فصلنامه علمی
آموزش زبان انگلیسی
بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی

شکیبا زرین فرد؛ مهرک رحیمی؛ احمد محسنی

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 247-259

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2020.5750.2269

چکیده
  پیشینه و اهداف: تفاوت بین دانش­آموزان و نیازهای فردی آنان در دهه­های اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصان امر تعلیم و تربیت بوده است. با ظهور و توسعه­ی انواع فناوری­ها و گسترش زیر ساخت­های دسترسی به فناوری­های نوظهور، زمینه برخورداری از انواع محتوای آموزشی برای طیف وسعیی از فراگیران ایجاد شده است. کلاس معکوس یکی از ایده­های ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
ارزشیابی نمودهای رویکرد ارتباطی در کتاب انگلیسی (1) دورۀ اول متوسطه ایران

رضا نجاتی؛ زهرا چراغی؛ اعظم ناصری

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، ، صفحه 303-315

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3236.1826

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه در سراسر جهان و در کشور ما نیاز به گفتگو به زبان انگلیسی افزایش‌یافته و سبب درخواست فراوان برای یادگیری این زبان شده است. این نیاز از راه‌های گوناگون مانند آموزش رسمی در مدارس و آموزشگاه‌ها، سفر به کشورهای انگلیسی‌زبان و... برآورده می‌شود. ولی آموزش کلاسی رایج‌ترین فرصت برای زبان‌آموزی به نظر می‌رسد؛ بنابراین، ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
تاثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی

موسی پیری؛ حافظ صاحب یار؛ آرش سعداللهی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 141-148

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.2755.1703

چکیده
  پیشینه و اهداف: عصرحاضر را عصر اطلاعات می نامند، چرا که شتاب تحول و پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر حاضر خیلی زیاد و چشمگیر است. هر روز تکنولوژی‌های جدیدی تولید شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. بخش عظیمی از دانش و علومی که در مدارس و دانشگاه‌ها آموخته می‌شود پس از مدتی به علت تغییرات اجتماعی و تکنولوژی نیاز به بازنگری پیدا می‌کنند. ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
نگرش زبان آموزان به واژگان انگلیسی و درک آنها با بهره گیری از ارتباط غیر کلامی

اسماعیل علی سلیمی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، ، صفحه 221-229

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.7

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر، لزوم به کارگیری ارتباط غیر کلامی و استفاده از حرکات و حالات بدنی در فرآیند یادگیری و آموزش زبان دوم است. برقراری ارتباط میان افراد به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات، احساسات و عقاید به کار می­رود که دو مؤلفه­ی کلامی و غیر کلامی را در بر می­گیرد. زبان جزء لاینفک ارتباط کلامی به شمار می­آید و این در حالیست که ارتباط ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
بررسی مقابله‌ای نگرش در بخش بحث در مقالات آموزش زبان انگلیسی و روان‌پزشکی

علیرضا جلیلی‌فر

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 81-90

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.281

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی مقایسه­ای عبارت­های احتیاط­آمیز و افزاینده­های زبانی در مقالات پژوهشی در دو رشته   زبان­شناسی کاربردی و روان­پزشکی پرداخته است. این تحقیق همچنین سعی بر آن داشته تا تفاوت­ها و شباهت­های احتمالی از لحاظ نوع و کاربرد این کلمات را پیدا نماید. بدین­منظور 90 مقاله پژوهشی از متون فارسی، فارسی- انگلیسی ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
تأثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان‌آموزان ایرانی

ایمان ملاذ؛ میترا ربیعی؛ سعید کتابی

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 91-97

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.282

چکیده
  تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی تأثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان­آموزان ایرانی می­پردازد. بدین­منظور 30 زبان­آموز ایرانی در سطح متوسط جهت بررسی میزان توجه­شان به این موضوع و تأثیر آن بر یادگیریشان انتخاب شدند و به دو گروه متجانس 15 نفره به نام­های گروه مقایسه ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
بررسی رابطه تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران

جهانبخش نیکوپور؛ محمد حسن امینی فارسانی؛ مریم نصیری

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 99-104

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.283

چکیده
  مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و استفاده از راهبردهای مستقیم و غیر مستقیم یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران می­پردازد. در این مطالعه،100 دانشجو زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج به دو پرسشنامه تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری زبان پاسخ دادند. نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه آماری معنی­دار بین راهبردهای ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مهندسی در درس زبان تخصصی

مهرک رحیمی؛ حوریه آژغ

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 49-57

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2010.312

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر به کارگیری آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی در درس زبان تخصصی است. دو گروه از دانشجویان گرایش ساخت و تولید به عنوان گروه آزمایشی و  کنترل در طرح پیش آزمون- پس آزمون شرکت کردند. گروه آزمایشی به مدت یک نیمسال تحصیلی، درس زبان تخصصی خود را از طریق روش تکلیف محور فراگرفتند. ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
بهنجارسازی و اعتباریابی پرسش نامه سبک های زبان آموزی

رضا نجاتی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 267-275

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2010.319

چکیده
    تهیه وتدوین ابزاری مقبول یعنی پایا و معتبر برای برآورد سبک­های زبان­آموزی (زبان خارجی) مهم است. این تحقیق نتیجه اجرای گونه اصلاح شده پرسش­نامه «نشانگر سبک­های یادگیری» را گزارش و بحث می­کند. این ­پرسش­نامه را وینترگرست و دی کاپیوا در سال 2002 برای زبان­ آموزان (زبان دوم) تدوین کرده­اند. پرسش­نامه مذکور 3 عامل ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
جهانی شدن و ضرورت اصلاح دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در ایران؛ چالش‌ها، فرصت‌ها

مهرک رحیمی؛ زهرا نبی لو

دوره 3، شماره 1 ، دی 1387، ، صفحه 17-26

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2008.1312

چکیده
  هدف اصلی این مقاله بررسی مسأله جهانی شدن و ارتباط آن با ضرورت بازنگری دوره های آموزش زبان انگلیسی در ایران و چالش­ها و فرصت­های پیش رو این فرآیند است. جهت نیل به این هدف ابتدا به تحلیل کیفی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق١٤٠٤هجری شمسی و سیاست­های کلی برنامه چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. سپس برای ...  بیشتر