مقاله پژوهشی
آموزش زبان انگلیسی
اسماعیل علی سلیمی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، لزوم به کارگیری ارتباط غیر کلامی و استفاده از حرکات و حالات بدنی در فرآیند یادگیری و آموزش زبان دوم است. برقراری ارتباط میان افراد به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات، احساسات و عقاید به کار میرود که دو مؤلفهی کلامی و غیر کلامی را در بر میگیرد. زبان جزء لاینفک ارتباط کلامی به شمار میآید و این در حالیست که ارتباط ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، لزوم به کارگیری ارتباط غیر کلامی و استفاده از حرکات و حالات بدنی در فرآیند یادگیری و آموزش زبان دوم است. برقراری ارتباط میان افراد به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات، احساسات و عقاید به کار میرود که دو مؤلفهی کلامی و غیر کلامی را در بر میگیرد. زبان جزء لاینفک ارتباط کلامی به شمار میآید و این در حالیست که ارتباط غیر کلامی مشتمل بر رفتارهایی است که به طور غیر مستقیم از زبان بدن دریافت میشود. در این تحقیق 60 نفر از میان صد زبانآموز یک مؤسسه خصوصی انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل شده براساس نمونهگیری تصادفی تقسیم شدند. به هر دو گروه، 15 واژه آموزش داده شد، تدریس گروه تجربی بر اساس بهرهگیری از حرکات بدن و تصاویر مرتبط بود در حالیکه تدریس گروه کنترل شده با استفاده از ارتباطات کلامی و تصاویر مرتبط در طول 6 جلسه، در یک ماه انجام شد. پس از تدریس، شرکتکنندگان در هر دو گروه به طور شفاهی مورد سنجش قرار گرفتند تا میزان پیشرفت آنها بررسی شود. یافتهها حاکی از تفاوت قابل توجه میان دو گروه و تفوق گروه تجربی بر گروه کنترل شده است. همچنین پرسشنامهای بر اساس مقیاس لیکرت میان شرکتکنندگان توزیع شد، سپس اطلاعات حاصل از جمعآوری و با استفاده از نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به علاوه میانگین نمره شرکتکنندگان نشانهی نگرش مثبت آنها به استفاده از ارتباط غیر کلامی در یادگیری زبان دوم بود.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
طاهره یعقوبی؛ محمد ابویی اردکان؛ فاطمه گوینده نجف آبادی
چکیده
امروزه دانشآموزان به عنوان بومیان دیجیتال در شبکههای اجتماعی، سایتهای اجتماعی، وبلاگنویسی و دیگر کاربردهای وب 2 فعال هستند، در حالی که به نظر میرسد دبیران به عنوان مهاجران دیجیتال نسبت به آنان از تمایل کمتری برای استفاده از این فناوریها برخوردارند. با توجه به شکاف آشکار بین بومیان و مهاجران دیجیتال، و با ...
بیشتر
امروزه دانشآموزان به عنوان بومیان دیجیتال در شبکههای اجتماعی، سایتهای اجتماعی، وبلاگنویسی و دیگر کاربردهای وب 2 فعال هستند، در حالی که به نظر میرسد دبیران به عنوان مهاجران دیجیتال نسبت به آنان از تمایل کمتری برای استفاده از این فناوریها برخوردارند. با توجه به شکاف آشکار بین بومیان و مهاجران دیجیتال، و با توجه به مزایای غیر قابل انکار بهکارگیری ابزار فوق برای تدریس یا کمک تدریس که منجر به ایجاد همکاری، به اشتراکگذاری و انتقال دانش و اطلاعات میشود، لازم است عواملی که باعث پذیرش و بهکارگیری این فناوری از سوی دبیران میشود شناسایی شود تا بر اساس آن سیاستگذاری درستی توسط متولیان امر در حوزه آموزش و پرورش صورت گیرد. لذا این تحقیق با کمک نظریه پذیرش فناوری 3 که در سال 2008 در ارتباط با فناوری اطلاعات بیان شد به بررسی این عوامل میپردازد. این کار از طریق انجام مطالعه توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و دادهها با استفاده از پرسشنامه در بین نمونه آماری 340 نفر از دبیران متوسطه شهر اصفهان جمعآوری شده است. جهت تحلیل فرضیات پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و از نرمافزار Lisrel استفاده شده است. نتایج نشان میدهد درک استفاده راحت و آسان از این فناوری بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری وب 2 توسط دبیران دارد. حمایت همکاران، پشتیبانی سازمانی و خوداتکایی نسبت به رایانه به صورت مثبت و اضطراب از رایانه به صورت منفی عواملی هستند که استفاده آسان را تحت تأثیر قرار میدهند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- تربیت معلم
فرهاد سراجی؛ رضا موحدی؛ منیر سیاحت خواه
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاههای مجازی ایران با مهارتهای تدریس در این دورههاست. مدرسان مجازی برای تدریس اثربخش در محیط مجازی به مهارت های متنوعی نیاز دارند که با توجه به ویژگیهای این محیط، غالبا با مهارتهای تدریس در محیط حضوری تفاوت دارند. در این پژوهش مدل واسطه الکترونیکی سالمن (2004) به عنوان مدل ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاههای مجازی ایران با مهارتهای تدریس در این دورههاست. مدرسان مجازی برای تدریس اثربخش در محیط مجازی به مهارت های متنوعی نیاز دارند که با توجه به ویژگیهای این محیط، غالبا با مهارتهای تدریس در محیط حضوری تفاوت دارند. در این پژوهش مدل واسطه الکترونیکی سالمن (2004) به عنوان مدل مبنا مد نظر گرفته است و برای تهیه پرسشنامه محقق ساخته علاوه بر این مدل، از پیشینه پژوهشهای مرتبط نیز استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش با استفاده نمونهگیری چندمرحلهای صورت گرفته و از سه دانشگاه مجازی مهر البرز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی سهند تعداد 387 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در پژوهش شرکت کردهاند. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t تک نمونهای صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدرسان دانشگاههای مجازی از نه مهارت مورد نیاز برای تدریس در دورههای مجازی در هشت مهارت؛ اداره و طراحی فرآیند آموزش، تسلط بر نرمافزارها و پشتیبانی فناورانه، ترغیب دانشجویان به تأمل، ارزشیابی فرآیند یادگیری، بیان اهداف و چارچوب کلی دروس، طراحی فعالیتهای یادگیری و ارائه بازخورد و ملاحظه تفاوتهای فردی وضعیت مناسبی ندارند. همچنین آزمون کروسکال والیس نشان داد که بین این سه دانشگاه از لحاظ میزان برخورداری از مهارتهای تدریس مجازی تفاوت وجود دارد.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
مسعود هادیان دهکردی؛ محمدجواد اسلام پور؛ ابراهیم ریحانی
چکیده
در رویکردهای جدید یاددهی-یادگیری بر یادگیری معنادار در مقابل با یادگیری طوطیوار تأکید میشود. پس ارزیابی و ارزشیابی به عنوان جزئی تفکیک ناپذیر از فرایند آموزش نیز باید متناسب بارویکردهای جدید آموزشی تغییر کند. از جمله ابزارهای نوین برای ارزیابی و ارزشیابی دانش مفهومی، نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی نموداری شامل مفاهیم ...
بیشتر
در رویکردهای جدید یاددهی-یادگیری بر یادگیری معنادار در مقابل با یادگیری طوطیوار تأکید میشود. پس ارزیابی و ارزشیابی به عنوان جزئی تفکیک ناپذیر از فرایند آموزش نیز باید متناسب بارویکردهای جدید آموزشی تغییر کند. از جمله ابزارهای نوین برای ارزیابی و ارزشیابی دانش مفهومی، نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی نموداری شامل مفاهیم یا اصطلاحاتی است که درون دایره یا اشکال هندسی دیگر قرار میگیرند و توسط خطوط و عبارات اتصالی تحت رابطهای معنادار به هم وصل میشوند. نقشه مفهومی ابزار مفیدی برای آموزش، طراحی برنامه آموزشی، ارزیابی و ارزشیابی یادگیری است. در این تحقیق به کمک نقشه مفهومی، درک 25 دانشجوی سال سوم رشته دبیری ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی از مفهوم حد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. پس از آشنایی دانشجویان با نقشه مفهومی در طی سه مرحله، دانشجویان به صورت انفرادی، گروهی و گروهی همراه با استفاده از نرمافزار به رسم نقشه مفهومی "حد" پرداختند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در هر مرحله نسبت به مرحله قبل بدفهمیها و اشتباهات کاهش یافتند، ارتباطهای عرضی وطولی دقیقتر، بیشتر و پیچیدهتر شدند. برخی از بدفهمیهای دانشجویان که از این طریق شناسایی شد عبارتند از: 1) تعریف حد در یک نقطه که بعضی از دانشجویان فکر میکردند نقطه باید در دامنه تعریف تابع باشد. 2) بعضی از آنها حد را برای واگرایی دنبالهها میدانستند. 3) بیان نکردن تمام مجانبها به کمک حد. شناسایی این بدفهمیها در دانشجویان با استفاده از ابزارهای مرسوم ارزشیابی ممکن نبود. علاوه بر این، با استناد به استاندارد پیوندها و اتصالات در آموزش، بیشتر شدن ارتباطات بیانگر درک مفهومی عمیقتر از مفهوم است. نتایج این تحقیق میتواند مبنایی برای تجدید نظر در شیوههای ارزشیابی و ارتقا کیفیت طراحیهای آموزشی باشد.
مقاله پژوهشی
روانشناسی فناوری آموزش
علی ربیعی؛ زهرا نظریان
چکیده
یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است. با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضا برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از یکسو و مشکلات اقتصادی دولت از سوی دیگر، مسأله «کارآفرینی» اهمیت ویژهای یافته است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی و ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی ...
بیشتر
یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است. با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضا برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از یکسو و مشکلات اقتصادی دولت از سوی دیگر، مسأله «کارآفرینی» اهمیت ویژهای یافته است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی و ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی (ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت، کنترل درونی، میل به استقلال و خلاقیت) دانشجویان دانشگاه پیام نور شکل گرفته است. در این مطالعه از 450 نفر از دانشجویان این دانشگاه در تهران خواسته شد تا به سؤالات پرسشنامهای با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 و شیوه لیکرت پاسخ گویند. نتایج مطالعه نشان میدهد که میان خلاقیت و استقلالطلبی دانشجویان و تمایل آنها به کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد؛ ریسک پذیری در دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن و در مقابل کانون کنترل درونی و استقلال طلبی در دانشجویان زن به طور معناداری از دانشجویان مرد بیشتر است. انگیزه پیشرفت، کانون کنترل درونی و استقلالطلبی در دانشجویان علوم پایه و مهندسی به طور معناداری بیشتر از دانشجویان علوم انسانی و خلاقیت در دانشجویان غیر شاغل به طور معناداری بیشتر از دانشجویان شاغل است. کانون کنترل درونی و انگیزه پیشرفت در دانشجویانی که دوره آموزشی کارآفرینی گذراندهاند به طور معناداری بیشتر از دانشجویانی است که دوره آموزشی کارآفرینی را نگذراندهاند و فعالیتهای آموزشی دانشگاه با مؤلفههای خلاقیت و انگیزه پیشرفت مرتبط است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
لیلا جوکار؛ محمدرضا فدایی
چکیده
در میان تنوع وگوناگونی حوزههای تعلیمی، ریاضیات بهعنوان یک موضوع محوری، از جنبههای مختلف مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است، اما ماهیت انتزاعی آن، سبب گردیده تا اغلب تصور شود ریاضیات و کلاسهای درسی آن با ارزشها ارتباطی ندارند. در پژوهش حاضر ضمن بررسی و معرفی ارزشها در ریاضیات و آموزش ریاضی، میزان گرایش معلمان ریاضی ...
بیشتر
در میان تنوع وگوناگونی حوزههای تعلیمی، ریاضیات بهعنوان یک موضوع محوری، از جنبههای مختلف مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است، اما ماهیت انتزاعی آن، سبب گردیده تا اغلب تصور شود ریاضیات و کلاسهای درسی آن با ارزشها ارتباطی ندارند. در پژوهش حاضر ضمن بررسی و معرفی ارزشها در ریاضیات و آموزش ریاضی، میزان گرایش معلمان ریاضی دوره متوسطه به ارزشهای مختلف ریاضیات و ارتباط آن با روش تدریس آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. جمعآوری دادههای این پژوهش، از طریق پرسشنامهای که 53 نفر از معلمان ریاضی دوره متوسطه شهرستان فسا تکمیل کردهاند صورت گرفت. نتایج حاصل بیانگر آن است که از دیدگاه دبیران ریاضی منطقگرایی، به عنوان یکی از ارزشهای ریاضیات، بیشترین جذابیت را دارد اما فعالیتهایی که در کلاسهای درس انجام میدهند مبتنی بر ترویج ارزش کنترل است. همچنین بین اولویت ارزشی دبیران و روش کار آنان، بهجز در ارزش کنترل، رابطه ی معناداری وجود ندارد.
مقاله پژوهشی
آموزش علوم
حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ رضا ارجمندی؛ فرزام بابایی سمیرمی
چکیده
شکلگیری نگرش و ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز میگردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودکهای شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواریها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را ...
بیشتر
شکلگیری نگرش و ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز میگردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودکهای شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواریها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیهی مهدکودکهای شهر مشهد تشکیل میدهد که در مجموع شامل 322 مهدکودک است. در روش تجزیه و تحلیل بصری، ابتدا از هر نقاشی دیواری تفسیری کلی ارائه میدهد. سپس آن را با همه مفاهیم موجود در جدول تحلیل محتوا میسنجد، هر نقاشی دیواری میتواند مجموعهای از مفاهیم را در بر داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که به مفاهیم زیست محیطی در بین نقاشی دیواری مهدکودکها، کم توجهی شده است. بیشترین موضوعات انتخابی برای نقاشی دیواری در مهدکودکها، مربوط به (رابطه دوستانه با طبیعت) و کمترین موضوعات مربوط به بحثهای (خودداری از آلوده کردن محیط زیست) است. مجموع فراوانی مفاهیم زیستمحیطی تحلیل شده در نقاشی دیواریهای شهر مشهد 2017 مورد بوده است که به طور کلی 2/27 درصد از محتوای نقاشی دیواری مهدکودکها را شامل میشود. این نتایج علاوه بر رصد جایگاه نقاشی دیواری مهدکودکها، رویکردی جدید در امر آموزش محیط زیست به کودکان را نیز تعمیمپذیر خواهد کرد.