فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
1. رابطه‌ی بین مشارکت فعال و پیشرفت تحصیلی در کلاس زبان انگلیسی برخط پس از شیوع کووید 19 در ایران

رضا نجاتی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 623-634

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7757.2571

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش برخط (برخط) به­ عنوان گونه­ ای از آموزش از راه دور و در دهه ­­های گذشته موردتوجه مدیران، استادان، دانشجویان و دیگران بوده است. در شرایط حادث از بیماری همه‌گیر کوید 19، آموزش برخط به یک نیاز تبدیل‌شده است. از جمله عوامل مؤثر در کارآمدی این نوع آموزش مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری است. مشارکت فعال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
2. مقایسه‌ ارزشیابی سه روش آموزش مبتنی بازی، آموزش از طریق کار با نرم‌افزار تخصصی و آموزش سنتی از منظر دانشجویان

مینا رنجبرفرد؛ مهشید زندوکیلی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 635-647

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.4312.2359

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه حضور رایانه­ ها در کلاس­های آموزشی گسترش­ یافته ­است. لذا تهیه­ نرم ­افزارها و بازی­ های مناسب و انجام پژوهش ­هایی برای بررسی تأثیر آن­ها در امر آموزش و مقایسه آن­ها با روش­ آموزش سنتی (حضوری و استفاده از پاورپوینت) ضروری است. بااین­حال، ارزشیابی روش آموزش مبتنی بر بازی و روش­ آموزش از طریق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
3. بررسی اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی

نجف طهماسبی پور؛ فریده حمیدی؛ زهرا کاظمی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 649-656

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5508.2479

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نهم بود.روش‌ها‌: این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه مورد نظر، دانش‌آموزان سال سوم دوره اول متوسطه (نهم) دبیرستان دولتی پروین اعتصامی شهرستان الیگودرز بود که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
4. تأثیر بازی‌وارسازی در فرآیند آموزش و یادگیری مدیریت تعارض

سید علی فارغ؛ یاسمن صفاری؛ میلاد جعفری سیسی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 657-672

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.5672.2278

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از اجزای جدانشدنی زندگی بشر است. در حال حاضر، کتاب‌ها و رسانه‌های آموزشی تک بعدی موجود در آن‌ها همچون تصاویر، نمودارها، تابلوها و موارد مشابه در این حوزه نقشی محوری دارند. بازی‌وارسازی به عنوان پدیده‌ای نوین و بالقوه فرصت جدیدی را به محدوده فن‌آوری‌های آموزشی اضافه می‌کند که در آن مفاهیم آموزشی به‌وسیله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
5. بررسی نقش میانجی سواد اطلاعاتی در رابطه بین مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی کارآفرینانه

محمد امین قشمی؛ فخرالسادات نصیری

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 673-682

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.5407.2219

چکیده
  پیشینه و اهداف: ترقی و توسعه یک کشور، بیش از هر چیز وابسته به منابع انسانی آن است. نیروی انسانی است که با قدرت اندیشه و بهره ­گیری بهینه از منابع مادی، موجبات ترقی جامعه می­شود. این موارد موجب شده که سیاست­گذاران و اندیشمندان مفهوم کارآفرینی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا آنجا که آخرین الگوی توسعه، توسعه برخاسته از کارآفرینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
6. تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی و فناوری اطلاعات در بهبود یادگیری ریاضیات دانش آموزان دوره دوم متوسطه

سیده محبوبه سیدعلیان؛ کیوان صالحی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 683-694

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6700.2450

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانش و مهارت در ریاضیات به­ عنوان یکی از مهارت­ های فردی بسیار ضروری برای زندگی، در جوامع مدرن محسوب می‌شود. به­ همین ­دلیل، ریاضیات به­ عنوان یک رشته­ اصلی در آموزش و پرورش دیده می­شود. یکی از معضلات امروز در عرصه­ آموزش و پرورش، کاهش علاقه­ دانش­آموزان به یادگیری، به­ ویژه در دروسی چون ریاضی است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
7. امکان سنجی کاربرد روش‌های نوین تدریس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیدگاه مدیران و کارکنان

محمد مجدم؛ زهره خوش نشین؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ علی نجفی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 695-706

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6466.2402

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهش سازمان‌ها و شرکت‌ها برای دست‌یابی به بازارهای بزرگ جهانی آنها را بر آن داشته است که اثربخش­ ترین و کارآمدترین روش‌ها را برای این هدف به‌کارگیرند. یکی از این روش‌ها، روش‌های نوین تدریس برای کارکنان است، که در پژوهش حاضر به منظور امکان‌سنجی کاربرد روش‌های نوین تدریس در شرکت صنایع ملی پتروشیمی به‌منظور بهره‌مندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
8. طراحی و اعتباریابی الگوی بهبود کیفی آموزش و اشتغال‌زایی (مطالعه موردی: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شهر تهران)

زهراسادات منتظری؛ رضا آقاموسی؛ عبدا... نعامی؛ عادل فاطمی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 707-721

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7180.2506

چکیده
  پیشینه و اهداف: مفهوم آموزش در سال‌های اخیر موردتوجه همه متصدیان امور سازمان بوده است و همگان در مورد ضرورت طراحی و اجرای راهبردهای مؤثر و کاربردی آموزشی اتفاق‌نظر دارند؛ اما آنچه مهم است تدوین یک الگوی منسجم و یکپارچه اثربخش و شناسایی عوامل مؤثر در سیستم آموزش است که بتوان با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده آموزش‌های مطلوب و اثربخشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
9. طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده از یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجاز در جهت توسعۀ حرفه‌ای دانشجو معلمان

صادق حامدی نسب؛ محسن آیتی؛ محمد علی رستمی نژاد؛ فرهاد سراجی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 723-742

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7157.2504

چکیده
  پیشینه و اهداف: در چند سال اخیر سایت­ ها و نرم‏افزارهای شبکه­ های اجتماعی به‌عنوان یکی از بانفوذترین پدیده ­ها در بین فناوری ­های جدید تبدیل‌شده­ است. یادگیری‌های دانشجومعلمان و توسعۀ حرفه‌ای آن‌ها نیز در این بستر به‌صورت رسمی و غیررسمی اتفاق می‎‌افتد. در این راستا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
10. پدیدارشناسی تجربیات زیسته معلمان در مورد چالشهای برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت آموزش‌وپرورش

افسانه حبیبی آذر؛ جواد کیهان؛ بهنام طالبی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 743-756

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7507.2546

چکیده
  پیشینه و اهداف: وجود معلمانی شایسته، متبحر و برخوردار از توانمندی حرفه­ای و آموزشی بالا، برای انجام آموزش ­های باکیفیت بسیار ضروری و حیاتی است. در این راستا، برنامه­ های توسعه حرفه­ای و دوره­ های آموزشی مادام ­العمر و مستمر در قالب­های مختلف من جمله دوره­ های آموزشی ضمن خدمت، برای معلمان برگزار می­شود. علی‌رغم اهمیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
11. توسعه‌ اکوسیستم‌های کارآفرینی دانشگاه برمبنای تقویت استارت آپ‌های فناورانه

الهه معصومی؛ محمد صالحی؛ مریم تقوایی یزدی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 757-776

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7450.2539

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروز باتوجه به ظرفیتِ اقتصادهای در حال توسعه، استارت آپ‌های فناورانه به‌عنوان کسب و کارهای نوپا، نقش مهم و قابل‌توجهی را به‌خصوص در عرصه کارآفرینی ایفا می‌نمایند، اما به‌دلیل عدم وجود بسترهای مناسب چه از منظر اجتماعی در بُعد آموزش و فرهنگ و چه از منظر اقتصادی دارای ریسک‌های زیادی می‌باشند و این باعث می‌شود تا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
12. بررسی مؤلفه‌های موفقیت تولید و اشتراک محتوای آموزشی در اینستاگرام بر اساس تحلیل تعامل انسان و اطلاعات

محسن نوکاریزی؛ فاطمه تقی پناهی؛ محمد حسین دیانی

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 777-792

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3938.1961

چکیده
  پیشینه و اهداف: تغییر رویکرد کاربران در جستجو و دستیابی به اطلاعات، از جمله محتوای آموزشی، از روش­های سنتی به استفاده از قابلیت ­های شبکه ­های اجتماعی، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران حوزة تعامل انسان و اطلاعات قرار گرفته است. همچنین دسترس پذیری، کاربردپذیری، توانایی جذب مخاطب و ارائه محتوای مفید، شخصی­ سازی شده و قابل اعتماد؛ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
13. دیدگاه معلمین و دانشآموزان پیرامون استفاده از فناوری آموزشی در درس تربیتبدنی

امیر دانا؛ سعید قربانی؛ اعظم فتحی زادان

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 793-800

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4042.1986

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد فناوری و بهره ­مندی از این دانش، در آموزش تربیت­ بدنی در بین محققین علم ورزش در حال افزایش می­ باشد. اگرچه استفاده از شیوه­ های نوشتاری اولین گام در نفوذ فناوری در آموزش تربیت ­بدنی می ­باشد، با پیدایش رایانه و ظهور فناوری ­های جدید، نحوه آموزش رسانه­ای کاملا پیشرفت کرده و سبب ایجاد تعامل بین یادگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط یادگیری
14. مطالعۀ فراهم‌سازی‌‌های یادگیری کودکان در محیط‌های شهری و روستایی شهرستان‌های مشهد و شیروان

اسماعیل ضرغامی؛ سیدمحمد بهروز

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 801-814

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.4483.2072

چکیده
  پیشینه و اهداف: چشم‌اندازهای علمی میان‌رشته‌ای یادگیری را به مثابه بخشی از فرایند شکل دادن به فیزیولوژی، ریخت‌شناسی و رفتار فرد در محدوده‌ی مرزهای ذات زیستی ارگانیسم، برای تطبیق یافتن با محیط تعریف کردند. که برای کودکان جوامع پیش‌ازمدرن به واسطۀ بازی، کاوش و مشارکت در زمینه‌های بامعنای اجتماعی، در طول دورۀ مدید پیش از بلوغ رخ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط یادگیری
15. بررسی کیفیت فرایند آموزش درس مقدمات طراحی معماری (2) در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

الهام کاظمی؛ حسن ستاری ساربانقلی؛ رحمت محمدزاده؛ افرا غریب پور

دوره 15، شماره 4 ، پاییز 1400، صفحه 815-835

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4830.2124

چکیده
  پیشینه و اهداف: اهمیت فرایند آموزش دروس مقدمات طراحی معماری امری بدیهی است. بر همین اساس قبل از آموزش دروس طراحی معماری، گذراندن دروس مقدمات طراحی معماری پایه پیشنهاد شده است، تا دانشجویان قبل از ورود به دروس طراحی معماری با مؤلفه‌های مورد نیاز برای این دروس، آشنا شوند. در این میان درس مقدمات طراحی معماری2 بیشتر با آموزش مفاهیم معماری ...  بیشتر