فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روان‌شناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران

چکیده

مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحب­نظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر می­نمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح می­کنند؛ به گونه­ای که رویکردی را صرفا به خاطر تقدم زمانی بر کرسی حقانیت نشانده و رویکردهای ماقبل آن را واپس­گرا می­دانند. در این مقاله، مقدمه­ای درباره تاریخچه سیر تکوین ماهیت تکنولوژی بیان می­شود؛ سپس دیدگاه­ها و طبقه­بندی­هایی از فلسفه تکنولوژی مطرح می­شود. نتیجه بررسی­ها نشان می­دهد، رویکردها و باورهای متعددی درباره فلسفه تکنولوژی وجود دارد و این رویکردها و باورها در یک سطح و طراز همچنان در محافل فلسفی مطرح است و صرفا بر اساس معیار گذشت زمان نمی­توان یکی را بر دیگری ترجیح داد.

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Philosophy of technology, approaches, views and erroneous perceptions, an explanation of the philosophy of educational technology in the present era

نویسندگان [English]

  • H. Fardanesh 1
  • A. Jamshidi Tavana 2

1 Department of Psychology and Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University (TMU). Tehran. Iran

2 curriculum planning of Shahid Rajaee University Tehran. Tehran. Iran

چکیده [English]

Technology category contains different ideas and approaches. Despite different beliefs and approaches, some experts, restricted technology and philosophy of technology in two approaches "instrumentational" and "civilization". In addition, "advanced" or "lack of advanced" Suggest According time  priority and recency; So that approach for  time priority knows the truth and previous approach knows retrogressive. In this article, following the introduction of brief history of the evolution of this issue that can be expressed; then the views and categories of philosophy of technology are discussed. The result shows that there are several approaches and philosophy of technology, these approaches and beliefs are discussed at a level and surface, time cannot be based on the criteria for preferring one over the other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy of technology
  • Technology
  • technology approaches
  • Educational Technology
[1] Schummer, J., (2006), Aristotle on technology and nature, Philosophia Naturalis, Vol. 38, pp. 105–120. [2] Erwin Marquit, (1995), School of Physics and Astronomy, University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota, Published in Vol. 13 of the Encyclopedia of Applied Physics (entry “Technology, Philosophy of”), pp. 417–29, VCHPublishers,Weinheim,Germany. [3] Lloyd, G. E. R., (1973), Analogy in early Greek thought. In The dictionary of the history of ideas, edited by P. P. Wiener, New York: Charles Scribner’s Sons, Vol. 1, pp. 60–64. [4] Parry, R. (2008), “Episteme and techne”, in: Zalta, E. (Ed.): Stanford Encyclopedia of Philosophy Fall 2008 Edition), http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/en tries/episteme-techne/. [5] Reydon,T.A.C., (2012), ‘Philosophy of technology’, in: Fieser, J. & Dowden, B.(Eds):Internet Encyclopedia of Philosophy, online publication At http://www.iep.utm.edu/technology/ [6] Franssen, Maarten, Lokhorst, Gert-Jan and van de Poel, Ibo,(2013), "Philosophy of Technology", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2013Edition), EdwardN. Zalta (ed.),URL=. [7] Mahr Mohammadi, M., (2006), ((ICT and its relation to education)), Journal of education, number 89. [In Persian] [8] Eskandari, H., (2012), Theory and practice of instructional media education in digital age, publishing samt. [In Persian] [9] Rapp, F., (1989), Introduction: General perspectives on the complexity of philosophy of technology. In P. T. Durbin (Ed.), Philosophy of technology. Boston, Kluwer Academic Publishers. [10] Mitcham, C., (1994), Thinking through technology: the path between engineering and philosophy. Chicago: University of Chicago Press. [11] Habermas, J., (1970), Technology and science as ideology. In Toward a rational society. Boston, MA: Beacon Press, pp. 81– 122. [12] Winner, L. (1977), Autonomous Technology: Technics-out-of-control as a Theme in Political Thought, Cambridge (MA): MIT Press. [13] Tudor VIANU (1983), Studii de filosofia culturii (Studies of Philosophy of Culture), Editura Eminescu, Bucuresti. [14] Marx, Karl (1977), "Preface to a critique of Political Economy." In David McLellan, ed., Karl Marx Selected Writing. New York: Oxford University Press. [15] Benston, Margaret, (1988), "Women’s voices/Men’s voices: Technology as Language." In Kramarae, Carol., ed., Technology and Women’s Voices: Keeping in Touch. New York: Routledge and Kegan Paul. [16] Suh, N. P., (2001), Axiomatic design: advances and applications. Oxford/New York: Oxford University Press.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image