فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران

2 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت معلم ،تهران،ایران

3 گروه زبان انگلیسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان،قزوین،ایران

چکیده

مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و استفاده از راهبردهای مستقیم و غیر مستقیم یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران می­پردازد. در این مطالعه،100 دانشجو زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج به دو پرسشنامه تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری زبان پاسخ دادند. نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه آماری معنی­دار بین راهبردهای استفاده از فرآیندهای ذهنی، سازماندهی و ارزیابی یادگیری و یادگیری به همراه دیگران با تفکر انتقادی می­باشد. در حالی که رابطه آماری معنی­داری بین راهبردهای به خاطر سپردن مطالب، استفاده از روش­های جبرانی، و مهار احساساتبا تفکر انتقادی مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

On the Relationship Between Critical Thinking and Language Learning Strategies Among Iranian EFL Learners

نویسندگان [English]

  • J. Nikoopour 1
  • Mohammad Amini Farsani 2
  • Maryam Nasiri 3

1 English Languege Department, Islamic Azad University,Tehran,Iran

2 Department of English Language, Tarbiat Moallem University, Tehran, Iran

3 English Languege Department, Islamic Azad University,Takestan,Qazvin,Iran

چکیده [English]

This study investigates the relationship between critical thinking and the use of direct and indirect language learning strategies by Iranian learners. To this end, two survey instruments, the Strategy Inventory for Language Learning (SILL), and a questionnaire of Critical Thinking, were administered among 100 college students majoring in English translation at Karaj University. The findings reveals a statistically significant relationship between specific direct and indirect language learning strategies such as cognitive, metacognitive, and social with critical thinking, while memory, compensation, and affective strategies appeared to have no relationship with critical thinking.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical thinking
  • Language Learning Strategies
  • Iranian EFL Learners
[1] Oxford R., Language Learning Strategies, in: Nunan D. and Carter R., Teaching English to Speakers of Other Languages, UK: Cambridge University Press, 2001, pp.166-172. [2] Honey P., Critical thinking Questionnaire, Retrieved Octobr 2004, from: http://www.Peter Honey.com, 2000. [3] O’Malley M.J. and Chamot U.A., Learning Strategies in Second Language Acquisition, Cambridge, Cambridge University Press, 1990. [4] Brown H.D., Principles of language learning and teaching (4th Ed.), New York, Longman, 2000. [5] Schmitt N., an Introduction to Applied Linguistics, United States of America, Oxford University Press, 2002. [6] Halpern D.F., Thought and Knowledge, an Introduction to Critical Thinking, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey, 2003. [7] Atkinson D., A Critical Approach to Critical Thinking in TESOL. TESOL Quarterly: 31, Vol.71, No.89, 1997. [8] Moon J., Critical Thinking of Theory and Practice, UK: Library of Congress, 2008. [9] Naiman N., Frohlich M., Stern H.H., and Todesco A., The good language learner research in education, Toronto,Ontario, Canada, Institute for Studies in Education, Vol.7, 1978, pp.285-288. [10] Cohen A. and Dornyei Z., Focus on the language learner: Motivation, Styles and Strategies, in: Schmitt N., (Ed.), an Introduction to Applied Linguistics, New York, Oxford University Press, 2002, pp.170-188. [11] Naeini J., the Effects of Collaborative Learning on Critical Thinking of Iranian EFL Learners, Unpublished Master Thesis, Islamic Azad University of Tehran, Central branch, Iran, 2005. [12] Aelger A., The Direct Teaching of Thinking Skills for Improvement of Reading Comprehension Skills, Published Dissertation, Drake University, Singapore, 1993. [13] Neubert G.A. and Binko J.B., Inductive reasoning in the secondary classroom, Washington D.C., NBA Professional Library, 1992. [14] Jodeiri Sh., The Relationship between the Critical Thinking Ability and Writing Proficiency of Intermediate Iranian EFL Student, Unpublished Master Thesis Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran, 2005. [15] Eghtedari M., The impact of language proficiency Level on Critical thinking when Reading, Unpublished Master Thesis, Islamic Azad University of Tehran, Iran, 2002. [16] Khamesian M., the Relationship between Critical Thinking Skills and Writing in EFL Engineering Learners, Unpublished Master Thesis, Islamic Azad University of Science and Research Campus, Tehran, Iran, 2008. [17] Mirzai Z., the Relationship between Critical Thinking and Lexical Inferencing of Iranian EFL Learners, Unpublished Master Thesis, Islamic Azad University of Science and Research Campus, Tehran, Iran, 2008. [18] Oxford R. and Green J., A Closer Look at Learning Strategies, L2 Proficiency, and Gender, TESOL Quarterly, Vol.29, 1995, pp.261-297. [19] Ehrman E., Leaver B. and Oxford R., A Brief Overview of Individual Differences in Second Language Learning, System,Vol.31,2003, pp.313-330. [20] Spolsky B., Conditions for Second Language Learning: Introduction to a General Theory, New York, Oxford University Press, 1998. [21] Beyer B.K., Critical Thinking, Bloomington, Phi Delta Kappa Educational Foundation, 1995. [22] Cairns C., Gilbert B., Mc Crickerd J., Romig J. and Younger B., Critical Thinking, Research, and Communication of Knowledge in the Teaching and Learning Experiences, Singapore, Drak University, 2005. [23] Fisher A., Infusing Critical thinking into college courses, Pacific Grove, CA, Critical Thinking Press and Software, 1998. [24] Melles G., Teaching Critical Appraisal Skills to Postgraduate English as a Second Language Engineering Students, Australian Journal of Education, Vol.14,No.2, 2008, pp.23-32. [25] Reed J., Effects of Model for Critical Thinking on Students' Achievement in Primary Source Document Analysis and Interpretation, Argumentative Reasoning Critical Thinking Dispositions and History Content in a Community College History Course, Published Dissertation, University of Florida, USA, 1998. [26] Nikoopour J. and Amini Farsani M., On the Relationship between Language Learning Strategies and Cognitive Styles among Iranian EFL Learners, Journal of Language English Studies, Islamic Azad University, Science & Research Campus, Vol.1, No.1, 2010.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image