فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسندگان

گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف:یادگیری مهارت خواندن و نوشتن در پایه اول ابتدایی همواره از  اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یادگیری مهارت خواندن به دانش‌آموزان این  امکان را می‌دهد تا متون مختلف را با دقت و درک کامل بخوانند. این مهارت شامل خواندن کلمات، جملات و متون ساده است. با تقویت مهارت خواندن، دانش‌آموزان قادر خواهند بود اطلاعات موجود در کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و سایر منابع را به درستی درک کنند و از آن‌ها بهره‌ ببرند. این مهارت مهم برای یادگیری موثر و پیشرفت در دروس مختلف ضروری است. از سوی دیگر مهارت نوشتن نیز در پایه اول ابتدایی بسیار اهمیت دارد زیرا با این مهارت، دانش‌آموزان می‌توانند اندیشه‌ها، ایده‌ها و تجربیات خود را به صورت کامل و صحیح بیان کنند. آن‌ها می‌توانند جملات را به ترتیب منطقی بچینند، از قواعد گرامری صحیح استفاده کنند و پاراگراف‌ها را به درستی تشکیل دهند. این مهارت اساسی برای ارتباطات نوشتاری در آینده است و دانش‌آموزان را در توسعه  مهارت‌های تحلیلی، خلاقیت و ارتباطات کلامی قوی می‌کند. یکی از مسائلی که معلمان با آن روبرو هستند درگیری تحصیلی دانش آموزان در فرآیندیادگیری است. بنابراین استفاده از یک روش جذاب یادگیری به عنوان یکی از دغدغه های معلمان در حوزه فرآیندیاددهی_یادگیری می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نشان‌ها در سیستم امتیازدهی بازی‌وارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری‌تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی انجام شده است.
روش‌ها‌: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول ابتدایی استان قزوین بود، که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و در سه گروه 25 نفری به صورت تصادفی گمارش شد. پس از  اجرای پیش آزمون  گروه آزمایش 1 (بازی‌وارسازی بانشان گروه آزمایش) 2  (بازی‌وارسازی بی‌نشان) و گروه کنترل با روش معمول آموزش دیدند. روش پژوهش، روش آزمایشی (طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. ابزار پژوهش شامل آزمون‌هاییادگیری مهارت خواندن و نوشتن محقق ساخته و پرسشنامه درگیری‌تحصیلی ریو بود که پایایی هرکدام با آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش آمار توصیفی میانگین، انحراف‌ معیار و در بخش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس استفاده گردید.
یافته‌ها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که استفاده از بازی‌وارسازی بر یادگیری مهارت خواندن(166/6= F، 003/0(sig و مهارت نوشتن ( 88/4= F، 010/0(sig= و درگیری‌تحصیلی(رفتاری: 462/134= F، 000/0sig=، عاملی: (853/349= F، 000/0sig=، شناختی: (598/348= F، 000/0sig= و عاطفی: 546/43= F، 000/0(sig= مؤثر بوده است، همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه بازی‌وارسازی بانشان در 3 زیرمقیاس درگیری‌تحصیلی (رفتاری- عاملی و شناختی) نسبت به گروه بازی‌وارسازی بی‌نشان عملکرد بهتری داشته است.
نتیجه‌گیری: یافته های پژوهش نشان داد استفاده از بازی وارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت داشته است. از جمله پیشنهادات پژوهش می توان به مواردی مانند بهره گیری از راهبرد بازی وارسازی برای ایجاد محیط های یادگیری تعاملی، جذاب و بانشاط؛ طراحی محیط های یادگیری بازی وارسازی برای افزایش انگیزه، مشارکت، همکاری و درگیری؛ و تاثیر بازی وارسازی (تابلوی پیشگامان) برافزایش میزان کارگروهی دانش آموزان اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effect of Badges in gamification Point System on 1st Grade Students' Reading, Writing Skills, and Academic Engagement

نویسندگان [English]

  • Z. Morovati
  • N. Mohammadhasani
  • Y. Mahdavi Nasab

Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives Learning reading and writing skills in the first grade is crucial and fundamental. It has always been considered highly important for students to learn these skills at an early age. By learning to read in elementary schools, students can accurately and comprehensively read various texts, including words, sentences, and simple texts. Strengthening their reading skills enables students to understand and benefit from the information available in books, newspapers, magazines, and other resources, which is essential for effective learning and progress in different subjects. Moreover, learning writing skills is also of great importance in the first grade. With this skill, students can express their thoughts, ideas, and experiences fully and accurately. They can arrange sentences in a logical order, use correct grammar rules, and form paragraphs correctly. This fundamental skill is crucial for written communication in the future and helps students develop strong analytical skills, creativity, and oral communication abilities. Engaging students in the learning process is one of the major challenges faced by teachers. Therefore, the use of an engaging learning method has become a concern for teachers in the field of teaching and learning. This study aimed to investigate the impact of gamification with badges on reading and writing skills as well as academic engagement among first-grade elementary school students.
Materials and Methods: The research population consisted of all female first-grade students in Qazvin province during the academic year 2020-2021. A cluster sampling method was used to select the sample from different classes across the city. The sample size included three groups of 25 students each, divided into two experimental groups (gamification with badges and gamification without badges) and one control group. The research design employed a pretest-posttest design with a control group. The research instruments included researcher-developed reading and writing skill tests and the Rio Academic Engagement Questionnaire. The reliability of each measure was calculated using Cronbach's alpha. Descriptive statistics were used to analyze the data, including means and standard deviations, while inferential statistics included Analysis of Covariance and Tukey's post hoc test using SPSS software.
Findings: The results of the Analysis of Covariance indicated that the use of gamification had a significant effect on reading skills (F = 6.166, p< 0.003) and writing skills (F = 4.88, p< 0.010), as well as academic engagement (behavioral: F = 134.462, p < 0.000; emotional: F = 43.546, p< 0.000; cognitive: F = 348.598, p< 0.000; and agentic: F = 349.853, p< 0.000). Furthermore, Tukey's post hoc test revealed that the gamification with badges group outperformed the gamification without badges group in three subscales of the academic engagement (behavioral, agentic, and cognitive).
Conclusions: The findings of this study demonstrated that the use of gamification had a positive impact on reading and writing skills as well as academic engagement among elementary school students. Some recommendations include utilizing gamification strategies to create interactive, engaging, and lively learning environments, designing gamified learning environments to enhance motivation, participation, collaboration, and engagement; and exploring the effects of gamification (e.g., leaderboard) on increasing students' teamwork abilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gamification
  • Academic engagement
  • Point system
  • Reading and Writing Skills
  • Learning

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image