فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: قرن بیست و یکم شاهد پیشرفت شتابان فناوری‌ها بوده که زندگی بشر را متحول کرده‌اند. هوش مصنوعی، یکی از این فناوری‌های نوظهور، پتانسیل تغییر اساسی در بخش‌های گوناگون، از جمله آموزش، را دارد. در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در نظام‌های آموزشی مورد استفاده قرار گرفته تا کیفیت یادگیری و آموزش را ارتقا بخشد. این پژوهش با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در آموزش و تأثیر آن بر نقش معلم، به بررسی نقش این فناوری در رهبری معلمان در فرایند آموزشی پرداخته و می‌کوشد فرصت‌های موجود در هوش مصنوعی برای بهبود رهبری و عملکرد معلمان را شناسایی کند.
روش‌ها‌: پژوهش حاضر کیفی از نوع روایت پژوهی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات به تعداد 70 بود که از این میان 30 مقاله براساس معیارهای پذیرش انتخاب شد و از ابزار حیاتی گلین نیز برای تأمین کیفیت مقالات استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری استفاده شد که ابتدا 162 کد باز استخراج شد، سپس 18 کد محوری و در نهایت 3 کد انتخابی به عنوان فرصت‌های هوش مصنوعی بر رهبری معلمان در فرایند آموزش شناسایی شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش فرصت‌های هوش مصنوعی بر رهبری معلمان در فرایند آموزش را در 3 بعد نشان داد که شامل شد؛ 1- برنامه‌ریزی: کمک به معلمان در ارائه محتوای هوشمند برای دانش‌آموزان، ارائه اطلاعات در مورد پیشینه‌آموزشی دانش‌آموزان، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دروس به صورت خودکار، طراحی آموزش‌های سفارشی شده، ارائه روش‌های تدریس بر اساس نیازهای فردی دانش‌آموزان، ارائه بسترهای هوشمند برای خودیادگیری؛ 2- اجرا مانند: جذاب تر کردن فرآیند تدریس از طریق چت‌بات‌ها، مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند آموزش، بهبود کیفیت آموزش و تجربه یادگیری، ایجاد یادگیری مستقل برای دانش‌آموزان، تدریس شخصی سازی شده، محیط یادگیری اکتشافی؛ و 3- ارزشیابی مانند: نمره‌دهی خودکار به تکالیف و امتحانات، ارائه بازخورد در مورد اثربخشی عملکرد آموزشی، مدیریت داده‌های مربوط به ارزیابی تکالیف، امتحانات، کمک به دانش آموزان برای بهبود یادگیری، پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌های ارزیابی بود.
نتیجه‌گیری:  هوش مصنوعی به عنوان یک نیروی تحول‌آفرین در عرصه آموزش، نقشی محوری در بهبود کیفیت و شخصی‌سازی فرآیند یادگیری ایفا می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در ارتقاء رهبری معلم و بهبود کلی فرآیند آموزش مورد استفاده قرار گیرد.این فناوری با ارائه ابزارهایی برای برنامه‌ریزی درسی، بهبود روش‌های تدریس و ارزیابی دقیق عملکرد دانش‌آموزان، نه تنها به معلمان در ایفای نقش رهبری کمک می‌کند، بلکه امکان دسترسی به منابع آموزشی گسترده و ارائه بازخورد فوری را نیز فراهم می‌سازد. هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های یادگیری، امکان ارائه محتوای آموزشی شخصی‌سازی شده و متناسب با نیازهای فردی هر دانش‌آموز را فراهم کرده و از این طریق، به بهینه‌سازی تجربه یادگیری و افزایش تعامل بین معلم و دانش‌آموز کمک می‌کند. این پیامدهای آموزشی فناوری هوش مصنوعی، نحوه یادگیری دانش‌آموزان و شیوه فعالیت معلمان را متحول خواهد کرد. در نهایت، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، بهبود سیستم‌های آموزشی فراهم را به همراه خواهد داشت که می‌تواند به کیفیت آموزش و بهبود نتایج تحصیلی دانش‌آموزان در سرتاسر جهان منجر شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the opportunities of artificial intelligence for teacher leadership in the education process

نویسنده [English]

  • K. Khabareh

Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The 21st century has witnessed the rapid advancement of technologies that have transformed human life. Artificial intelligence, one of these emerging technologies, has the potential to fundamentally change various sectors, including education. In recent years, artificial intelligence has been utilized in educational systems to enhance the quality of learning and teaching. This research, considering the increasing importance of artificial intelligence in education and its impact on the role of teachers, conducts a thorough examination of the role of this technology in teacher leadership in the educational process and seeks to identify the opportunities presented by artificial intelligence for improving teachers’ leadership and performance.
Methods: The present research is qualitative and of a narrative nature. The study population consisted of a total of 70 articles, from which 30 articles were selected based on acceptance criteria. The critical Glaser tool was also used to ensure the quality of the selected articles. For data analysis, a coding method was employed, initially extracting 162 open codes. Subsequently, 18 axial codes were identified, and finally, 3 selective codes representing the opportunities of artificial intelligence in teacher leadership during the educational process were recognized.
Findings: The findings of the research indicated opportunities for artificial intelligence in teacher leadership in the educational process across three categories:1.Planning: Assisting teachers in delivering intelligent content to students, providing information about students’ educational backgrounds, automated scheduling and planning of lessons, designing customized training, offering teaching methods based on individual student needs, and providing intelligent platforms for self-learning.2. Implementation: Making the teaching process more engaging through chatbots, fostering active student participation in the learning process, improving the quality of education and the learning experience, creating independent learning opportunities for students, personalized instruction, and providing an exploratory learning environment.3.Evaluation: Automated grading of assignments and exams, providing feedback on the effectiveness of educational performance, managing data related to the evaluation of assignments and exams, assisting students in improving their learning, predicting students’ academic performance, and making data-driven decisions based on evaluations.
Conclusions: Artificial intelligence serves as a transformative force in the field of education, playing a central role in improving the quality and personalization of the learning process. AI can be used as a powerful tool to enhance teacher leadership and improve the overall educational process. This technology offers tools for lesson planning, enhances teaching methods, and accurately assesses student performance. It not only assists teachers in their leadership roles but also provides access to extensive educational resources and enables immediate feedback.
By analyzing learning data, AI facilitates the provision of personalized educational content tailored to the individual needs of each student. In this way, it helps optimize the learning experience and increases interaction between teachers and students. The educational implications of AI technology will transform how students learn and how teachers operate. Ultimately, the use of artificial intelligence in education will improve educational systems, leading to enhanced learning quality and improved student outcomes worldwide.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Teachers
  • Schools
  • Education and Learning

COPYRIGHTS 
© 2025 The Author(s).  This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)  

[8] Clark D. Artificial ıntelligence for learning: How to use AI to support employee development. Kogan Page Publishers.
[10] Robinson J. Predictive analytics: A New Tool for School principals. Education Week, 2019; 39(11), 12–13.
[11] Fang YA. Systematic review of Natural Language Processing Applications in writing instruction. Journal of Educational Computing Research, 2021; 59(3), 527–548.
[13] Gonzalez J, Guzman J. The Use of Voice Recognition Technologies for Administrators in Education. Journal of Education and Learning. 2020; 9(1), 1–15.
[16] Zhai X, Chu X, Chai CS, Jong MSY., Istenic A, Spector M, Li Y.  A Review of Artificial Intelligence (AI) in Education from 2010 to 2020. Complexity, 2021, 1–18.
[17] Mollick ER, Mollick L. New Modes of Learning Enabled by AI Chatbots: Three Methods and Assignments.2022; Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4300783 or doi: 10.2139/ssrn.4300783
[21] Zhang BM. On the Teaching and Learning in the Information Age of “Big Data+ Internet?”—Some Thoughts on the Application of ChatGPT in Teaching.” In 2023 2nd International Conference on Educational Innovation and Multimedia Technology.2023; (EIMT 2023) (pp. 1005–1016). Atlantis Press, July.
[28] European Commission. Ethical Guidelines on the Use of Artificial Intelligence and Data in Teaching and Learning for educators.2022; Brussels: European Commission.
[34] Rezaei F, Faghih Abdollahi AA. Review of the Application of Artificial Intelligence in the Education System. In The 8th National Conference on New Approaches in Education and Research: 2023; Dec21-22: Mazandaran.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image