فصلنامه علمی
آموزش علوم
تاثیر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان در درس علوم

زهره خوش نشین

دوره 12، شماره 3 ، تیر 1397، ، صفحه 231-238

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3275.1834

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهان ارتباطات در  موج سوم رویکردهای ارتباطی شیوه نوینی از زندگی در قالب ابزارهای نوین را به همراه داشته که سبب شده آن را کلبه‌ی الکترونیک بنامند. تحولات سریع  ناشی از کاربرد فن‌آوری اعم از فن‌آوری مولد و فن‌آوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع به وجود آورده ...  بیشتر

آموزش علوم
یک رهیافت جدید در آموزش محیط زیست به کودکان

حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ رضا ارجمندی؛ فرزام بابایی سمیرمی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، ، صفحه 297-307

https://doi.org/10.22061/tej.2014.14

چکیده
  شکل­گیری نگرش و ارزش‌ها، تعهد و مهارت‌های مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز می‌گردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودک‌های شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواری‌ها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را ...  بیشتر

آموزش علوم
آموزش نظری و تجربی جداسازی خطاهای غیرخطی در سامانه‌های اندازه‌گیری

سعید علیائی؛ سمانه حامدی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 229-239

https://doi.org/10.22061/tej.2011.227

چکیده
  یکی از مباحث پیچیده در ساختارهای تداخل­سنج هتروداین و هموداین و نیز روش آموزش آن، نحوه تشخیص تعداد دوره­های سیگنال خطا در یک جابه­جایی کامل است. با در نظر گرفتن نوع و تعداد عوامل تأثیرگذار بر خطاهای سامانه مورد نظر، ممکن است به ازای یک جابه­جایی کامل، چند دوره مختلف در سیگنال خطا به­وجود آید. در محیط آزمایشگاه، کلیه عوامل ...  بیشتر

آموزش علوم
دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی

مهدی نجفی خواه؛ نرگس یافتیان؛ شهرناز بخشعلی‌زاده

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1390، ، صفحه 145-158

https://doi.org/10.22061/tej.2011.233

چکیده
  خلاقیت ریاضی اغلب یک پدیده ناشناخته محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد بیشتر دانشمندان علاقه‌مند نیستند فرآیندهای تفکر خود را که موجب خلق و ابداع می‌شود توصیف و تحلیل نمایند.  یکی از اهداف مقاله حاضر، که متکی بر یافته­های تحقیقی معاصر می­باشد، آن است که با اشاره به بعضی از تعاریف و ویژگی‌های خلاقیت ریاضی، به توصیف و تحلیل فرآیندهای ...  بیشتر

آموزش علوم
بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس‌ها در یادگیری مفاهیم پیچیده

علی اکبر مطیع بیرجندی؛ جواد حاتمی؛ ولی اله فکری

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1390، ، صفحه 167-179

https://doi.org/10.22061/tej.2011.277

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس‌ها در یادگیری مفاهیم پیچیده درس مدارهای الکتریکی هنرستان‌ها بوده است. برای این منظور از هنرجویان پسر سال سوم هنرستان فنی شهید رجائی شهرستان آذرشهر نمونه‌ای به حجم 44 نفر، به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای در قالب دو کلاس ‌‌‌(‌برق و الکترونیک‌) ‌‌‌انتخاب شده و در دو گروه ...  بیشتر

آموزش علوم
یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین به کمک زمینه‌های کاربردی لیزر

محمد کبودوند؛ ایوب اسماعیل پور؛ عابد بدریان؛ محمد شمس اسفندآبادی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 277-285

https://doi.org/10.22061/tej.2010.320

چکیده
  این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینه‌های کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی می‌پردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینه‌ای ...  بیشتر

آموزش علوم
برنامه‌های تعلیمی اساتید انگلیسی با اهداف ویژه در مقایسه با خواسته‌های تحصیلی دانشجویان: یک پروژه نیازسنجی

سعیده شمسایی؛ محمد علی شمس

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، ، صفحه 159-165

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1352

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیت­های آموزشی می­باشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دوره­های آموزشی یاد شده می­تواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی   نرم­افزار ...  بیشتر

آموزش علوم
تعیین چیدمان بهینه عملیات برش در قالبهای مرحلهای به کمک الگوریتم ژنتیک

مهرداد کازرونی؛ قاسم اعظمی راد

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1388، ، صفحه 307-315

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1337

چکیده
  در طول انجام مراحل پرسکاری در قالب مرحله­ای برش، موقعیت مرکز فشار قالب، اثر مهمی در بالانس بودن عملیات پرسکاری دارد. اگر مرکز فشار قالب مرحله­ای در محل مناسبی قرار نگیرد، دور لبه برش پلیسه پیدا می­کند و همچنین با اعمال سایش شدیدتر باعث کاهش عمر قالب خواهد شد. در این تحقیق مدل محاسباتی و الگوریتمی ارائه می­شود که غیرمتعادل بودن ...  بیشتر

آموزش علوم
تحلیل پایداری خطی جریان لایه مرزی دو بُعدی با استفاده از روش طیفی

محمد جواد مغربی؛ مجید فیض آبادی فراهانی؛ احد ضرغامی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1386، ، صفحه 127-136

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1266

چکیده
  نظریه های پایداری خطی، تقویت یا زوال اغتشاش های کوچک سرعت اعمال شده بر سرعت متوسط جریان را بررسی می­کند. هنگامی که جریان لایه مرزی در اولین مراحل توسعه خود، به طور خطی گسترش پیدا می­کند، شرایط مرزی ورودی دامنه محاسباتی با استفاده از نتیجه های حل پایداری خطی مشخص می­شود. در جهت تطبیق بهتر با نتیجه های آزمایشگاهی، از تحلیل پایداری ...  بیشتر

آموزش علوم
کنترل برداری موتور هیسترزیس سنکرون سه فاز با تفکیک متغیرهای d وq

زهرا نصیری قیداری؛ حمید لسانی؛ احمد دارابی؛ فرید توتونچیان

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1386، ، صفحه 137-150

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1267

چکیده
  کاربرد موتور هیسترزیس در سیستم‌های دقیق، نظیر ناوبری اینرسی[1] و ثبت‌کننده‌های ویدئویی[2]  مستلزم داشتن دینامیک سریع و کنترل دقیق این موتور است. سیستم کنترل برداری یک سیستم کنترلی حلقه بسته است که سبب افزایش سرعت پاسخ سیستم می‌شود و در واقع با استفاده از آن موتورهای جریان متناوب به صورت موتور جریان دائم در نظر گرفته می‌شوند. موتورهای ...  بیشتر

آموزش علوم
بررسی و سنجش دقت زاویه ای الگوریتم های ML، MUSIC، Root-MUSIC و هموارسازی فضایی در تشخیص جهت ورود سیگنال

شهریار شیروانی مقدم؛ مهدی جلالی؛ هوشنگ امین اللهی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1386، ، صفحه 159-166

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1269

چکیده
  در این مقاله ابتدا به شبیه سازی الگوریتم های ML، MUSIC، Root-MUSIC و هموارسازی فضایی در محیط دارای نویز و فیدینگ پرداخته و سپس این الگوریتم ها از لحاظ تخمین میزان دقت زاویه های رسیده از دو منبع مقایسه شده اند. با ارایه نتیجه های شبیه سازی چهار الگوریتم در قالب جدول هایی که بر حسب میانگین، انحراف از میانگین، واریانس زاویه های تخمین زده شده و ...  بیشتر

آموزش علوم
هندسه گره ها و آموزش آن در مدرسه

ابراهیم ریحانی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1386، ، صفحه 167-178

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1270

چکیده
  هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوع‌هایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوع‌های مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان  زمینه ای ...  بیشتر

آموزش علوم
مقایسه روشهای یافتن محدوده لیزر TOF ، FMCW و Phase-Shift با شبیه سازی و اندازه گیری

سعید علیایی؛ شهرام محمد نژاد

دوره 1، شماره ویژه ، مهر 1385، ، صفحه 51-58

https://doi.org/10.22061/tej.2006.1236

چکیده
  از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط ​​عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون ...  بیشتر