فصلنامه علمی
اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر آموزش معکوس بر مؤلفه‌های خودکارآمدی زبان انگلیسی در دانش‌آموزان پایه‌ دهم

مسعود جعفری؛ عباس حبیب زاده؛ زهرا تنها

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.1958

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش معکوس یک راهبرد آموزشی یا یک الگو برای تدریس و یادگیری است که در آن ساختارهای سنتی و متداول فرایند یادگیری وارونه می­شود؛ یعنی در یک کلام آنچه پیش­تر به‌صورت متداول در کلاس درس انجام می­شد، به خانه محول شده و فرایندهایی که قبلاً دانش‌آموزان در خانه انجام می­دادند به کلاس درس منتقل می­شود. این روش به عنوان ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر به‌کارگیری روش جیگسا در کلاس معکوس مجازی بر مهارت خودراهبری دانشجویان پزشکی

نسترن زنجانی؛ زهره سادات میرمقتدایی؛ داوود رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9696.2892

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به ماهیت در حال تحول علوم پزشکی، لازم است دانشجویان پزشکی علاوه بر دانش حرفه‌ای، مهارت‌های یادگیری مادام العمر مانند خودراهبری را نیز کسب کنند تا بتوانند با پیشرفت روزافزون دانش در این حوزه همگام شوند. به‌کارگیری رویکرد جیگسا، به‌عنوان یک روش مشارکتی، فرصتی را برای غلبه بر محدودیت‌های رویکردهای سنتی تدریس ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر رسانه های آموزشی الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی هندسه

سهراب عظیم پور؛ حسین واحدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9760.2896

چکیده
  پیشینه و اهداف: در سال­های اخیر پژوهش­های بسیاری به استفاده از فناوری و رسانه‌های آموزشی در آموزش، توجه کرده‌اند. این رسانه‌ها، هم دقت عمل را بهبود می­بخشند و هم سرعت یادگیری و انتقال مفاهیم را افزایش می‌دهند. با توجه به ماهیت گرافیکی و فضایی محتوای درس هندسه و نیز مشکلات مربوط به ترسیم و تجسم دقیق و درست اشکال، استفاده از روش‌ها ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیرآموزش الکترونیکی مبتنی بر پروژه (PBL) بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ ششم ابتدایی

حمید رضا مقامی؛ فاطمه اسدی؛ اسماعیل زارعی زوارکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9570.2867

چکیده
  پیشینه و اهداف: روش‌های سنتی تدریس، دانش‌آموزان را برای زیستن در قرن بیست و یکم آماده نمی‌کند. دانش‌آموزان در قرن بیست و یک باید فراتر از دانش اساسی در زمینه موضوعی حرکت کنند و دنبال موضوعات مهم‌تری مانند کسب مهارت باشند. درحال حاضر داشتن مهارت خودکارآمدی و ایجاد درگیری تحصیلی توسط دانش‌آموزان یکی از چالش‌های نظام آموزشی ا‏ست. ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان

سوسن مهرزاد؛ زینب گلزاری؛ زهرا طالب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1397

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل هنرجویان هنرستان امام حسن مجتبی (ع) پایه دهم در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که از این تعداد حجم نمونه 60 نفر ( 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ) که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
روش‌ها و ابزارهای ایجاد تعاملات اثربخش استاد- دانشجو در کلاس مجازی

راضیه شاهوردی؛ مرتضی رضایی زاده؛ مجتبی وحیدی اصل

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 487-506

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9495.2853

چکیده
  پیشینه و اهداف: با تغییر کلاس‌های حضوری به برخط، مشارکت دانشجویان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و به یکی از چالش‌های تدریس مجازی تبدیل شده است. به همین دلیل، برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در کنار سایر مهارت‌ها، از شایستگی‌های مورد نیاز استادان برای آموزش دوره‌های برخط در آموزش عالی است. بنابراین، یکی از استراتژی‌های ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
سنجش سبک‌های مختلف یادگیری بر عملکرد دانشجویان گروه معماری در آموزش مجازی

لیلا السادات حمیدیان دیوکلائی؛ سیده مهسا باقری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 507-524

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9440.2847

چکیده
  پیشینه و اهداف: آشنایی با تفاوت­ های فرآیند یادگیری در میان دانشجویان یکی از عوامل مهم در توسعه و بهبود امر آموزش است. بررسی سبک­های یادگیری در میان دانشجویان، از جمله مواردی است که می­ توان از آن به منظور ارتقاء کیفیت آموزش به خصوص در حوزۀ آموزش­های مجازی بهره برد. یکی از موضوعاتی که ممکن است در حوزۀ آموزش مجازی نادیده گرفته ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی رابطه بین شاخص های آموزش مجازی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر آباده

فریباالسادات میرزایی؛ مرضیه حیدری

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 561-572

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9380.2837

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان همواره تابع عوامل مختلفی است که در این مطالعه شاخص‌های آموزش‌‌های مجازی (حمایت معلمان از دانش‌آموزان، کیفیت ارائه دروس و همچنین استفاده از فناوری‌های به‌روز ) ‌به‌عنوان مفاهیم مرتبط با آن مطرح شده است. پیرو همین موضوع، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین شاخص‌های آموزش مجازی معلمان با ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی آموزش مجازی بر اهمال‌کاری و میزان توجه دانشجویان در دوره پاندمی کووید-19

سعیده خجسته

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 329-342

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9291.2826

چکیده
  پیشینه و اهداف: نیاز به آموزش مجازی باتوجه‌به مزایای آن در مقایسه با آموزش سنتی در هر زمان احساس می‌شد که در ایام شیوع کووید 19 و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، ضرورت این نوع آموزش به اوج خود رسید. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مجازی بر اهمال‌کاری و میزان توجه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور کرمان در دوره پاندمی کووید - 19 بود.روش‌ها‌: ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر یادگیری ریاضی به روش واک بر نگرش و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی دوران کرونا

نرگس بردیا؛ رحیم مرادی؛ بهمن یاسبلاغی شراهی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 421-432

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9527.2857

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه امر آموزش در مدارس نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که یادگیری برای دانش­ آموزان را لذت‌بخش و مؤثر نماید. از سوی دیگر، کاربست پیشنهادها و توجه به نتایج این پژوهش می­تواند سبب تغییر نگرش معلمان، برنامه­ریزان و سیاستگذاران آموزشی نسبت به کاربرد هرچه بیشتر و هدفمندتر رویکردهای جدید در آموزش شود. پژوهش حاضر ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
مقایسه میزان اثربخشی روش آموزش حضوری و آموزش الکترونیکی بر سطوح اولیه یادگیری در درس ریاضی و علوم ابتدایی

کاظم حسنی؛ مستوره شفیعیان؛ شهریار میرزایی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 39-50

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8836.2740

چکیده
  پیشینه و اهداف: ابزارهای آموزشی جدید فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند تا آن چیزی را که مورد علاقه آن‌ها است انتخاب کنند. تکنولوژی با ابزارهای یادگیری چند رسانه‌ای باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در یادگیری درگیر شوند و با علاقه یاد بگیرند. به همین منظور، پژوهش حاضر، با هدف مقایسه آموزش حضوری با آموزش الکترونیکی، برسطوح ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
مقایسه اثربخشی آموزش معکوس و آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان در درس علوم تجربی

سالار قاسمی مدانی؛ قدسی احقر؛ داود تقوایی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 197-208

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9220.2809

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه امر آموزش در مدارس نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که یادگیری را  برای دانش آموزان لذت‌بخش و مؤثر سازد. از سوی دیگر، کاربست پیشنهادها و توجه به نتایج این پژوهش می­تواند سبب تغییر نگرش معلمان، برنامه ­ریزان و سیاستگذاران آموزشی نسبت به کاربرد هرچه بیشتر و هدفمندتر رویکردهای جدید در آموزش شود. این پژوهش ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر نقش‌های مختلف عامل‌های آموزشی در چندرسانه‌ای‌ها بر یادگیری، یادداری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم پایه ششم دبستان

محمد مینائی نژاد؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 233-247

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9267.2821

چکیده
  پیشینه و اهداف: ورود فناوری‌های نوین تغییر و تحولات فراوانی را در فرایند یادگیری دانش‌آموزان ایجاد کرده است، از جمله این فناوری‌ها چندرسانه‌ای آموزشی است که هدف آن کمک به یادگیری یادگیرندگان است. از جمله اصول و معیارهای تولید چندرسانه‌ای استفاده از عامل آموزشی در طراحی آن است. عامل آموزشی یک شخصیت انیمیشنی است که حرف می‌زند و ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
رابطه بین میزان سواد دیجیتال معلمان و دیدگاه آنان نسبت به میزان کاربردپذیری شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)

مهدی رجبی؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 695-706

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8462.2673

چکیده
  پیشینه و اهداف:  وضعیت جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا شرایط بی‌سابقه‌ای بر سیستم آموزشی کشورها تحمیل کرد؛ در حالی که تا قبل از آن در بیشتر مواقع، معلمان در کلاس خود حاضر می‌شدند و با استفاده از روش‌های کلاسیک و به‌طور خاص با روش سخنرانی به امر تدریس می‌پرداختند؛ ولی در حال حاضر با وضعیتی جدید روبرو شده‌اند به‌طوری که ادامه تحصیل ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین با مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در دوران آموزش مجازی و زمان شیوع ویروس کرونا

نازیلا خطیب زنجانی؛ نادر محمدی؛ افشین پاآهو

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 793-804

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8380.2664

چکیده
  پیشینه و اهداف: همبستگی بنیادی با دو مجموعه متغیر که به هریک از آن‌ها می‌توان یک معنای نظری داد، سروکار دارد. هدف از این مطالعه همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین (تعامل آنلاین) و مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری شناختی در دوران آموزش مجازی (زمان شیوع ویروس کرونا)، در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود.روش‌ها‌: جامعه آماری این تحقیق، کلیه ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
چالش‌ها و آسیب‌های آموزش مجازی در دانشگاه در دوره همه‌گیری کرونا

زهره منصوری خسرویه؛ علیرضا عراقیه؛ نادر برزگر؛ امیرحسین مهدیزاده؛ حسینعلی جاهد

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 805-818

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8626.2695

چکیده
  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیشینه و اهداف: از جمله حوزه ‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات که می‌تواند نقش مؤثری در انتقال دانش بشری داشته باشد، آموزش‌مجازی مبتنی بر وب است. بر این اساس و به‌ویژه از اسفندماه 1398 و با توجه به گسترش پاندومی کووید 19؛ بهره‌گیری از آموزش مجازی در ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
نقش توانمندسازی روانشناختی در رابطه میان رهبری دوسو توان با رضایت و استرس شغلی معلمان در آموزش مجازی

سعید نورالهی؛ محسن نظرزاده زارع؛ سید میثم موسوی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 511-524

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8606.2694

چکیده
  پیشینه و اهداف: شیوع ویروس کرونا به‏عنوان بحران جدی برای سازمان­ها و مؤسسات تجاری و آموزشی باعث تعطیلی آن­ها شد. در مواجهه با چنین بحرانی، انتقال از آموزش حضوری به آموزش مجازی در دستور کار مؤسسات آموزشی به‌ویژه مدارس قرار گرفت و باعث شد تا به معلمان به عنوان یکی از پیشگامان خط مقدم فرایند یاددهی-یادگیری، فشار کاری مضاعفی وارد ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
کیفیت‌سنجی آموزش مجازی در دوره همه‌گیری کرونا از منظر استادان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

مجتبی مقصودی؛ فاطمه صفایی؛ علی هاشمی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 525-538

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8221.2639

چکیده
  پیشینه و اهداف: تأکید بر آموزش مجازی در آموزش عالی پدیده­ای نوظهور نیست و همواره به‌عنوان یک محیط آموزش کمکی در کنار آموزش مجازی مطرح بوده ­است؛ اما با وقوع ناگهانی همه ­گیری کرونا، نظام آموزش عالی غافل­گیرانه به آن پناه برد. اگرچه پیش از این نیز کیفیت این محیط آموزشی پیوسته مورد سنجش قرار گرفته ­است ولی سؤال اصلی این است که ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
رابطه استفاده از اینترنت با برنامه مطالعه دانشجویان در زمان شیوع پاندمی کوید19 (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مازندران)

شهرام ملانیا جلودار؛ محمد امیری

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 423-437

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8301.2649

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانشجویان به‌‌عنوان رکن و محور اصلی نظام آموزشی و دانشگاه هستند که توجه به شرایط آنها و شناسایی موانع دست­یابی­شان به اهداف نظام آموزشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. با توجه به شیوع ویروس کرونا از سال 2019  استفاده از ابزارهای یادگیری الکترونیک توسط استادان و دانشجویان مورد توجه قرار گرفت و با اینکه مزایای ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

نرجس امینی؛ احمدرضا نصراصفهانی؛ بی بی عشرت زمانی؛ بهروز ترک لادانی

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 231-245

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4225.2028

چکیده
  پیشینه و اهداف: ماهیت آموزش عالی به علت پیشرفت  فاوا در حال تحول بوده و این فناوری­ها بر روی رسالت دانشگاه­ها در ابعاد آموزش و پژوهش تاثیر به­سزایی گذاشته است. فاوا واسطه­ای­ست که امکان بیان طیف گسترده­­ای از اطلاعات، اندیشه­ها، مفاهیم و پیام­ها را فراهم می­کند. این پدیده با تمام ویژگی­ها و کاربردهایی که دارد، ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به یادگیری از طریق رسانه های اجتماعی

سید محمدباقر جعفری؛ جبار باباشاهی؛ ندا اسکندری؛ مصطفی زندی نسب

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 291-301

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4358.2057

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه با پیشرفت ابزارهای ارتباط جمعی و رایانه‌ها، نفوذ و گسترش شبکه اینترنت در عرصه‌های مختلف زندگی انکار‌ناپذیر است. یکی از پدیده‌های بسیار فراگیری که در چند سال اخیر بر روی شبکه اینترنت به وجود آمده، پیدایش رسانه‌های اجتماعی است. رسانه‌های اجتماعی، زندگی اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده‌اند. گسترش رسانه‌های ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیرآموزش رباتیک بر مهارت‌های حل مسئله درس فیزیک دانش‌آموزان متوسطه اول

علیرضا بادله؛ نوش آفرین نصرت؛ وحیده سلیمانی راد

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 331-340

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4782.2119

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت روزافزون تکنولوژی سبب پیدایش ماشین هایی به نام ربات شده، به طوری که امروزه رباتیک ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. رباتیک یکی از جدیدترین فناوری‌های جهان امروز است که امروزه نقش آن در صنعت بسیار زیاد بوده و به تدریج در حال گسترش در تمام زندگی بشری است. رباتیک ابزار نوینی است که می‌تواند بسیاری ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی تاثیر خودتوسعه‌ای بر پیشرفت تحصیلی درس آمار دانشجویان ایران و روسیه با میانجی‌گری به‌کارگیری فناوری‌های آموزش از راه دور توسط اساتید

سیدامین عظیمی؛ گالیا کریلوا ایلدوسونا؛ نسیم سلیمانی

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 383-392

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5053.2161

چکیده
  پیشینه و اهداف: رویکرد گسترده جهان در به­کارگیری فناوری آموزش از راه دور برای تعلیم و تربیت خود گواه این است که استفاده از این ابزار فوائد و مزایای منحصر به فردی را برای آموزش و یادگیری به همراه دارد. با این حال، استفاده از فناوری باید با دقت مورد نظارت قرار گیرد. فناوری‌های آموزشی ابزارهای کارآمدی محسوب می‌شوند، اما به تنهایی و ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی کیفیت ترجمه ماشینی متون انگلیسی به فارسی و میزان موفقیت آن در درک مطلب

وحیدرضا میرزائیان

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 393-404

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5473.2227

چکیده
  پیشینه و اهداف: ترجمه ماشینی در حال حاضر به طور گسترده در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این حال، نقش آن به عنوان ابزار یادگیری زبان تأیید نشده است، زیرا نگرانی‌هایی در مورد کیفیت آن وجود دارد. با این حال، اگر خروجی ترجمه ماشینی را با خروجی تولید شده ده سال پیش مقایسه کنیم، شاهد پیشرفت چشمگیری در کیفیت آن بخصوص در بعد واژگانی ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تعیین اهمیت اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحب‌نظران

مهدی عرب پشتکوهی؛ افسانه زمانی مقدم؛ علی رجب زاده قطری

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 27-35

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3982.1967

چکیده
  پیشینه و اهداف: در قرن اخیر که دوره گذر از عصر صنعتی به عصر اطلاعات و ارتباطات است، تعلیم و تربیت نسبت به دوران گذشته هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت به­طور چشم­گیری دچار تحول شده است. ورود فناوری اطلاعات تمامی شئون زندگی بشری را دست خوش تغییر و تحول کرده است؛ در این میان نظام­های آموزشی به دلیل ماهیت معرفتی­شان بیش از دیگر ...  بیشتر