فصلنامه علمی
کاربرد بازی در آموزش
‌تأثیر آزمون مبتنی بر بازی وار سازی بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

محمد نظری دوست؛ محسن باقری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9697.2888

چکیده
  پیشینه و اهداف:‏‎ هدف پژوهش حاضر، بررسی ‌تأثیر آزمون مبتنی بر بازی‌وارسازی‌ بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه­­ ششم ابتدایی است.روش‌ها‌: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده و از نظر هدف، جزو پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری در پژوهش ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان

سوسن مهرزاد؛ زینب گلزاری؛ زهرا طالب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1397

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل هنرجویان هنرستان امام حسن مجتبی (ع) پایه دهم در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که از این تعداد حجم نمونه 60 نفر ( 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ) که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
روش‌ها و ابزارهای ایجاد تعاملات اثربخش استاد- دانشجو در کلاس مجازی

راضیه شاهوردی؛ مرتضی رضایی زاده؛ مجتبی وحیدی اصل

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 487-506

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9495.2853

چکیده
  پیشینه و اهداف: با تغییر کلاس‌های حضوری به برخط، مشارکت دانشجویان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و به یکی از چالش‌های تدریس مجازی تبدیل شده است. به همین دلیل، برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در کنار سایر مهارت‌ها، از شایستگی‌های مورد نیاز استادان برای آموزش دوره‌های برخط در آموزش عالی است. بنابراین، یکی از استراتژی‌های ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
تاثیر آموزش مبتنی‌بر نقشه‌های مفهومی معلم و دانش‌آموز ساخته بر انگیزش و یادگیری مفاهیم درسی دانش‌آموزان مقطع هشتم متوسطه

منصوره سادات موسوی شفیق؛ زهره خوش نشین؛ یوسف مهدوی نسب؛ محمد مجدم

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 279-292

https://doi.org/10.22061/tej.2022.6875.2472

چکیده
  پیشینه و اهداف: اثربخشی نظام آموزشی مرهون توجه به اصول آموزشی طراحی شده و هدفمند است که استفاده از نقشه مفهومی، یک نمونه از این نظام هدفمند است. روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در بسیاری از پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش اصول آموزش به‌صورت طبقه‌بندی و نظام‌مند به یادگیری منتهی می‌شود. در پژوهش حاضر استفاده از روش آموزش ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
واکاوی ارزیابی تأملی و کاربست آن در آموزش معماری در میان مدرسان

مریم حسینی؛ سیدباقر حسینی؛ فرهنگ مظفر

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 343-356

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8587.2689

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش همراه با تأمل، در پژوهش‌های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است. تأمل در هنگام آموزش معماری همراه با طراحی، به دانشجو کمک می‌کند که ایده طراحی را ارزیابی و اصلاح نماید و این روند رفت و برگشتی مجدداَ تکرار می‌شود. کاربست آموزش تأملی در رشته معماری و در حین طراحی و میزان پایبندی مدرسان به این شیوه آموزشی در آتلیه‌ها، ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر نقش‌های مختلف عامل‌های آموزشی در چندرسانه‌ای‌ها بر یادگیری، یادداری و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در درس علوم پایه ششم دبستان

محمد مینائی نژاد؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 233-247

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9267.2821

چکیده
  پیشینه و اهداف: ورود فناوری‌های نوین تغییر و تحولات فراوانی را در فرایند یادگیری دانش‌آموزان ایجاد کرده است، از جمله این فناوری‌ها چندرسانه‌ای آموزشی است که هدف آن کمک به یادگیری یادگیرندگان است. از جمله اصول و معیارهای تولید چندرسانه‌ای استفاده از عامل آموزشی در طراحی آن است. عامل آموزشی یک شخصیت انیمیشنی است که حرف می‌زند و ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تأثیر کاربرد اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرز‌ فلد بر میزان انگیزش، یادگیری و یادداری درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

سیدرسول عمادی؛ افسانه مختاری سمیع

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 749-762

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8025.2609

چکیده
  پیشینه و اهداف: عصر کنونی را عصر ارتباطات می‌نامند و بارزترین نماد آن رسانه‌ها هستند. امروزه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش و به‌خصوص معلمان تلاش می‌کنند تا از رسانه‌های متنوع در جهت بهبود یاددهی و یادگیری استفاده کنند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را به شکلی مؤثر به دانش‌آموزان ارائه کنند. در تحقیقات داخلی و خارجی ...  بیشتر

یادگیری سیار
تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه بر یادگیری، تمرکز و رضایت‌مندی تحصیلی دانشجویان

نسیم سعید؛ اکبر جدیدی محمدآبادی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 439-450

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7665.2561

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه روش‌های سنتی و قدیمی‌آموزش و یادگیری با ظهور فن‌آوری‌ها و روش‌های نوین، کارایی خود را از دست می‌دهند. فراگیران برای همگام شدن با محیط مداوم در حال تغییر اطراف خود باید به دنبال شیوه‌ها و رویه‌های جدیدی برای انتقال دانش و افزایش یادگیری باشند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه بر یادگیری، ...  بیشتر

فناوری آموزش
تأثیر استفاده از سبک رسمی و سبک محاوره‌ای در واقعیت افزوده بر یادگیری درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه‌ هشتم متوسطه

سونا حضرتی قاسم قشلاقی؛ یوسف مهدوی نسب؛ سید عبدالله قاسم تبار

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 451-466

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8072.2618

چکیده
  پیشینه و اهداف: ایجاد یک نظام آموزشی که توان تربیت دانش‌آموزان برای زندگی در جهانی که همواره در حال تغییر است، از اهداف بنیادین آموزش و پرورش در جوامع پیشرفته است. به همین جهت عجیب نیست که تعداد زیادی از نظام‌های تربیتی تصمیم دارند تکنولوژی‌های جدید آموزشی را در جهت رسیدن به اهداف آموزشی استفاده کنند. یکی از دلایل پویایی و کارایی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
بازیوارسازی با جدول پیشتاران: تاثیر ابزارهای آموزشی مبتنی بر رقابت و مشارکت در یادگیری و انگیزه رغبتی درس ریاضی

مهران محمدی؛ زهره خوش نشین؛ نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 237-248

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7996.2606

چکیده
  پیشینه و اهداف: بازیوارسازی به معنای استفاده از عناصر و مکانیک‌های بازی در محیط غیر‌بازی به طور فزاینده‌ای در محیط‌های یادگیری به عنوان راهی برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان و نتایج یادگیری به کار می‌رود. در حالی که تحقیقات متعددی با هدف بررسی اثربخشی بازیوارسازی در زمینه آموزش انجام شده است. اما در خصوص به کارگیری دقیق عناصر بازیوارسازی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
مقایسة تأثیر استفاده از روش تدریس معکوس با روش تدریس سنتی در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی درس فارسی

مرجان معصومی فرد؛ مهدی محمودی؛ مهری پارسا سیرت

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 249-261

https://doi.org/10.22061/tej.2022.6931.2478

چکیده
  پیشینه و اهداف: روش‌های تدریس فناورانه در دنیای امروز، از قبیل تدریس معکوس، به‌عنوان یک بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از مجموعه فعالیت‌های یاددهی- یادگیری، فرصت‌های منحصر به فردی برای معلمان جهت تدریس بهتر و به‌کارگیری شیوه‌های مختلف آموزشی برای یادگیری بیشتر و متناسب با نیاز هرکدام از دانش‌آموزان ایجاد کرده است، مطالعه حاضر با هدف ...  بیشتر

فناوری آموزش
شناسایی مؤلفه‌های فناوری یادگیری در آموزش و پرورش

نسیم آل ابراهیم؛ رضا زارعی؛ نادر شهامت؛ مژگان امیریان زاده

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 169-190

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7775.2576

چکیده
  پیشینه و اهداف: جنبه‌های مختلف زندگی جوامع بشری با سرعت شگفت‌انگیزی در حال توسعه و تغییر است و این امر سبب پیدایش دانش‌های جدیدی می‌شود که نیازهای جدیدی را نیز برای انسان‌ها دربرمی‌گیرد؛ بنابراین آموزش باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های فناوری یادگیری در آموزش و پرورش است.  روش‌ها‌: پژوهش ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی و فناوری اطلاعات در بهبود یادگیری ریاضیات دانش آموزان دوره دوم متوسطه

سیده محبوبه سیدعلیان؛ کیوان صالحی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 683-694

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6700.2450

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانش و مهارت در ریاضیات به­ عنوان یکی از مهارت­ های فردی بسیار ضروری برای زندگی، در جوامع مدرن محسوب می‌شود. به­ همین ­دلیل، ریاضیات به­ عنوان یک رشته­ اصلی در آموزش و پرورش دیده می­شود. یکی از معضلات امروز در عرصه­ آموزش و پرورش، کاهش علاقه­ دانش­آموزان به یادگیری، به­ ویژه در دروسی چون ریاضی است. ...  بیشتر

فناوری آموزش
دیدگاه معلمین و دانشآموزان پیرامون استفاده از فناوری آموزشی در درس تربیتبدنی

امیر دانا؛ سعید قربانی؛ اعظم فتحی زادان

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 793-800

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4042.1986

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد فناوری و بهره ­مندی از این دانش، در آموزش تربیت­ بدنی در بین محققین علم ورزش در حال افزایش می­ باشد. اگرچه استفاده از شیوه­ های نوشتاری اولین گام در نفوذ فناوری در آموزش تربیت ­بدنی می ­باشد، با پیدایش رایانه و ظهور فناوری ­های جدید، نحوه آموزش رسانه­ای کاملا پیشرفت کرده و سبب ایجاد تعامل بین یادگیری ...  بیشتر

یادگیری الکترونیکی
مقایسه تأثیر محتوای الکترونیکی با الگوی چند رسانه‌ای نئو - نئو و الگوی چند رسانه‌ای محقق ساخته بر یادگیری دانشجو معلمان در آموزش برد هوشمند

خدیجه علی آبادی؛ حامد عباسی

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 73-82

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5584.2244

چکیده
  پیشینه و اهداف:پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده مبتنی بر الگوی چندرسانه‌ای نئو و نئو با الگوی چند رسانه‌ای محقق ساخته بر یادگیری دانشجو معلمان در آموزش برد هوشمند صورت گرفته است. برای تولید محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای، الگوهای مختلفی ارائه شده است که الگوی چرخه حیات توسعه نرم‌افزار و الگوی طراحی و تولید ...  بیشتر

فناوری آموزش
تاثیر رویکرد چند‌‌رسانه‌ای پروژه‌محور ‌بر یادگیری هنرجویان رشته کامپیوتر

محمد علی رستمی نژاد؛ محمدرضا محمدی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 791-799

https://doi.org/10.22061/tej.2020.834.1226

چکیده
  پیشینه و اهداف:به طور حتم همه ما به‌این موضوع واقفیم که  به دلیل تنوع و تعدد رسانه‌های مختلف در اطراف فرزاندانمان، امروزه ذائقه یادگیری آنها تغییر کرده و برای یادگیری به آنان چاره‌ای جز استفاده از فن‌آوری در آموزش و استفاده از ابزار‌ها و روش‌های تدریس مبتنی بر جندرسانه‌ای وجود ندارد.امروزه در کنار کتاب­های درسی، چند‌رسانه‌ای­ها، ...  بیشتر

فناوری آموزش
مقایسه تأثیر الگوهای طراحی آموزشی مریل و گانیه بر بار شناختی، یادگیری و بهره‌وری آموزشی

وحید صالحی؛ بهزاد قنبری

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 813-820

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4827.2123

چکیده
  پیشینه و اهداف:با اهمیت یافتن روز افزون چند رسانه ای های آموزشی و بهره گیری از ویژگیهای تعاملی و منحصربفرد آنها در فرایند یاددهی یادگیری، شاهد طراحی و تولید بیش از پیش این فناوری و استفاده از آن در آموزش دروس و سطوح مختلف سیستم آموزشی می باشیم. نظریه بار شناختی به عنوان یکی از نظریه های مرتبط با پردازش اطلاعات، از تأثیر گذارترین نظریه ...  بیشتر

کاربرد فناوری های نوظهور در آموزش
تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی

سید علی فارغ؛ میلاد جعفری سیسی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 571-582

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4656.2099

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش در زندگی بشر نقشی اساسی دارد. آموزش علوم تجربی در دوران تحصیل با اینکه از اهم موضوعاتی است که بایستی همراه با تجربه مستقیم دانش‌آموز همراه باشد، در بسیاری مواقع به دلیل محدودیت‌های مکانی، زمانی و یا ریالی تنها مبتنی بر کتب سنتی و رسانه‌های تک‌بعدی موجود در آن‌ها صورت می‌پذیرد. با گسترش فن‌آوری‌های نوین، فرصت‌های ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان

لوئیزا دهیادگاری؛ سمیه خواجه حسنی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 583-590

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4521.2081

چکیده
  پیشینه و اهداف: از آنجا که آینده جهان بر پایه علم وفناوری استوار استو  ارتقاء سطح علمی، عاملی بسیار مهم و سازنده در سرنوشت کشور به شمار می­آید و نیاز اساسی کشورهای در حال توسعه  محسوب می­شود، چنانچه بتوان علل افزایش یا کاهش سطح علمی دانشجویان را شناسایی کرد و در زمینه گسترش یا کاهش این علل برآمد، مطمئناً جوانان درآینده نسبت ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری به یادگیری از طریق رسانه های اجتماعی

سید محمدباقر جعفری؛ جبار باباشاهی؛ ندا اسکندری؛ مصطفی زندی نسب

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 291-301

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4358.2057

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه با پیشرفت ابزارهای ارتباط جمعی و رایانه‌ها، نفوذ و گسترش شبکه اینترنت در عرصه‌های مختلف زندگی انکار‌ناپذیر است. یکی از پدیده‌های بسیار فراگیری که در چند سال اخیر بر روی شبکه اینترنت به وجود آمده، پیدایش رسانه‌های اجتماعی است. رسانه‌های اجتماعی، زندگی اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده‌اند. گسترش رسانه‌های ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
اثربخشی محتوای الکترونیکی طنزمحور بر یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی

محمد علی رستمی نژاد؛ علی اکبر عجم؛ حسن ضابط

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 75-83

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4034.1982

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از دوره‌های تحصیلی حساس در زندگی هر فرد، دوران تحصیل ابتدایی است. دورانی که نقش بسیار مهمی در زندگی هر فرد بازی می‌کند و موفقیت یا شکست در این دوران تأثیرات بسیار جدی در آینده فرد خواهد داشت. در این میان نقش و اهمیت ریاضی به دلیل ضعف بیشتر دانش‌آموزان در این درس، بیش از سایر دروس احساس می‌شود. به همین علت تدریس این ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
دست‌یابی به اهداف سطوح عالی یادگیری الکترونیک با بازخورد آموزشی جامع (استانداردها و شاخص‌ها)

نوری براری؛ مرتضی رضایی زاده؛ اباصلت خراسانی؛ فرنوش اعلامی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 85-96

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4069.1994

چکیده
  پیشینه و اهداف: جدایی یادگیرنده و مدرس در یادگیری الکترونیکی باعث شده است که بازخورد به‌عنوان پاشنه آشیل و مهم‌ترین چالش در این نوع یادگیری محسوب شود. بااین‌وجود، هنوز دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به چگونگی ایجاد بازخورد بر مبنای اهداف یادگیری بپردازد. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخص‌های بازخورد ...  بیشتر

تکنولوژی آموزشی
بررسی نقش استفاده از نرم‌افزار اصلاح خودکار در یادگیری زبان انگلیسی

مهرک رحیمی؛ علی شهریاری

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 511-520

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4331.2048

چکیده
  پیشینه و اهداف: با گسترش زیرساخت­های فناوری و افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند، استفاده از فناوری‌های نوین و برنامه‌های کاربردی در بین عموم مردم و خصوصاً نسل جوان به‌سرعت رو به افزایش است. استفاده از این برنامه‌های کاربردی نه‌تنها ارتباطات اجتماعی در بستر فضای مجازی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند روند انجام تکالیف و پروژه‌های ...  بیشتر

فناوری آموزش
فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر بازده یادگیری

مهدی معینی کیا؛ عادل زاهدبابلان؛ ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ زهرا بیگدلی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 687-699

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3468.1877

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر حاضر قدرت ابداع و نبوغ بشر فناوری دیگری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) را به ارمغان آورده است. این فناوری، ظرفیت اثرگذاری بسیار گسترده­تری، در مقایسه با فناوری­های گذشته داراست و در عرصه­ی تعلیم و تربیت می­توان با اثرپذیری از این ظرفیت جدید، تحولات سودمندی را در ارکان اجزاء مربوط رقم زد که لازمه­ی ...  بیشتر

بازی های رایانه ای آموزشی
مرور و بررسی پژوهش های حوزه بازی وارسازی در آموزش الکترونیکی

زهرا بتولی؛ فاطمه فهیم نیا؛ نادر نقشینه؛ فخرالسادات میرحسینی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 700-712

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3550.1893

چکیده
  پیشینه و اهداف: باوجود ظهور و پیشرفت فناوری­های نوین و به دنبال آن تغییر روش زندگی در دهه­های اخیر، سیستم‌های آموزش همان روش آموزش سنتی خود را حفظ کرده و خود را مطابق با ویژگی­های نسل دیجیتال تغییر نداده­اند. این در حالی است که ویژگی­های اهالی دیجیتال بر روش­های یاددهی-یادگیری آن­ها نیز مؤثر بوده است. یکی از جدیدترین تحولات ...  بیشتر