فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
1. آموزش الکترونیکی ریاضی مبتنی بر حل مسئله با طراحی نرم‌افزار جدید و بررسی تأثیر آن بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم

محمد جعفرآبادی آشتیانی؛ منصور نعمانوف

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 207-222

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6376.2389

چکیده
  پیشینه اهداف: ازآنجایی‌که روش آموزش مبتنی بر حل مسأله  روشی کارا، پذیرفته‌شده و دانش‌آموز محور می‌باشد و در این روش یادگیرنده در کل فرآیند آموزش و یادگیری فعال است، روشی مناسب برای آموزش مفاهیم ریاضی است. بااین‌حال پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند که اجرای این روش به شیوه سنتی با محدودیت‌های جدی نظیر کمبود منابع مالی، کمبود زمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
2. تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دوره‌های آموزش مجازی

اسماعیل جعفری؛ نسرین همایونی بخشایش؛ جمیله علم الهدی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 222-238

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5291.2199

چکیده
  پیشینه اهداف: امروزه، آموزش مجازی به‌عنوان یکی از کاربردهای مهم فن‌آوری‌های جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح و فعالیت‌های گسترده‌ای در این راستا آغاز گردیده است این امکان می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد توجه برای پر کردن خلأهای آموزشی، در نبود دسترسی به آموزش حضوری و در نهایت ارتقای عدالت آموزشی برای افراد در مناطق روستایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
3. بررسی تاثیر استفاده از مربی مجازی در شبیه ساز هوشمند آموزش قوانین رانندگی بر عملکرد یادگیری

یونس سخاوت؛ فرشته علیزاده؛ صمد روحی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 239-248

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6429.2396

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری واقعیت مجازی به­عنوان ابزاری مؤثر در آموزش مهارت­ها و مفاهیم مختلف شناخته شده ­است. آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از طریق رویکردهای نوین، امری ضروری برای کنترل و به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از مشکلات رانندگی است. طی سال­های اخیر عنصر مربی مجازی، جهت افزایش تعامل و بهبود یادگیری آموزندگان به سیستم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
4. بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان و دانشجو‌معلمان در حوزه استدلال تناسبی با تمرکز بر فعالیت آموزش حل مسأله‌ در گونه‌های معنایی

افسانه پورنگ؛ نسیم اصغری؛ احمد شاهورانی سمنانی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 249-260

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.5939.2311

چکیده
  پیشینه و اهداف: استدلال تناسبی، پیش در‌آمد تفکر تابعی و ابزاری قدرتمند در جهت توسعه تفکر جبری است که مستلزم درک دانش‌آموزان از رابطه تابعی میان فضاهای اندازه می‌باشد. توانایی بازشناسی و تشخیص شباهت ساختاری و مقایسه های ضربی در فرایند استدلال تناسبی ، پایه ی جبر و ریاضیات پیشرو می باشد مفهوم تناسب و استلزام‎های توسعه تفکر تناسبی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
5. مطالعه انگیزه ها و نحوه استفاده معلمان از شبکه های اجتماعی

فرهاد سراجی؛ رضا مالمیر؛ حامد عباسی کسانی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 261-275

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6566.2414

چکیده
  پیشینه و اهداف: کاربران با انگیزه­های متفاوت وارد شبکه­های اجتماعی می‌شوند و نحوه مشارکت آن­ها نیز در شبکه­های اجتماعی از هم متفاوت است. معلمان به‌عنوان کاربر شبکه­های اجتماعی با اهداف و انگیزه­های گوناگون، شیوه مختلفی را برای مشارکت در این شبکه­ها برمی­گزینند.  لذا پژوهش حاضر با تأکید بر نقش انگیزه­ها در نحوه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ترجمه ماشینی
6. طراحی سیستم مترجم مبتنی بر آواتار زبان فارسی به زبان اشاره فارسی

محبوبه شمسی؛ مرضیه دیوانی؛ عبدالرضا رسولی کناری

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 277-290

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6747.2446

چکیده
  پیشینه و اهداف:زبان اشاره یک زبان دیداری است که از شکل‌های دست، بیان چهره‌ای ژست‌ها و زبان بدنی جهت برقراری ارتباط استفاده می‌کند. مطالعات زبان‌شناختی نشان داده‌اند که زبان‌های اشاره هم‌چون زبان‌های گفتاری، طبیعی و برطرف‌کننده‌ نیاز ارتباطی گویشوران خود هستند. زبان اشاره نه یک زبان واحد است که جهانی باشد و نه هر کشوری زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
7. ارزیابی اثربخشی شیوه های استفاده از محرک های بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان معماری

محمدعلی اشرف گنجوئی؛ حمید ندیمی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 291-304

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5028.2156

چکیده
  پیشینه و اهداف: در فرایند طراحی، تصاویر به عنوان محرک بصری ابزار مهمی در رسیدن به ایده­های خلاق طراحی هستند. این موضوع باعث شده تا در حوزه فناوری آموزش، مطالعات وسیعی در خصوص روش­های استفاده از محرک­های بصری به عنوان ابزاری آموزشی انجام شود. از آنجا که محرک می‌تواند بر اساس نوع تشابه با مسأله طراحی و کیفیت(واضح، مبهم) تقسیم‌بندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
8. رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه و کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز

مریم حسین زاده نباتی؛ فیروز محمودی؛ یوسف ادیب

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 305-319

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6655.2428

چکیده
  پیشینه و اهداف: توسعه نگرش مثبت نسبت به موضوع مورد مطالعه، یکی از اهداف آموزشی شایع امروز است. معلمان و همچنین والدین معتقدند که نگرش دانش ­آموز نسبت به موضوع درسی بر موفقیت دانش ­آموز در مدرسه تأثیر می گذارد. ادراکات دانش‌آموزان متوسطه در مورد یادگیری فناوری ممکن است تصمیم آنها را برای تحصیل در رشته دانشگاهی و کار در زمینه علم، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
9. شناسایی مؤلفه‌های ارزشیابی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تهران

فاطمه نارنجی ثانی؛ جواد پورکریمی؛ سمانه حجازی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 321-337

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6130.2336

چکیده
  پیشینه اهداف: یادگیری الکترونیکی ضرورت جامعه اطلاعاتی و یکی از شرایط اصلی برای تحقق هدف برنامه چهارم توسعه کشور (توسعه مبتنی بر دانایی) است.  در برنامه ی مذکور به دانشگاه ها اجازه داده شده است که به  منظور پاسخگویی مناسب به افزایش تقاضا برای ورود به نظام آموزش عالی از یک سو و دسترسی به فرصت های برابر آموزشی و ارتقای پوشش جمعیت دانشجویی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
10. بررسی میزان اثربخشی لغت‌نامه الکترونیکی بر فراگیری واژگان زبان‌آموزان با رویکرد فراتحلیل

وحیده سادات واحدی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 339-349

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6723.2441

چکیده
  پیشینه و اهداف: گنجاندن مجموعه متنوعی از برنامه های یادگیری زبان از طریق کامپیوتر در کلاس های آموزش زبان در طی پنج دهه اخیر سبب گردیده است تا اهمیت یافتن پاسخ روشن به سوالاتی نظیر اینکه تا چه میزان و تحت تاثیر کدام متغیرهای تعدیل کننده برنامه های یادگیری زبان از طریق کامپیوتر می توانند نتایج موثرتری در مقایسه با آموزش های سنتی زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
11. تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه‌ای منطقه 8 (مازندران، گلستان و سمنان)

علی اصغر الیاسی؛ محمد صالحی؛ رضا یوسفی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 351-364

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.4875.2130

چکیده
  پیشینه و اهداف:هدف این پژوهش، تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی‌وحرفه­ای منطقه 8 (استان‌های مازندران، گلستان و سمنان) می‌باشد. پژوهشگر در پژوهش حاضر با توجه به بررسی پژوهش‌ها و مطالعات گذشته از جمله عطایی و همکاران(1396) که به این نتیجه رسیدند که  به‌کارگیری شاخص‌های دانشگاه‌های کارآفرین در چارت سازمانی و آموزشی دانشگاه‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت معلم
12. تبیین اهداف برنامه درسی مبتنی بر تربیت معلم پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان

حسین عابدینی علوی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ محمد رضا نیستانی؛ محمد جواد لیاقت دار

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 395-408

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6409.2391

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف از آموزش معماری، آماده‌سازی ‌‌‌‌فارغ‌التحصیلان ‌این رشته برای کارایی عمومی ‌در ‌این زمینه است. این در حالی است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان معماری که جذب بازار کار می‌شوند، شکافی عمیق میان آنچه در دانشکده آموخته‌‌اند و آنچه در فعالیت حرفه‌ای انجام می‌شود، مشاهده می‌کنند.در‌ این تحقیق، ‌‌ارزیابی دامنه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
13. ارزیابی ارتباط آموزش و کار حرفه‌ای در رشته‌ معماری

صبا حجازی؛ مینو شفایی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 365-378

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6535.2412

چکیده
  پیشینه و اهداف: توانایی ‌فضایی به دلیل کاربرد آن در زندگی روزمره و جایگاه آن در علوم و مهندسی اهمیتی ویژه دارد. در دهه­های اخیر مطالعات زیادی در مورد توانایی فضایی در حوزه­ آموزش ریاضی صورت گرفته است. بخشی از این مطالعات در حوزه­ی ریاضیات مدرسه­ای بوده و در آن بر اهمیت جایگاه توانایی فضایی در فرآیند آموزش ریاضی مدرسه‌ای تأکید ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
14. بررسی توانایی‌فضایی دانش‌آموزان دختر و پسر در پایه‌های دهم و یازدهم با توجه به عامل‌های تجسم فضایی، دوران‌ذهنی و جهت‌یابی فضایی

ابراهیم ریحانی؛ فرج اله قاسمی؛ زهرا رحیمی

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 379-394

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6461.2404

چکیده
  پیشینه و اهداف:از آغاز  قرن حاضر تغییرات شگرفی در آموزش و پرورش و جامعه صورت گرفته است. از این تغییرات می‌توان به تغییر جامعه صنعتی به جامعه دانش بنیان، تغییر در فناوری اطلاعات و اطلاعات جدید در حوزه‌های مختلف علمی و تغییر در مشاغل اشاره کرد. در نتیجه آموزش و پرورش با توجه به سطح انتظارات جامعه و برون‌دادهای آن با کاستی‌های زیادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی عدالت آموزشی
15. سنجش درجه‌توسعه‌یافتگی و محرومیت آموزشی شهرستان‌های استان سیستان‌وبلوچستان

مجید کریم زاده؛ بهزاد کریم زاده

دوره 15، شماره 2 ، بهار 1400، صفحه 409-418

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.2813.1722

چکیده
  پیشینه و اهداف:بخش آموزش و شاخص­های آن، به عنوان یکی از مهم­ترین مؤلفه‌های بعد اجتماعی توسعه پایدار، با ایفای نقش اساسی و سرنوشت‌ساز خود در روند توسعه همه­جانبه، نقش بسیار کلیدی و محوری داشته و شرط لازم برای رسیدن به توسعه جوامع است. آموزش همواره دغدغه دولت­ها در دست‌یابی به توزیع عادلانه امکانات و تخصص‌ها بوده است و به همین ...  بیشتر