فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم و انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم و انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

3 گروه روان‌شناسی. دانشکده ادبیات و علوم و انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

10.22061/tej.2025.11235.3124

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش ترکیبی به‌عنوان رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی، ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی است. این روش آموزشی تلاش می‌کند تا از مزایای هر دو نوع آموزش بهره‌برداری کند و معایب آن­ها را به حداقل برساند. در سال‌های اخیر، به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا و نیاز به فاصله‌گذاری اجتماعی، این آموزش به یکی از روش‌های محبوب و ضروری در بسیاری از مؤسسات آموزشی تبدیل شده است. از سوی دیگر، ماتریس SWOT ابزاری راهبردی است که برای شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در یک سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مدارس، این ماتریس می‌تواند به بهبود فرآیندهای آموزشی و مدیریتی کمک کند تا با شناسایی و تحلیل عوامل داخلی و خارجی، راهبرد‌های مؤثری برای بهبود عملکرد و بهره‌وری تدوین کنند. استفاده از ماتریس SWOT در مدارس می‌تواند به مدیران و معلمان کمک کند تا نقاط قوت و ضعف داخلی مدرسه را شناسایی کرده و فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی را مورد بررسی قرار دهند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه­ها و شاخص­های مدل آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) در قالب SWOT انجام شده است.
روشها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، از انواع تحقیقات ترکیبی یا آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان رشته‌ علوم تربیتی و رشته‌ مدیریت آموزشی دانشگاه‌های استان لرستان به تعداد 36 نفر بود و برای تعیین حجم نمونه، از شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از روش اشباع نظری شامل 14 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای محاسبه روایی بخش کیفی از ضریب توافقی کندال با مقدار (759/0) و برای پایایی بخش کیفی از روش کدگذاری مجدد با مقدار (92/0) استفاده کردیم که طبق نتایج به­دست آمده ابزار مصاحبه دارای روایی و پایایی مناسب است.
یافتهها: طبق نتایج به‌­دست آمده، با در نظر گرفتن عوامل درون سازمانی (نقاط قوت و نقاط ضعف) و عوامل برون‌سازمانی (فرصت‌ها و تهدیدها) ماتریس SWOT  بعد از پایان مرحله‌ سوم روش دلفی و ایجاد توافق در میان پاسخ‌گویان تعداد 38 کد یا شاخصه برای عوامل درون سازمانی (نقاط قوت 19 کد و نقاط ضعف 19 کد) و 20 کد یا شاخصه برای عوامل برون‌سازمانی (فرصت‌ها 10 کد و تهدیدها 10 کد) مورد تأیید خبرگان و کارشناسان قرار گرفت و جهت سنجش در قالب روش SWOT آماده شد. همچنین، در تعیین موقعیت راهبردی نظام آموزش ترکیبی، یک راهبرد تهاجمی حاصل و 14 راهبرد به ­همراه اولویت آنان ارائه شد.
نتیجهگیری:  شناسایی مؤلفه­ها و شاخص­های مدل آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) در قالب SWOT و استفاده از این نتایج سبب مطلوب‌تر شدن روابط متقابل در فضاهای آموزشی شده و در نهایت، کیفیت آموزش را بالا می­برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the components and indicators of the hybrid education model (face-to-face and virtual) in the form of SWOT

نویسندگان [English]

  • N. Naderi 1
  • M.J. Mahdian 2
  • Z. Tanha 3

1 Department of educational training, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran

2 Department of educational training, Boroujerd Branch, Azad Islamic University, Boroujerd, Iran

3 Department of Psychology, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University,Khorram Abad, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Hybrid education as a new approach in educational systems is a combination of face-to-face and virtual education. This educational method tries to exploit the advantages of both types of education and minimize their disadvantages. In recent years, especially with the spread of the Corona Virus and the need for social distancing, this training has become one of the popular and necessary methods in many educational institutions. On the other hand, the SWOT matrix is ​​a strategic tool used to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats in an organization. In schools, this matrix can lead to improving the educational and management processes to formulate effective strategies to improve performance and productivity by identifying and analyzing internal and external factors. Using the SWOT matrix in schools can help administrators and teachers to identify the school's internal strengths and weaknesses and to examine external opportunities and threats. The current research was conducted with the aim of identifying the components and indicators of the hybrid education model (face-to-face and virtual) in the form of SWOT.
Methods: This research was applied in terms of its purpose and in terms of approach, it was a type of mixed-methods study of exploratory type. The statistical population consisted of 36 experts and experts in the field of educational sciences and educational management of universities in Lorestan province, and to determine the sample size, 14 people were selected via the purposeful sampling method and using the theoretical saturation method. A semi-structured interview was used to collect the data. To calculate the validity of the quanitative part, Kendall's coefficient of agreement was used with a value of (0.759) and for the reliability of the qualitative part, the recoding method was used with a value of (0.92). According to the obtained results, the interview tool has adequate validity and reliability.
Findings: According to the obtained results, taking into account internal organizational factors (strengths and weaknesses) and external organizational factors (opportunities and threats), the SWOT matrix after the end of the third stage of the Delphi method and establishing an agreement among the respondents of 38 codes or indicators for internal organizational factors (strengths of 19 codes and weaknesses of 19 codes) and 20 codes or indicators for external factors (opportunities 10 codes and threats 10 codes) were approved by experts and prepared for evaluation in the form of SWOT method. Also, in determining the strategic position of the combined education system, an offensive strategy and 14 strategies along with their priority and the interpretive structural model of combined education strategies were presented.
Conclusion: Identifying the components and indicators of the hybrid education model (face-to-face and virtual) in the form of SWOT and using these results would make mutual relations in educational spaces more favorable and ultimately increase the quality of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hybrid Education (face-to-face and virtual)
  • Strengths Points
  • Weak Points
  • Opportunities
  • Threats

COPYRIGHTS 
© 2024 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)  

[4] Sabzevari Z, Dehghan H A. [Comparison of the effect of face-to-face and virtual training on the use of personal protective equipment in the employees of an open-pit mine]. Journal of Health System Research. 2018; Volume 15, Number 4, 321-332. [In Persian].
[5] Jafarpour M. Rostgarpour H. Mohsenabadi HR. Evaluating the qualitative components of combined education and providing a solution [master's thesis]. Faculty of Educational Sciences and Psychology, field of educational technology: University of Kharazmi; 2019 [In Persian].
[6] Zandi M. [Analysis of the strengths, weaknesses, opportunities and threats of virtual education and research in engineering fields in the conditions of the corona virus epidemic in the country].1399. Tehran, Shahid Beheshti University, Research and Technology Vice-Chancellor. [In Persian].
[22] Tahmasabi S. SeyyedpourAzer S A. Sociological study of virtual education based on the model (SWOT) (case study: secondary school for girls of the second year of the city of Hashtgerd)  [master's thesis]. field of social sciences, research orientation, University of Danesh Alborz;2020 [In Persian].
[25] Shahbeg M. Aghahosseini T. Kolbasi A. [Feasibility of applying the combined learning method of students from the perspective of the principals and teachers of primary schools in Alborz province]. Journal of research in primary education.  2019; (2)3: 36-49. [In Persian].

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image