Document Type : Original Research Paper-English Issue
Authors
1 Eng department,Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of English, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
3 Shahid Rajaee Teacher Training University
Abstract
پیشینه و اهداف: پیشرفت سریع فناوری نه تنها به طور قابل توجهی آموزش زبان را متحول کرده، بلکه با ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری زبان به کمک تلفن همراه، آن را دچار انقلاب کرده است. این ابزارها نه تنها به بهبود یادگیری زبان کمک میکنند، بلکه آن را به طور کامل بازتعریف کرده و آن را تعاملیتر و در دسترستر کردهاند. با این حال، اجرای موفق این فناوریها به مهارت و اعتماد به نفس معلمان در استفاده از آنها بستگی دارد. در ایران، جایی که آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان حیاتی است، درک عواملی که بر درگیری معلمان با فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه تأثیر میگذارد، ضروری است. خودکارآمدی، یا باور به توانایی فرد در موفقیت، و خودتنظیمی، که شامل تعیین هدف و نظارت بر پیشرفت است، برای معلمان هنگام پذیرش روشهای جدید آموزشی، ضروری است. این مطالعه به بررسی رابطه بین دانش معلمان زبان انگلیسیِ ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه با خودکارآمدی و خودتنظیمی آنها میپردازد. هدف این مطالعه، ارائه بینشهایی است که میتواند برنامههای توسعه حرفهای را اطلاعرسانی کرده و کیفیت آموزش زبان را ارتقا دهد.
روشها: این تحقیق از یک روش ترکیبی شامل دو مرحله استفاده کرده است. مرحله کمی شامل 120 معلم ایرانیِ زبان انگلیسی از مراکز آموزش زبان خصوصی در تهران بود که پرسشنامههای معتبر برخط را در زمینه خودکارآمدی، خودتنظیمی و درگیری با فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهای آماری تحلیل شدند تا روابط معناداری بین متغیرها شناسایی شود. مرحله کیفی شامل مصاحبههای ساختاریافته با 20 معلم بود تا بینشهای عمیقتری از تجربیات آنها به دست آید. این مصاحبهها در یک محیط خصوصی انجام شد و به شرکتکنندگان اجازه داد تا افکار خود را در مورد ادغام فناوری در تدریس خود به اشتراک بگذارند. دادههای کیفی به صورت متنی درآمده و به صورت موضوعی تحلیل شدند تا الگوها و مضامین مشترک در پاسخهای شرکتکنندگان شناسایی شوند و درک کلی از درگیری آنها با فناوری در آموزش زبان غنیتر شود.
یافتهها: نتایج نشاندهنده یک همبستگی مثبت بین دانش معلمان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه و خودکارآمدی و خودتنظیمی آنها است. تحلیلهای کمی نشان داد که معلمان ماهر در فناوریهای دیجیتال و برنامههای تلفن همراه برای یادگیری زبان، اعتماد به نفس بالاتر و راهبردهای خودتنظیمی مؤثرتری را نشان میدهند. بینشهای کیفی به دست آمده از مصاحبههای ساختاریافته این یافتهها را بیشتر تأیید کرد و نشان داد که بهره مندی از فناوری برنامهریزی درسی، مدیریت کلاس و اثربخشی تدریس را بهبود میبخشد. ترکیب دادههای کمی و کیفی بر رابطه معناداری بین مهارتهای فناوری معلمان، باورهای خود و شیوههای خودتنظیمی، تأکید میکند.
نتیجهگیری: این مطالعه نتیجهگیری میکند که افزایش دانش در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه به طور قابل توجهی پیشبینیکننده خودکارآمدی و خودتنظیمی معلمان زبان انگلیسی است. این موضوع ضرورت پرداختن به موانع یادگیری برخط برای بهبود کیفیت تدریس را تأکید کرده و اهمیت افزایش مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان معلمان زبان انگلیسی را روشن میسازد. یافتهها نقش حیاتی فناوری در آموزش زبان مدرن و ضرورت توسعه حرفهای مداوم را که بر ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه در شیوههای آموزشی تمرکز دارد، نشان میدهد. با تقویت خودکارآمدی و خودتنظیمی معلمان در استفاده از این فناوریها، مؤسسات آموزشی میتوانند محیطهای یادگیری جذابتر و مؤثرتری برای دانشآموزان ایجاد کنند. بهویژه، این یافتهها پیشنهاد میکنند که برنامههای توسعه حرفهای باید بر افزایش مهارتهای فناوری معلمان، تقویت باورهای خود و ترویج شیوههای خودتنظیمی تمرکز کنند. علاوه بر این، بینشهای بهدستآمده از این تحقیق میتواند به توسعه سیستمهای حمایتی متناسب برای معلمان زبان انگلیسی ایرانی کمک کند و در نهایت به بهبود آموزش زبان در کشور منجر شود. با پیشرفت فناوری، معلمان باید روشهای خود را تطبیق دهند تا دانشآموزان را برای نیازهای زبانی قرن بیست و یکم آماده کنند.
Keywords
Main Subjects
Send comment about this article