فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسنده

گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: در طول دهه‌های گذشته، ادغام فناوری در آموزش، شیوه های تدریس و یادگیری موضوعات مختلف را متحول کرده است. این روند بر آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نیز تأثیر گذاشته است و فرصت های جدیدی برای یادگیری تعاملی، ارتباطات جهانی و تبادل فرهنگی از طریق ابزارها و پلتفرم های آنلاین ایجاد کرده است.  تقاضای فزاینده برای تجربیات یادگیری جذاب و تعاملی، آموزش به دانشجو معلمان رشته آموزش زبان انگلیسی در راستای ادغام موثر دو مقوله فن آوری و آموزش زبان را ضروری کرده است تا به آن ها امکان دهد از مزایای ابزارها و منابع دیجیتالی بهره مند شوند. این آموزش ها را می‌توان با ارزیابی دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی آن ها آغاز کرد. مطالعه حاضر به بررسی و تحلیل نظرات دانشجو معلمان رشته زبان انگلیسی در خصوص شایستگی هایشان در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی و عملکرد واقعی آن ها در کلاس درس در استفاده از فن آوری می‌پردازد که در نهایت به افزایش اثربخشی آن‌ها در حیطه های مختلف آموزشی کمک می‌کند.
روش‌ها‌: ده دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان سمنان، ایران شامل شش زن و چهار مرد از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این تحقیق کیفی از روش مطالعه موردی استفاده و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و مشاهدات کلاس درس جمع‌آوری شد. سوالات باز پاسخ مصاحبه و چک‌لیست مشاهده بر اساس مرور ادبیات تحقیق مربوط به الگوی تی پک طراحی شدند. بازبینی ابزار تحقیق توسط استادان رشته آموزش زبان انگلیسی، انجام مصاحبه‌ها و مشاهدات آزمایشی، بازبینی شرکت کنندگان و  مثلث سازی داده ها به افزایش اعتبار مطالعه کمک کرد. برای تجزیه ‌ وتحلیل داده‌ها، پژوهشگر از روش تحلیل مضمون استفاده کرد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، در حالی که دانشجومعلمان از دانش موضوعی، دانش تربیتی و دانش موضوعی-تربیتی قوی برخوردار هستند، دانش و مهارت آن‌ها در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی محدود است. به‌طور خاص، دانشجومعلمان زبان انگلیسی دارای تسلط کافی بر محتوای درسی و شیوه‌های تدریس مؤثر بودند؛ با این حال، درک آن ها از فن آوری و توانمندیشان در استفاده از آن در امر تدریس ناکافی بود. این شکاف نشان می‌دهد که با وجود بهره مندی از دانش و مهارت لازم برای تدریس مؤثر، آن‌ها در ادغام ابزارها و منابع فن آورانه در تدریس با مشکل مواجه هستند. مشاهدات کلاسی نیز حاکی از استفاده محدود از فن آوری در امر آموزش به شیوه‌ی دانش‌آموز-محور بود.
نتیجه‌گیری:  یافته‌های این مطالعه به وجود یک شکاف نگران‌کننده در آموزش دانشجومعلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران اشاره دارد. این نتایج نشان می‌دهد که معلمان آینده در عین برخورداری از دانش موضوعی و دانش تربیتی-موضوعی قوی، از دانش فن‌آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی کافی برخوردار نیستند تا بتوانند در تدریس خود به‌طور مؤثر از آن استفاده کنند. این نقص در آماده‌سازی دانشجومعلمان به طور بالقوه می‌تواند بر عملکرد آن‌ها در ارائه آموزش‌های جذاب و نوآورانه به دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد. پیامدهای این مطالعه فراتر از کلاس درس است و از سیاستگذاران، برنامه ریزان و مولفان کتاب های درسی می‌خواهد برنامه‌ درسی دانشجومعلمان را بازبینی نموده و بهبود بخشند تا بهتر با نیازهای آموزشی قرن بیست و یکم هم‌سو شود. با پرداختن موثر به نقاط ضعف شناسایی شده در زمینه‌ی دانش فن‌آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی دانشجومعلمان زبان انگلیسی، ذینفعان می‌توانند آن ها را با دانش و مهارت‌های لازم برای بهره گیری از ظرفیت های فن آوری در تدریس مجهز ساخته و بدین ترتیب، به طور قابل توجهی نتایج یادگیری دانش‌آموزان را بهبود بخشیده و یک محیط آموزشی جذاب‌تر ایجاد کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Iranian Pre-Service EFL Teachers’ TPACK Competencies: A Case Study of Semnan Farhangian University

نویسنده [English]

  • N. Salehi

Department of English Language Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Over the past decades, the integration of technology in education has transformed how various subjects are taught and learned. This trend has also impacted English as a Foreign Language (EFL) education, opening up new possibilities for interactive learning, global communication, and cultural exchange through online tools and platforms. The increasing demand for engaging and interactive learning experiences has made it essential to train pre-service EFL teachers (PSEFLTs) in effectively merging technology and EFL instruction, allowing them to leverage the benefits of digital tools and resources. This training can begin with an assessment of their current Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). To this end, the current study seeks to explore PSEFLTs’ perceived TPACK competencies and their actual practices for incorporating technology into their teaching, ultimately enhancing their effectiveness in diverse educational contexts.
Materials and Methods: Ten undergraduate students enrolled in an English Language Teaching (ELT) program at Semnan Farhangian University in Iran were recruited, comprising six females and four males selected through purposive sampling. They were in their last year of their academic program. This study employed a qualitative case study design, with data collected through semi-structured interviews and classroom observations. The open-ended interview questions and observation checklist were formulated based on a review of the literature on TPACK. In this study, the EFL teacher educators acted as peer debriefers, which contributed to enhancing the validity of the research. Pilot interviews and observations, member-checking, and data triangulation were also conducted to strengthen the credibility of the study. To analyze the data, the researcher employed thematic analysis.
Findings: The findings indicated that while PSEFLTs demonstrated a solid foundation in CK, PK, and PCK, their TK, TCK, TPK, and TPACK competencies appeared to be limited. Specifically, the PSEFLTs exhibited a strong grasp of the content and effective teaching strategies; however, their understanding and application of technology in educational contexts were insufficient. This gap suggests that despite having the necessary knowledge to teach effectively, they struggled to integrate technological tools and resources into their instructional practices. Observations also revealed a limited use of technology for student-centered learning.
Conclusions: The findings of this study shed light on a concerning gap in the current Iranian pre-service EFL teacher education programs, indicating that future teachers, while possessing strong content and pedagogical content knowledge, are not adequately equipped with the essential TPACK foundation needed to incorporate technology into their teaching methodologies seamlessly. This deficiency in preparing pre-service teachers in the integration of technology could potentially impede their effectiveness in delivering engaging and innovative instruction to their students. The implications of this study extend beyond the classroom, calling attention to the need for policymakers, curriculum developers, and material planners to reassess and enhance teacher training programs to better align with the demands of the 21st-century educational landscape. By effectively addressing the identified weaknesses in the TPACK of PSEFLTs, stakeholders can equip them with the necessary knowledge and skills to utilize the potential of technology in teaching, thereby significantly improving student learning outcomes and fostering a more engaging educational environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency
  • TPACK
  • ELT teacher education Technological Knowledge
  • Pedagogical Knowledge
  • Content Knowledge
  • Technological Pedagogical Content Knowledge
  • English Language Teacher Education

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image