فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران

2 آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان،قزوین،ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر به کارگیری آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی در درس زبان تخصصی است. دو گروه از دانشجویان گرایش ساخت و تولید به عنوان گروه آزمایشی و  کنترل در طرح پیش آزمون- پس آزمون شرکت کردند. گروه آزمایشی به مدت یک نیمسال تحصیلی، درس زبان تخصصی خود را از طریق روش تکلیف محور فراگرفتند. گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی دستور- ترجمه با تأکید بر یادگیری دستور، لغت، خواندن و ترجمه، درس زبان را فراگرفتند. در آغاز و در انتهای آزمایش از هر دو گروه آزمون مهارت خواندن گرفته شد. نتایج آزمون تی نشان داد که مهارت خواندن گروه آزمایشی قبل و بعد از شرکت در کلاس زبان تخصصی به طور معناداری متفاوت بوده و ارائه این درس با روش تکلیف محور بر پیشرفت مهارت خواندن آنان تأثیر گذاشته است. همچنین مقایسه نمرات دانشجویان در آزمون پایان ترم نشان داد که استفاده از روش تکلیف محور بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان تخصصی مؤثر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Impact of TBLT on Mechanical Engineering Students’ Achievement and Reading Comprehension in an ESP Course

نویسندگان [English]

  • M. Rahimi 1
  • H. Azhegh 2

1 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Teaching English, Islamic Azad University, Takestan Branch, Qazvin, Iran

چکیده [English]

While there is an expanding literature on the challenges and practicalities of implementing Task-Based Language Teaching (TBLT) in East Asian educational setting, there is a dearth of research with regard to its effectiveness in foreign language settings and West Asian classes.  The purpose of this study was to investigate the impact of TBLT on Iranian university students’ reading comprehension ability and English achievement in an English-for-Specific-Purposes (ESP) course. Two intact groups of university students majoring in Mechanical Engineering (Production and Manufacturing) participated in the experiment. The control group received instruction in grammar-translation method through presentation, practice and production procedure with focus on teaching reading, grammar, vocabulary and translation. The experimental group experienced strong version of TBLT through pre-task, task, and post-task procedure. The experiment lasted for one semester. Students’ reading comprehension ability and achievement in ESP were assessed at the end of the experience. The results revealed that the experimental group outperformed the control group in both assessed variables, confirming the fact that TBLT is an effective way of teaching English to Iranian ESP students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • TBLT
  • ESP
  • Reading comprehension
  • Achievement
  • Mechanical Engineering
1] Widdowson H.G., Learning purpose and language use, Oxford University Press, 1983. [2] Hutchinson T. and Waters A., English for specific purposes, Shanghai Foreign Language Education Press, 2002. [3] Jin-Liang Z., Talk on reading purpose and features in FLL. US-China Foreign Language Journal, Vol.5, No.5, 2007, pp. 17-20. [4] Mozayan M., The effect of semantic mapping on the improvement of EAP reading comprehension ability of Iranian medical students, Proceedings of the first National ESP/EAP conference, SAMT Publications, Vol. III, 2005, pp.136-154. [5] Pazhakh A., Perspectives on the integration of reflective, contextually-task-based and strategically-oriented type of teaching in ESP reading comprehension and summary writing classes in Iran: A case study of in nursing and medicine, Doctoral Dissertation, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, 2006. [6] Zarei G.R., Students’ conceptions of L2 reading and concept change: A study on constructivist language teaching, Proceedings of the first National ESP/EAP conference, SAMT Publications, Vol. I, 2005, pp. 81-114. [7] Borghei F., Metadiscourse and EAP reading comprehension, MA Thesis, Islamic Azad University, Science and Research Center, 2004. [8] Mazdayasna G. and Tahririan M, Developing a profile of the ESP needs of Iranian students, The case of students of nursing and midwifery, Journal of English for Academic Purposes, Vol. 7, 2008, pp.277-289. [9] Yarmohammadi L., ESP in Iran from language planning perspective, Proceedings of the first National ESP/EAP conference, SAMT Publications, Vol. II, 2005, pp.2-20. [10] Ataee M., ESP curriculum development in Iran: An incoherent educational experience, Proceedings of the First Conference on Issues in English Language Teaching In Iran (IELTI), Tehran University Press, 2004, pp.103-119. [11] Hossieni M. and Atai M., An evaluation of writing courses for tourism in Iran, Proceedings of the first National ESP/EAP conference, SAMT Publications, Vol. II, 2005, pp 167-183. [12] Tayebipour F., The role of TEFL instructors vs. specific field instructors in ESP/EAP teaching, Proceedings of the first National ESP/EAP conference, SAMT Publications, Vol.1, 2005, pp.231-234. [13] Yang J.Y., Integrating the task-based approach and grammar translation method with computer-assisted instruction on Taiwanese EFL college students’ speaking performance, Doctoral Dissertation, Alliant International University, 2008. [14] Frost R., A task-based approach, Available at: www.Britishcouncil.com, 2010. [15] Nunan D., Task-based language teaching in the Asia context: Defining task, Asian EFL Journal, Vol.8, 2006, p.3. [16] Ricahrds J.C., Communicative language teaching, Available at: www.professorjack.c.richards.com , 2009. [17] Shehade A., Task-based language learning and teaching theories and applications, In E, Corony & J. Willis (Eds.), teaching exploring tasks in English language teaching, Palgrave Macmillan, 2005, pp.13-30. [18] Swan M., Legislation by hypothesis: The case of task-based instruction, applied linguistics, Vol.26, 2005, pp.376-401. [19] Willis J., Perspectives on task-based instruction: Understanding our practices, acknowledging different practitioners, In Leaver B. and Willis J., (Eds.), and Task-based instruction in foreign language education: Practices and programs, Georgetown University Press, 2004, pp.3-44. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، جلد 5 ،شماره 2 ،زمستان 9831 [20] Xiao-Zhen Z., Integrating task-based teaching into grammar teaching, Sin-Us English Teaching, Vol.4, No.9, 2007, pp.50-53. [21] Bantis A., Using task-based writing instruction to provide differential instruction for English language learners, MA Thesis, Southern California University, 2008. [22] Richards J.C. and Rodgers T., Approaches and methods in language teaching, Cambridge University Press, 2003. [23] Feez S., Text-based syllabus design, National Center for English Teaching and Research, 1989. [24] Willis D. and Willis J., Doing task-based teaching, Oxford University Press, 2007. [25] Nunan D., Doing tasks for the communicative classroom, Cambridge University Press, 1989. [26] Ellis R., Task-based language learning and teaching, Oxford University Press, 2003. [27] Brown H.D., Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy, Longman, 2001. [28] Ellis R., Task-based research and language pedagogy, Language Teaching Research, Vol.4, No.3, 2000, pp.193-220. [29] Sabzavi F., The impact of carrying out language teask on the vocabulary learning of Iranian intermediate EFL learners, MA Thesis, Islamic Azad University, Science and Research Center, 2005. ]33 ]زارعی قاسم، نگرش فراگیران و مدرسین ایرانی زبان انگلیسی نسبت به روش تکلیف محور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، 1331. [31] Najafi H., The role of task-based techniques on the acquisition of English language structures by the intermediate EFL students, MA Thesis, Allameh Tabatabei University, 1996. [32] Zand Moghadam A., The effect of task-based approach on the Iranian ESP learners reading comprehension, MA Thesis, Allameh Tabatabei University, 2007. [33] Abdolrahimzadeh J.A., communicative and task-based approach to teaching major courses at the BA level, MA Thesis, Shiraz University, 1998. [34] Carless D., Factors in the implementation of task-based teaching in primary schools, System, Vol.31, 2003, pp.485-500. [35] Carless D., the Suitability of task-based approach for secondary schools: Perspectives from Hong Kong, System, Vol.35, 2007, pp.595- 608. [36] Adams R. and Newton J., TBLT in Asia: Constraints and opportunities, Asian Journal of English Language Teaching, Vol.19, 2009, pp.1- 17. [37] Rahimi M., Azhegh H. Integrating task-based language teaching in an ESP course: Mechanical engineering students’ perceptions, Paper presented in the second national Conference on Modern Instructional Methods, SRTTU, Tehran, Iran, 2010. [38] Preliminary English Test: Extra with answers, Cambridge University Press, 2006. ]33 ]جاللی پور جمال الدین، انگلیسی برای دانشجویان مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید، انتشارات سمت، 1333.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image