نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه زبان انگلیسی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران
چکیده
تهیه وتدوین ابزاری مقبول یعنی پایا و معتبر برای برآورد سبکهای زبانآموزی (زبان خارجی) مهم است. این تحقیق نتیجه اجرای گونه اصلاح شده پرسشنامه «نشانگر سبکهای یادگیری» را گزارش و بحث میکند. این پرسشنامه را وینترگرست و دی کاپیوا در سال 2002 برای زبان آموزان (زبان دوم) تدوین کردهاند. پرسشنامه مذکور 3 عامل یعنی، تمایل به « فعالیت گروهی»، «فعالیت انفرادی» و «کارهای عملی» دارد. محقق پرسشنامه جدید را با افزودن دو عامل« استقرا» و «استنتاج» به پرسشنامه پیشینساخته و آن را «پرسشنامه سبکهای زبانآموزی» نامیده است. پرسشنامه به پانصد دانشجو داده شد. صد و سیهفت پرسشنامه مخدوش کنار گذاشته شدند و سیصد و شصت و سه پرسشنامه باقی مانده با استفاده از تحلیل عامل تأییدی وآلفای کرانباخ بررسی شدند. نتایج نشان میدهد که ریشه مجذور میانگین خطای برآورد 06/0 است و با 90% اطمینان بین 05/0 تا 07/0 خواهد بود و نزدیکی برازش آن در حد 005/. است؛ یعنی، پرسشنامه روایی دارد. ضمناً آلفای کرانباخ آن 71/0 است. بنابراین، میتوان گفت پرسشنامه پایایی دارد. خلاصه، پرسشنامه جدید ابزار مناسبی برای برآورد سبکهای زبانآموزان ایرانی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Validating and Establishing Norms of the Language Learning Styles
نویسنده [English]
- R. Nejati
Department of English Language, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
A key issue in assessing the learning styles of English as foreign language (EFL) students is the development of a valid and reliable instrument. This paper reports and discusses the results of administering one learning styles questionnaire, which is a further development of Wintergerst , DeCapua (2002) Learning Styles Indicator (LSI) originally developed for the ESL learners. The questionnaire has three constructs, namely, group activity orientation (GAO), individual activity orientation (IAO), and project orientation (PO). The new questionnaire has two more constructs, namely, induction (INDUC) and deduction (DEDUC). Five hundred Iranian students were given the questionnaire. However, three hundred sixty three questionnaires were returned. The results, investigated through confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha, revealed that the questionnaire would be a valid and reliable measure of the learning styles of the Iranian students of English.
کلیدواژهها [English]
- Second Language Acquisition
- Foreign Language Learning
- Learning Styles
- Reliability
- Construct Validity
ارسال نظر در مورد این مقاله