فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران

چکیده

هندسه اقلیدسی طی سالیان متمادی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شده است. ساختار های توپولوژیکی از جمله موضوع‌هایی هستند که چندان در هندسه مدرسه ای مورد توجه نبوده اند. گره یکی از موضوع‌های مناسب برای آموزش در مدرسه است که دارای ساختاری توپولوژیک است. گره ها افزون بر آنکه ریشه در فرهنگ و تجربیات انسانی دارند، به عنوان  زمینه ای نظری و کاربردی در ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی مطرح هستند. در این مقاله ابتدا پس از آشنایی مختصر با گره ها توضیحی برای عنوان "هندسه گره ها"  بیان می‌شود. در قسمت اصلی مقاله در بخش اول دلایل و تحلیل ها برای انتخاب گره ها و اهمیت آموزش آن در مدرسه تشریح  شده و در بخش دوم به طور فشرده طرحی پیشنهادی در مورد آموزش هندسه گره ها به دانش آموزان ارایه شده است. اجرای  آزمایشی این طرح که یک از گروه دانش آموزان دوره های ابتدایی و گروهی دیگر شامل  دانش آموزانی از سال سوم راهنمایی و سال اول متوسظه در آن شرکت داشته اند، نتیجه های اولیه  رضایت بخشی به همراه داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

knots geometry and its training in school

نویسنده [English]

  • E. Reyhani

Department of Mathematics, Shahid Rajaee Teacher Training University,Tehran,Iran

چکیده [English]

Euclidean geometry has been taught to students in schools for many years. Topological structures are among the topics that have not received much attention in school geometry. The knot is one of the most suitable topics for teaching in school, which has a topological structure. In addition to being rooted in human culture and experience, knots are a theoretical and practical field in mathematics, physics, biology, and chemistry. In this article, after a brief acquaintance with the nodes, an explanation for the title "Geometry of nodes" is given. In the first part of the article, in the first part, the reasons and analyzes for the selection of nodes and the importance of teaching it in school are explained, and in the second part, a proposed plan for teaching knot geometry to students is briefly presented. Experimental implementation of this project, in which one group of elementary school students and the other group including students from the third year of middle school and the first year of high school participated, has had satisfactory initial results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Geometry training
  • Spatial ability
  • knots
  • Topological structure
ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﺎرﺳﯽ  - رﯾﺤﺎﻧﯽ، اﺑﺮاﻫﯿﻢ .ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﯿﺎژه و ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﻦ ﻫﯿﻠﯽ [١] ﻓﻦ ﻫﯿﻠﯽ در ﻣﻮرد ﯾﺎد ﮔﯿﺮی ﻫﻨﺪﺳﻪ، رﺷﺪ آﻣﻮزش رﯾﺎﺿﯽ،   .80 ﺷﻤﺎره ی  رﯾﺤﺎﻧﯽ، اﺑﺮاﻫﯿﻢ .ﭼﯿﺴﺘﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻓﻀﺎﯾﯽ، رﺷﺪ آﻣﻮزش [2] رﯾﺎﺿﯽ، ﺷﻤﺎره  .85 ی 
ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ  [3] Hopkins R., Knots (Pocket Guide Series), Thunder Bay Press, 2003. [4] Adams C., The Knot Book: An Elementary Introduction to the Mathematical Theory of Knots, American Mathematical Society (September, 2004). [5] Del Grande, J. Spatial sense, Arithmetic Teacher Vol. 37.6, pp. 14-20, 1990. [6] Kate Bennie, “Shape and space”, An approach to the study of geometry in intermediate phase. ttp://academic.sun.ac.za/mathed/Malati/Files/Ge ometry 982.pdf. [7] Jones K., Critical Issues in the Design of the School Geometry Curriculum. Invited paper in Bill Barton(Ed), Readings in Mathematics Education. Auckland, New Zealand: University of Auckland, 2000 . http://www.soton.ac.uk/~dkj/geompub.html
[8] Geometry Working Group, A report on the meeting at the King’s College, University of London, 28’t’ February Convenor: Keith Jones, University of Southampton, UK, Theoretical  Frameworks for the Learning of Geometrical Reasoning, 1998. http://www.soton.ac.uk/~dkj/bsrlmgeom/reports /K_Jones_Jan_Feb_1998.pdf [9] Des Pawson Handbook Of Knots, 1998. [10] Penn R., The Everything Knots Book: Step-ByStep Instructions for Tying Any Knot (Everything Series), 2004. [11] Bigon M., Regazzoni G., The Morrow Guide to   Knots, 1982. [12] Dworth G., The Complete Book of Knots (Complete), The Lyons Press, 1997. [13] Knots on the Web. http://www.earlham.edu/~peters/knotlink.htm [14] The KnotPlot Site. http://www.cs.ubc.ca/nest/imager/contributio ns/scharein/KnotPlot.html [15] De Witt Sumners, Lifting the Curtain: Using Topology to Probe the Hidden Action of Enzymes. http://www.ams.org/notices/199505/sumners. pdf [16] Adams C., Furstenberg E., Li J., Schneider J., "Exploring Knots" in Mathematics Teacher, Vol. 90, No. 8, Nov. 640-646, 652, 1997. [17] Jozef Przytycki, 3-coloring and other        elementary invariants of knots.        http://www2.mat.dtu.dk/events/uk?id=3 [18] Adams C., Why knot? : An introduction to the mathematical theory of knots, Key College Publishing, 2004.
ﻣﻨﺎﺑﻊ روﺳﯽ [19] Антропов Д.М.,   Как завязывать узлы: 38       надежных испытанных узлов.- М.: Наука. Физматлит,1995. [20] Мантуров В.О., Лекции по теории узлов и  их  инвариантов. - М.: Эдиториал УРСС, 2001. [21] Розов Н.Х., Рейхани Э., Боровских А.В. Узлы в школе. Уроки развития пространственного мышления – М.:КДУ, 2007.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image