نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان انگلیسی ،دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران
2 دانشکده علوم انسانی و تربیت بدنی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید رجائی،تهران،ایران
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی مسأله جهانی شدن و ارتباط آن با ضرورت بازنگری دوره های آموزش زبان انگلیسی در ایران و چالشها و فرصتهای پیش رو این فرآیند است. جهت نیل به این هدف ابتدا به تحلیل کیفی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق١٤٠٤هجری شمسی و سیاستهای کلی برنامه چهارم و پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. سپس برای بررسی وضعیت دورهی آموزش زبان در ایران به بررسی 1- سطح مهارت زبانی ایرانیان در مقایسه با کشورهای منطقه از طریق بررسی نمرات پنج سالهی اخیر آنان در آزمون مهارت زبان انگلیسی تافل و 2- مشکلات آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در مدارس ایران با مرور آثار پژوهشگران پرداخته شده است. نتیجه تحلیل های کیفی بیانگر این امر است که توسعه کشور با رویکرد ایرانی- اسلامی و تعامل سازنده با جامعه جهانی بر اساس عدالت و برابری، بهترین روش برخورد با پدیده جهانی شدن است. نتیجه بررسی وضعیت دورهی آموزش زبان در ایران نیز نشان داد که این توسعه نیازمند بازنگری اساسی و اصلاح متون، برنامه ها، و روش های آموزش زبان انگلیسی در سطح ملّی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Globalization and EFL Curriculum Reform in Iran: Challenges and Opportunities
نویسندگان [English]
- M. Rahimi 1
- Z. Nabilou 2
1 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajae Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study investigated the relationship between globalization and the necessity for EFL curriculum reform in Iran. It also analyzed challenges and opportunities created for curriculum and syllabus designers in this process. The qualitative analysis of the Perspective of Islamic Republic of Iran in 1404, and Development Plans 4 and 5 was done in order to find out the country’s policy toward globalization. The status of EFL program in Iran was described by carrying out two further analyses: (1) a comparative study of Iranian and Middle Eastern examinees’ TOEFL scores from 2002 to 2007, and (2) a review study of problems of teaching and learning English in Iranian high schools. The results of the analyses showed that: (1) Iran has taken an active role in facing globalization by appreciating its Iranian-Islamic values; (2) EFL program in Iran has serious problems, and (3) EFL curriculum reform in Iran is essential and inevitable in the process of globalization
کلیدواژهها [English]
- Globalization
- English language teaching
- vision document
ارسال نظر در مورد این مقاله