فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسندگان

گروه آموزشی زبان‌های خارجی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: این مطالعه به بررسی انتظارات و استفاده واقعی دانشجویان دانشگاه‌های ایران از فناوری برای یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی (EFL) در خارج از کلاس می‌پردازد. این پژوهش عواملی که بر استفاده از فناوری تأثیر می‌گذارند، موانع موجود و پیشنهادات دانشجویان برای بهبود یادگیری زبان مبتنی بر فناوری را بررسی می‌کند. هدف این تحقیق ارائه بینشی درباره نحوه تطبیق دانشجویان با موانع فناوری در ایران، مانند فیلترینگ اینترنت، هزینه‌های بالا و سرعت پایین اینترنت است. این مطالعه بر اساس "مدل پذیرش فناوری" (TAM) و "نظریه انتظار-ناهمخوانی " (EDT)انجام شده است که بیان می‌کنند رضایت زمانی حاصل می‌شود که تجربیات واقعی با انتظارات برابر یا فراتر از آن باشند.
روش‌ها‌: این مطالعه با استفاده از طرح ترکیبی اکتشافی متوالی انجام شد و شامل دو مرحله کیفی و کمی بود. مرحله کیفی شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۲۴ دانشجوی سال آخر رشته زبان انگلیسی (۱۱ مرد و ۱۳ زن) بود. در مرحله کمی، از ۴۸ دانشجوی کارشناسی رشته‌های آموزش زبان انگلیسی (TEFL) و ادبیات انگلیسی (۷ مرد و ۴۱ زن) نظرسنجی شد. این پژوهش در سال تحصیلی ۲۰۲۴–۲۰۲۵ انجام گرفت.
یافته‌ها: دانشجویان عموماً از استفاده خود از فناوری برای یادگیری زبان رضایت داشتند، زیرا تجربیات واقعی آن‌ها به‌طور کلی با انتظاراتشان مطابقت داشت. با وجود محدودیت‌های زیرساختی و سیاسی، مانند سرعت پایین اینترنت، فیلترینگ سایت‌ها که نیاز به استفاده از VPN داشتند و هزینه‌های بالا، دانشجویان انعطاف‌پذیری و خلاقیت خود را در استفاده از ابزارهای دیجیتال برای یادگیری زبان نشان دادند. عوامل کلیدی تأثیرگذار بر استفاده از فناوری شامل انعطاف‌پذیری زمانی، دسترسی‌پذیری، مقرون‌به‌صرفه بودن و حمایت معلمان بود. با این حال، چالش‌های مهمی مانند نبود راهنمایی معلمان و حواس‌پرتی ناشی از استفاده گسترده از فناوری گزارش شد. تحلیل کمی نشان داد که بین انتظارات دانشجویان و استفاده واقعی آن‌ها از فناوری تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، تفاوت قابل توجهی بین انتظارات و الگوهای استفاده دانشجویان زن و مرد مشاهده نشد که نشان می‌دهد دانشجویان زن و مرد با چالش‌ها و فرصت‌های مشابهی مواجه هستند. این یافته‌ها با مدل TAM و نظریه EDT همخوانی داشت و نشان داد که رضایت دانشجویان از هماهنگی بین انتظارات و تجربیات واقعی ناشی می‌شود. دانشجویان بر اهمیت راهنمایی معلمان برای بهبود اثربخشی استفاده از فناوری تأکید کردند و نیاز به جهت‌دهی معلمان در انتخاب ابزارها و استراتژی‌های مناسب را برجسته کردند. آن‌ها پیشنهاداتی عملی ارائه کردند، از جمله کاهش فیلترینگ اینترنت، استفاده از ابزارهای یادگیری بازی‌محور، ایجاد روال‌های مطالعه منظم و تمرکز بر منابع باکیفیت برای بهینه‌سازی تجربیات یادگیری خود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نقش حیاتی فناوری در تسهیل یادگیری زبان انگلیسی در خارج از کلاس، به‌ویژه در زمینه‌های محدودکننده‌ای مانند ایران را برجسته می‌کند. این مطالعه توانایی دانشجویان در غلبه بر چالش‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود برای یادگیری زبان را نشان می‌دهد. از سیاست‌گذاران خواسته می‌شود تا محدودیت‌هایی مانند فیلترینگ اینترنت را بازنگری کنند، زیرا دانشجویان استفاده مسئولانه و مؤثر خود از فناوری برای اهداف آموزشی را نشان داده‌اند. همچنین از معلمان خواسته می‌شود تا دانشجویان را در استفاده مؤثرتر از فناوری راهنمایی کنند و تجربه‌های یادگیری شخصی‌سازی‌شده و ساختارمندتری را ارائه دهند.
علی‌رغم دستاوردهای این مطالعه، محدودیت‌هایی مانند اندازه نمونه کوچک که به دانشجویان رشته زبان انگلیسی در دو دانشگاه محدود می‌شد، ممکن است قابلیت تعمیم یافته‌ها را کاهش دهد. تحقیقات آینده باید دامنه خود را گسترش دهد و شامل دانشجویان از رشته‌های دانشگاهی، سطوح تحصیلی و مناطق جغرافیایی مختلف شود. همچنین، گنجاندن دیدگاه معلمان و انجام مطالعات مقایسه‌ای در زمینه‌های فرهنگی مختلف می‌تواند درک جامع‌تری از نقش فناوری در یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی ارائه دهد. با غلبه بر موانع و استفاده از حمایت معلمان، این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه فناوری می‌تواند تجربیات یادگیری خودمختار را تقویت کند. سیاست‌گذاران و مربیان تشویق می‌شوند تا محیطی حمایتی‌تر برای ادغام فناوری فراهم کنند و دسترسی عادلانه و مؤثر به منابع دیجیتال را برای همه زبان‌آموزان تضمین کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Exploring Iranian University Students’ Expectations and Technology Use for Out-of-Class English Language Learning

نویسندگان [English]

  • M. Zeitounly
  • M.R. Ghorbani
  • M.A. Robatjazy

Department of Foreign Languages, Faculty of Humanities, University of Bojnord, Bojnord, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: This study examines the expectations and actual use of technology by Iranian university students for out-of-class English as a Foreign Language (EFL) learning. It explores the factors influencing technology use, barriers encountered, and students' recommendations for enhancing technology-driven language learning. The research aims to provide insights into how students adapt to technological barriers in Iran, such as internet filtering, high costs, and low-speed connections. The study is guided by the Technology Acceptance Model (TAM) and Expectation-Disconfirmation Theory (EDT), which posit that satisfaction arises when actual experiences meet or exceed expectations.
Materials and Methods: Using a sequential exploratory mixed-methods design, the study consisted of both qualitative and quantitative phases. The qualitative phase involved semi-structured interviews with 24 senior English students (11 males, 13 females), while the quantitative phase included a survey of 48 undergraduate TEFL and English Literature students (7 males, 41 females). The research was conducted during the 2024–2025 academic year.
Findings: Students were generally satisfied with their technology use for language learning, as their actual experiences closely aligned with their expectations. Despite infrastructural and political constraints, such as low internet speed, filtering of websites requiring VPNs, and high costs, students demonstrated resilience and resourcefulness in utilizing digital tools for language acquisition. Key factors influencing technology use included time flexibility, accessibility, cost efficiency, and teacher support. However, students reported significant challenges, including lack of teacher guidance and distractions associated with technology use. Quantitative analysis revealed no significant differences between students' expectations and their actual use of technology. Additionally, there were no notable gender-based differences in either expectations or usage patterns, indicating that male and female students face similar challenges and opportunities. These findings align with TAM and EDT, suggesting that students’ satisfaction arises from the alignment between their expectations and actual experiences. Students emphasized the importance of teacher guidance in improving the effectiveness of technology use, highlighting the need for educators to provide direction on selecting appropriate tools and strategies. They proposed practical recommendations, including reducing internet filtering, incorporating gamified learning tools, establishing consistent study routines, and focusing on high-quality resources to optimize their learning experiences.
Conclusions: This study underscores the critical role of technology in facilitating out-of-class EFL learning in restrictive contexts like Iran. It highlights students' ability to overcome challenges, leveraging available resources for language acquisition. Policymakers are encouraged to reconsider restrictive measures, such as internet filtering, as students have demonstrated responsible and effective use of technology for educational purposes. Teachers are urged to guide students in utilizing technology more effectively, ensuring personalized and structured learning experiences. Despite its contributions, the study faced limitations, including a small sample size restricted to English-major students at two universities, which may limit the generalizability of findings. Future research should expand to include students from diverse academic disciplines, educational levels, and geographical regions. Incorporating teacher perspectives and conducting comparative studies across different cultural contexts would provide a more comprehensive understanding of technology's role in EFL learning. By addressing barriers and leveraging teacher support, this study highlights how technology can further enhance autonomous learning experiences. Policymakers and educators are encouraged to foster a more supportive environment for technology integration, ensuring equitable and effective access to digital resources for all learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University Students
  • Actual Use of Technology
  • Expectations
  • Learning English as a Foreign Language

COPYRIGHTS 
© 2025 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)  

[5] Kaur N, Gopal K. An assessment of students’ intention of technology acceptance for online education. Journal of Positive School Psychology. 2022;6(3):3410–24.
[13] Elkhani N, Bakri A. Review on “expectancy disconfirmation theory” (EDT) model in B2C E-Commerce. Journal of Information Systems Research and Innovation. 2012;2(12):95–102.
[14] Algubaisi BA. Exploring and understanding of administrator’s, teachers', and students' expectations and actual use of technology-enhanced language learning in a Saudi tertiary context [dissertation]. Indiana University of Pennsylvania; 2017. Publication No. 10640342. ProQuest Dissertations and Theses Global.
[18] Gholaminejad R, Raeisi-Vanani A. English language teaching in Iranian mainstream schools: Pedagogical, societal and government policy environments. Issues in Educational Research. 2021;31(1):111–29.
[21] Banihashemi P. International law and the right to global internet access: Exploring internet access as a human right through the lens of Iran's Women-Life-Freedom movement. Chicago Journal of International Law. 2023;24:31.
[22] Chaw LY, Tang CM. The voice of the students: Needs and expectations from learning management systems. Proceedings of the European Conference on E-Learning. 2017.
[29] Creswell JW. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Pearson; 2012.
[31] Creswell JW, Creswell JD. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5th ed. SAGE Publications; 2018.
[37] Healey D. Learner autonomy with technology: What do language learners need to be successful? TESOL 2002, CALL-IS Academic Session. 2002.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image