آموزش علوم
زهره خوش نشین
چکیده
پیشینه و اهداف: جهان ارتباطات در موج سوم رویکردهای ارتباطی شیوه نوینی از زندگی در قالب ابزارهای نوین را به همراه داشته که سبب شده آن را کلبهی الکترونیک بنامند. تحولات سریع ناشی از کاربرد فنآوری اعم از فنآوری مولد و فنآوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع به وجود آورده ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: جهان ارتباطات در موج سوم رویکردهای ارتباطی شیوه نوینی از زندگی در قالب ابزارهای نوین را به همراه داشته که سبب شده آن را کلبهی الکترونیک بنامند. تحولات سریع ناشی از کاربرد فنآوری اعم از فنآوری مولد و فنآوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع به وجود آورده است و این تغییرات، تأثیرات بسزایی در روند زندگی و کار مردم در سراسر جهان گذاشته و با روشهای سنتی آموزش، یادگیری و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پرداخته است. با استفاده از ﻓﻨﺎوریهای نوین آموزشی فرصت انتخاب های نوینی برای همراه ساختن آﻣﻮزش ﺑﺎ ﻧﻴﺎزﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ شود که از جمله آن استفاده از روش آموزش تلفیقی در محیط مبتنی بر فناوری آموزش الکترونیکی است. آموزش به شیوه تلفیقی تدارک محیط فعال و منظور نمودن روش های آموزشی پویاست که از طریق آن امکان استفاده از تسهیلات آموزشی با حداقل و حداکثر مزایای آن فراهم می شود. در این محیط امکان گذر از یادگیری چهره به چهره به سوی ترکیب آن با کلاس های مجازی و در نهایت استفاده از امکانات کاملا برخط امکانپذیر است. آموزش تلفیقی، ترکیب روش تدریس معمول سنتی با قالب چهره به چهره با تجهیزات مبتنی بر کاربرد فناوری است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری در محیط تلفیقی و الکترونیکی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم است. روشها: جامعه آماری متشکل از دانشآموزان یک مدرسه متوسطه در یکی از شهرستانهای استان گیلان انتخاب شد که 160 دانش آموز در 6 کلاس مشغول به تحصیل هستند. از میان دانش آموزان دخترانه دبیرستان به کمک پیش آزمون 60 دانش آموز از بین جامعه آماری موجود در مدرسه در 3 پایه تحصیلی برآورد شد. گروه آزمایش مشتمل بر 30 دانشآموز در 3 پایه تحصیلی طی رویکرد آموزش تلفیقی با هماهنگی پژوهشگر و معلم، آموزشهای تکمیلی تلفیقی یا همان آموزش مبتنی بر کاربرد فناوری کامپیوتر و اینترنت دریافت داشتند. تاثیر روش آموزش تلفیقی در مقایسه با روش سنتی به صورت شبه آزمایشی و با تبیین پیش آزمون و پس آزمون روی گروه گواه متشکل از دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافته ها به تفکیک گروه آزمایش و گواه مشتمل بر 2 گروه 30 نفری از دانش آموزان در 2 گروه آزمایش و گواه تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههایی بدست آمده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.از نرم افزار SPSS، آزمون تی، آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس یک متغیری استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از ابزار آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته نشان داد که آموزش به روش یادگیری تلفیقی باعث پیشرفت دانش آموزان در هر 3 پایه تحصیلی شده است. نتیجهگیری: یادگیری با رویکرد تلفیقی بر اساس اصول مبتنی بر فعالیت شکل میگیرد و فراگیر ملزم به انعکاس و تصمیمگیری درباره وقایع و واقعیتها به صورت برخط یا غیر برخط و تشریح واقعیت از طریق انعکاس فرایندهای گروهی یا انفرادی مؤثر در حل مسئله و یا تصمیمگیری در زمینه راهحل، بازنگری راهحل و بررسی بازخوردهای موثر بر حل مسئله است. استفاده از روش آموزش به شیوه تلفیقی و در واقع تلفیق آموزش به واسطه استفاده از کامپیوتر به عنوان رسانهای پرقدرت در فرآیند های یادگیری و یاددهی علاوه بر بهبود آموزش مفاهیم درسی علوم چنانچه پس از آموزش مستقیم در کلاس و به صورت تلفیقی از برنامه درسی با انجام تکالیف مرتبط با زندگی روزمره ارائه شود میتواند در پیشرفت آموختههای فراگیران موثر واقع گردد.
آموزش علوم
حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ رضا ارجمندی؛ فرزام بابایی سمیرمی
چکیده
شکلگیری نگرش و ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز میگردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودکهای شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواریها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را ...
بیشتر
شکلگیری نگرش و ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز میگردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودکهای شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواریها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیهی مهدکودکهای شهر مشهد تشکیل میدهد که در مجموع شامل 322 مهدکودک است. در روش تجزیه و تحلیل بصری، ابتدا از هر نقاشی دیواری تفسیری کلی ارائه میدهد. سپس آن را با همه مفاهیم موجود در جدول تحلیل محتوا میسنجد، هر نقاشی دیواری میتواند مجموعهای از مفاهیم را در بر داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که به مفاهیم زیست محیطی در بین نقاشی دیواری مهدکودکها، کم توجهی شده است. بیشترین موضوعات انتخابی برای نقاشی دیواری در مهدکودکها، مربوط به (رابطه دوستانه با طبیعت) و کمترین موضوعات مربوط به بحثهای (خودداری از آلوده کردن محیط زیست) است. مجموع فراوانی مفاهیم زیستمحیطی تحلیل شده در نقاشی دیواریهای شهر مشهد 2017 مورد بوده است که به طور کلی 2/27 درصد از محتوای نقاشی دیواری مهدکودکها را شامل میشود. این نتایج علاوه بر رصد جایگاه نقاشی دیواری مهدکودکها، رویکردی جدید در امر آموزش محیط زیست به کودکان را نیز تعمیمپذیر خواهد کرد.
آموزش علوم
سعید علیائی؛ سمانه حامدی
چکیده
یکی از مباحث پیچیده در ساختارهای تداخلسنج هتروداین و هموداین و نیز روش آموزش آن، نحوه تشخیص تعداد دورههای سیگنال خطا در یک جابهجایی کامل است. با در نظر گرفتن نوع و تعداد عوامل تأثیرگذار بر خطاهای سامانه مورد نظر، ممکن است به ازای یک جابهجایی کامل، چند دوره مختلف در سیگنال خطا بهوجود آید. در محیط آزمایشگاه، کلیه عوامل ...
بیشتر
یکی از مباحث پیچیده در ساختارهای تداخلسنج هتروداین و هموداین و نیز روش آموزش آن، نحوه تشخیص تعداد دورههای سیگنال خطا در یک جابهجایی کامل است. با در نظر گرفتن نوع و تعداد عوامل تأثیرگذار بر خطاهای سامانه مورد نظر، ممکن است به ازای یک جابهجایی کامل، چند دوره مختلف در سیگنال خطا بهوجود آید. در محیط آزمایشگاه، کلیه عوامل تأثیرگذار بر خطا وجود داشته و جداسازی آنها از هم امکانپذیر نیست؛ از اینرو، به منظور ایجاد درک مناسب برای کاربر، لازم است به صورت منفرد و سپس ترکیبی از عوامل ایجاد کننده خطا، دوره تناوب خطا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. از سوی دیگر، ایجاد چیدمان مناسب از تداخلسنجی هتروداین در محیط آزمایشگاه نیاز به آموزش عملی مدرس محور خواهد داشت تا بتوان دورههای مختلف ایجاد خطا را در آن بررسی کرد. در این مقاله با تشریح ساختارهای عملی ذکرشده، به نحوه آموزش در مشاهده خطای غیرخطی خواهیم پرداخت. این آموزش بر پایه محاسبات نظری و سپس مشاهدات عملی به صورت مدرس محور خواهد بود.
آموزش علوم
مهدی نجفی خواه؛ نرگس یافتیان؛ شهرناز بخشعلیزاده
چکیده
خلاقیت ریاضی اغلب یک پدیده ناشناخته محسوب میشود. به نظر میرسد بیشتر دانشمندان علاقهمند نیستند فرآیندهای تفکر خود را که موجب خلق و ابداع میشود توصیف و تحلیل نمایند. یکی از اهداف مقاله حاضر، که متکی بر یافتههای تحقیقی معاصر میباشد، آن است که با اشاره به بعضی از تعاریف و ویژگیهای خلاقیت ریاضی، به توصیف و تحلیل فرآیندهای ...
بیشتر
خلاقیت ریاضی اغلب یک پدیده ناشناخته محسوب میشود. به نظر میرسد بیشتر دانشمندان علاقهمند نیستند فرآیندهای تفکر خود را که موجب خلق و ابداع میشود توصیف و تحلیل نمایند. یکی از اهداف مقاله حاضر، که متکی بر یافتههای تحقیقی معاصر میباشد، آن است که با اشاره به بعضی از تعاریف و ویژگیهای خلاقیت ریاضی، به توصیف و تحلیل فرآیندهای تفکر ریاضیدانان در حین خلق ریاضیات، بپردازد. در این راستا، یک مدل چهار مرحلهای شامل مراحل آماده سازی، کمون ، جرقه ذهنی و تأیید را مورد بررسی قرار میدهد. با مروری بر ادبیات، معلوم میشود که یک تعریف خاص و قراردادی برای خلاقیت ریاضی وجود ندارد. بعضی از تعاریف تأکید میکنند که یک عمل خلاقانه در ریاضیات میتواند شامل خلق یک مفهوم مفید یا کشف یک رابطه شناخته نشده و یا تغییر در سازماندهی ساختار یک نظریه ریاضی باشد. چالشها در معرفی و توسعه خلاقیت ریاضی به علت تنوع زیاد تعاریف و ویژگیهای آن است. درک، شهود، بصیرت و توانایی تعمیم دادن از جمله نیرو محرکههای خلاقیت ریاضی هستند. خطاپذیری یکی از ویژگیهای فعالیتهای خلاقانه ریاضی میباشد که باید مورد تقدیر قرار گیرد؛ زیرا همین وجود خطا است که میتواند باعث پیشرویهای اساسی شود. لذا در آموزش ریاضی باید با توجه به این ویژگیها ، شرایط و بستری فراهم نمود تا یادگیری معنا دار (درک و بصیرت) از طریق برقراری ارتباطات و اتصالات بین مفاهیم و روشها ایجاد شود و فرصت پرورش مهارت تعمیم دادن از این طریق فراهم گردد.
آموزش علوم
علی اکبر مطیع بیرجندی؛ جواد حاتمی؛ ولی اله فکری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاسها در یادگیری مفاهیم پیچیده درس مدارهای الکتریکی هنرستانها بوده است. برای این منظور از هنرجویان پسر سال سوم هنرستان فنی شهید رجائی شهرستان آذرشهر نمونهای به حجم 44 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو کلاس (برق و الکترونیک) انتخاب شده و در دو گروه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاسها در یادگیری مفاهیم پیچیده درس مدارهای الکتریکی هنرستانها بوده است. برای این منظور از هنرجویان پسر سال سوم هنرستان فنی شهید رجائی شهرستان آذرشهر نمونهای به حجم 44 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو کلاس (برق و الکترونیک) انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردید. برای آزمودن تأثیر استفاده از قیاس ها در پیشرفت تحصیلی هنرجویان از یک طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنیهای انتخاب شده در هر دو گروه به وسیله پیشآزمون مورد اندازهگیری قرار گرفتند. هنرجویان گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای با الگوی قیاسی آموزش دیدند؛ اما هنرجویان گروه کنترل، بدون استفاده از الگوی قیاسی و به روش معمول مورد آموزش قرار گرفتند. در مرحله ی پسآزمون، میزان یادگیری فراگیران هر دو گروه کنترل وآزمایش به وسیله ی آزمون محقق ساخته سنجیده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح کمتر از 05/0 تفاوت معنیداری وجود ندارد. این تفاوت در سطوح بالای شناختی بلوم در سطح کمتر از 05/0 معنیدار بود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از قیاسها، پیشرفت تحصیلی هنرجویان را بخصوص در سطوح پیچیده یادگیری افزایش داده است.
آموزش علوم
محمد کبودوند؛ ایوب اسماعیل پور؛ عابد بدریان؛ محمد شمس اسفندآبادی
چکیده
این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینههای کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی میپردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینههای کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی میپردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینهای و با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس جمع آوری و روایی صوری آن پس از بررسی توسط 10 نفر از افراد صاحب نظر مورد تایید قرار گرفته است. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش rpbi ، دلتای فرگوسن و kr-20 مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه پیشدانشگاهی ریاضی منطقه شهر ری استان تهران است که آمار اداره آموزش و پرورش آن منطقه 600 نفر دانشآموز پسر در سال تحصیلی 88-87 بوده است. ضمنا چهار گروه متفاوت دانشآموز از آنها انتخاب گردید، دو گروه برای نمونه آزمایشی و دو گروه برای نمونه کنترل. از شاخصهای مرکزی و پراکندگی برای توصیف دادهها و از آزمون t مستقل برای آزمودن فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش حکایت از برتری روش آموزش زمینه- محور نسبت به روش سنتی برای آموزش و یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین دارد.
آموزش علوم
سعیده شمسایی؛ محمد علی شمس
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیتهای آموزشی میباشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دورههای آموزشی یاد شده میتواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی نرمافزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیتهای آموزشی میباشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دورههای آموزشی یاد شده میتواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی نرمافزار به نیازهای یادگیری از طریق یک پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه افکار مشابهی در مورد کتاب درسی، و استفاده از اطلاعات به دست آمده از تحلیل کلام و تحلیل ژانر در دورههای آموزشی دارند، اما تفاوتهای قابل توجهی میان دیدگاه این دو گروه در مورد فعالیتهای آموزشی، اولویتبندی مهارتها و اجزای زبان، و جایگاه تفکر نقادانه دیده میشود. در این مقاله ضرورت طراحی سازوکارهای تعلیمی مناسب برای به کارگیری اصول «حقوق سنجی» و «برنامه ریزی راهبردی» و به کارگیری درست این طرحها در کلاسهای انگلیسی با اهداف ویژه مورد بحث قرار میگیرد.
آموزش علوم
مهرداد کازرونی؛ قاسم اعظمی راد
چکیده
در طول انجام مراحل پرسکاری در قالب مرحلهای برش، موقعیت مرکز فشار قالب، اثر مهمی در بالانس بودن عملیات پرسکاری دارد. اگر مرکز فشار قالب مرحلهای در محل مناسبی قرار نگیرد، دور لبه برش پلیسه پیدا میکند و همچنین با اعمال سایش شدیدتر باعث کاهش عمر قالب خواهد شد. در این تحقیق مدل محاسباتی و الگوریتمی ارائه میشود که غیرمتعادل بودن ...
بیشتر
در طول انجام مراحل پرسکاری در قالب مرحلهای برش، موقعیت مرکز فشار قالب، اثر مهمی در بالانس بودن عملیات پرسکاری دارد. اگر مرکز فشار قالب مرحلهای در محل مناسبی قرار نگیرد، دور لبه برش پلیسه پیدا میکند و همچنین با اعمال سایش شدیدتر باعث کاهش عمر قالب خواهد شد. در این تحقیق مدل محاسباتی و الگوریتمی ارائه میشود که غیرمتعادل بودن گشتاور را در قالب تا حد امکان بهبود بخشد. برای انجام چنین کاری به صورت خودکار، باید مرحله شناسایی قطعه نیز به صورت خودکار انجام گیرد. نرمافزار ارائه شده ابتدا قطعه ورقی را با ساختار استاندارد موجود به صورت خودکار شناسایی میکند، سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهترین چیدمان برش را به منظور کاهش گشتاور اعمالی به قالب مشخص مینماید. هدف از این کار کاهش زمان مصرفی برای تنظیم مرکز فشار در قالبهای مرحلهای برش میباشد. این نرمافزار در محیط Microsoft Visual Basic .NET 2003 تهیه شده است.
آموزش علوم
محمد جواد مغربی؛ مجید فیض آبادی فراهانی؛ احد ضرغامی
چکیده
نظریه های پایداری خطی، تقویت یا زوال اغتشاش های کوچک سرعت اعمال شده بر سرعت متوسط جریان را بررسی میکند. هنگامی که جریان لایه مرزی در اولین مراحل توسعه خود، به طور خطی گسترش پیدا میکند، شرایط مرزی ورودی دامنه محاسباتی با استفاده از نتیجه های حل پایداری خطی مشخص میشود. در جهت تطبیق بهتر با نتیجه های آزمایشگاهی، از تحلیل پایداری ...
بیشتر
نظریه های پایداری خطی، تقویت یا زوال اغتشاش های کوچک سرعت اعمال شده بر سرعت متوسط جریان را بررسی میکند. هنگامی که جریان لایه مرزی در اولین مراحل توسعه خود، به طور خطی گسترش پیدا میکند، شرایط مرزی ورودی دامنه محاسباتی با استفاده از نتیجه های حل پایداری خطی مشخص میشود. در جهت تطبیق بهتر با نتیجه های آزمایشگاهی، از تحلیل پایداری مکانی استفاده میشود. با استفاده از یک نگاشتجبری دامنه فیزیکی به دامنه محاسباتی تبدیل میشود، برای حل معادلهی اور- سامرفیلد از روش طیفی استفاده شده است که منجر به حل مسأله مقدار ویژه شده است. در مقایسه نتیجه های آزمایشگاهی و نتیجه های تحلیل پایداری اغتشاش های به صورت مکانی و زمانی، میتوان بیان کرد که تحلیل رشد اغتشاش های به صورت مکانی، ویژگی های ناپایداری جریان لایه مرزی اغتشاشی را دقیقتر توصیف میکند این امر در فرکانس های کوچک بسیار دقیقتر میباشد.
آموزش علوم
زهرا نصیری قیداری؛ حمید لسانی؛ احمد دارابی؛ فرید توتونچیان
چکیده
کاربرد موتور هیسترزیس در سیستمهای دقیق، نظیر ناوبری اینرسی[1] و ثبتکنندههای ویدئویی[2] مستلزم داشتن دینامیک سریع و کنترل دقیق این موتور است. سیستم کنترل برداری یک سیستم کنترلی حلقه بسته است که سبب افزایش سرعت پاسخ سیستم میشود و در واقع با استفاده از آن موتورهای جریان متناوب به صورت موتور جریان دائم در نظر گرفته میشوند. موتورهای ...
بیشتر
کاربرد موتور هیسترزیس در سیستمهای دقیق، نظیر ناوبری اینرسی[1] و ثبتکنندههای ویدئویی[2] مستلزم داشتن دینامیک سریع و کنترل دقیق این موتور است. سیستم کنترل برداری یک سیستم کنترلی حلقه بسته است که سبب افزایش سرعت پاسخ سیستم میشود و در واقع با استفاده از آن موتورهای جریان متناوب به صورت موتور جریان دائم در نظر گرفته میشوند. موتورهای جریان دائم در کاربردهای بسیاری که نیاز به کنترل دقیق و دینامیک سریع پاسخ است مورد استفاده قرار میگیرند. اما با توجه به معایب بسیار موتورهای جریاندائم، نظیر هزینه زیاد تعمیر و نگهداری؛ استفاده از موتورهای جریان متناوب در سیستمهای درایو مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، روش کنترل برداری نیز برای بهبود عملکرد موتورهای جریان متناوب مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله رفتار دینامیکی موتور هیسترزیس مرسوم بر اساس مدل دو محوری d-q بررسی شده و سپس سیستم کنترل برداری آن شبیهسازی شده است. در ضمن متغیرهای محورهای d و qبا استفاده از روش فیدبک به خوبی از هم تفکیک شدهاند و به صورت مستقل از هم کنترل شدهاند. نتیجه های حاصل از مقاله نشان میدهد که استفاده از این روش کنترلی تاثیر چشمگیری در افزایش دینامیک سیستم داشته است.
آموزش علوم
شهریار شیروانی مقدم؛ مهدی جلالی؛ هوشنگ امین اللهی
چکیده
در این مقاله ابتدا به شبیه سازی الگوریتم های ML، MUSIC، Root-MUSIC و هموارسازی فضایی در محیط دارای نویز و فیدینگ پرداخته و سپس این الگوریتم ها از لحاظ تخمین میزان دقت زاویه های رسیده از دو منبع مقایسه شده اند. با ارایه نتیجه های شبیه سازی چهار الگوریتم در قالب جدول هایی که بر حسب میانگین، انحراف از میانگین، واریانس زاویه های تخمین زده شده و ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا به شبیه سازی الگوریتم های ML، MUSIC، Root-MUSIC و هموارسازی فضایی در محیط دارای نویز و فیدینگ پرداخته و سپس این الگوریتم ها از لحاظ تخمین میزان دقت زاویه های رسیده از دو منبع مقایسه شده اند. با ارایه نتیجه های شبیه سازی چهار الگوریتم در قالب جدول هایی که بر حسب میانگین، انحراف از میانگین، واریانس زاویه های تخمین زده شده و درصد آزمایش های موفق تهیه شده اند، ملاحظه میشود که الگوریتم های Root-MUSIC و MUSIC از لحاظ تخمین و تشخیص زاویه های نزدیک به هم دقت بالاتری دارند. در این دو روش زاویه های نزدیک به هم، تا حدود یک درجه، قابل تشخیص و تفکیک است. افزون بر این نتیجه های شبیه سازی نشان می دهد که الگوریتم هموار سازی فضایی موثرترین روش برای تشخیص منابع همدوس است.
آموزش علوم
ابراهیم ریحانی
چکیده
هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوعهایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوعهای مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان زمینه ای ...
بیشتر
هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوعهایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوعهای مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان زمینه ای نظری و کاربردی در ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی مطرح هستند. در این مقاله ابتدا پس از آشنایی مختصر با گره ها توضیحی برای عنوان "هندسه گره ها" بیان میشود. در قسمت اصلی مقاله در بخش اول دلایل و تحلیل ها برای انتخاب گره ها و اهمیت آموزش آن در مدرسه تشریح شده و در بخش دوم به طور فشرده طرحی پیشنهادی در مورد آموزش هندسه گره ها به دانش آموزان ارایه شده است. اجرای آزمایشی این طرح که یک از گروه دانش آموزان دوره های ابتدایی و گروهی دیگر شامل دانش آموزانی از سال سوم راهنمایی و سال اول متوسظه در آن شرکت داشته اند، نتیجه های اولیه رضایت بخشی به همراه داشته است.
آموزش علوم
سعید علیایی؛ شهرام محمد نژاد
چکیده
از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون ...
بیشتر
از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون فرکانس و فاصله یاب لیزر فاز تغییر. در این مقاله طراحی ، پیاده سازی و / یا شبیه سازی سه سیستم از این دست ارائه شده و ویژگی های آنها از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون فرکانس و فاصله یاب لیزر فاز تغییر. در این مقاله طراحی ، پیاده سازی و / یا شبیه سازی سه سیستم از این دست ارائه شده و ویژگی های آنها را با هم مقایسه می کنیم.را با هم مقایسه می کنیم.