نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی
نویسندگان
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: تحقیقات آموزشی توجه زیادی به فناوری در یادگیری زبان، به ویژه یادگیری زبان به کمک رایانه، داشته است. یادگیری زبان به کمک رایانه بستری پویا و تعاملی برای دانشآموزان فراهم میکند تا با فعالیتهای یادگیری زبان، منابع چندرسانهای و کانالهای ارتباطی درگیر شوند. این نوع یادگیری پتانسیل عظیمی در کمک به زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی برای توسعه مهارتهایشان از طریق فرآیند خلاصهنویسی دارد. یادگیری زبان به کمک رایانه به عنوان یک رویکرد برجسته در آموزش زبان ظهور کرده است که از فناوری رایانه و مواد تعاملی برای پشتیبانی از یادگیری زبان استفاده میکند. این مطالعه ترکیبی با هدف بررسی اثربخشی یادگیری زبان به کمک رایانه در افزایش توانایی خلاصهنویسی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در مقایسه با ارزیابی یکپارچه بدون کمک رایانه انجام پذیرفت. مطالعه به هدف دریافت نتایج شایستهای درباره کارایی فعالیتهای نوشتاری مبتنی بر رایانه و ارزیابی یکپارچه غیر- رایانه در بهبود توانایی نوشتن خلاصه در زبان انگلیسی برای زبانآموزان میپردازد.
روشها: این مطالعه از رویکرد روشهای ترکیبی، شامل ترکیب تحلیل دادههای کمی و بینشهای کیفی، استفاده کرد. دو کلاس از زبانآموزان سطح متوسط، شامل 40 شرکتکننده، بر اساس مهارت زبانی متوسطشان انتخاب شدند. معیارهای مختلفی از جمله آزمونهای تعیین سطح، مطالب خواندن و درک مفاهیم، دستورالعملهای نمرهدهی، مصاحبهها و گزارشهای خودارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها شامل تحلیل کوواریانس یکطرفه برای بررسی تأثیر روشهای آموزشی بر عملکرد خلاصهنویسی بود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که ارزیابیهای یکپارچه با استفاده از فناوری قابلیت برگزاری آموزش شخصیسازی شده، بازخورد بهموقع، تمرین نوشتاری متعارف، یادگیری همکارانه، توسعه مهارتهای زبانی یکپارچه و طراحی برنامه درسی را دارا بودند.
نتیجهگیری: پیامدهای این مطالعه به آموزش شخصیسازیشده، تمرین اصیل، یادگیری مشارکتی، مهارتهای زبانی یکپارچه، طراحی برنامه درسی و ارزیابی تکوینی گسترش مییابد. نتایج به گفتمان جاری در مورد فناوری در یادگیری زبان کمک میکند و تأثیر مثبت یادگیری زبان با کمک رایانه را بر توانایی خلاصهنویسی زبانآموزان نشان میدهد. رویکرد ارزیابی یکپارچه برای غیرحضوریها شامل خوداندیشی است. دانشآموزان تشویق میشوند تا با بررسی پیشرفت، نقاط قوت و ضعف خود، نوشتههای خود را تجزیه و تحلیل کنند. دانشآموزان میتوانند از استقلال بیشتری دریادگیری زبان برخوردار شوند و آن را به روش خود بیاموزند. این امر زبانآموزان را قادر میسازد تا اهدافی را تعیین کرده و پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنند. تأمل در مهارتهای نوشتاری میتواند خودآگاهی زبان آموزان و رویکرد پیشگیرانه آنها را در یادگیری زبان افزایش دهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Mixed-Methods Probe into CALL and non-CALL Integrated Assessment and EFL Learners' Summary Writing Ability
نویسندگان [English]
- R. Bagheri Nevisi
- R. Shazdeh Ahmadi
Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: Educational research has paid close attention to technology in language learning, especially computer-assisted language learning. CALL provides a dynamic and interactive platform for students to engage with language learning activities, multimedia resources, and communication channels. CALL has immense potential in helping English as a Foreign Language (EFL) learners to develop their skills through the summary writing process. Computer-Assisted Language Learning (CALL) has emerged as a prominent approach in language education, utilizing computer technology and interactive materials to support language learning. This mixed-methods study aimed to explore the effectiveness of CALL in enhancing the summary writing ability of English as a Foreign Language (EFL) learners, compared to a non-CALL integrated assessment.
Materials and Methods: The study employed a mixed-methods approach, combining quantitative data analysis and qualitative insights. Two intact classes of intermediate-level EFL learners, comprising 40 participants, were selected based on their intermediate language proficiency. Various measures, including placement tests, reading materials, scoring guidelines, interviews, and self-assessment reports, were utilized. Data analysis involved a One-Way Analysis of Covariance (ANCOVA) to examine the impact of instructional methods on summary writing performance.
Findings: The findings emphasized the potential of CALL-integrated assessments, highlighting personalized instruction, timely feedback, authentic writing practice, collaborative learning, integrated language skills development, and effective curriculum design.
Conclusions: The study's implications extend to personalized instruction, authentic practice, collaborative learning, integrated language skills, curriculum design, and formative assessment. The results contribute to the ongoing discourse on technology in language learning and demonstrate the positive impact of CALL on EFL learners' summary writing ability. Integrated assessment approach for non-calls involves self-reflection. Students are encouraged to analyze their own writing by examining their own progress, strengths, and weaknesses. Students can take ownership of their language learning and learn it in their own way. It enables students to set targets and track their progress over time. Reflection on writing skills can enhance students' self-awareness and a proactive approach to learning a language.
کلیدواژهها [English]
- CALL
- Non-CALL
- Integrated Assessment
- Summary Writing
COPYRIGHTS
© 2025 The Author(s). This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)
ارسال نظر در مورد این مقاله