فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
امکان‌سنجی طرح هوشمندسازی هنرستان‌های کشاورزی استان‌های لرستان و کرمانشاه

رضا موحدی؛ ناصر جمشیدی؛ حشمت‌اله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1395، ، صفحه 97-110

https://doi.org/10.22061/tej.2016.491

چکیده
  هدف مطالعه یا مقاله حاضر امکان­سنجی طرح هوشمندسازی هنرستان­های کشاورزی دو استان لرستان و کرمانشاه می‌باشد که جهت تحقق این هدف، امکانات و شرایط حاکم بر هنرستان­های کشاورزی از نظر زیرساخت، میزان آگاهی افراد ذینفع و محیط یاددهی و یادگیری برای اجرایی شدن این طرح مورد بررسی قرار گرفت. روش ‌تحقیق مورد استفاده روش کمی است که با شیوة ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
اعتباریابی ابزاری برای سنجش نگرش دانش‌آموزان نسبت به مدرسة هوشمند

محمد علی رستمی نژاد؛ عبدالله اخباری؛ محمد اکبری بورنگ

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1395، ، صفحه 149-159

https://doi.org/10.22061/tej.2016.495

چکیده
  امروزه مدارس هوشمند و هوشمندسازی مدارس در کانون توجه نظام آموزشی کشور قرار دارد؛ بر اساس دیدگاه اجتماعی– شناختی، نگرش دانش‌آموز به مدرسه در موفقیت تحصیلی و انگیزة یادگیرنده اثر می­گذارد. با توجه به اهمیت شناسایی نگرش یادگیرندگان نسبت به فناوری و مدرسه، پژوهش پیشرو در صدد تهیة پرسش­نامه­ای برای بررسی نگرش دانش‌آموزان نسبت ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
استفاده از الگوی سازنده‌گرایی برای افزایش دانش تلفیق تکنولوژی

زهرا حسینی

دوره 10، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 65-74

https://doi.org/10.22061/tej.2015.439

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر استفاده از الگوی سازنده‌گرایی بر دانش تلفیق تکنولوژی دانشجومعلمان انجام شد. دانش تکنولوژیکی پداگوژیکی محتوا (TPACK) به عنوان یک چارچوب مطالعه و اندازه­گیری دانش تلفیق تکنولوژی انتخاب شد. نمونه پژوهشی شامل 22 معلم دانشجومعلم دورة کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که از میان 174 دانشجویی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
فلسفه تکنولوژی، رویکردها، دیدگاه‌ها و برداشت‌های ناصواب؛ تبیینی از فلسفه تکنولوژی آموزشی برای عصر حاضر

هاشم فردانش؛ اعظم جمشیدی توانا

دوره 9، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 279-286

https://doi.org/10.22061/tej.2015.380

چکیده
  مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحب­نظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر می­نمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح می­کنند؛ به گونه­ای که رویکردی را صرفا ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
یک مدل جامع مرکب برای آموزش معماری: تلفیقی از محیط‌های یادگیری حضوری و مجازی

محمودرضا ثقفی

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 155-165

https://doi.org/10.22061/tej.2015.348

چکیده
  امروزه توجه روز افزونی به رویکرد ساختارگرا در یادگیری و یاددهی به منظور پاسخ گویی به تغییرات و چالش­های پیش روی آموزش عالی وجود دارد. رویکردی که به طور خاص متناسب با آموزش معماری و شیوه یاددهی1 کارگاه طراحی است. در حالی­که کارگاه­های طراحی، محیط آموزشی ایده­الی برای رشته­های مبتنی بر حل مسأله2 هستند،‌ تعداد کمی تحقیق کیفی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
رابطه تعامل، یادگیری خودتنظیمی با رضایتمندی از تحصیل در مدارس هوشمند

مهرانگیز علی نژاد؛ نسیم سعید

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 213-222

https://doi.org/10.22061/tej.2015.353

چکیده
  چند سالی است که نهضت هوشمندسازی مدارس در ایران آغاز شده است و با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، این امر با سرعت و به طور وسیعی در سطح کشور در حال گسترش است. با توجه به اینکه فناوری به خودی خود توانایی یادگیری دانش­آموزان را افزایش نمی­دهد و برای ایجاد محیطی که یادگیری دانش­آموزان را تقویت کند، شرایطی لازم است؛ بر این اساس هدف این ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
نیازسنجی آموزش های فنی وحرفه ای نانو فناوری

حجت احمدی؛ محمد آتشک

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1394، ، صفحه 113-120

https://doi.org/10.22061/tej.2015.306

چکیده
  هدف تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر نیازسنجی آموزش­های فنی و حرفه­ای مبتنی بر نانو فناوری بود که جامعه آماری آن کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه­ای و ادرات تابعه و کارشناسان بخش صنعت و نیز استادان دانشگاه­ها و مراکز علمی کشور بوده­اند. اطلاعات مورد نظر در این پژوهش از طریق پرسش­نامه و چک لیست محقق­ساخته جمع­آوری شده است ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر بسته آموزشی "حساب‌یار" در یادگیری و یادسپاری جدول ضرب

حسن رستگارپور؛ مهکامه حسینی

دوره 9، شماره 2 ، فروردین 1394، ، صفحه 135-143

https://doi.org/10.22061/tej.2015.308

چکیده
  هدف از این پژوهش آزمایش تأثیر بسته آموزشی حساب­یار در یادگیری و یادسپاری جدول ضرب بوده است. این بسته آموزشی محقق ساخته، شامل پوستر، کتاب آموزشی، صفحه تمرین، نرم­افزار بازی­های ضرب و آزمون­های ارزش­یابی است که بین دانش­آموزان دختر پایه سوم دبستان از یک کلاس 30 نفره­ (گروه آزمایش) در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران توزیع گردید. ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
احصاء و رتبه‌بندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع

مهکامه حسینی؛ محمد آتشک

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 81-87

https://doi.org/10.22061/tej.2014.99

چکیده
  چکیده: شواهد حاکی از آن است که همه ساله در جهان حوادث ناگواری برای کارگران صنایع رخ می­دهد که این امر خسارت­های فراوانی به همراه دارد. از آن جایی که اهداف آموزشی مشخص و مدونی برای ایمنی و بهداشت کار در صنایع وجود ندارد، هدف تحقیق توصیفی (پیمایشی) حاضر، شناسایی و رتبه­بندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع است. ابزار جمع­آوری ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
الگویابی روابط ساختاری متغیرهای محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی و عملکرد در درس ریاضی

احد نویدی؛ فاطمه تویسرکانی راوری

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 109-118

https://doi.org/10.22061/tej.2014.102

چکیده
  چکیده:برای بررسی الگوی روابط ساختاری میان متغیرهای ادراک از محیط کلاس، اهداف پیشرفت، تفکر تأملی و عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی، تعداد 500 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمان در رشته‌های ریاضی- فیزیک و علوم تجربی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری متغیرها ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
مقایسه میزان انگیزه دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی

اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی ملازادگان

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 131-140

https://doi.org/10.22061/tej.2014.104

چکیده
  چکیده:هدف از مطالعه حاضر مقایسه میزان انگیزه دانش­آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی است. طرح این پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای و جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانش­آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهر تهران  است که سازمان آموزش و پرورش تهران تعداد این دانش­آموزان را 2225 نفر اعلام کرد. از جامعه مذکور ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی میزان تأثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه

فریبرز درتاج؛ الهام لک پور؛ علی بهلولی

دوره 8، شماره 1 ، دی 1392، ، صفحه 63-71

https://doi.org/10.22061/tej.2013.111

چکیده
  حرکتی جهانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای تغییر ساختار آموزشی، با دگرگونی جوامع از جوامع سنتی به جوامعدانایی محور و بهره گیری از شرایط نوین ارتباطی پدید آمده است. می توان مدارس هوشمند را فضایی آموزشی در نظر گرفت که تحقق جامعه دانایی محوررا میسر خواهد ساخت.پژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
ارائه مدلی جهت ارزیابی راهبردهای یادگیری الکترونیکی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان

فرهاد شفیع پور مطلق؛ حسین نظری

دوره 7، شماره 4 ، مهر 1392، ، صفحه 253-259

https://doi.org/10.22061/tej.2013.115

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارزیابی راهبردهای یادگیری الکترونیکی مؤثر بر پیشرفتت حصیلی دانشجویان مجازی بوده است. روش این پژوهش، 1390 تشکیل دادند. بر اساس - توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای مجازی ایران در سال 91 جدول مورگان، نهایتا تعداد 363 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق بر سه نوع است: 1- پرسشنامه ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
لزوم آموزش سواد محیطی در رشته معماری

سعید میرریاحی؛ فاطمه قارونی

دوره 7، شماره 4 ، مهر 1392، ، صفحه 261-271

https://doi.org/10.22061/tej.2013.116

چکیده
  سواد محیطی 1 حوزه اصلی فعالیتهایی است که دانستن آن، برای افراد بهعنوان مصرف کننده، تولیدکننده و ناظر ضروری به نظر میرسد. هدف از آموزش محیطی بالا بردن و ارتقاء سواد کاربردی افراد است. مفهوم سواد محیطی شامل دانش (حقایق، مفاهیم و مهارت) و عمل (نگرش و آگاهی) میشود که با هم رفتار فردی را شکل میدهند. در این معنا و مفهوم آگاهی دارای دو مفهوم مبتنی ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی رابطه نگرش نسبت به یادگیری به کمک رایانه و خودتنظیمی آموزشی و انگیزش در یادگیری زبان خارجه

مریم مشکوه؛ سمیه فروزش نیا

دوره 7، شماره 4 ، مهر 1392، ، صفحه 273-280

https://doi.org/10.22061/tej.2013.117

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش دانش آموزان دوره راهنمایی نسبت به یادگیری به کمک رایانه آموزشی و انگیزش در یادگیری زبان خارجه است. جامعه آماری تحقیق شامل 213 دانش آموز دوره راهنمایی است که در مدارس دخترانه و پسرانه مشغول تحصیل بودند. پرسشنامه نگرش یادگیری به کمک رایانه و پرسشنامه های سنجش خودتنظیمی آموزشی و نگرش و انگیزه فراگیران در میان ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی مطلوبیت فضاهای باز محیط های دانشگاهی از نظر دانشجویان

اسماعیل ضرغامی؛ سعید عظمتی

دوره 7، شماره 3 ، تیر 1392، ، صفحه 175-183

https://doi.org/10.22061/tej.2013.153

چکیده
  با ارزیابی به عمل آمده از دانشگاه ها ملاحظه می گردد که بخش اعظم آن را دانشکده ها و کلاس های درس و سایر فضاهای بسته تشکیل می دهند و تمام توجهات برنامه ریزان و طراحان معطوف به فضاهای درونی است. در این میان، منظر و فضاهای بازشامل محوطه وباغچه ها از توجه شایسته مغفول مانده اند. دردانشگاه های ایران مطالعات و تحقیقات کاربردی با هدف ارتقاء ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه در رابطه با عوامل محیطی

خسرو رشید؛ علیرضا ذاکری؛ احمد سلحشوری؛ رسول کرد نوقابی

دوره 7، شماره 1 ، دی 1391، ، صفحه 11-20

https://doi.org/10.22061/tej.2012.166

چکیده
  انگیزه تحصیلی نقش مهمی در یادگیری کلاسی بازی می کند،اما پژوهشهای دقیقی در این زمینه در ایران صورت نگرفته است.درپژوهش حاضر سعی شد که ارتباط عوامل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشگاهی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گیرد.نمونه پژوهش حاضر شامل 1015 نفر(445 دختر و 570 پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس روزانه دولتی استان ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر محیط‌های بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان

جمال الدین مهدی نژاد؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ رضا سیروس صبری؛ جوانه عباس‌پور اسداله

دوره 6، شماره 3 ، تیر 1391، ، صفحه 191-198

https://doi.org/10.22061/tej.2012.202

چکیده
  در این مقاله تأثیرات فضاهای بازی مصنوع و تجهیزاتی با محیط­های بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان، مورد مقایسه قرار گرفته است. بازی و تحرک بخش اصلی زندگی کودکان است. اگر به کودکان اجازه داده شود که عناصر طبیعی و ساخته دست بشر را که در محیط اطرافشان موجود است تجربه کنند، باعث رشد مهارت­های اجتماعی، شناختی و رشد کیفی آموزش کودکان ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر شبکه‌سازی واژگانی بر مهارت مکالمه دانش‌آموزان

رضا نجاتی؛ زهرا نبی لو

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 271-278

https://doi.org/10.22061/tej.2011.230

چکیده
  استادان­ و کارشناسان آموزش زبان انگلیسی براین ­باورند­که شبکه­سازی واژگانی به بهبود دانش واژگانی و دستوری زبان آموزان خارجی کمک می­کند که این به نوبه­ خود سبب تقویت مهارت­های تولیدی (گفتاری و نوشتاری) آن­ها خواهد شد. این ­تحقیق از طریق «طرح پیش آزمون- پس آزمون گروه گواه»1 اجرا شده است. یک­آزمون دو بار (در ابتدای ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تاثیر ادراکی _ رفتاری فضاهای باز محله در سلامت دانش آموزان

سید باقر حسینی؛ حمیدرضا عظمتی؛ محمد باقری

دوره 1، شماره ویژه ، مهر 1385، ، صفحه 17-28

https://doi.org/10.22061/tej.2006.1233

چکیده
  فضاهای باز شهری و محلات شهری معاصر با ویژگی های جسمی و روانی  دانش آموزان دختر و پسر ایرانی سازگاری کافی ندارند. محدودیت سرانه فضاهای آموزشی مدارس, محدودیت کمی و کیفی خانه های مسکونی معاصر و رواج الگوهای زندگی ماشینی  سلامت محیطی دانش آموزان را تهدید می کند. بروز نشانه هایی چون  وابستگی زیاد دانش آموزان به حمل و نقل سواره از ...  بیشتر