با تأکید بر ارتقای کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی

محمدصادق طاهر طلوع دل؛ زینت امینی فر

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 271-279

https://doi.org/10.22061/tej.2016.549

چکیده
  ویژگی‌های کالبدی مدارس ازجمله مباحث مهم در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری است. شرایط نامناسب محیط مدارس و عدم هماهنگی بنا با محیط اطراف لزوم توجه به مسائل آسایش محیطی را دوچندان می­نماید. پژوهش حاضر با هدف بازشناسانی معیارهای آسایش محیطی و ارائه راه­کارهایی برای ارتقای کیفی کالبد مدارس مبتنی بر بهبود یادگیری دانش­آموزان، انجام ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
مقایسه‌ی پیشرفت‌تحصیلی و بهره‌گیری از ICT در دانش‌آموزان مدارسِ هوشمند و عادی

بهروز نظری؛ جواد پورکریمی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 263-270

https://doi.org/10.22061/tej.2016.543

چکیده
  با توجه به توسعه­ی روزافزون فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا) در جامعه و مدارس، پژوهش حاضر به منظور مقایسه­ی پیشرفت تحصیلی و بهره­گیری از این فناوری­ها (ICT) در دانش­آموزان دختر و پسر مدارس هوشمند و عادی و تعیین رابطه­ی این دو متغیر انجام شده است. جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه­ی دانش­آموزان پایه­ی پنجم دوره ابتدایی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
امکان‌سنجی طرح هوشمندسازی هنرستان‌های کشاورزی استان‌های لرستان و کرمانشاه

رضا موحدی؛ ناصر جمشیدی؛ حشمت‌اله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1395، ، صفحه 97-110

https://doi.org/10.22061/tej.2016.491

چکیده
  هدف مطالعه یا مقاله حاضر امکان­سنجی طرح هوشمندسازی هنرستان­های کشاورزی دو استان لرستان و کرمانشاه می‌باشد که جهت تحقق این هدف، امکانات و شرایط حاکم بر هنرستان­های کشاورزی از نظر زیرساخت، میزان آگاهی افراد ذینفع و محیط یاددهی و یادگیری برای اجرایی شدن این طرح مورد بررسی قرار گرفت. روش ‌تحقیق مورد استفاده روش کمی است که با شیوة ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
اعتباریابی ابزاری برای سنجش نگرش دانش‌آموزان نسبت به مدرسة هوشمند

محمد علی رستمی نژاد؛ عبدالله اخباری؛ محمد اکبری بورنگ

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1395، ، صفحه 149-159

https://doi.org/10.22061/tej.2016.495

چکیده
  امروزه مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس در کانون توجه نظام آموزشی کشور قرار دارد؛ بر اساس دیدگاه اجتماعی– شناختی، نگرش دانش‌آموز به مدرسه در موفقیت تحصیلی و انگیزة یادگیرنده اثر می­گذارد. با توجه به اهمیت شناسایی نگرش یادگیرندگان نسبت به فناوری و مدرسه، پژوهش پیشرو در صدد تهیة پرسش­نامه­ای برای بررسی نگرش دانش‌آموزان نسبت ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
استفاده از الگوی سازنده‌گرایی برای افزایش دانش تلفیق تکنولوژی

زهرا حسینی

دوره 10، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 65-74

https://doi.org/10.22061/tej.2015.439

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر استفاده از الگوی سازنده‌گرایی بر دانش تلفیق تکنولوژی دانشجومعلمان انجام شد. دانش تکنولوژیکی پداگوژیکی محتوا (TPACK) به عنوان یک چارچوب مطالعه و اندازه­گیری دانش تلفیق تکنولوژی انتخاب شد. نمونه پژوهشی شامل 22 معلم دانشجومعلم دورة کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که از میان 174 دانشجویی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
فلسفه تکنولوژی، رویکردها، دیدگاه‌ها و برداشت‌های ناصواب؛ تبیینی از فلسفه تکنولوژی آموزشی برای عصر حاضر

هاشم فردانش؛ اعظم جمشیدی توانا

دوره 9، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 279-286

https://doi.org/10.22061/tej.2015.380

چکیده
  مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحب­نظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر می­نمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح می­کنند؛ به گونه­ای که رویکردی را صرفا ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
یک مدل جامع مرکب برای آموزش معماری: تلفیقی از محیط‌های یادگیری حضوری و مجازی

محمودرضا ثقفی

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 155-165

https://doi.org/10.22061/tej.2015.348

چکیده
  امروزه توجه روز افزونی به رویکرد ساختارگرا در یادگیری و یاددهی به منظور پاسخ گویی به تغییرات و چالش­های پیش روی آموزش عالی وجود دارد. رویکردی که به طور خاص متناسب با آموزش معماری و شیوه یاددهی1 کارگاه طراحی است. در حالی­که کارگاه­های طراحی، محیط آموزشی ایده­الی برای رشته­های مبتنی بر حل مسأله2 هستند،‌ تعداد کمی تحقیق کیفی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
رابطه تعامل، یادگیری خودتنظیمی با رضایتمندی از تحصیل در مدارس هوشمند

مهرانگیز علی نژاد؛ نسیم سعید

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 213-222

https://doi.org/10.22061/tej.2015.353

چکیده
  چند سالی است که نهضت هوشمندسازی مدارس در ایران آغاز شده است و با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، این امر با سرعت و به طور وسیعی در سطح کشور در حال گسترش است. با توجه به اینکه فناوری به خودی خود توانایی یادگیری دانش­آموزان را افزایش نمی­دهد و برای ایجاد محیطی که یادگیری دانش­آموزان را تقویت کند، شرایطی لازم است؛ بر این اساس هدف این ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
نیازسنجی آموزش های فنی وحرفه ای نانو فناوری

حجت احمدی؛ محمد آتشک

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1394، ، صفحه 113-120

https://doi.org/10.22061/tej.2015.306

چکیده
  هدف تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر نیازسنجی آموزش­های فنی و حرفه­ای مبتنی بر نانو فناوری بود که جامعه آماری آن کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه­ای و ادرات تابعه و کارشناسان بخش صنعت و نیز استادان دانشگاه­ها و مراکز علمی کشور بوده­اند. اطلاعات مورد نظر در این پژوهش از طریق پرسش­نامه و چک لیست محقق­ساخته جمع­آوری شده است ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر بسته آموزشی "حساب‌یار" در یادگیری و یادسپاری جدول ضرب

حسن رستگارپور؛ مهکامه حسینی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1394، ، صفحه 135-143

https://doi.org/10.22061/tej.2015.308

چکیده
  هدف از این پژوهش آزمایش تأثیر بسته آموزشی حساب­یار در یادگیری و یادسپاری جدول ضرب بوده است. این بسته آموزشی محقق ساخته، شامل پوستر، کتاب آموزشی، صفحه تمرین، نرم­افزار بازی­های ضرب و آزمون­های ارزش­یابی است که بین دانش­آموزان دختر پایه سوم دبستان از یک کلاس 30 نفره­ (گروه آزمایش) در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران توزیع گردید. ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
احصاء و رتبه‌بندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع

مهکامه حسینی؛ محمد آتشک

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 81-87

https://doi.org/10.22061/tej.2014.99

چکیده
  چکیده: شواهد حاکی از آن است که همه ساله در جهان حوادث ناگواری برای کارگران صنایع رخ می­دهد که این امر خسارت­های فراوانی به همراه دارد. از آن جایی که اهداف آموزشی مشخص و مدونی برای ایمنی و بهداشت کار در صنایع وجود ندارد، هدف تحقیق توصیفی (پیمایشی) حاضر، شناسایی و رتبه­بندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع است. ابزار جمع­آوری ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
الگویابی روابط ساختاری متغیرهای محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی و عملکرد در درس ریاضی

احد نویدی؛ فاطمه تویسرکانی راوری

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 109-118

https://doi.org/10.22061/tej.2014.102

چکیده
  چکیده:برای بررسی الگوی روابط ساختاری میان متغیرهای ادراک از محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی و عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی، تعداد 500 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمان در رشته‌های ریاضی- فیزیک و علوم تجربی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری متغیرها ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
مقایسه میزان انگیزه دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی

اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی ملازادگان

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 131-140

https://doi.org/10.22061/tej.2014.104

چکیده
  چکیده:هدف از مطالعه حاضر مقایسه میزان انگیزه دانش­آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی است. طرح این پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای و جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانش­آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهر تهران  است که سازمان آموزش و پرورش تهران تعداد این دانش­آموزان را 2225 نفر اعلام کرد. از جامعه مذکور ...  بیشتر