نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران
چکیده
مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحبنظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر مینمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح میکنند؛ به گونهای که رویکردی را صرفا به خاطر تقدم زمانی بر کرسی حقانیت نشانده و رویکردهای ماقبل آن را واپسگرا میدانند. در این مقاله، مقدمهای درباره تاریخچه سیر تکوین ماهیت تکنولوژی بیان میشود؛ سپس دیدگاهها و طبقهبندیهایی از فلسفه تکنولوژی مطرح میشود. نتیجه بررسیها نشان میدهد، رویکردها و باورهای متعددی درباره فلسفه تکنولوژی وجود دارد و این رویکردها و باورها در یک سطح و طراز همچنان در محافل فلسفی مطرح است و صرفا بر اساس معیار گذشت زمان نمیتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد.
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Philosophy of technology, approaches, views and erroneous perceptions, an explanation of the philosophy of educational technology in the present era
نویسندگان [English]
- H. Fardanesh 1
- A. Jamshidi Tavana 2
1 Department of Psychology and Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University (TMU). Tehran. Iran
2 curriculum planning of Shahid Rajaee University Tehran. Tehran. Iran
چکیده [English]
Technology category contains different ideas and approaches. Despite different beliefs and approaches, some experts, restricted technology and philosophy of technology in two approaches "instrumentational" and "civilization". In addition, "advanced" or "lack of advanced" Suggest According time priority and recency; So that approach for time priority knows the truth and previous approach knows retrogressive. In this article, following the introduction of brief history of the evolution of this issue that can be expressed; then the views and categories of philosophy of technology are discussed. The result shows that there are several approaches and philosophy of technology, these approaches and beliefs are discussed at a level and surface, time cannot be based on the criteria for preferring one over the other.
کلیدواژهها [English]
- philosophy of technology
- Technology
- technology approaches
- Educational Technology
ارسال نظر در مورد این مقاله