فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پیشرفت سریع فناوری نه تنها به طور قابل توجهی آموزش زبان را متحول کرده، بلکه با ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری زبان به کمک تلفن همراه، آن را دچار انقلاب کرده است. این ابزارها نه تنها به بهبود یادگیری زبان کمک می‌کنند، بلکه آن را به طور کامل بازتعریف کرده و آن را تعاملی‌تر و در دسترس‌تر کرده‌اند. با این حال، اجرای موفق این فناوری‌ها به مهارت و اعتماد به نفس معلمان در استفاده از آن‌ها بستگی دارد. در ایران، جایی که آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان حیاتی است، درک عواملی که بر درگیری معلمان با فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه تأثیر می‌گذارد، ضروری است. خودکارآمدی، یا باور به توانایی فرد در موفقیت، و خودتنظیمی، که شامل تعیین هدف و نظارت بر پیشرفت است، برای معلمان هنگام پذیرش روش‌های جدید آموزشی، ضروری است. این مطالعه به بررسی رابطه بین دانش معلمان زبان انگلیسیِ ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه با خودکارآمدی و خودتنظیمی آن‌ها می‌پردازد. هدف این مطالعه، ارائه بینش‌هایی است که می‌تواند برنامه‌های توسعه حرفه‌ای را اطلاع‌رسانی کرده و کیفیت آموزش زبان را ارتقا دهد.
روش‌ها‌: این تحقیق از یک روش ترکیبی شامل دو مرحله استفاده کرده است. مرحله کمی شامل 120 معلم ایرانیِ زبان انگلیسی از مراکز آموزش زبان خصوصی در تهران بود که پرسشنامه‌های معتبر برخط را در زمینه خودکارآمدی، خودتنظیمی و درگیری با فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه تکمیل کردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزارهای آماری تحلیل شدند تا روابط معناداری بین متغیرها شناسایی شود. مرحله کیفی شامل مصاحبه‌های ساختاریافته با 20 معلم بود تا بینش‌های عمیق‌تری از تجربیات آن‌ها به دست آید. این مصاحبه‌ها در یک محیط خصوصی انجام شد و به شرکت‌کنندگان اجازه داد تا افکار خود را در مورد ادغام فناوری در تدریس خود به اشتراک بگذارند. داده‌های کیفی به صورت متنی درآمده و به صورت موضوعی تحلیل شدند تا الگوها و مضامین مشترک در پاسخ‌های شرکت‌کنندگان شناسایی شوند و درک کلی از درگیری آن‌ها با فناوری در آموزش زبان غنی‌تر شود.
یافته‌ها: نتایج نشان‌دهنده یک همبستگی مثبت بین دانش معلمان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه و خودکارآمدی و خودتنظیمی آن‌ها است. تحلیل‌های کمی نشان داد که معلمان ماهر در فناوری‌های دیجیتال و برنامه‌های تلفن همراه برای یادگیری زبان، اعتماد به نفس بالاتر و راهبردهای خودتنظیمی مؤثرتری را نشان می‌دهند. بینش‌های کیفی به دست آمده از مصاحبه‌های ساختاریافته این یافته‌ها را بیشتر تأیید کرد و نشان داد که بهره مندی از فناوری برنامه‌ریزی درسی، مدیریت کلاس و اثربخشی تدریس را بهبود می‌بخشد. ترکیب داده‌های کمی و کیفی بر رابطه معناداری بین مهارت‌های فناوری معلمان، باورهای خود و شیوه‌های خودتنظیمی، تأکید می‌کند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که افزایش دانش در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک  تلفن همراه به طور قابل توجهی پیش‌بینی‌کننده خودکارآمدی و خودتنظیمی معلمان زبان انگلیسی است. این موضوع ضرورت پرداختن به موانع یادگیری برخط برای بهبود کیفیت تدریس را تأکید کرده و اهمیت افزایش مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان معلمان زبان انگلیسی را روشن می‌سازد. یافته‌ها نقش حیاتی فناوری در آموزش زبان مدرن و ضرورت توسعه حرفه‌ای مداوم را که بر ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه در شیوه‌های آموزشی تمرکز دارد، نشان می‌دهد. با تقویت خودکارآمدی و خودتنظیمی معلمان در استفاده از این فناوری‌ها، مؤسسات آموزشی می‌توانند محیط‌های یادگیری جذاب‌تر و مؤثرتری برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. به‌ویژه، این یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که برنامه‌های توسعه حرفه‌ای باید بر افزایش مهارت‌های فناوری معلمان، تقویت باورهای خود و ترویج شیوه‌های خودتنظیمی تمرکز کنند. علاوه بر این، بینش‌های به‌دست‌آمده از این تحقیق می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمایتی متناسب برای معلمان زبان انگلیسی ایرانی کمک کند و در نهایت به بهبود آموزش زبان در کشور منجر شود. با پیشرفت فناوری، معلمان باید روش‌های خود را تطبیق دهند تا دانش‌آموزان را برای نیازهای زبانی قرن بیست و یکم آماده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Self-Efficacy and Self-Regulation in EFL Teachers: The Role of MALL and ICT Engagement

نویسندگان [English]

  • Z. Cheraghi
  • A. Derakhshan
  • F. Moghisseh

Department of English, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The rapid advancement of technology has not just significantly transformed, but revolutionized language education by integrating Information and Communication Technology (ICT) and Mobile-Assisted Language Learning (MALL). These tools, far from just enhancing, have completely redefined language learning by making it more interactive and accessible. However, their successful implementation depends on teachers' proficiency and confidence in using them. In Iran, where English as a Foreign Language (EFL) instruction is crucial for students' academic success, understanding the factors influencing teachers' engagement with ICT and MALL is essential. Self-efficacy, or the belief in one's ability to succeed, and self-regulation, which involves goal-setting and monitoring progress, are critical for teachers as they adopt new instructional methods. Recent research indicates that self- efficacy and self-regulation are important for how teachers master their practice. Despite the presence of enough literature on online learning and teaching, however, there is little research examining the relationship between teachers' self-efficacy and self-regulation and their knowledge of MALL and ICT engagement. In this study Self-efficacy and self-regulation were chosen as key constructs in exploring MALL and ICT due to their significant impact on teachers' success in language teaching. This study aims to address the relationship between EFL teachers' knowledge of ICT and MALL with their self-efficacy and self- regulation. The study also sought to explore EFL teachers' attitudes and opinions regarding MALL, ICT knowledge, and their effects on developing teachers' traits.
Materials and Methods: The research employed a mixed-methods design of two phases which enriches the findings, allowing for a more nuanced interpretation of the results and better addressing the complexity of the research question. The quantitative phase involved 120 EFL teachers. They were chosen by convenience sampling from private language centers in Tehran. The participants needed to complete three scales in self-efficacy devised by Smith and Betz’s (2000), self-regulation articulated by Miller and Brown (1991), and ICT and MALL engagement (Zylka et al., 2015(. The collected data were analyzed using descriptive statistics to identify significant relationships between variables. Moreover, Pearson product-moment correlation coefficient was run to find the correlation coefficient between the variables of the study. The qualitative phase included structured interviews with 20 teachers that were randomly selected to gain deeper insights into their experiences. The qualitative data and interview results were extracted and analyzed manually to identify common themes and patterns in the participants' responses, enriching the overall understanding of their engagement with technology in language instruction.
Findings: The results indicate a positive correlation between teachers' knowledge of ICT and MALL and their self-efficacy and self-regulation. Quantitative analysis revealed that teachers proficient in digital technologies and mobile applications for language learning demonstrated higher confidence and effective self-regulatory strategies. Qualitative insights from structured interviews confirmed teachers' strong understanding of ICT and MALL, highlighting how technology engagement enhanced lesson planning, classroom management, and teaching effectiveness. This combination of quantitative and qualitative data underscores the significant relationship between teachers' technological competencies, self-beliefs, and self-regulatory practices.
Conclusions: The study indicates that teachers' MALL and ICT knowledge is associated with their self –efficacy and self- regulation. It concludes that   teachers' use of ICT in teaching practice can be facilitated by their ICT self-efficacy for instructional purposes. It emphasizes the importance of increasing ICT proficiency among educators and underscores technology's critical role in language instruction. Ongoing professional development should focus on integrating ICT and MALL into practices, boosting teachers' confidence and self-regulation for more effective learning environments. The findings suggest tailored support systems for Iranian EFL teachers to improve language education, ensuring that educators adapt their methods to meet the linguistic demands of the 21st century. The use of convenience sampling and a focus on private language centers in Tehran may restrict the generalizability of the study's results. Future research should aim for a more diverse sample across different locations and educational settings to improve the applicability of the findings.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFL Teacher’s Self-efficacy
  • EFL Teacher’s Self-regulation Information and Communication Technology
  • Mobile-Assisted Language Learning

COPYRIGHTS 
© 2025 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)  


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image