نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم پایه، آموزش فیزیک،دانشگاه شهید رجایی،تهران،ایران
2 گروه آموزش علوم، موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی،تهران،ایران
3 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
چکیده
این مقاله به بررسی یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین با استفاده از زمینههای کاربردی لیزر در صنایع و مهندسی پزشکی میپردازد. این. روش در تدریس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و پیشدانشگاهی کاربرد داشته ودر حد امکانات مدارس و در نظام آموزشی ایران قابل اجرا است. روش تحقیق شبه تجربی و اطلاعات آن توسط آزمون عینی چهار گزینهای و با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس جمع آوری و روایی صوری آن پس از بررسی توسط 10 نفر از افراد صاحب نظر مورد تایید قرار گرفته است. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش rpbi ، دلتای فرگوسن و kr-20 مورد بررسی و تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه پیشدانشگاهی ریاضی منطقه شهر ری استان تهران است که آمار اداره آموزش و پرورش آن منطقه 600 نفر دانشآموز پسر در سال تحصیلی 88-87 بوده است. ضمنا چهار گروه متفاوت دانشآموز از آنها انتخاب گردید، دو گروه برای نمونه آزمایشی و دو گروه برای نمونه کنترل. از شاخصهای مرکزی و پراکندگی برای توصیف دادهها و از آزمون t مستقل برای آزمودن فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش حکایت از برتری روش آموزش زمینه- محور نسبت به روش سنتی برای آموزش و یادگیری مفاهیم انتزاعی فیزیک نوین دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Learning Abstract Concepts of Modern Physics Applied Laser Areas to Help
نویسندگان [English]
- M. Kaboudvand 1
- A. Esmaeelpour 1
- A. Badriyan 2
- M. Shams 3
1 Faculty ofSciences, Physics Education, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
2 Department of Science Education, Research Planning Research Institute and Educational Innovation,Tehran,Iran
3 Faculty of Electrical and Computer Engineering, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The focus of this study was to clarify the degree of relationship between field Transfer of Learning by means of application in the modern physics (laser) and common field. To achieve this goal an intact group of 85 students in introductory level college in Shahreray zone in Tehran in Iran participated in test. The major objectives of the test were to investigate students’ transfer of physics learning from their experiences of watching laser applications to the provided physical models, from one model to the other and from the models to the modern physics (laser) problems. To find the degree of relationship between tow variables point- biserial correlation coefficient was used. To compare the mean scores of the tow variables the independent T-test technique was used. The result of the statistical analyses revealed that in the knowledge domain that was significant difference between the control and the experimental groups.
کلیدواژهها [English]
- Modern Physics
- Industrial and Medical Application
- Conceptual Understanding
- academic achievement
ارسال نظر در مورد این مقاله