فصلنامه علمی

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی
تاثیر آموزش مبتنی بر مدل‌سازی با نرم‌افزار شبیه‌ساز کامسول بر اصلاح سوء تفاهم‌ها و کج فهمی‌های مفاهیم فیزیک الکتریسیته

فاطمه خدادادی آزادبنی؛ جواد کمالی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10084.2982

چکیده
  پیشینه و اهداف: موضوع الکتریسیته اغلب یک مفهوم چالش برانگیز و انتزاعی در فیزیک در نظر گرفته می‌شود. یادگیری مفاهیم علمی غیر شهودی می‌تواند برای دانش آموزان چالش برانگیز باشد، زیرا آنها اغلب تصورات نادرستی در مورد پدیده‌های طبیعی دارند که آنها را به سمت خطا سوق می‌دهد. شناسایی و اصلاح باورهای غلط فیزیک الکتریسیته برای ارتقای یادگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی
فرصت تقویت مهارت بازنمایی کلامی دانشجویان در فرآیند طراحیِ کارگاه های برخطِ معماری

حسین پورمهدی قایم مقامی؛ آزاده خاکی قصر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10357.2998

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دروان پاندمی کووید-19، همه رشته ها از جمله معماری به صورت برخط تدریس شدند. در میان دروس رشته معماری، کارگاههای طراحی معماری چالش برانگیزترین دروسی بودند که به صورت برخط برگزار شدند. در طول دوران پاندمی و پس از آن، محققان حوزه آموزش معماری درباره بازخوردهای تجربه زیسته تدریس در کارگاه های طراحی معماری برخط پژوهش هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تاثیر شیب سقف کلاس بر استرس و عملکرد شناختی دانشجویان: با رویکرد معماری عصب محور

ریحانه رئیسی؛ کاوه فتاحی؛ سید محمد حسین ذاکری؛ سارا دانشمند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10699.3043

چکیده
  پیشینه و اهداف: محیط یادگیری به هر گونه محیطی اطلاق می شود که فرایند یادگیری در آن اتفاق می افتد. در سال های اخیر، پژوهش­های متنوعی با رویکردهای متفاوت به تجزیه و تحلیل کیفیت­های محیط فیزیکی یادگیری به منظور بهبود و ارتقا عملکرد یادگیرندگان در محیط های یادگیری پرداخته اند. در همین راستا پیشرفت­های شکل گرفته در رویکرد معماری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی- مجازی
تاثیرنشان ها درسیستم امتیازدهی بازیوارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی

زهره مروتی سیبنی؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10407.3006

چکیده
  پیشینه و اهداف:یادگیری مهارت خواندن و نوشتن در پایه اول ابتدایی همواره از  اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یادگیری مهارت خواندن به دانش‌آموزان این  امکان را می‌دهد تا متون مختلف را با دقت و درک کامل بخوانند. این مهارت شامل خواندن کلمات، جملات و متون ساده است. با تقویت مهارت خواندن، دانش‌آموزان قادر خواهند بود اطلاعات موجود در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) در قالب SWOT

نسیم نادری؛ محمدجعفر مهدیان؛ زهرا تنها

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11235.3124

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش ترکیبی به‌عنوان رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی، ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی است. این روش آموزشی تلاش می‌کند تا از مزایای هر دو نوع آموزش بهره‌برداری کند و معایب آن­ها را به حداقل برساند. در سال‌های اخیر، به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا و نیاز به فاصله‌گذاری اجتماعی، این آموزش به یکی از روش‌های محبوب و ضروری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
رواسازی مدل شبیه‌ساز آموزشی رایانه‌ای کارگاه‌های اجرایی معماری داخلی

پرستو آریانژاد؛ فرهنگ مظفر؛ محمد علی خانمحمدی؛ بهرام صالح صدق پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10990.3085

چکیده
  پیشینه و اهداف: با بهره‌گیری از امکاناتی که فناوری در اختیار آموزش قرار داده است، می‌توان اثر کاستی‌های وضع موجود آموزش را حذف کرد یا به حداقل رساند. شبیه‌ساز آموزشی رایانه‌ای یکی از این فناوری‌ها به‌شمار می‌رود که از گذشته تاکنون در حوزه‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد. در‌حال‌حاضر در رشته معماری داخلی به‌عنوان یک رشته پر متقاضی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عمومی
فراتحلیل تأثیر مداخلات آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی دوره ابتدایی (مطالعات منتشرشده در سال‌های 1390-1401)

رضا پاشا؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ اسماعیل سعدی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10291.2991

چکیده
  پیشینه و اهداف: اختلال یادگیری ریاضی یکی از مشکلات یادگیری شایع در دانش‌آموزان است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی آنان داشته باشد. دانش‌آموزانی که با این اختلال روبرو هستند، معمولاً دشواری‌هایی در فهم مفاهیم ریاضی، حل مسائل ریاضی، استدلال منطقی و استفاده از روش‌های ریاضی دارند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش اعتماد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش - هوش مصنوعی
تأثیر آموزش ترکیبی مبتنی بر چت‌بات هوش مصنوعی بر یادگیری خودراهبر، درگیری تحصیلی و گرایش به تفکر نقادانه

آرمان مهری؛ اسماعیل سعدی‌پور؛ فریبرز درتاج

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11481.3152

چکیده
  پیشینه و اهداف: هوش مصنوعی، به مثابۀ یک فناوری آموزشی نوظهور، چشم‌اندازها و رویکردهای آموزش و یادگیری را متحول کرده است. یکی از شاخه‌های حوزۀ هوش مصنوعی، پردازشگرهای زبان طبیعی هستند که می‌توانند متون انسان‌وار تولید کنند که از انواع آن می‌توان به چت‌بات‌های هوش مصنوعی اشاره کرد. چت‌بات‌های هوش مصنوعی به دلیل قابلیت‌هایی مانند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه شناسی فناوری آموزش
مقایسه سرسختی روان‌شناختی، تمایزیافتگی خود و فرسودگی روان‌شناختی در زنان سرپرست خانوار و زنان عادی شهر مرودشت

حسین افلاکی فرد؛ محمد قلعه نوی؛ صفی اله رمضان خانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1401

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8962.2759

چکیده
  پیشینه و اهداف: زنان سرپرست خانوار زنانی عهده ­دار تأمین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند. این زنان بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگ‌سال سرپرستی خانوار را بر عهده می‌گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی خانواده، تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی با آن‌هاست. این زنان به دلیل ایفای نقش دوگانه (پدر و مادر) برای فرزندان با مشکلاتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان

سوسن مهرزاد؛ زینب گلزاری؛ زهرا طالب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1397

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل هنرجویان هنرستان امام حسن مجتبی (ع) پایه دهم در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که از این تعداد حجم نمونه 60 نفر ( 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ) که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم تربیتی
شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان

جواد ایمانی؛ مهدی باقری؛ نادرقلی قورچیان؛ پریوش جعفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1398

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4900.2133

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان بود. این پژوهش نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، با رویکرد کمی- کیفی (آمیخته) انجام گرفته ‎است. جامعه آماری شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس بود. که در بخش کمی شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های کیفیت محیطی حیاط بر رفتار پرخاشگرایانه دانش‌آموزان نمونه‌موردی: دانش‌آموزان دوره ابتدایی

ملیحه تقی پور؛ علی اکبر حیدری؛ خاطره سجادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1398

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4510.2078

چکیده
  یکی از مسائل اجتماعی امروز، بروز ناهنجاری‌های رفتاری در نوجوانان است که این موضوع در قالب رفتارهای پرخاشگرانه نمود می‌یابد و پیشگری از وقوع آن یکی از مهمترین اولویت‌های خانواده‌ها و ارگان‌های تربیتی است. مدارس به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در ارتقا مهارت‌های اجتماعی و مهار چنین رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دارد. در پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت بدنی
بررسی عوامل موثر بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ورزش مدارس با استفاده از الگوی مدلسازی ساختاری تفسیری

شیدا رنجبری؛ زین العابدین فلاح؛ وحید شجاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1398

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4353.2053

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فاوا در ورزش مدارس با استفاده از الگوی مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات ترکببی از توع اکتشافی می‌باشد که به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش، معلمان ورزش و خبرگان حوزه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش بودند ...  بیشتر