فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی آموزش زبان انگلیسی
نگرش زبان آموزان به واژگان انگلیسی و درک آنها با بهره گیری از ارتباط غیر کلامی

اسماعیل علی سلیمی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 221-229

https://doi.org/10.22061/tej.2014.7

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر، لزوم به کارگیری ارتباط غیر کلامی و استفاده از حرکات و حالات بدنی در فرآیند یادگیری و آموزش زبان دوم است. برقراری ارتباط میان افراد به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات، احساسات و عقاید به کار می­رود که دو مؤلفه­ی کلامی و غیر کلامی را در بر می­گیرد. زبان جزء لاینفک ارتباط کلامی به شمار می­آید و این در حالیست که ارتباط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری وب 2 از دیدگاه دبیران متوسطه بر اساس مدل پذیرش فناوری3

طاهره یعقوبی؛ محمد ابویی اردکان؛ فاطمه گوینده نجف آبادی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 231-244

https://doi.org/10.22061/tej.2014.9

چکیده
  امروزه دانش­آموزان به ­عنوان بومیان دیجیتال در شبکه­های اجتماعی، سایت­های اجتماعی، وبلاگ­نویسی و دیگر کاربرد­های وب 2 فعال هستند، در حالی که به نظر می­رسد دبیران به ­عنوان مهاجران دیجیتال نسبت به آنان از تمایل کمتری برای استفاده از این فناوری­ها برخوردارند. با توجه به شکاف آشکار بین بومیان و مهاجران دیجیتال، و با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاه های مجازی از مهارت های تدریس در این دوره ها

فرهاد سراجی؛ رضا موحدی؛ منیر سیاحت خواه

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 245-257

https://doi.org/10.22061/tej.2014.10

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاه­های مجازی ایران با مهارت­های تدریس در این دوره­هاست. مدرسان مجازی برای تدریس اثربخش در محیط مجازی به مهارت های متنوعی نیاز دارند که با توجه به ویژگی­های این محیط، غالبا با مهارت­های تدریس در محیط حضوری تفاوت دارند. در این پژوهش مدل واسطه الکترونیکی سالمن (2004) به عنوان مدل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
ارزیابی درک دانشجویان ریاضی از مفهوم حد به کمک نقشه مفهومی

مسعود هادیان دهکردی؛ محمدجواد اسلام پور؛ ابراهیم ریحانی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 259-268

https://doi.org/10.22061/tej.2014.11

چکیده
  در رویکردهای جدید یاددهی-یادگیری بر یادگیری معنادار در مقابل با یادگیری طوطی­وار تأکید می­شود. پس ارزیابی و ارزش­یابی به عنوان جزئی تفکیک ­ناپذیر از فرایند آموزش نیز باید متناسب بارویکردهای جدید آموزشی تغییر کند. از جمله ابزارهای نوین برای ارزیابی و ارزش­یابی دانش مفهومی، نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی نموداری شامل مفاهیم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
بررسی قابلیت های کارآفرینی و میزان اثربخشی نظام آموزشی بر افزایش آن در دانشجویان دانشگاه پیام نور

علی ربیعی؛ زهرا نظریان

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 269-281

https://doi.org/10.22061/tej.2014.12

چکیده
  یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی کشور، پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است. با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضا برای ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی از یک‌سو و مشکلات اقتصادی دولت از سوی دیگر، مسأله «کارآفرینی» اهمیت ویژه‌ای یافته است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی و ارزیابی قابلیت­های کارآفرینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی میزان توجه معلمان ریاضی دوره متوسطه به ارزش‌های ریاضیات در کلاس‌های درس ریاضی

لیلا جوکار؛ محمدرضا فدایی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 283-296

https://doi.org/10.22061/tej.2014.13

چکیده
  در میان تنوع و­گوناگونی حوزه­های تعلیمی، ریاضیات به­عنوان یک موضوع محوری، از جنبه­های مختلف مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است، اما ماهیت انتزاعی آن، سبب گردیده تا اغلب تصور شود ریاضیات و کلاس­های درسی آن با ارزش­ها ارتباطی ندارند. در پژوهش حاضر ضمن بررسی و معرفی ارزش­ها در ریاضیات و آموزش ریاضی، میزان گرایش معلمان ریاضی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش علوم
یک رهیافت جدید در آموزش محیط زیست به کودکان

حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ رضا ارجمندی؛ فرزام بابایی سمیرمی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، صفحه 297-307

https://doi.org/10.22061/tej.2014.14

چکیده
  شکل­گیری نگرش و ارزش‌ها، تعهد و مهارت‌های مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز می‌گردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودک‌های شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواری‌ها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را ...  بیشتر