فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی ،دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران

2 دانشکده علوم انسانی و تربیت بدنی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید رجائی،تهران،ایران

چکیده

هدف اصلی این مقاله بررسی مسأله جهانی شدن و ارتباط آن با ضرورت بازنگری دوره های آموزش زبان انگلیسی در ایران و چالش­ها و فرصت­های پیش رو این فرآیند است. جهت نیل به این هدف ابتدا به تحلیل کیفی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق١٤٠٤هجری شمسی و سیاست­های کلی برنامه چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. سپس برای بررسی وضعیت دوره­ی آموزش زبان در ایران به بررسی 1- سطح مهارت زبانی ایرانیان در مقایسه با کشورهای منطقه از طریق بررسی نمرات پنج ساله­ی اخیر آنان در آزمون مهارت زبان انگلیسی تافل و 2- مشکلات آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در مدارس ایران با مرور آثار پژوهشگران پرداخته شده است. نتیجه تحلیل های کیفی بیانگر این امر است که توسعه کشور با رویکرد ایرانی- اسلامی و تعامل سازنده با جامعه جهانی بر اساس عدالت و برابری، بهترین روش برخورد با پدیده جهانی شدن است. نتیجه بررسی وضعیت دوره­ی آموزش زبان در ایران نیز نشان داد که این توسعه نیازمند بازنگری اساسی و اصلاح متون، برنامه ها، و روش های آموزش زبان انگلیسی در سطح ملّی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Globalization and EFL Curriculum Reform in Iran: Challenges and Opportunities

نویسندگان [English]

  • M. Rahimi 1
  • Z. Nabilou 2

1 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajae Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This study investigated the relationship between globalization and the necessity for EFL curriculum reform in Iran. It also analyzed challenges and opportunities created for curriculum and syllabus designers in this process. The qualitative analysis of the Perspective of Islamic Republic of Iran in 1404, and Development Plans 4 and 5 was done in order to find out the country’s policy toward globalization. The status of EFL program in Iran was described by carrying out two further analyses: (1) a comparative study of Iranian and Middle Eastern examinees’ TOEFL scores from 2002 to 2007, and (2) a review study of problems of teaching and learning English in Iranian high schools. The results of the analyses showed that: (1) Iran has taken an active role in facing globalization by appreciating its Iranian-Islamic values; (2) EFL program in Iran has serious problems, and (3) EFL curriculum reform in Iran is essential and inevitable in the process of globalization

کلیدواژه‌ها [English]

  • Globalization
  • English language teaching
  • vision document
[1] Robertson R., Globalization: Social Theory and Global Culture, Sage,1992. [2] Shin H., Kubota R. Post-colonialism and globalization in language education. In B. Spolsky & F. Hult (Eds). The handbook of educational linguistics, (pp 201- 282). Blackwell Publishing, 2008. [3] Latouch S., The Westernizing of the world, Polity Press, 1996. ]١ ]لطف آبادی حسن، نوروزی وحیده، » بررسی چگونگی نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ایران به جهانی شدن وتأثیرآن بر ارزشها و هویت دینی و ملی آنان «، فصل نامه نوآوری های آموزشی، شماره ی 2 ،1373 ،صفحه 11 الی 801. جهانی شدن و ضرورت اصالح دورههای آموزش زبان انگلیسی در ایران؛ چالشها، قرصتها مهرک رحیمی و همکار 884 مجله فناوری آموزش، سال سوم، جلد 3 ،شماره 2 ،زمستان 8317 ]5 ]شیرودی مرتضی، » انقالب اسالمی ایران وپروژه جهانی شد« فصل نامه شیعه شناسی، شماره 87 ،1371 ،صفحه833 الی .811 ]1 ]لطف آبادی حسن، » آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان «، فصل نامه نوآوری های آموزشی، شماره87 ، 1375 ، صفحه های .44 الی88 ]8 ]سهرابی بهشته، سارانی احمد، » تأثیرات جهانی شدن بر فرهنگ و نظام آموزش و پرورش ایران «، اولین همایش دانشجویی روشهای نوین آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، 1378. ]7 ]جاللی مهدخت، کرمی علیرضا، » تأثیر جهانی شدن بر فرایند یاددهی-یادگیری «، اولین همایش دانشجویی روشهای نوین آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، 1378. ]9 ]پور طهماسبی سیاوش، سبحانی نژاد مهدی، » انتخاب متناسب رویکرد فناوری اطالعات و ارتباط و تأثیر آن در اشتغال اثر بخش دانش آموختگان«، اولین همایش دانشجویی روشهای نوین آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، 1378. ]1٤ ]رحیمی مهرک، فنون یادگیری برای زبان آموزان ایرانی، انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، 1377. [11] Phillipson R. Globalizing English: Are linguistic human rights an alternative to linguistic imperialism? Language Sciences, Vol. 20, No. 3, 1998 , pp. 101- 112. [12] Phillipson R., Linguistic Imperialism, Oxford University Press, 1992. ]13 ]بیرمی پور علی، لیاقت دار محمد جواد، شریف مصطفی، » بررسی میزان کار آمدی فرآیندهای یادگیری-یاددهی و ارزشیابی برنامه درسی زبان انگلیسی مقطع متوسطه شهر شیراز «، اندیشه های نوین تربیتی، دوره 4 ،شماره 4 ، 1378 ،صفحه های73 الی 21. [14] Wedell M., " Giving TESOL change a chance: supporting key players in the curriculum change process. System ", Vol. 31, 2003, pp. 439-456. [15] Fradd S. H., Lee O., " Development of a knowledge base for ESOL teacher Education " , Teaching and Teacher Education , Vol. 14, No.7, 1998,pp. 761-773. ]11 « ]سند چشم انداز جمهوری اسالمی ایران در افق 8404 هجری شمسی«، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، .1372 ]18 « ]ابالغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه«، روزنامه ایران، سال چهاردهم، شماره 4881 ، 22 دی، 1378 ،صفحه 1. ]17 ]مرادی فرشته، » بررسی مشگالت آموزش/ یادگیری زبان انگلیسی در استان تهران«، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، 1378. ]19 ]طوسی بهرام، » نظریه زبانی چامسکی «، ماهنامه پژوهش، شماره 87 ،1373 ، صفحه های 27 الی 32. ]2٤ ]رشیدی ناصر،» آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای استان کردستان: مشکالت و راه حل های پیشنهادی « ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، .1382 ]21 ]سعادت محبوبه، » بررسی مشکالت آموزش/ یادگیری درس زبان انگلیسی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای استان فارس« ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، 1388. ]22 ]زنگنه مهدی، » بررسی مشکالت آموزش/ یادگیری درس زبان انگلیسی در دبیرستانهای استان کرمانشاه «، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، 138١. [26] Ahmadi, A. Treatment of pronunciation in Iranian ELT textbooks. Paper presented in the Fourth TELLSI Conference, Shiraz, Iran, February 2007. [27] Elham, R., Amerian, M., Content analysis of high school language books’ reading passages, Paper presented in the Fourth TELLSI Conference, Shiraz, Iran, February 2007. [28] Brown, D, Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Pearson Longman, 2001. [29] Giddens, A. Runaway world: How globalization is reshaping our lives, Routledge, 2001 ]23 ]دودمان محمد،» بررسی مشگالت آموزش/ یادگیری درس زبان انگلیسی در دبیرستانهای استان هرمزگان«، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شیراز، 1375 . ]2١ ]رحیمی محمد، » بررسی وضعیت آموزش زبان انگلیسی در دبیرستانهای استان اصفهان«، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، 1387. ]25 ]صفرنواده خدیجه، » بررسی تطبیقی برنامه درسی زبان انگلیسی در آموزش رسمی سه کشور ژاپن، پاکستان و ایران با نگاهی بر تأثیر فرهنگ غرب بر آموزش زبان در سه کشور مذکور «، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه عالمه طباطبایی، .

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image