فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده ادبیات و زبان های خارجی ،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، لزوم به کارگیری ارتباط غیر کلامی و استفاده از حرکات و حالات بدنی در فرآیند یادگیری و آموزش زبان دوم است. برقراری ارتباط میان افراد به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات، احساسات و عقاید به کار می­رود که دو مؤلفه­ی کلامی و غیر کلامی را در بر می­گیرد. زبان جزء لاینفک ارتباط کلامی به شمار می­آید و این در حالیست که ارتباط غیر کلامی مشتمل بر رفتارهایی است که به طور غیر مستقیم از زبان بدن دریافت می­شود. در این تحقیق 60 نفر از میان صد زبان­آموز یک مؤسسه خصوصی انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل شده براساس نمونه­گیری تصادفی تقسیم شدند. به هر دو گروه، 15 واژه آموزش داده شد، تدریس گروه تجربی بر اساس بهره­گیری از حرکات بدن و تصاویر مرتبط بود در حالی­که تدریس گروه کنترل شده با استفاده از ارتباطات کلامی و تصاویر مرتبط در طول 6 جلسه، در یک ماه انجام شد. پس از تدریس، شرکت­کنندگان در هر دو گروه به طور شفاهی مورد سنجش قرار گرفتند تا میزان پیشرفت آنها بررسی شود. یافته­ها حاکی از تفاوت قابل توجه میان دو گروه و تفوق گروه تجربی بر گروه کنترل شده است. همچنین پرسش­نامه­ای بر اساس مقیاس لیکرت میان شرکت­کنندگان توزیع شد، سپس اطلاعات حاصل از جمع­آوری و با استفاده از نرم­افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به علاوه میانگین نمره شرکت­کنندگان نشانه­ی نگرش مثبت آنها به استفاده از ارتباط غیر کلامی در یادگیری زبان دوم بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

On EFL Learners’ Attitudes toward English Vocabulary Achievement Using Non-Verbal Communication

نویسنده [English]

  • E.A. Salimi

Faculty of Foreign Literature and Languages, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study aims at investigating the effect of applying non-verbal communication and body gesture in the process of learning second language. Communication among individuals to share their beliefs, feelings and opinion entails both verbal and non-verbal aspects. While non-verbal communication includes indirect behavior of body gesture, language is the indispensable part of
Any verbal communication. A number of 60 EFL learners were recruited from a private English language institute to participate in the present study. They were, then, randomly assigned into two experimental and control groups. Each group was instructed 15 English words. The treatment lasted 6 sessions in one month. The experimental group was taught using body gesture and pictures, while control the group was instructed with the use of verbal techniques. Learners in both groups were tested orally to check their progress. The findings revealed that there is a significant difference between the two groups outperforming experimental over the control group. A Likert-scaled questionnaire was also distributed among learners. Then, the data collected were analyzed using SPSS and their mean scores revealed their positive attitudes
toward using non-verbal communication in L2 teaching and learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attitude
  • Verbal Communication
  • Body Language
  • Eye Contact
  • Body Gesture
Negi, S.J,. The role of teachers’ nonverbal communication in ELT classroom. Journal of NELTA. Vol.14, No2, 2009, pp 21-36. [1] Burgoon, J. K., Birk, T., Pfau, M., Nonverbal behaviors, persuasion, and credibility. Human Communication Research Vol.17,Fall, 1990, pp. 140– 169. [2] Knapp, M. L., & Hall, J. A., Nonverbal communication in human interaction (5th ed.). United States: Wadsworth Thomson Learning, 2002. [3] Miller, P., Non-verbal communication: What research says to the teacher. Washington D.C.: National Education Association, 1988. [4] Birdwhistell, R. L., Kinesics and context. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1970. [5] Mehrabian, A., & Ferris, S., Inference of attitudes from nonverbal communication in two Channels, Journal of Consulting Psychology, Vol. 31, 1967, pp. 248-252. [6] Harris, T. E., Applied organizational communication: Principles and pragmatics for future practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Association, 2002. [7] Davis,L., Where do we stand. In GARDNER, P.S. (eds.). New direction: reading, writing and critical thinking. New York: CUP, 1990. [8] Kusanagi, Y., How teacher gesture is accommodated in different level foreign language classes: A case study of teacher gesture. Kotoba to Ningen: Journal of Yokohama Linguistics Circle, Vol.4, 2003, pp. 81-95. [9] Allen, L. Q., & Kusanagi, Y., Nonverbal accommodations in foreign language teacher talk, Applied Language Learning, Vol.11, No.1, 2000, pp.155-176. [10] Toyama, Y., Eigo shakai no higengo communication. [Nonverbal communication in English speaking societies]. Tokyo: Kirihara Shoten, 1993. [11] [12] Kita, S., Hito wa naze gesture wo surunoka. [Why humans use gestures?]. Ninchi Kagaku, Vol.7, No.1, 2000, pp. 9-21. Argyle, M., Bodily communication, 2nd ed. New York, NY: Methuen, 1988. [13] Wescott, R. W., Auditory communication: Non-verbal, preverbal, and co-verbal. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives (pp. 25-40). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [14] Hall, E. T., Proxemics. In S. WEITZ (Ed.), Nonverbal communication: Reading with commentary (2 nd pp. 293-312). New York: Oxford University Press, 1979. [15] Argyle, M., Does nonverbal communication cause happiness? In F. POYATOS (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives (pp. 99-112). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [16] Poyatos, F., Nonverbal communication across disciplines: Volume III: Narrative Literature, theatre, cinema, translation. Amsterdam: John Benjamins, 2002. [17] Streeck, J., & Knapp, M. L., The interaction of visual and verbal features in human communication. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural,clinical, sthetic and literary perspectives (pp. 3-24). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [18] Mcdonnel, P., Children’s artificial limbs: Interpersonal implications. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and Literary perspectives (pp. 145-162). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [19] Lowenthal, F., Formalisms for clinical observations. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives (pp.125-143). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [20] نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 9 ،شماره 1 ،پاییز 1191 9 RichmondI, V. P., & Mccroskey, J. C., Nonverbal behavior in interpersonal relations (5th ed.). Boston: Pearson, 2004. [21] Weitz, S. (Ed.)., Nonverbal communication: Readings with commentary (2nd ed.). New York: Oxford University Press, 1979. [22] Leathers, D. G., Successful nonverbal communication: Principles and applications. Boston: Allyn and Bacon, 1997. [23] Laughery, K. R., & Wogalter, S., Forensic applications of facial memory research. In A. W. Young, & H.D. Ellis (Eds.), Handbook of research on face processing (pp. 519- 547) Amsterdam: North-Holland, 1989. [24] Brunner, L. J., Smiles can be back channels, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.37, 1979, pp. 728-734. [25] Kim, B. S. K., Liang, C. T. H., & Li, L. C., Counselor ethnicity, counselor non verbal behavior, and session outcome with Asian American clients: Initial findings, Journal of Counseling & Development, Vol.81, No.2, 2003, pp. 202-207. [26] Scribner, M., Body Talk, Health. Vol.16No.6, 2002, pp. 84-101. [27] Yingen, X., & Quek, F., Hand motion gesture frequency properties and multimodal dicourse analysis Vision, International Journal of Computer, 69(3), 2006, pp. 353- 371. [28] Ekman, P., & Friesen, W. V., Unmasking the face. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall, 1975. [29] Mcneill, D., Hand and Mind, University of Chicago Press, 1992. [30] Neumann, R., & Strack, F., “Mood contagion”: The automatic transfer of mood between persons. Journal of Personality and Social Psychology, Vol.79, 2000, pp. 211-223. [31] Seaver, P. W. Jr., Pantomime as an L2 classroom strategy. Foreign Language Annals,Vol.25, No. 1, 1992, pp. 21-31. [32] Al-Shabbi, A. E., Gestures in the communicative language teaching classroom. TESOL Journal, Vol.2, No. 3, 1993, pp. 16-19.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image