فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی
تاثیر آموزش مبتنی بر مدل‌سازی با نرم‌افزار شبیه‌ساز کامسول بر اصلاح سوء تفاهم‌ها و کج فهمی‌های مفاهیم فیزیک الکتریسیته

فاطمه خدادادی آزادبنی؛ جواد کمالی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10084.2982

چکیده
  پیشینه و اهداف: موضوع الکتریسیته اغلب یک مفهوم چالش برانگیز و انتزاعی در فیزیک در نظر گرفته می‌شود. یادگیری مفاهیم علمی غیر شهودی می‌تواند برای دانش آموزان چالش برانگیز باشد، زیرا آنها اغلب تصورات نادرستی در مورد پدیده‌های طبیعی دارند که آنها را به سمت خطا سوق می‌دهد. شناسایی و اصلاح باورهای غلط فیزیک الکتریسیته برای ارتقای یادگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی
فرصت تقویت مهارت بازنمایی کلامی دانشجویان در فرآیند طراحیِ کارگاه های برخطِ معماری

حسین پورمهدی قایم مقامی؛ آزاده خاکی قصر

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10357.2998

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دوران پاندمی کووید-19، همه رشته ها از جمله معماری به صورت برخط تدریس شدند. در میان دروس رشته معماری، کارگاههای طراحی معماری چالش برانگیزترین دروسی بودند که به صورت برخط برگزار شدند. در طول دوران پاندمی و پس از آن، محققان حوزه آموزش معماری درباره بازخوردهای تجربه زیسته تدریس در کارگاه های طراحی معماری برخط پژوهش هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تاثیر شیب سقف بر استرس و عملکرد شناختی دانشجویان: با رویکرد معماری عصب محور در VR

ریحانه رئیسی؛ کاوه فتاحی؛ سید محمد حسین ذاکری؛ سارا دانشمند

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 49-68

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10699.3043

چکیده
  پیشینه و اهداف: محیط یادگیری به هر گونه محیطی اطلاق می شود که فرایند یادگیری در آن اتفاق می افتد. در سال‌های اخیر، پژوهش­های متنوعی با رویکردهای متفاوت به تجزیه و تحلیل کیفیت­های محیط فیزیکی یادگیری به منظور بهبود و ارتقا عملکرد یادگیرندگان در محیط های یادگیری پرداخته اند. در همین راستا پیشرفت­های شکل گرفته در رویکرد معماری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی شایستگی های دانشجومعلمان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی- موضوعی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان سمنان)

نفیسه صالحی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 69-91

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10708.3046

چکیده
  پیشینه و اهداف: در طول دهه‌های گذشته، ادغام فناوری در آموزش، شیوه های تدریس و یادگیری موضوعات مختلف را متحول کرده است. این روند بر آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نیز تأثیر گذاشته است و فرصت های جدیدی برای یادگیری تعاملی، ارتباطات جهانی و تبادل فرهنگی از طریق ابزارها و پلتفرم های آنلاین ایجاد کرده است.  تقاضای فزاینده برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی بازی گونه سازی
تاثیرنشان ها در سیستم امتیازدهی بازیوارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی

زهره مروتی سیبنی؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10407.3006

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری مهارت خواندن و نوشتن در پایه اول ابتدایی همواره از  اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یادگیری مهارت خواندن به دانش‌آموزان این  امکان را می‌دهد تا متون مختلف را با دقت و درک کامل بخوانند. این مهارت شامل خواندن کلمات، جملات و متون ساده است. با تقویت مهارت خواندن، دانش‌آموزان قادر خواهند بود اطلاعات موجود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی- مجازی
جایگاه مشارکت فعال، خود تنظیمی یادگیری، خودکارآمدی اینترنتی و رضایت تحصیلی در مهارت خواندن در کلاس‌های بر خط انگلیسی

رضا نجاتی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 117-140

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11412.3145

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری آنلاین شامل مجموعه پیچیده ای از عوامل است که تجربه آموزشی را شکل می دهند. یکی از عناصرمهم مشارکت فعال در یادگیری است که پیشرفت تحصیلی، حفظ دانش و رضایت از آموزش بر خط  را افزایش می دهد. جنبه مهم دیگر  در یادگیری خود تنظیمی است. این مهارت ها برای موفقیت در دوره های آموزشی بر خط به دلیل نبود تعامل حضوری بین دانشجو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی کاربست فناوری در آموزش زبان
بررسی رابطه‌ی بین دانش معلمان زبان انگلیسی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه با خودکارآمدی و خودتنظیمی آن‌ها

زهرا چراغی؛ آذر درخشان؛ فاطمه مقیسه

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 141-162

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11240.3122

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت سریع فناوری نه تنها به طور قابل توجهی آموزش زبان را متحول کرده، بلکه با ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری زبان به کمک تلفن همراه، آن را دچار انقلاب کرده است. این ابزارها نه تنها به بهبود یادگیری زبان کمک می‌کنند، بلکه آن را به طور کامل بازتعریف کرده و آن را تعاملی‌تر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
اثربخشی یادگیری ترکیبی مبتنی بر نقشه مفهومی الکترونیکی بر یادگیری مطالعات اجتماعی

حسن ضابط؛ محمد علی رستمی نژاد؛ پری ناز اسعدزاده

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 163-178

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10220.2967

چکیده
  پیشینه و اهداف: ترکیب آموزش حضوری با آموزش الکترونیکی، منجر به ایجاد شیوه‌ای جدید در آموزش و یادگیری به نام یادگیری ترکیبی گردیده است که در صورت استفاده صحیح به بهبود یادگیری و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان منجر می‌شود. از سوی دیگر، تاکید بر نظریات جدید یادگیری چون ساختن­گرایی و به کارگیری آن در راهبردهایی چون نقشه های مفهومی یادگیرنده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی نقش واسطه‌ای سواد دیجیتال معلمان در رابطه بین آموزش الکترونیکی و تعاملات آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران

حیدر تورانی؛ علی جعفری

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 179-194

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10164.2952

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت‌های سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و ادغام آن‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه، چشم‌انداز آموزش را متحول کرده و روش‌های نوآورانه‌ای را برای تدریس و یادگیری معرفی کرده است. این ادغام فناوری، نحوه‌ تبیین و هدایت فرایند یادگیری را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است. معلمان، به‌عنوان تسهیل‌گران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش- دوره متوسطه
تقویت آموزش قضایای روابط طولی در درس هندسه دبیرستان‌های ایران: تلفیق نرم‌افزار جئوجبرا و مثال‌های کاربردی

منیره مهری تکمه؛ محمد علی فریبرزی عراقی؛ ابراهیم ریحانی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 195-214

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10662.3040

چکیده
  پیشینه و اهداف: این مقاله به بررسی اثربخشی رویکردهای آموزشی متمایز در افزایش درک و مهارت یادگیری دانش­آموزان در اثبات قضایای هندسی، با تمرکز بر بخش مربوط به روابط طولی درون مثلث‌ها که بخش مهمی از  برنامه درسی هندسه کلاس یازدهم است، می‌پردازد. این تحقیق به طور دقیق سه روش آموزشی متمایز را با هم مقایسه می‌کند: (1) استفاده از مثال­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش- واقعیت افزوده
ارزیابی کاربردپذیری واقعیت افزوده برای آموزش ضرب به کودکان

نسترن زنجانی؛ فرشته فتحی؛ مهدیه اجدادی؛ محمد جواد اسلام پور

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 215-232

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11541.3165

چکیده
  پیشینه و اهداف: ادغام فناوری در آموزش، فرآیندهای آموزش و یادگیری را به طور قابل توجهی متحول کرده است. در میان فناوری‌های جدید، واقعیت افزوده به دلیل توانایی آن در ارائه تجربیات آموزشی تعاملی و جذاب برجسته است. این فناوری توانسته انگیزه، مشارکت و درک مفاهیم را در دانش آموزان بهبود بخشد. از سویی دانش‌آموزان برای یادگیری ضرب، به عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش - هوش مصنوعی
شناسایی فرصت‌های هوش مصنوعی بر رهبری معلمان درفرایند آموزش

کبری خباره

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 233-252

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11612.3171

چکیده
  پیشینه و اهداف: قرن بیست و یکم شاهد پیشرفت شتابان فناوری‌ها بوده که زندگی بشر را متحول کرده‌اند. هوش مصنوعی، یکی از این فناوری‌های نوظهور، پتانسیل تغییر اساسی در بخش‌های گوناگون، از جمله آموزش، را دارد. در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در نظام‌های آموزشی مورد استفاده قرار گرفته تا کیفیت یادگیری و آموزش را ارتقا بخشد. این پژوهش با توجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی هوش مصنوعی
آموزش معکوس مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی: اثر بخشی بر درک مفاهیم علمی در روانشناسی یادگیری زبان

مهرک رحیمی؛ ساناز سدیدی شال

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 253-270

https://doi.org/10.22061/tej.2025.12480.3295

چکیده
  پیشینه و اهداف: کلاس معکوس مدل آموزشی سنتی سخنرانی-محور را دگرگون کرده و فراگیران را با استفاده از  فناوری‌های متنوع قبل از کلاس درس با محتوای آموزشی درگیر می‌کند. در این ارتباط، هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت سازگاری و تعامل را به ویژه در آموزش مفاهیم علمی به مراحل پیش کلاسی و درون کلاسی بیافزاید. با وجود پژوهش‌های رو به رشد مرتبط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی انتظارات دانشجویان دانشگاه‌های ایران و استفاده از فناوری برای یادگیری زبان انگلیسی خارج از کلاس

مهدیه زیتونلی؛ محمد رضا قربانی؛ محمد علی رباط جزی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 271-292

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11598.3170

چکیده
  پیشینه و اهداف: این مطالعه به بررسی انتظارات و استفاده واقعی دانشجویان دانشگاه‌های ایران از فناوری برای یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی (EFL) در خارج از کلاس می‌پردازد. این پژوهش عواملی که بر استفاده از فناوری تأثیر می‌گذارند، موانع موجود و پیشنهادات دانشجویان برای بهبود یادگیری زبان مبتنی بر فناوری را بررسی می‌کند. هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی کاربست فناوری در آموزش زبان
بررسی ترکیبی ارزیابی یکپارچه با استفاده از فناوری در مقابل ارزیابی بدون استفاده از فناوری و توانایی نوشتن خلاصه توسط زبان آموزان ایرانی

رضا باقری نویسی؛ رضا شازده احمدی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 293-315

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11060.3100

چکیده
  پیشینه و اهداف: تحقیقات آموزشی توجه زیادی به فناوری در یادگیری زبان، به ویژه یادگیری زبان به کمک رایانه، داشته است. یادگیری زبان به کمک رایانه بستری پویا و تعاملی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا با فعالیت‌های یادگیری زبان، منابع چندرسانه‌ای و کانال‌های ارتباطی درگیر شوند.  این نوع یادگیری پتانسیل عظیمی در کمک به زبان‌آموزان ...  بیشتر